Toyota iQ 1.0 VVT-i: Νέα τάξη μεγέθους
Φανταστείτε έναν κόσμο δίχως ενεργειακούς ή χωροταξικούς περιορισμούς. Αχανείς εκτάσεις να αναβλύζουν ανεξάντλητες ποσότητες αργού πετρελαίου και ένα σχέδιο πόλης που θα επέτρεπε στον καθένα από εμάς να σταθμεύει ένα υπερτροφικό SUV στο κατώφλι του σπιτιού του.
Γιάννης Αδάναλης
Φανταστείτε έναν κόσμο δίχως ενεργειακούς ή χωροταξικούς περιορισμούς. Αχανείς εκτάσεις να αναβλύζουν ανεξάντλητες ποσότητες αργού πετρελαίου και ένα σχέδιο πόλης που θα επέτρεπε στον καθένα από εμάς να σταθμεύει ένα υπερτροφικό SUV στο κατώφλι του σπιτιού του.
Φανταστείτε, επίσης, την ύπαρξη μιας ακούραστης μαύρης τρύπας, που θα απορροφούσε το περίσσευμα CO2, επιτρέποντας στην ατμόσφαιρα αυτού του πλανήτη να διατηρήσει τις ισορροπίες της.
| Ταυτότητα |
| Κινητήρας: |
| 996 κ.εκ. |
| Ισχύς: |
| 68 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ. |
| Ροπή: |
| 91 Nm/ 4.8000 σ.α.λ. |
| Επιτάχυνση: |
| 0-100χλμ./ώρα σε 14,7 δλ |
| Τελ. ταχύτητα: |
| 150 χλμ./ώρα |
| Tιμή βασικής έκδοσης: |
| 12.850 ευρώ |
| Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: |
| 14.050 ευρώ |
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου θα αποτελούσε μέρος ενός ευφάνταστου σεναρίου, που ο πάντα πρόθυμος Steven Spielberg θα μετέτρεπε σε blockbuster, ενώ το λιώσιμο των πάγων θα απασχολούσε αποκλειστικά τους κατασκευαστές… ψυγείων.
Σε έναν κόσμο… αγγελικά πλασμένο, αυτοκίνητα όπως το smart fortwo και το Toyota iQ δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης. Η εκκεντρικότητα, όπως αυτή ορίζεται από τις εξωτερικές τους διαστάσεις, δεν θα μεταφραζόταν στον απόλυτο οδηγό επιβίωσης, αλλά στον ορισμό μιας ιδιότυπης καχεκτικότητας, από την οποία είχαν προσβληθεί δύο κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Πέρα από κάθε φαντασία, στην πραγματικότητα του 21ου αιώνα δηλαδή, οι συσχετισμοί είναι διαφορετικοί. Αυτό, τουλάχιστον, αποδεικνύει το γεγονός ότι το smart fortwo κατάφερε να αποφύγει τον… Καιάδα, μετατρέποντας την εμφανέστατη διαφορετικότητά του σε πλεονέκτημα.
Χάρη σε αυτό η μόδα των λιλιπούτειων τετράτροχων μετατράπηκε σε ανάγκη, στην οποία σήμερα καλείται να ανταποκριθεί η Toyota.
Επιτρέποντας στο περιπλανώμενο βλέμμα σου να αφιερώσει μερικά δευτερόλεπτα στο αμάξωμα του iQ, γίνεται ξεκάθαρο ότι ανάμεσα στα δυο αυτοκίνητα υπάρχουν περισσότερες ομοιότητες απ΄ότι διαφορές.
Ακόμη και η σχεδιαστική τους απόκλιση δεν είναι αρκετή για να οδηγήσει την κρίση σου σε μια από τις δύο πλευρές, καθώς η αρχιτεκτονική που θέλει, για ευνόητους λόγους, τους τροχούς ακροβολισμένους στις τέσσερις άκρες του ημίψηλου αμαξώματος οδηγεί στο ίδιο ακριβώς, τετραγωνισμένο αποτέλεσμα.
Τo μικρό Toyota, βέβαια, δεν παρουσιάζει χρωματικούς συνδυασμούς, μιας και απουσιάζουν από το αμάξωμά του τα πλαστικά πάνελ και ο κλωβός ασφαλείας που συναντά κανείς στο smart.
Αναπόφευκτα, λοιπόν, η σύγκριση μεταξύ των δύο καταλήγει στις εξωτερικές τους διαστάσεις.
| Υπέρ | |
| Κατά | |
Έχοντας συνηθίσει στην ιδέα ενός αυτοκινήτου που ακόμη και σήμερα παραμένει κάτω από τα 2,7 μέτρα, το μήκος των τριών μέτρων που παρουσιάζει το iQ δεν προκαλεί καμία απολύτως εντύπωση.
Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για ένα ξεκάθαρο προβάδισμα του smart, καθώς το μικρότερο μήκος και πλάτος του το καθιστούν, στα χαρτιά τουλάχιστον, πιο ευέλικτο και πιο πρακτικό.
Όταν, όμως, τα 29 επιπλέον εκατοστά μήκους και τα 12 περισσευούμενα εκατοστά πλάτους μεταφράζονται στην πίσω σειρά καθισμάτων του iQ, η σύγκριση μεταξύ των δύο περιπλέκεται.
Στην πράξη, βέβαια, το τετραθέσιο Toyota αποδεικνύεται… τριθέσιο, καθώς ο χώρος πίσω από το κάθισμα του οδηγού δεν είναι ικανός να φιλοξενήσει ενήλικα επιβάτη, παρά μόνο παιδικό κάθισμα.
Από την «τετραθέσια» διαμόρφωση του θαλάμου επιβατών απουσιάζει και ο χώρος των αποσκευών. Ο όγκος των 32 λίτρων αντιστοιχεί σε δύο λιτοδίαιτους… χαρτοφύλακες και μόνο η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων μπορεί να τον αυξήσει στα 242 λίτρα, φτάνοντας στα επίπεδα του fortwo.
Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στην πλάτη του οδηγού και του συνοδηγού, η αίσθηση που αποκομίζεις στην μπροστινή σειρά καθισμάτων παραπέμπει σε μια μεγαλύτερη πρόταση.
Η κορυφαία, για τα δεδομένα της ευρύτερης κατηγορίας των αυτοκινήτων πόλης, ποιότητα κατασκευής, ο πλήρης εξοπλισμός και η αποτελεσματική ηχομόνωση δεν αφήνουν περιθώρια κριτικής.
Ακόμη και η σχεδιαστική εκκεντρικότητα της κεντρικής κονσόλας δείχνει να συμβαδίζει με το προφίλ ενός αυτοκινήτου, που στέκεται στις λεπτομέρειες και δεν χρησιμοποιεί το περιορισμένο μέγεθός του για να δικαιολογήσει κατασκευαστικές ή μη ατέλειες.
Αλλωστε το μοναδικό κραυγαλέο λάθος στο εσωτερικό του iQ ανήκει στην κατηγορία των… αδικαιολόγητων και έχει να κάνει με το δύσχρηστο χειριστήριο του ηχοσυστήματος και τη δυσδιάκριτη οθόνη υγρών κρυστάλλων, που φιλοξενεί, κατά τ΄άλλα, πλήθος ενδείξεων.
Για την αποφυγή ανάλογων… παραπτωμάτων στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου οι άνθρωποι της ιαπωνικής φίρμας δεν αρκέστηκαν στην ήδη υπάρχουσα τεχνογνωσία, αλλά προίκισαν το μικρότερο -μέχρι σήμερα- δημιούργημά τους με μια σειρά κατασκευαστικών και τεχνολογικών καινοτομιών.
Ξεκινώντας από την αναδιάταξη των μηχανικών μερών (αναρτήσεις και διαφορικό) και την τοποθέτηση του δοχείου καυσίμου στο μέσο του αυτοκινήτου -κάτω από το θάλαμο επιβατών- προσπέρασαν τους όποιους περιορισμούς έθεταν οι εξωτερικές διαστάσεις, χωρίς μάλιστα να θιγούν τα κεκτημένα σε επίπεδο άνεσης, ασφάλειας και ευχαρίστησης.
Το iQ κινείται με χαρακτηριστική ευκολία εντός και εκτός πόλης εκπλήσσοντας, ευχάριστα και μόνο, με τη συμπεριφορά του στην άσφαλτο.
Με αφετηρία τους 68 ίππους του τρικύλινδρου μοτέρ των 996 κ.εκ., το μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων και το ακριβέστατο σύστημα διεύθυνσης που δεν σε αφήνει να αναρωτιέσαι για την υποβοήθησή του, το μικρό Toyota αποκαλύπτει από την πρώτη στιγμή τις θεμελιώδεις διαφορές που το χωρίζουν από το fortwo.
Αλλωστε μια ανάρτηση που αντιδρά με τον προβλεπόμενο τρόπο στην πίεση και πολύ περισσότερο στις ανωμαλίες του οδοστρώματος δεν θυμίζει σε τίποτα την αντίστοιχη πρόταση της smart.
Ακόμη και το μειονέκτημα των μεγαλύτερων διαστάσεων που φαινομενικά «βαραίνει» την πλευρά της ιαπωνικής φίρμας, στην πράξη εξανεμίζεται, μιας και το iQ επιτυγχάνει διάμετρο στροφής 7,8 μέτρων και το fortwo 8,75.
