Μιχάλης Κατωπόδης

Σταθείτε μία στιγμή και αναλογιστείτε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζε το κοινό πριν από μερικά χρόνια τις προτάσεις των Κορεατών κατασκευαστών. Και μάλιστα όχι άδικα, καθώς εκείνα τα πρώιμα μοντέλα δεν είχαν να παρουσιάσουν πολλά, πέρα από το επίπεδο εξοπλισμού και τη δελεαστική τους τιμή. Οι καιροί, ωστόσο, αλλάζουν και ορισμένοι εξ΄ αυτών έρχονται να διεκδικήσουν τη θέση που τους πρέπει στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.396 κ.εκ.
Ισχύς:
109 ίπποι/6.200 σ.α.λ.
Ροπή:
137 Nm/5.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 11,6 δλ
Τελ. ταχύτητα:
187 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
13.300 υρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
14.900 ευρώ

Για να αποδώσουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, το διάστημα που μεσολάβησε για να ανέλθει η Kia από την αφάνεια στην «επιφάνεια» αποδείχθηκε ιδιαιτέρως μικρό και όχι άκοπο, σε σύγκριση τουλάχιστον με τα δεδομένα άλλων κατασκευαστών. Χρόνο με το χρόνο και μοντέλο με το μοντέλο, η εντατική ενασχόληση και η εμμονή της για βελτίωση απέδιδε καρπούς. Αλλοτε αργά και σταθερά, άλλοτε με καλπάζοντες ρυθμούς, ο στόχος, όπως εν τέλει αποδείχθηκε, δεν ήταν να κυριαρχήσει σε μία φτηνή αγορά, με σημερινό ανταγωνιστή τη «μητρική» Hyundai και αυριανό μία στρατιά κινέζων κατασκευαστών.

Αντιθέτως το όραμα ήταν η Ευρώπη, η παλαιότερη και πιο απαιτητική αγορά του πλανήτη, στην καρδιά της οποίας τοποθέτησε, με περίσσιο θάρρος και ίσως λίγο θράσος, την πρώτη της «made in EU» πρόταση. Το αν πέτυχε το στόχο της, ο καιρός θα το δείξει. Αν κρίνουμε όμως από τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά του, περί ου ο λόγος, Cee΄d, οι υπόλοιποι κατασκευαστές έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν.

Υπέρ
Κόστος κτήσης
Κινητήρας/επιδόσεις
Επταετής εγγύηση
Κατά
Αδιάφορη εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση

Αφήνοντας τις τυμπανοκρουσίες, το συγκεκριμένο μοντέλο δεν εισάγει τίποτα το καινούριο στη μικρομεσαία κατηγορία. Το μυστικό της επιτυχίας του έγκειται στην προσοχή που δίνει στις λεπτομέρειες, καθώς και σε μία σειρά «κενών», που έχει πλέον γεφυρώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η εξωτερική εμφάνιση πιθανότατα δεν πρόκειται να ενθουσιάσει με τον πρωτοποριακό της σχεδιασμό, είναι όμως όσο μοντέρνα χρειάζεται ώστε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Κάτι ανάλογο ισχύει και για το εσωτερικό, αν και εντός υπάρχουν πολλά περισσότερα για να εστιάσει κανείς την προσοχή του.

Πέρα από ένα αίσθημα άνεσης και ευρυχωρίας που προκαλούν οι αυξημένες εσωτερικές του διαστάσεις, εντύπωση προκαλεί η ποιότητα κατασκευής με τα χρησιμοποιούμενα υλικά, τα οποία θα σόκαραν σχεδόν όλες τις ανταγωνιστικές προτάσεις.

Η σχεδίαση του ταμπλό, του πίνακα οργάνων και του τιμονιού δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πρωτοποριακή, δείχνει όμως καλύτερη απ΄ ότι στο παρελθόν. Απόλυτα ικανοποιητική είναι και η εργονομία, ενώ ευχάριστες προσθήκες αποτελούν το ενσωματωμένο ηχοσύστημα, η ευμεγέθης οθόνη πολλαπλών ενδείξεων και η διασύνδεση iPod και συστημάτων ήχου μέσω θυρών AUX και USB.

