Χρήστος Παπαχριστόπουλος

Διατηρώντας την φιλοσοφία που το κράτησε ζωντανό για περισσότερες από τρεις δεκαετίες -η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 1973-, το νέο Volkswagen Passat εξακολουθεί να κινείται σε συντηρητικές οδούς, όσον αφορά στην εξωτερική του σχεδίαση, αλλά η συνολική του αναβάθμιση το επαναφέρει δυναμικά στο προσκήνιο των μεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων, προβληματίζοντας τόσο τις φθηνότερες όσο και τις ακριβότερες προτάσεις της κατηγορίας.

Χάρη σε κάποιες πιο τολμηρές σχεδιαστικές πινελιές -κυρίως στα φωτιστικά σώματα και το τελείωμα του πίσω τμήματος- η έκτη γενιά του γερμανικού sedan παρουσιάζει συνολικά μια πιο σύγχρονη και κομψή εικόνα. Στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου δεσπόζει η νέα μάσκα που εκτείνεται μέχρι το χαμηλότερο τμήμα του προφυλακτήρα και τα τραπεζοειδή φωτιστικά σώματα με το κυρτό κάτω μέρος τους.

Η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου στη μάσκα, στο πλαίσιο των παραθύρων και στο πίσω τμήμα του αμαξώματος, δίνουν τον πολυτελή τόνο που απέπνεε και το απερχόμενο μοντέλο, ενώ τα πίσω φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED ενισχύουν την σύγχρονη εικόνα.

Με μήκος που φθάνει τα 4,77 μέτρα, πλάτος 1,82 μέτρα και ύψος 1,47 μέτρα, το νέο Passat είναι σημαντικά μεγαλύτερο σε εξωτερικές διαστάσεις. Συγκεκριμένα, είναι 62 χιλιοστά μακρύτερο από το μοντέλο που αντικαθιστά, ενώ τα νούμερα σε πλάτος και ύψος είναι 74 και 10 χιλιοστά αντίστοιχα.

Τα οφέλη των αυξημένων εξωτερικών διαστάσεων γίνονται άμεσα αντιληπτά μόλις ανοίξεις κάποια από τις δύο πίσω πόρτες και καθίσεις στα πίσω καθίσματα. Οι χώροι που παρέχονται στους επιβάτες είναι από τους καλύτερους της κατηγορίας, ενώ μεγαλύτερος -κατά 90 λίτρα- είναι και ο χώρος αποσκευών που φθάνει πλέον τα 565 λίτρα.

Το υπόλοιπο εσωτερικό ξεχωρίζει για την καλαίσθητη και εργονομική σχεδίασή του. Ωστόσο, κάτι δείχνει να μην δένει στην όλη εικόνα του αυτοκινήτου. Ποιοτικά, το πλαστικό που καλύπτει το άνω τμήμα του ταμπλό, είναι αυτό που περιμένει να αντικρίσει κανείς σε ένα μοντέλο της VW για την συγκεκριμένη κατηγορία, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με το υπόλοιπο τμήμα του.

Τα σκληρά πλαστικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του κάτω τμήματος του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας δεν είναι αυτά που αρμόζουν σε αυτοκίνητο της κατηγορίας. Οπτικά, παραπέμπουν σε παλαιότερα μικρότερα μοντέλα του γερμανικού ομίλου και όχι στα αντίστοιχα μοντέλα της Audi, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος. Προφανώς έχουμε να κάνουμε με μείωση του κόστους ή με προσπάθεια να συγκρατηθεί η τιμή πώλησης του νέου Passat, δεδομένου ότι αυτή θα επιβαρυνόταν ήδη από τον τεχνολογικό εξοπλισμό που εισάγει στην κατηγορία.

Μια από αυτές είναι και το ηλεκτρομηχανικό χειρόφρενο -το οποίο επεμβαίνει και στους τέσσερις τροχούς- που έχει στείλει στο μουσείο της εταιρείας τον κλασικό μοχλό ανάμεσα στα δύο καθίσματα, δημιουργώντας παράλληλα περισσότερο αποθηκευτικό χώρο στο συγκεκριμένο σημείο. Το χειρόφρενο συνεργάζεται με ένα ακόμα σύστημα, που η εταιρεία ονομάζει Auto-hold και το οποίο κρατάει ακινητοποιημένο το αυτοκίνητο στα φανάρια ή στις ανηφόρες, χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να πιέζει συνεχώς το μεσαίο πεντάλ.

