Γιάννης Αδάναλης

Σε μια εποχή που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία φλερτάρει επικίνδυνα με την απόλυτη απαξίωση είναι πραγματικά δύσκολο να μιλάς για νέα, μεγαλεπήβολα σχέδια που φιλοδοξούν να αλλάξουν το ρου της ιστορίας.


Με δεδομένη, λοιπόν, τη συρρίκνωση των οικονομικών -και όχι μόνο- μεγεθών, ένα αυθεντικό αυτοκίνητο πόλης δείχνει να συγκεντρώνει μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης, σε ένα περιβάλλον που αργά ή γρήγορα θα πρέπει να αποβάλλει τα θεόρατα SUV και τους επιδειξίες -στο επάγγελμα- ιδιοκτήτες τους.



Το νέο Ka δεν διαθέτει την πολυτέλεια, το κύρος και πολύ περισσότερο τις διαστάσεις που θα σε καθηλώσουν, επιμένοντας -δικαίως- στη λογική του προσιτού και λειτουργικού αυτοκινήτου.



Μια υπέρ-απλουστευμένη λογική που στο πρόσφατο παρελθόν χάρισε στο μικρό Ford περισσότερες από 1,4 εκατομμύρια πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.



Δώδεκα χρόνια μετά από την πρώτη παρουσίασή του, το new edge design αντικαταστάθηκε από τον κινητικό σχεδιασμό των Mondeo, Kuga και Fiesta, οι διαστάσεις του αμαξώματος αυξήθηκαν, η ποιότητα κύλισης… απογειώθηκε και η συμπεριφορά έπιασε τα στάνταρ μεγαλύτερων προτάσεων.



Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, όταν δηλαδή η Ford αποφάσισε να συνεργαστεί με τη Fiat εξελίσσοντας από κοινού μια νέα πλατφόρμα που στη συνέχεια θα φιλοξενούσε το σύγχρονο 500ράκι και το Ka δεύτερης γενιάς.



Σε αυτήν τη συνεργασία οι Ιταλοί βρήκαν το όχημα που επανέφερε το θετικό πρόσημο στον ετήσιο οικονομικό απολογισμό της Fiat και τα χαμόγελα στα σκυθρωπά τους πρόσωπα, ενώ οι άνθρωποι της Ford αποφάσισαν να εστιάσουν τις προσπάθειες τους στην περαιτέρω βελτίωση των μηχανικών τμημάτων που κληρονόμησαν από τη φίρμα του Τορίνο.



Η αλήθεια είναι ότι αν εξαιρέσει κανείς το σχεδιασμό του αμαξώματος, όπου το νέο Ka αντιπαραθέτει στο ρετρό παρουσιαστικό του Fiat 500 δυναμικότερα και σαφώς πιο… αντρικά χαρακτηριστικά, οι ομοιότητες που παρουσιάζουν τα δυο αυτοκίνητα είναι περισσότερο από εμφανείς.



Αλλωστε, το 80% των τμημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή τους είναι κοινά, όπως κοινός είναι και ο τόπος παραγωγής τους, στο εργοστάσιο της Fiat στην Πολωνία.



Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το εσωτερικό, όπου η διάταξη και η σχεδιαστική λογική του ταμπλό φωνάζουν Fiat 500, χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι η Ford κατάφερε να ξεπεράσει τη σχεδιαστική ιδιοφυΐα των Ιταλών.



O διάκοσμος στο θάλαμο επιβατών του Ka δείχνει περισσότερο φτωχός, αν και η ποιότητα κατασκευής -όπως και ο εξοπλισμός- κινείται λίγο-πολύ στα ίδια επίπεδα.


Αντίθετα, η αύξηση των 10 εκατοστών που παρουσιάζει το ύψος της οροφής του αυτοκινήτου επέτρεψε στη Ford να βελτιώσει αισθητά τη θέση οδήγησης και να προσθέσει 39 (!) λίτρα στο χώρο των αποσκευών.




Όπως και να έχει, πάντως, οι ουσιαστικότερες τροποποιήσεις που έχει να παρουσιάσει το νέο Ka, σε σχέση πάντα με τον ιταλό-θρεμμένο αδερφό του, αφορούν τα μηχανικάμέρη του αυτοκινήτουκαι πιο συγκεκριμένα το σύστημα διεύθυνσης και τα επιμέρους τμήματα της ανάρτησης.



Αναλυτικότερα, ο μοναδικός βενζινοκινητήρας των 1.242 κ.εκ. απόδοσης 69 ίππων, όπως άλλωστε και το diesel μοτέρ των 1.248 κ.εκ. με τους 75 ίππους, προέρχεται από τις τάξεις της Fiat και συνοδεύεται αποκλειστικά από μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων.



Εξαιτίας του περιορισμένου βάρους -μόλις 940 κιλά για την έκδοση βενζίνης- το Ka κινείται αξιοπρεπώς εντός και εκτός πόλης.



Είναι φυσικό ότι τα 145 Nm του πετρελαιοκινητήρα, τα οποία μάλιστα αποδίδονται από τις 1.500 σ.α.λ., δεν αφήνουν περιθώρια σύγκρισης με τον οκταβάλβιδο βενζινοκινητήρα, η μέγιστη ροπή του οποίου μετά βίας ξεπερνά τα 100 Nm.



Ανεξάρτητα, πάντως, από το κινητήριο σύνολο, το μικρό Ford εκμεταλλεύεται άριστα τη λιγοστή ισχύ που του παρέχεται, δίνοντας την εντύπωση ότι έχεις να κάνεις με ένα αυτοκίνητο μεγαλύτερων διαστάσεων.



Με αφετηρία το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο, τις τροποποιημένες αναρτήσεις και το νέο λογισμικό διαχείρισης του συστήματος διεύθυνσης, το νέο Ka εξασφαλίζει ένα σαφές προβάδισμα έναντι του μικρού Fiat, διαμορφώνοντας μιαεξαιρετική -για τα δεδομένα της κατηγορίας- οδική συμπεριφορά.



Τέλος, στα πλεονεκτήματα του μικρού Ford θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την προσιτή τιμή του, καθώς ξεκινώντας από την ευρύτερη περιοχή των 10.000 ευρώ αναμένεται να παρουσιάζει μια σημαντική διαφορά σε σχέση με το καλοεξοπλισμένο Fiat 500 των 11.800 ευρώ.



Περισσότερα στις αρχές του επόμενου έτους, όταν και το νέο Ford Ka θα διατεθεί στην ελληνική αγορά σε εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου.

auto.in.gr