Toyota «δείχνουν» και οι τιμές μέσης κατανάλωσης που ανακοινώνουν οι δύο κατασκευαστές. Το iQ με το χειροκίνητο κιβώτιο των πέντε σχέσεων καταναλώνει 4,3 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ το διθέσιο smart 4,7 λίτρα. Το τελευταίο, μάλιστα, διατίθεται με σύστημα stop&start στις ατμοσφαιρικές εκδόσεις των 61 και 71 ίππων, γνωστές ωςmhd.
Στην πραγματικότητα, πάντως, και οι δύο προτάσεις φλερτάρουν με τα 7 λίτρα/100 χλμ., πληρώνοντας το τίμημα των αποδοτικότερων κινητήρων και των ανταγωνιστικών επιδόσεων.
Αθροίζοντας νούμερα και εντυπώσεις, ένα κατ΄ ευφημισμό «ντέρμπυ» απλώς δεν υφίσταται, καθώς η ιαπωνική υλοποίηση απέχει πολύ από την αρχική ιδέα της smart και τον τρόπο που αυτή εκφράζεται στο fortwo.
| Κινητήρας | |
| Κυβισμός | 996 κ.εκ. |
| Κύλινδροι | 3σε σειρά |
| Ισχύς (ίπποι) | 68/6.000 σ.α.λ. |
| Ροπή (Νm) | 91/4.800 σ.α.λ. |
| Θέση | Εμπρός/εγκάρσια |
| Μπλοκ/κεφαλή | Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο |
| Τροφοδοσία | Ψεκασμός πολλαπλών σημείων |
| Διάμετρος x διαδρομή | 71×83,9 |
| Βαλβίδες ανά κύλινδρο | 4 |
| Εκκεντροφόροι | 2 ΕΕΚ |
| Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) | 68,3 |
| Μετάδοση | |||
| Κίνηση | Εμπρός | ||
| Κιβώτιο | Μηχανικό πέντε σχέσεων | ||
| Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) | 1η | :1/3,538 | |
| 2η | :1/1,913 | ||
| 3η | :1/1,310 | ||
| 4η | :1/1,029 | ||
| 5η | :1/0,875 | ||
| Τελική σχέση διαφορικού | – | ||
| Ανάρτηση | |
| Εμπρός | Γόνατα McPherson |
| Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας |
| Φρένα | |
| Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι |
| Πίσω | Ταμπούρα |
| ABS | Ναι |
| Τροχοί | |
| Διαστάσεις | |
| Υλικό | Αλουμίνιο |
| Τύπος ελαστικών | Continental Εco |
| Ελαστικά | 175/65/15 |
| Ρεζέρβα | Βοηθητική |
| Σύστημα διεύθυνσης | |
| Τύπος | Κρεμαγιέρα |
| Υποβοήθηση | Ηλεκτρική |
| Στροφές τιμονιού | 3,0 |
| Διάμετρος στροφής | 7,8 μέτρα |
| Διαστάσεις | |
| Μήκος | 2,985 μέτρα |
| Πλάτος | 1.68 μέτρα |
| Ύψος | 1,5 μέτρα |
| Μεταξόνιο | 2,0 μέτρα |
| Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) | 1.480/1.460 |
| Χώρος αποσκευών | 32-242 λίτρα |
| Βάρος | 845 κιλά |
| Αναλογία κιλών/ίππο | 12,4 |
| Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.) | |
| Πόλη | 4,9 |
| Εκτός | 3,9 |
| Μέση | 4,3 |
| Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 32 |
| Αυτονομία | 744 χλμ. (θεωρητική μέση) |
| Επιδόσεις | |
| Τελική ταχύτητα | 150 χλμ./ώρα |
| 0-100χλμ./ώρα | 14,7 δευτερόλεπτα |
auto.in.gr
- Χανιά: Θλίψη για τον θάνατο του Κωνσταντάκη Κανάκη, αθλητή μπάσκετ με αμαξίδιο
- Κόντης: «Δεν έχουμε την εικόνα που θέλουμε, χρειαζόμαστε πολλή δουλειά»
- Ο Έιντριεν Μπρόντι είναι σίγουρος ότι η τεχνητή νοημοσύνη «δεν θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει τα συναισθήματα»
- Πόσο χρυσό κατέχουν οι δέκα χώρες με το μεγαλύτερο απόθεμα – Η θέση της Ελλάδας
- Πού κυμαίνονται οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα – Η σύγκριση με Ευρώπη
- Προδημοσίευση του βιβλίου του Σαρκοζί: «Προσευχήθηκα να μπορέσω να σηκώσω τον σταυρό μου»