Οι καινοτομίες του νέου Passat συνεχίζονται στο κλειδί που θέτει σε λειτουργία το κινητήρα τοποθετώντας το, απλά, στην ειδική υποδοχή και πιέζοντάς το, καθώς και στο cruise control που έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζει την ταχύτητα ανάλογα με αυτή του προπορευόμενου οχήματος. Ο μακροσκελής κατάλογος εξοπλισμού περιλαμβάνει επίσης, μεταξύ άλλων, ενεργά φώτα xenon, Bluetooth για το κινητό τηλέφωνο, σύστημα δορυφορικής πλοήγησης με DVD και παροχή ρεύματος 230V για την φόρτιση του laptop.

Κάτω από το μπροστινό καπό φιλοξενούνται οι γνωστοί τετρακύλινδροι και εξακύλινδροι κινητήρες του γερμανικού ομίλου με απόδοση από 102 έως και 250 ίππους. Η γκάμα ξεκινά από τα 1.600κ.εκ. με τον οκταβάλβιδο των 102 ίππων, ο οποίος πάντως δεν θα εισαχθεί στην χώρα μας και συνεχίζεται με τον ίδιου κυβισμού FSI που αποδίδει 115 ίππους. Προς το παρόν, οι διαθέσιμοι βενζινοκινητήρες ολοκληρώνονται με τον δίλιτρο FSI των 150 ίππων και την υπερτροφοδοτούμενη έκδοσή του που αποδίδει 200 ίππους. Στα τέλη του χρόνου αναμένεται να προστεθεί και ο εξακύλινδρος FSI των 3,2 λίτρων με τους 250 ίππους.

Τα διαθέσιμα μηχανικά σύνολα συμπληρώνουν οι δύο εκδόσεις του δίλιτρου TDI με 140 και 170 ίππους και ο 1.9 TDI με τους 105 ίππους. Οι κινητήρες που αποδίδουν περισσότερους από 115 ίππους θα συνδυάζονται είτε με χειροκίνητο κιβώτιο έξι ταχυτήτων είτε με αυτόματο, τύπου Tiptronic. Προαιρετικά, οι δύο ισχυρότερες diesel εκδόσεις και ο V6 των 3,2 λίτρων, αντί του χειροκίνητου, θα είναι διαθέσιμοι και με το αυτόματο κιβώτιο τύπου DSG.

Μετάλλαξη, σε σύγκριση με το παρελθόν, έχει επέλθει και στην οδική συμπεριφορά του νέου μοντέλου, καθώς η γερμανική φίρμα επέλεξε να ακολουθήσει τον δρόμο που χάραξε η νεότερη γενιά του Golf και να προσδώσει στο μεσαίο μοντέλο της πιο ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Η μετάλλαξη αυτή οφείλεται τόσο στο κατά 57% -σύμφωνα με την VW- πιο άκαμπτο πλαίσιο όσο και στη νέα πίσω ανάρτηση που προέρχεται από το Golf V.

Χωρίς να υστερεί σε άνεση ή να έχει χάσει κάτι από την ποιότητα κύλισης, το νέο Passat διαθέτει ακριβέστερη οδική συμπεριφορά και εμπνέει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον οδηγό του, όταν αυτός αποφασίσει να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς. Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης διαθέτει σωστό βάρος και πολύ καλή αίσθηση.

Τα περίπου 1.350 κιλά του αμαξώματος δυσκολεύουν το έργο του μικρού κινητήρα των 1,6 λίτρων και απαιτούν η λειτουργία του να γίνεται σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής, γεγονός που ανεβάζει παράλληλα και τα ντεσιμπέλ που φθάνουν στην καμπίνα των επιβατών. Ο δίλιτρος των 150 ίππων έχει σαφώς ευκολότερο έργο να επιτελέσει και είναι αυτός που ταιριάζει περισσότερο στο βάρος και το χαρακτήρα του μοντέλου.

Οι πωλήσεις του νέου Passat στην χώρα μας αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του καλοκαιριού με τιμές που δεν έχουν καθοριστεί έως τώρα από την ελληνική αντιπροσωπεία.

auto.in.gr