Γιάννης Αδάναλης

Η αδυναμία της Fabia να στηρίξει το νεανικό προφίλ της Skoda, αντισταθμίζοντας την απουσία επαναστατικών-εκκεντρικών προτάσεων από την γκάμα της φίρμας, μετέτρεψε σε επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας ενός αυτοκινήτου που θα κινείται σε διαφορετικά κατασκευαστικά μονοπάτια, αφήνοντας οριστικά πίσω του τα συντηρητικά πρότυπα του πρόσφατου παρελθόντος.



Μπορεί το Yeti να αποτελεί το πρώτο SUV στην ιστορία της Skoda και αυτό από μόνο του να αποτελεί είδηση, στην ουσία, ωστόσο, πρόκειται για την πρώτη συνειδητοποιημένη προσπάθεια του κατασκευαστή να διαφοροποιηθεί από τους αυστηρούς σχεδιαστικούς κανόνες που επιβάλλει ο γερμανόφωνος όμιλος αυτοκινητοβιομηχανιών VW.



Αυτό, τουλάχιστον, αποδεικνύει το ασυνήθιστο παρουσιαστικό του μπροστινού τμήματος, όπου ο συνδυασμός των γεωμετρικών σχημάτων -οι κυκλικοί προβολείς εφάπτονται με τα τραπεζοειδή φωτιστικά σώματα- δημιουργεί ένα άμεσα αναγνωρίσιμο αισθητικό αποτέλεσμα.



Τις ισορροπίες αναλαμβάνει να διατηρήσει το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου, καθώς ο κυβοειδής σχεδιασμός του και η ημίψηλη αρχιτεκτονική του παραπέμπει σε ανάλογου χαρακτήρα προτάσεις της κατηγορίας.



Τον on-off προσανατολισμό του Yeti επιβεβαιώνουν οι σκουρόχρωμοι προφυλακτήρες και τα πλαστικά προστατευτικά που καλύπτουν τα εκτεθειμένα τμήματα του αμαξώματος, όπως άλλωστε και η αυξημένη απόσταση που διατηρεί το τελευταίο από το έδαφος.



Στο εσωτερικό, ο σχεδιασμός των πλαστικών επιφανειών δεν κρύβει εκπλήξεις. Με αφετηρία την κορυφαία ποιότητα κατασκευής, την υποδειγματική εξοπλιστική πληρότητα και την πολυχρηστικότητα του πενταθέσιου θαλάμου επιβατών, το Yeti ευελπιστεί να καλύψει τις μεταφορικές -και όχι μόνο- ανάγκες μιας τετραμελούς οικογένειας.



Χαρακτηριστικό δείγμα των δυνατοτήτων του αποτελούν τα συρόμενα, αναδιπλούμενα και αφαιρούμενα καθίσματα της δεύτερης σειράς, που αυξομειώνουν τον όγκο του χώρου αποσκευών από τα 405 ως και τα 1.760 λίτρα.



Είναι προφανές ότι το Yeti εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματός του -το μήκος φτάνει τα 4,22 μέτρα, το πλάτος τα 1,79 και το ύψος τα 1,69-, χωρίς αυτό να μετριάζει το… περιπετειώδες προφίλ ενός σύγχρονου και εξαιρετικά ικανού SUV.



Τα πρώτα μέτρα στην άσφαλτο, πάντως, αποκαλύπτουν την κατασκευαστική του συγγένεια με τη δημοφιλέστατη Octavia, καθώς οι αντιδράσεις θυμίζουν περισσότερο ένα τυπικό-δικίνητο τετράτροχο και λιγότερο ένα αυθεντικό off roader.


Τα γόνατα McPherson στον μπροστινό άξονα και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι στον πίσω, διασφαλίζουν την απαιτούμενη άνεση, χωρίς ωστόσο να δημιουργούν μια νωχελική και κατά συνέπεια αδιάφορη πρόταση.



Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται, άλλωστε, και το ηλεκτρο-υδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, κερδίζοντας τις εντυπώσεις σε επίπεδο αίσθησης και ακρίβειας



H απόσταση των 18 εκατοστών που χωρίζει το αμάξωμα από το έδαφος δεν δείχνει να έχει επηρεάσει τη συμπεριφορά του Yeti, επιτρέποντας στον μέσο οδηγό να εξαντλήσει με σχετική ευκολία τις δυνατότητες του πλαισίου και των υπερτροφοδοτούμενων μοτέρ που το συνοδεύουν.


Στη δικίνητη έκδοση των 1.197 κ.εκ., ο TSI κινητήρας του VW Group αποδίδει με τη βοήθεια ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων 105 ίππους και 175 Nm ροπής, συνδυάζοντας με επιτυχία τις ανταγωνιστικές επιδόσεις με την εξαιρετικά περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου.



Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο συνοδεύεται από ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, αν και στον προαιρετικό εξοπλισμό του προσφέρεται και το ημι-αυτόματο DSG των επτά σχέσεων.



Τους 160 ίππους και τα 250 Nm ροπής φτάνει η τετρακίνητη έκδοση του Yeti, όντας εξοπλισμένο με τον TSI κινητήρα των 1.798 κ.εκ. Σε αυτήν την περίπτωση το σύστημα μετάδοσης αποτελείται από ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων και έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο υδραυλικό συμπλέκτη, που βρίσκεται τοποθετημένος στον πίσω άξονα, κατανέμοντας τη ροπή μεταξύ των μπροστινών και πίσω τροχών.



Υπό κανονικές συνθήκες το Haldex 4ης γενιάς μεταφέρει το 96% της παραγόμενης ροπής στον μπροστινό άξονα, ενώ σε συνθήκες περιορισμένης πρόσφυσης μέχρι και το 90% καταλήγει στον πίσω.



Όπως ήταν φυσικό το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης ενισχύει σημαντικά τις εκτός δρόμου δυνατότητες του αυτοκινήτου, λειτουργώντας συνδυαστικά με το μερικώς απενεργοποιούμενο σύστημα δυναμικής ευστάθειας και με το σύστημα υποβοήθησης κατάβασης.



Το τελευταίο επιτρέπει στον οδηγό να ελέγξει με χαρακτηριστική ευκολία την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε έντονη κατωφέρεια, αποτρέποντας την απώλεια πρόσφυσης και τις δυσάρεστες καταστάσεις που συνήθως τη συνοδεύουν.



Μεταξύ άλλων, το συγκεκριμένο σύστημα προσαρμόζει τη λειτουργία του ABS και του Traction Control, διευκολύνοντας την κίνηση του αυτοκινήτου σε επιφάνειες με περιορισμένο συντελεστή πρόσφυσης.


Αντίθετα, αμετάβλητη παραμένει η κατανομή της ροπής, η οποία εξακολουθεί -ακόμη και σε εκτός δρόμου συνθήκες- να διαμορφώνεται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της τετρακίνησης.



Με αιχμή του δόρατος τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες 1,2 και 1,8 λίτρων, την κορυφαία ποιότητα κατασκευής και τις εκτεταμένες εκτός δρόμου δυνατότητες, το Yeti αναμένεται στην ελληνική αγορά τον Σεπτέμβριο του 2009, ξεκινώντας στις δικίνητες εκδόσεις από τα 17.000 ευρώ και στις τετρακίνητες από τα 23.000 ευρώ.

auto.in.gr