2

Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε το δέντρο και να χάνουμε το δάσος. Κοινώς, να υπολογίζουμε δύο και τρεις φορές το κόστος και τον τρόπο κτήσης ενός αυτοκινήτου, αδιαφορώντας επιδεικτικά για τα έξοδα που μπορούν να προκύψουν από τη χρήση και τη συντήρησή του.

Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.197 κ.εκ.
Ισχύς:
105 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
Ροπή:
175 Nm/1.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα 11,8 δλ
Τελ. ταχύτητα:
175 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
16.990 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
18.490 ευρώ

Είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι περισσότεροι από εμάς θα ήθελαν να δουν τον εαυτό τους στο αριστερό κάθισμα ενός θεόρατου SUV, με ανυπέρβλητες εκτός δρόμου δυνατότητες και επιδόσεις βγαλμένες από τις καλές εποχές των GTI.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, ελάχιστοι είναι αυτοί που μπορούν να συμβιώσουν με μια τέτοια κατασκευή και ακόμη πιο λίγοι αυτοί που θα αξιοποιήσουν τις πολύ-διαφημισμένες ικανότητές της, στην προσπάθειά τους να αποκομίσουν τα αντισταθμιστικά οφέλη της ακόρεστης κατανάλωσης οποιουδήποτε υγρού καυσίμου.

Στην άλλη όψη του ίδιου, κατά τ΄ άλλα, νομίσματος συναντάς τα crossover. Με κίνηση στους δύο ή στους τέσσερις τροχούς φαντάζουν πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, πόσο μάλλον όταν στις προδιαγραφές τους δεν συναντάς κινητήρες… απροσδιόριστου κυβισμού ή σύνθετα συστήματα μετάδοσης.

Μπορεί να μην στέκεσαι ένα μέτρο πάνω από το επίπεδο της θάλασσας και η πιθανή απουσία τετρακίνησης να βάζει πρόωρο τέλος στις εκτός δρόμου περιπλανήσεις σου, ωστόσο, έχεις ήδη κατακτήσει τη δυνατότητα να τραβήξεις το βλέμμα σου από το δείκτη βενζίνης χωρίς να κινδυνεύεις να βρεθείς μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις.

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο το Skoda Yeti των 1.197 κ.εκ. αξίζει την προσοχή όλων. Ως δικίνητο crossover δεν είναι αυτό που θα σε «ταξιδέψει» στις πιο δύσβατες, εκτός δρόμου διαδρομές, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα απογοητεύσει από τη στιγμή, μάλιστα, που οι τροχοί του πατήσουν στην άσφαλτο.

Από την άλλη, βέβαια, τα 18 εκατοστά που χωρίζουν το αμάξωμα από το έδαφος -όσα δηλαδή και στην τετρακίνητη εκδοχή των

Υπέρ
Απόδοση κινητήρα
Οδική συμπεριφορά
Ευρυχωρία εσωτερικού
Κατά
Κατανάλωση καυσίμου σε αστικές συνθήκες κίνησης
Ιδιόρρυθμος σχεδιασμός αμαξώματος

1.798 κ.εκ.- και τα σκουρόχρωμα προστατευτικά σου δίνουν την εντύπωση ότι έχεις να κάνεις με ένα αυθεντικό SUV.

Μέχρι και η διπλή απόληξη της εξάτμισης έχει κατασκευαστεί στα πρότυπα του ισχυρότερου-τετρακίνητου Yeti, αφήνοντας την απουσία των διακριτικών να δηλώσει, σιωπηρά, την ιδιαιτερότητα της έκδοσης.

Ανάλογη είναι και η εικόνα του εσωτερικό μιας και δεν προδίδει, με κατασκευαστικές ή εξοπλιστικές εκπτώσεις, το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με την πιο προσιτή εκδοχή του αυτοκινήτου.

Για την ακρίβεια οι πλαστικές επιφάνειες πείθουν από την πρώτη στιγμή με το φινίρισμα και τη συναρμογή τους, όσο ο εξοπλισμός παρέχει τα απαραίτητα από την βασική έκδοση των 16.990 ευρώ.

Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν οι τέσσερις αερόσακοι και το anti-spin, σε επίπεδο ασφάλειας, όπως άλλωστε ο ημι-αυτόματος κλιματισμός και τα ηλεκτροκίνητα παράθυρα-καθρέπτες σε επίπεδο άνεσης.

Εξίσου σημαντική, για διαφορετικούς παρόλα αυτά λόγους, είναι η παρουσία του συστήματος VarioFlex, που επιτρέπει την ανεξάρτητη μετακίνηση, αναδίπλωση ή ακόμα και αφαίρεση των πίσω καθισμάτων και προσφέρει τη δυνατότητα αυξομείωσης του όγκου που αναλογεί στις αποσκευές από τα 146 στα 1.760 λίτρα.

Όπως και να έχει, οι ανεπτυγμένες πολυμορφικές δεξιότητες του Yeti δεν μπορούν να αμφισβητήσουν το αστικό προφίλ ενός τετράτροχου που φτάνει σε μήκος τα 4,2 και εξοπλίζεται με ένα υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ 1.197 κ.εκ.