Τα καθίσματα είναι αρκετά αναπαυτικά, προσφέροντας μάλιστα και καλή -για τα μέτρα της κατηγορίας- πλευρική στήριξη. Ανάλογη είναι και η θέση οδήγησης, με μόνο αρνητικό κάποιους περιορισμούς στην περιμετρική ορατότητα, λόγω της σχεδίασης των πίσω κολόνων.

Αλλάζοντας τώρα θέμα, μία λεπτομέρεια που δύσκολα θα παρατηρηθεί αρχικά είναι αυτή των ελαστικών της Michelin. Οχι σε ο,τι αφορά τον τύπο αλλά στις διαστάσεις, καθώς το 205/55 R16 δείχνει αρκετά ογκώδες για ένα μικρομεσαίο όχημα 1,4 λίτρων.

Αυτό, βεβαίως, σε πρώτη φάση αφού, ας μην ξεχνάμε, έχουμε να κάνουμε με το ισχυρότερο μοντέλο της κατηγορίας, εξοπλισμένο με ένα κινητήρα 109 ονομαστικών ίππων. Εδώ πραγματικά η Kia υπερέβαλλε εαυτόν, δημιουργώντας ένα σύνολο ασυνήθιστα ισορροπημένο για τα όσα προσφέρει.

Πέρα από τις αυξημένες τιμές ισχύος και ροπής, οι σχετικές καμπύλες κινούνται αρκετά ομαλά, αφήνοντας ουσιαστικά εκτεθειμένη μία, μόνο, μικρή περιοχή στο κάτω όριο των στροφών. Ταυτόχρονα η κατανάλωση διατηρείται σε λογικά επίπεδα, ενώ ο παραγόμενος θόρυβος -σε όλο σχεδόν το φάσμα ταχυτήτων- είναι αποδεκτός.

Οι επιδόσεις του συγκεκριμένου συνόλου αντικατοπτρίζονται στα 11,6 δευτερόλεπτα της διαδικασίας «0-100» και στα 187 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, νούμερα που θα ταίριαζαν περισσότερο σε μία πρόταση 1,6 λίτρων. Η Kia πάντως δεν περιορίστηκε εκεί αλλά φρόντισε να ενισχύσει την καλή αυτή εικόνα με μία ανάλογη οδική συμπεριφορά.

Η ρύθμιση των γονάτων McPherson εμπρός, σε συνδυασμό με τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω δίνουν ένα αρκετά «δεμένο» αποτέλεσμα, το οποίο είναι αποδεκτό.

Ανεξαρτήτως των ρυθμών κίνησης οι κλίσεις στις στροφές διατηρούνται σε λογικά επίπεδα, ενώ οι όποιες αντιδράσεις του αυτοκινήτου είναι αναμενόμενες και δεν πρόκειται να προβληματίσουν. Με τη σειρά του το -ηλεκτρικής υποβοήθησης- σύστημα διεύθυνσης προσφέρει μόνο ένα κλάσμα της επιθυμητής πληροφόρησης, από την άλλη όμως είναι αρκετά άμεσο και ακριβές στις εντολές του οδηγού.

Αντίστοιχα το κιβώτιο ταχυτήτων ευνοεί τις επιδόσεις, χάρη στη σωστή κλιμάκωση των πρώτων σχέσεων. Η αίσθηση, ωστόσο και οι διαδρομές του επιλογέα χαρακτηρίζονται μάλλον αδιάφορες και σίγουρα υποδεέστερες των όσων εισπράττει κανείς από το σύστημα πέδησης.

Στο θέμα της άνεσης κάποιες, εγκάρσιες κυρίως, ανωμαλίες θα κάνουν εμφανή την παρουσία τους στο εσωτερικό, δίνοντας την αίσθηση ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι λίγο πιο σφιχτό από ότι θα έπρεπε σε μία τέτοια πρόταση. Ακόμα και έτσι όμως δεν υφίσταται ουσιαστική ταλαιπωρία για τους επιβαίνοντες, ακόμα και κατά τις πολύωρες μετακινήσεις.

Στο δια ταύτα, το νέο Cee΄d 1.4 αποτελεί μία ευχάριστη έκπληξη για τα δεδομένα της Kia αλλά και για ολόκληρη τη μικρομεσαία κατηγορία. Ο ολοκληρωμένος του χαρακτήρας και η επταετής εργοστασιακή εγγύηση αποτελούν αναμφισβήτητα έναν ελκυστικό συνδυασμό.

