Seat Ibiza Cupra: Επίδειξη ισχύος
Οι 180 ίπποι του διπλά υπερτροφοδοτούμενου TSI των 1.400 κ.εκ. δεν αποτελούν το μοναδικό στοιχείο εντυπωσιασμού, σε ένα αυτοκίνητο που μετουσιώνει χωρίς αναστολές το τεχνολογικό προβάδισμα του VW Group.
Γιάννης Αδάναλης
To ξεκίνημα δεν ήταν αυτό που πολύ θα περίμεναν. Το best seller της Seat, στην τέταρτη πλέον γενιά του, έδειχνε ικανό για το καλύτερο, ωστόσο, οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες του γερμανικού ομίλου αποδείχθηκαν κατώτεροι των υψηλών, ομολογουμένως, προσδοκιών.
| Ταυτότητα |
| Κινητήρας: |
| 1.390 κ.εκ. |
| Ισχύς: |
| 180 ίπποι/6.200 σ.α.λ. |
| Ροπή: |
| 250 Nm/1.750 σ.α.λ. |
| Επιτάχυνση: |
| 0-100χλμ./ώρα 7,5 δλ |
| Τελ. ταχύτητα: |
| 225 χλμ./ώρα |
| Tιμή βασικής έκδοσης: |
| 19.755 ευρώ |
| Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: |
| 19.755 ευρώ |
Το εξαιρετικό πλαίσιο, η σχεδιαστική υπογραφή του Luc Donckerwolke (πρώην αρχισχεδιαστή της Lamborghini) και η σαφέστατα αναβαθμισμένη κατασκευαστική ποιότητα δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, αδυνατώντας να προσφέρουν στο Ibiza ένα σαφές προβάδισμα απέναντι στον εξίσου ισχυρό ανταγωνισμό.
Η επιπλέον ισχύς παρέμεινε το ζητούμενο ακόμη και στις τρίθυρες εκδόσεις των 1.600 κ.εκ., γνωρίζοντας ότι στο οπλοστάσιο της ισπανικής φίρμας και γενικότερα του ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών VW, κρύβονταν μοτέρ με υπερ-φυσικές δυνατότητες, ικανά να αναμορφώσουν την εικόνα ενός αυτοκινήτου.
Ο λόγος βέβαια για τη στρατιά των διπλά υπερτροφοδοτούμενων TSI, που μέχρι σήμερα συναντούσαμε αποκλειστικά στις προτάσεις της VW, αποδίδοντας από 1.400 κ.εκ ως και 170 ίππους .
Στην περίπτωση, βέβαια, του ισχυρότερου Ibiza παραγωγής η μέγιστη ισχύς έφτασε τους 180 ίππους, γεγονός που κατά κύριο λόγο οφείλεται σε τροποποιήσεις στη χαρτογράφηση του κινητήρα.
Ενός συνόλου που συνδυάζει τον άμεσο ψεκασμό καυσίμου με την παρουσία ενός μηχανικού υπερτροφοδότη και ενός τυπικού υπερσυμπιεστή καυσαερίων, φέροντας στο πλευρό του ένα επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και ένα ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Με τη σειρά τους, το εξεζητημένο -για τα δεδομένα τη κατηγορίας- τεχνολογικό προφίλ του αυτοκινήτουέρχονταινα υποστηρίξουν οι σχεδιαστικές αλλαγές που παρατηρούνται, τόσο στο εξωτερικό του περίβλημα, όσο και στο πενταθέσιο εσωτερικό.
| Υπέρ | |
| Κατά | |
Οι μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα στον αισθητά διαφοροποιημένο μπροστινό προφυλακτήρα, οι τροχοί των 17 ιντσών και ο αεροδυναμικός διαχύτης, σε συνδυασμό με την κεντρικά τοποθετημένη απόληξη της εξάτμισης στο πίσω τμήμα, προσδιορίζουν με ακρίβεια το χαρακτήρα του Ibiza Cupra.
