Μιχάλης Κατωπόδης

Εάν η προσφώνηση Grande δεν βοήθησε ιδιαίτερα στην εδραίωση του υπάρχοντος Punto στην αγορά, ένας νέος κινητήρας, πιθανότατα, θα βάλει για τη Fiat τα πράγματα στη θέση τους.



Δίνοντας εξαρχής μεγαλύτερη βαρύτητα στους κινητήρες diesel, η ιταλική εταιρία πέτυχε, εν μέρει, να καλύψει τις σύγχρονες ευρωπαϊκές ανάγκες, όχι όμως και τις αντίστοιχες ελληνικές όπου, ως γνωστό, τα συγκεκριμένα σύνολα -βάσει νομοθεσίας- δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.



Τα πέτρινα χρόνια, ωστόσο, όπου η ισχυρότερη έκδοση δεν ξεπερνούσε τους 95 ίππους, δείχνουν να τελειώνουν άμεσα, με την έλευση των πρώτων κινητήρων 1,4 λίτρων T-Jet. Με την προσθήκη ενός υπερτροφοδότη οι τεχνικοί της Fiat κατόρθωσαν να αποσπάσουν, σε πρώτο στάδιο, 120 ίππους αφήνοντας για αργότερα μία ακόμα πιο ισχυρή έκδοση, 155 ίππων.



Ως βάση χρησιμοποιήθηκε το γνωστό μηχανικό σύνολο των 1.368 κ.εκ. που φέρουν και οι υπάρχουσες εκδόσεις, το οποίο όμως υπέστη εκτεταμένες αλλαγές και ενισχύσεις σε έμβολα, χιτώνια, εκκεντροφόρους και άλλα μηχανικά μέρη.



Οπως ακριβώς προστάζουν οι σύγχρονες εξελίξεις, η περιορισμένη χωρητικότητα του κινητήρα εξασφαλίζει χαμηλή μέση κατανάλωση, μόλις 6,6 λίτρων, ενώ η μικρή αδράνεια του turbo προσφέρει αμεσότητα στις εντολές του οδηγού και άφθονη δύναμη σε όλο σχεδόν το φάσμα των στροφών.



Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο της ροπής των 206 Nm παρέχεται μόλις από τις 2.000 σ.α.λ. δίνοντας κυριολεκτικά φτερά στον, μέχρι πρότινος, άτονο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται άκοπα, σε 8,9 δευτερόλεπτα, ενώ η βελόνα του ταχυμέτρου δεν διστάζει να ανέβει μέχρι την ένδειξη των 195 χλμ./ώρα.



Στην πράξη ο νέος T-Jet -που από το Νοέμβριο θα χρησιμοποιείται και στο Bravo- είναι ιδιαίτερα ελαστικός και προσφέρει γραμμική, πολιτισμένη λειτουργία. Τα πλεονεκτήματά του γίνονται άμεσα ορατά, τόσο στο αστικό περιβάλλον, όσο και στον ανοικτό δρόμο.



Σχετικά με την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, τα πράγματα διαφοροποιούνται, ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού. Διαθέσιμο σε δύο εξοπλιστικά επίπεδα, Dynamic και Sport, το Grande Punto των 120 ίππων προσφέρεται είτε με τη συμβατική ανάρτηση των μικρότερων εκδόσεων, είτε με μία σκληρότερη, η οποία εξασφαλίζει πιο δυναμικά χαρακτηριστικά



Σε κάθε περίπτωση το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας -ESP- προσφέρεται στάνταρ, ενώ στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται επίσης προβολείς ομίχλης και ζάντες ελαφρού κράματος με ελαστικά 195/55 R16 ή 205/45 R17 αντίστοιχα.



Αναφορικά με την έκδοση εξοπλισμού Dynamic, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου δεν διαφοροποιείται αισθητά από αυτή των ήδη διαθέσιμων εκδόσεων. Αντιθέτως, η ενισχυμένη ανάρτηση και οι τροχοί 17 ιντσών της έκδοσης Sport αναδεικνύουν καλύτερα τις ικανότητες του συνόλου.



Οι κλίσεις στις στροφές, αν και αισθητές, δεν επηρεάζουν τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ούτε και την ψυχολογία του οδηγού. Η καλύτερη πρόσφυση και οι σχετικά ουδέτερες αντιδράσεις του επιτρέπουν να πιέσει λίγο παραπάνω, καλυπτόμενος πάντοτε κάτω από την ομπρέλα του μη απενεργοποιούμενου ESP.



Δυστυχώς, αν και καλό σε κατευθυντικότητα, το σύστημα διεύθυνσης δεν προσφέρει την αίσθηση που θα περίμενε κανείς από μία τέτοια πρόταση. Πόσο μάλλον με ενεργοποιημένη την επιλογή City που, πραγματικά, δεν δείχνει να έχει κανένα λόγο ύπαρξης.



Αντίστοιχα μέτριοι σε αίσθηση είναι και ο συμπλέκτης με τον επιλογέα των ταχυτήτων. Ειδικά για τον δεύτερο, παρότι το κιβώτιο έχει σωστή κλιμάκωση, δείχνει πολύ ελαστικός, ενώ και οι διαδρομές του είναι μεγαλύτερες από όσο θα έπρεπε.



Κατά τα άλλα, το Grande Punto T-Jet δεν διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες, ατμοσφαιρικές εκδόσεις των 1,4 λίτρων, όντας ένα καλαίσθητο supermini της νέας γενιάς, των τεσσάρων μέτρων.



Επαρκές σε χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές, εργονομικό και με μοντέρνο εσωτερικό σχεδιασμό, προσφέρει όλα τα απαραίτητα για μία ευχάριστη μετακίνηση, με μόνα αρνητικά την ποιότητα κατασκευής και τα χρησιμοποιούμενα υλικά.



Η διάθεσή του στην ελληνική αγορά ξεκινάει άμεσα, σε δύο -όπως προαναφέραμε- εκδόσεις, Dynamic και Sport. Το τίμημα, στην πρώτη περίπτωση, κυμαίνεται -ενδεικτικά- στα 14.800 ευρώ, ενώ για τη δεύτερη θα πρέπει να καταβάλλει κανείς 15.450 ευρώ.



Οι τιμές αυτές αφορούν τις τρίθυρες εκδόσεις, καθώς οι πεντάθυρες επιβαρύνουν αντίστοιχα το τελικό νούμερο κατά 400 ευρώ. Ανεξαρτήτως πάντως αμαξώματος, το Grande Punto T-Jet αποτελεί μία ολοκληρωμένη και απόλυτα ανταγωνιστική πρόταση, ικανή να δώσει νέα ώθηση στο αλλοτινό best seller της αγοράς.

auto.in.gr