Επιπροσθέτως το χαμηλό τίμημα και το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που στη συγκεκριμένη έκδοση EX Vivid των 14.900 ευρώ περιλαμβάνει 6 αερόσακους, ESP, αυτόματο κλιματισμό, ράδιο-CD με MP3, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών και υπολογιστή ταξιδίου, του δίνει ένα επιπλέον αβαντάζ, απέναντι στα ανταγωνιστικά μοντέλα της αγοράς.

Κινητήρας
Κυβισμός 1.396 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 109/6.200 σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 137/5.200 σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Αλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή 77,0×75,0
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 78,0
Μετάδοση
Κίνηση Εμπρός
Κιβώτιο Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) 1:3,786
1:2,053
1:1,370
1:1,031
1:0,837
Τελική σχέση διαφορικού 1:4,412
Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις 6,5J X16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Michelin Energy
Ελαστικά 205/55 R16
Ρεζέρβα Ασφαλείας
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτρική
Στροφές τιμονιού 2,7
Διάμετρος στροφής 10,34 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος 4,235 μέτρα
Πλάτος 1,790 μέτρα
Ύψος 1,480 μέτρα
Μεταξόνιο 2,650 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε μέτρα) 1,546/1,544
Χώρος αποσκευών 340-1.300λίτρα
Βάρος 1,263κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο 11,5
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 7,6
Εκτός 5,2
Μέση 6,1
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 53
Αυτονομία 868 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 187 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα 11,6 δευτερόλεπτα

Ο ανταγωνισμός στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι ιδιαίτερα υψηλός, το παιχνίδι όμως παίζεται κυρίως στο επίπεδο των 1,6 λίτρων, καθώς τα 1.400άρια είναι κάπως αδύναμα και μάλλον ανεπαρκή για τα αμαξώματα που έχουν να κινήσουν. Αυτό με εξαίρεση το υπερτροφοδοτούμενο VW Golf 1.4 TSI, που βρίσκεται με διαφορά στην κορυφή αλλά και ορισμένα ακόμη μοντέλα -συμπεριλαμβανομένου του Cee΄d- που, τηρουμένων των αναλογιών, τα καταφέρνουν αρκετά καλά.

Citroen C4 1.4

Κυβισμός 1.360 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 97 ίπποι/5.250 σ.α.λ.
Ροπή 133 Nm/3.250 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 13,0 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
170 χλμ./ώρα
Τιμή 11.250-14.400 ευρώ

Με βάση τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα της Citroen το C4 είναι, πιθανότατα, το μόνο που μπορεί να κοντράρει ευθέως το Cee΄d στο θέμα της τιμής. Οι επιδόσεις του είναι σχετικά υποδεέστερες, από άποψης όμως οδικής συμπεριφοράς, χώρων και ποιότητας κατασκευής δεν δείχνει να υστερεί. Το εσωτερικό του είναι σαφώς πιο μοντέρνο και τεχνολογικά προηγμένο, η γενικότερη αισθητική του όμως ίσως να φαντάζει ρηξικέλευθη για μία συντηρητική μερίδα του κοινού.

Ford Focus 1.4

Κυβισμός 1.388 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 80 ίπποι/5.700 σ.α.λ.
Ροπή 123 Nm/3.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 14,1 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
164 χλμ./ώρα
Τιμή 14.855-18.021 ευρώ

Με απόδοση μόλις 80 ίππων το μηχανικό σύνολο του Ford Focus 1.4 είναι σχεδόν αδύνατο να σταθεί απέναντι στο Cee΄d, εκτός ίσως από τον τομέα της κατανάλωσης. Πέραν αυτού και τα δύο μοντέλα είναι αρκετά ποιοτικά και προσφέρουν επαρκείς χώρους. Στο θέμα της τιμής το Ford υστερεί ελαφρά, παίρνει όμως το αίμα του πίσω στην οδική συμπεριφορά και στα επίπεδα της προσφερόμενης ασφάλειας, τουλάχιστον μέχρι τη δημοσιοποίηση των αντίστοιχων crash test του Kia.