Αν και η κατανάλωση καυσίμου, σε αστικές συνθήκες κίνησης, αποδεικνύεται μεγαλύτερη από αυτή που θα περίμενε κανείς, ξεπερνώντας ακόμη και τα 10 λίτρα/100 χλμ., οι συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματος και γενικότερα η συμπεριφορά του συνόλου σου επιτρέπει να κινείσαι με τη μέγιστη δυνατή ευκολία μέσα στην πόλη.

Οι τροχοί των 16 ιντσών με το 60άρι προφίλ των ελαστικών ανταποκρίνονται στις… κακουχίες, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στην ανεξάρτητες αναρτήσεις -τα γόνατα McPherson και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι παραμένουν στον μπροστινό και πίσω άξονα αντίστοιχα- να απορροφήσουν με αποτελεσματικότητα το μεγαλύτερο μέρος των ανωμαλιών.

Για την αποτελεσματικότητα και την αμεσότητά του διακρίνεται και το σύστημα πέδησης, μιας και το βάρος των 1.270 κιλών δεν δείχνει ικανό να δυσκολέψει το έργο των τεσσάρων δισκόφρενων.

Το μόνο, λοιπόν, που απομένει για να επικυρώσει το αξιόμαχο προφίλ του δικίνητου Yeti είναι ο TSI κινητήρας των 1,2 λίτρων που εκτός των άλλων τοποθετείται για πρώτη φορά σε μια πρόταση της Skoda.

Αποδίδοντας με την βοήθεια ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων 105 ίππους και 175 Nm ροπής από τις 1.500 σ.α.λ., προσφέρει ανταγωνιστικές επιδόσεις στο μικρομεσαίο crossover.

Η γραμμική του λειτουργία πάνω από τις 2.000 σ.α.λ. θυμίζει ατμοσφαιρικό σύνολο μεγαλύτερου κυβισμού, ενώ η ελαστικότητα που επιδεικνύει, σε συνδυασμό με την ισορροπημένη κλιμάκωση του εξατάχυτου μηχανικού κιβωτίου, σου επιτρέπει να κινηθείς με μια σχέση πάνω, περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο τις ενεργειακές του απαιτήσεις.

Ακόμα και στην περίπτωση που θα χρειαστείς το μέγιστο των δυνατοτήτων του, ο τετρακύλινδρος TSI των 1,2 λίτρων ανταποκρίνεται άμεσα σε κάθε βύθισμα του δεξιού πεντάλ, επιτρέποντας στο πλαίσιο να αναδείξει τις αδιαμφισβήτητες ικανότητές του.

Το γεγονός βέβαια ότι απέναντί σου βρίσκεται ένα crossover με ασφάλτινες προδιαγραφές και κίνηση στους δύο τροχούς δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να διαγράψεις από τις προθέσεις σου την εκτός δρόμου κίνηση.

Η αλήθεια είναι ότι η αυξημένη απόσταση που εξακολουθεί να διατηρεί το αμάξωμα από το έδαφος εξασφαλίζει την κίνησή σου στο χώμα, αρκεί βέβαια να αποφύγεις τις αναρριχητικές δοκιμασίες και τις άσκοπες αναμετρήσεις με τη λάσπη.

Ανεξάρτητα, πάντως, από το αν εξαντλήσεις ή όχι τις πιθανότητες σου να διακριθείς εντός ή εκτός δρόμου, το Yeti θα σε ανταμείψει για την επιλογή σου να διαφοροποιηθείς από την πεπατημένη, επενδύοντας κάτι λιγότερο από 17.000 ευρώ σε ένα τετράτροχο που θα καλύψει, με χαρακτηριστική μάλιστα ευκολία, κάθε πτυχή των μεταφορικών αναγκών σου.

Την πλούσια γκάμα του αυτοκινήτου πλαισιώνει το επτατάχυτο, ημι-αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, το οποίο είναι διαθέσιμο στις πλουσιότερες εξοπλιστικές εκδόσεις Ambition και Experience, αυξάνοντας το κόστος τους κατά 2.300 ευρώ έως και τα22.390 ευρώ.

Κινητήρας
Κυβισμός 1.197 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 105/5.500σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 175/1.500-3.500 σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Αλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Aμεσος ψεκασμός
Διάμετρος x διαδρομή
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 87,7
Μετάδοση
Κίνηση Στους μπροστινούς τροχούς
Κιβώτιο Μηχανικό έξι σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) :1/
:1/
:1/
:1/
:1/
:1/
Τελική σχέση διαφορικού
Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPheroson, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική δοκός
Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις 7×16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Goodyear Excellence
Ελαστικά 215/60/16
Ρεζέρβα Κανονικής διαμέτρου
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτρο-υδραυλική
Στροφές τιμονιού 2,9
Διάμετρος στροφής 10,3
Διαστάσεις
Μήκος 4,223 μέτρα
Πλάτος 1,793 μέτρα
Ύψος 1,691 μέτρα
Μεταξόνιο 2,578 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) 1.541/1.537
Χώρος αποσκευών 405 λίτρα
Βάρος 1.270
Αναλογία κιλών/ίππο 12,1
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 7,9
Εκτός 5,9
Μέση 6,6
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 60
Αυτονομία 909χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 175χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα 11,8δευτερόλεπτα

in.gr