Μικρότερης έκτασης, αλλά εξίσου διαφωτιστικές είναι οι αλλαγές στο θάλαμο επιβατών. Σε πρώτη ανάγνωση ο πλουσιότερος εξοπλισμός δικαιολογεί το τίτλο του κορυφαίου Ibiza, ωστόσο, οι τροποποιήσεις σε επίπεδο αισθητικής είναι αυτές που δικαίως συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Τα τύπου bucket καθίσματα με τις χαρακτηριστικές ραφές ξεχωρίζουν, όπως και το τριάκτινο τιμόνι που περήφανα φέρει τα διακριτικά της έκδοσης στο συμπιεσμένο κάτω τμήμα του.
Λιγότερο αισθητή είναι η παρουσία των μεταλλικών πεντάλ, ενώ καλοδεχούμενη είναι η διατήρηση των χώρων στα επίπεδα των ατμοσφαιρικών εκδόσεων. Επαρκής για τη φιλοξενία δύο ατόμων αποδεικνύεται η πίσω σειρά καθισμάτων με το χώρο των αποσκευών να ξεκινά από τα 284 λίτρα.
Όπως και να έχει, πάντως, οι μεταφορικές δυνατότητες του αποκλειστικά τρίθυρου αμαξώματος είναι το τελευταίο πράγμα που θα σε απασχολήσει από τη στιγμή που θα βρεθείς στο αριστερό bucket του ισχυρότερου Ibiza παραγωγής.
Από τα πρώτα μέτρα, ο διπλά υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1.400 κ.εκ. υπογραμμίζει τις ιδιαιτερότητες της έκδοσης. Η απόκριση του μοτέρ είναι σε κάθε περίπτωση εντυπωσιακή.
Πριν προλάβει κανείς να εξαντλήσει τη διαδρομή του δεξιού πεντάλ, το Cupra έχει αναπτύξει απαγορευτικές ταχύτητες που θα σε κάνουν -νωρίτερα απ’ όσο περίμενες- να επιβραδύνεις, μετρώντας παράλληλα και τις δυνατότητες του συστήματος πέδησης.
Το ξέσπασμα των 180 ίππων και των 250 Nm ροπής αναλαμβάνει να διαχειριστεί το επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που στην αυτόματη, τουλάχιστον, διαμόρφωσή του δεν δείχνει να συμμερίζεται τις προθέσεις του εκρηκτικού TSI.
Στα δύσκολα, το DSG των επτά σχέσεων αποδεικνύεται υποδεέστερο της φήμης που το ακολουθεί, μπερδεύοντας ή καθυστερώντας τις αλλαγές των σχέσεων.
Ακόμη και σε ευνοϊκότερες συνθήκες η λειτουργία του δεν θα θυμίσει τις κοφτερές αντιδράσεις και την αδιαπραγμάτευτη συμπεριφορά του εξατάχυτου συνόλου που συναντά κανείς σε ισχυρότερες προτάσεις του ομίλου.
Περιθώρια βελτίωσης, βέβαια, υπάρχουν και στο σύστημα διεύθυνσης. Οι τρεις στροφές από άκρη σε άκρη είναι μάλλον πολλές για το χαρακτήρα της έκδοσης, ενώ η πληροφόρηση που καταλήγει στα χέρια σου είναι απλά επαρκής.
Καταλήγοντας στους τροχούς των 17 ιντσών, το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης XDS -ως αναπόσπαστο τμήμα του ηλεκτρονικού συστήματος δυναμικής ευστάθειας- αναλαμβάνει με τη σειρά του να καταστείλει την απώλεια πρόσφυσης των μπροστινών τροχών.
Οι ρυθμίσεις των αναρτήσεων -που μεταξύ άλλων έχουν περιορίσει την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος κατά 10 χιλιοστά- διαδραματίζουν τον δικό τους ρόλο.
Το Ibiza Cupra δεν θα κουράσει, όσο η ποιότητα της ασφάλτου διατηρείται στο ύψος των περιστάσεων και δεν παραπέμπει σε οδικό δίκτυο προηγούμενων δεκαετιών.
Δίχως καμία αμφιβολία οι ξερές αντιδράσεις του πλαισίου ανήκουν πια στο μακρινό παρελθόν του αυτοκινήτου, καθώς στη σημερινή του μορφή ο χειρισμός του δεν απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες.
Η υποστροφή ισχύος εξακολουθεί να ανήκει στον κώδικα συμπεριφοράς του υπερτροφοδοτούμενου Cupra. Aκόμα και έτσι, ωστόσο, το κορυφαίο Ibiza παραμένει προβλέψιμο και ελεγχόμενο.