Opel Astra 1.4

Κυβισμός 1.364 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 90 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Ροπή 125 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 13,6 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
180 χλμ./ώρα
Τιμή 13.990-18.390 ευρώ

Διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, 75 και 90 ίππων, το Opel Astra δεν δείχνει ικανό να αναμετρηθεί με το Cee΄d στον τομέα των επιδόσεων. Σχεδιαστικά, ωστόσο, υπερτερεί, ειδικά στην ανανεωμένη έκδοση που ξεκινά την κυκλοφορία της αυτές τις ημέρες. Το εσωτερικό του, αν και ποιοτικό, δεν είναι τόσο πρακτικό. Αντίστοιχα και οι προσφερόμενοι χώροι είναι υποδεέστεροι του μοντέλου της Kia.

Peugeot 307 1.4

Κυβισμός 1.360 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 88 ίπποι/5.250 σ.α.λ.
Ροπή 133 Νm/3.250 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 12,8 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
172 χλμ./ώρα
Τιμή 15.640-16.740 ευρώ

Παρότι τα χρόνια του πλέον δεν κρύβονται, το 307 συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα της κατηγορίας. Καλύτερο, σε σχέση με το Cee΄d στο θέμα της σχεδίασης, προσφέρει ένα εξίσου ποιοτικό εσωτερικό και επαρκείς, σχεδόν ανάλογους χώρους. Οι επιδόσεις του στην έκδοση 1.4 είναι υποδεέστερες, στο θέμα της ποιότητας κύλισης όμως έχει αυτό το πάνω χέρι. Οσο για την τιμή του, είναι σχετικά υψηλότερη, πράγμα όμως που δικαιολογείται εν μέρει από το καλύτερο επίπεδο εξοπλισμού.

Renault Megane 1.4

Κυβισμός 1.390 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 98 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 125 Nm/3.750 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 12,8 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
183 χλμ./ώρα
Τιμή 15.000-17.200 ευρώ

Εφοδιασμένο με έναν αρκετά ελαστικό κινητήρα 98 ίππων το Renault Megane στην έκδοση 1.4 θεωρείται από τα πιο σβέλτα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Οι επιδόσεις του είναι ελαφρά υποδεέστερες του Cee΄d, στο θέμα όμως της οδικής συμπεριφοράς οι αποστάσεις δεν είναι ιδιαίτερες. Το εσωτερικό του είναι σαφώς πιο μοντέρνο, αν και μάλλον υστερεί στο θέμα των χώρων και της ποιότητας κατασκευής. Αντίστοιχα και η τιμή του είναι μεγαλύτερη από αυτή του Kia.

Toyota Auris 1.4

Κυβισμός 1.398 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 97 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 130 Nm/4.400 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 13,0 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
170 χλμ./ώρα
Τιμή 15.680-17.600 ευρώ

Παρότι ελαφρά ακριβότερο και με κάπως υποδεέστερες επιδόσεις, το Auris είναι σαφώς πιο μοντέρνο και όμορφο, ενώ διαθέτει και υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά του συγκαταλέγονται στα μείον, οι προσφερόμενοι όμως χώροι είναι ευθέως ανάλογοι με αυτούς του μοντέλου της Kia. Επιπροσθέτως είναι και ιδιαίτερα ασφαλές, με βάση τα πέντε αστέρια που απέσπασε στις σχετικές δοκιμές του EuroNCAP.

VW Golf 1.4 TSI
Κυβισμός 1.390 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 140 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Ροπή 220 Nm/1.500-4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 9,3 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
205 χλμ./ώρα
Τιμή 18.860-23.290 ευρώ

Με αρκετά υψηλότερο κόστος από όλες τις προτάσεις του -θεωρητικού λόγω χρήσης υπερτροφοδότη- ανταγωνισμού, το VW Golf 1.4 TSI αξίζει και με το παραπάνω τα λεφτά του. Πέραν του εξαιρετικού -και ασφαλέστατου- πλαισίου, προσφέρει ένα πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού, πολύ καλή οδική συμπεριφορά και επιδόσεις που φυσιολογικά θέτουν σε δεύτερη μοίρα οποιαδήποτε άλλη πρόταση της κατηγορίας.

auto.in.gr