Ας μην ξεχνάμε και την παρουσία του ESP, που δεν απενεργοποιείται πλήρως, επεμβαίνοντας με καθυστέρηση ώστε να περιορίσει τις τάσεις αποσταθεροποίησης που σπανίως παρουσιάζει ο πίσω άξονας.
Αποφεύγοντας τις υπερβολές, το ταχύτερο 1.400άρι της ελληνικής -και όχι μόνο- αγοράς εντυπωσιάζει χωρίς να προκαλεί στο πέρασμά του, εκμεταλλευόμενο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το τεχνολογικό προβάδισμα που του προσφέρει απλόχερα το VW Group.
| Κινητήρας | |
| Κυβισμός | 1.390 κ.εκ. |
| Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
| Ισχύς (ίπποι) | 180/6.200σ.α.λ. |
| Ροπή (Νm) | 250/1.750σ.α.λ. |
| Θέση | Εμπρός/εγκάρσια |
| Μπλοκ/κεφαλή | Αλουμίνιο/αλουμίνιο |
| Τροφοδοσία | Αμεσος Ψεκασμός Καυσίμου |
| Διάμετρος x διαδρομή | 76,5×75,6 |
| Βαλβίδες ανά κύλινδρο | 4 |
| Εκκεντροφόροι | 2 ΕΕΚ |
| Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) | 129,5 |
| Μετάδοση | |||
| Κίνηση | Εμπρός | ||
| Κιβώτιο | Διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων | ||
| Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) | 1η | :1/3.500 | |
| 2η | :1/2.272 | ||
| 3η | :1/1.531 | ||
| 4η | :1/1.121 | ||
| 5η | :1/1.176 | ||
| 6η | :1/0.951 | ||
| 7η | :1/0.795 | ||
| Ανάρτηση | |
| Εμπρός | Γόνατα McPherson, Αντριστρεπτική δοκός |
| Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας |
| Φρένα | |
| Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι |
| Πίσω | Δίσκοι |
| ABS | Ναι |
| Τροχοί | |
| Διαστάσεις | |
| Υλικό | Αλουμίνιο |
| Τύπος ελαστικών | Pirelli P7 |
| Ελαστικά | 215/40/17 |
| Ρεζέρβα | Βοηθητική |
| Σύστημα διεύθυνσης | |
| Τύπος | Κρεμαγιέρα |
| Υποβοήθηση | Ηλεκτρο-υδραυλική |
| Στροφές τιμονιού | 3,0 |
| Διάμετρος στροφής | 10,48 μέτρα |
| Διαστάσεις | |
| Μήκος | 4,034 μέτρα |
| Πλάτος | 1,693 μέτρα |
| Ύψος | 1,428 μέτρα |
| Μεταξόνιο | 2,469 μέτρα |
| Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) | 1.465/1.457 |
| Χώρος αποσκευών | 284 λίτρα |
| Βάρος | 1169 κιλά |
| Αναλογία κιλών/ίππο | 6,5 |
| Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.) | |
| Πόλη | – |
| Εκτός | – |
| Μέση | 6,7 |
| Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 45 |
| Αυτονομία | 671 χλμ. (θεωρητική μέση) |
| Επιδόσεις | |
| Τελική ταχύτητα | 225 χλμ./ώρα |
| 0-100χλμ./ώρα | 7,2 δευτερόλεπτα |
auto.in.gr
- LIVE: Έβερτον – Νότιγχαμ Φόρεστ
- Πώς θα λάβουν οι κτηνοτρόφοι τη συνδεδεμένη ενίσχυση – Οι 15 ερωταπαντήσεις
- Θάσος: Προσποιήθηκε τον αδελφό της για να βρει την πρώην γυναίκα του ο 55χρονος
- LIVE: Ολυμπιακός – ΟΦΗ
- «Να μπλοκαριστεί!» – Σφοδρές αντιδράσεις για την εξαγορά της Warner Bros. από το Netflix – Τα πέντε σημεία
- Φάμελλος από το μπλόκο στα Πράσινα Φανάρια: Οι «γαλάζιες ακρίδες» φάγανε τα δισεκατομμύρια των τίμιων αγροτών

