Νίκος Μαρινόπουλος

Το RX 400h δεν αποτελεί απλά ένα, ακόμη, νέο μοντέλο που προστίθεται στην γκάμα της Lexus. Για την ιαπωνική φίρμα σημαίνει κάτι παραπάνω, καθώς είναι το πρώτο υβριδικό μοντέλο που κυκλοφορεί στην αγορά με το σήμα της, ενώ δικαιωματικά μπορεί να προβάλλεται ως η αυτοκινητοβιομηχανία που εισήγαγε το πρώτο υβριδικό SUV στην ευρωπαϊκή αγορά. Βλέπετε, οι Ιάπωνες της Toyota Motor Company αποφάσισαν πως η Lexus, θυγατρική εταιρία της μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο, έπρεπε να κάνει την διαφορά στο υβριδικό πεδίο.


Φαινομενικά, το υβριδικό «RX» δεν διαφέρει σε κανένα σημείο από το RX 300. Οι πιο παρατηρητικοί θα διακρίνουν το λογότυπο RX 400h, τις νέες ζάντες 18 ιντσών, τη νέα γρίλια και τον επανασχεδιασμένο προφυλακτήρα κάτω από τα τύπου LED φώτα. Πίσω, όμως, από το ομολογουμένως εντυπωσιακό αμάξωμα του RX 400h, ο τρόπος που αποδίδεται και μεταδίδεται η ισχύς στους τροχούς διαφέρει ριζικά από εκείνον στα υπόλοιπα SUV, καθώς εντάσσεται στο σύνολο του «Hybrid Synergy Drive» (HSD). Το συγκεκριμένο σύστημα, όπως και τα πλεονεκτήματα της μειωμένης κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, είναι λίγο-πολύ γνωστά από την δεύτερη γενιά του Toyota Prius.


Δεδομένου, λοιπόν, πως η βάση υπήρχε από πριν, οι μηχανικοί προχώρησαν στην εξέλιξη της υβριδικής διάταξης HSD και με τις κατάλληλες τροποποιήσεις και προσθήκες, κατάφεραν να την μεταμορφώσουν στα μέτρα του τετρακίνητου SUV. Ξεκινώντας από τα αμιγώς μηχανικά μέρη του υβριδικού Lexus, η ανάρτηση προέρχεται από το RX-300 και σε αρκετά σημεία έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές.


Η γεωμετρία της είναι εντελώς διαφορετική σε ό,τι αφορά στο offset και στην γωνία kaster, ενώ το εμπρός υποπλαίσιο είναι διαφορετικό λόγω της έδρασης της ηλεκτρικά υποβοηθούμενης κρεμαγιέρας, η οποία προσφέρει περίπου 1,5% μεγαλύτερη οικονομία βενζίνης.


Στην υβριδική «καρδιά» του RX 400h, που δεν είναι άλλη από το σύστημα HSD, τα βασικά στοιχεία που την απαρτίζουν έχουν να κάνουν με τον V6 κινητήρα των 3,3 λίτρων, ένα ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, μια γεννήτρια, μια συστοιχία μπαταριών, την κεντρική ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου και ένα πλανητικό μηχανισμό μετάδοσης της ισχύος. Ας μην ξεχνάμε όμως πως το RX 400h είναι ένα τετρακίνητο μοντέλο. Έτσι, μια από τις βασικές διαφορές του σε σχέση με το Prius, αφορά σε έναν ακόμα -μικρότερο σε ισχύ- ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στον πίσω άξονα του αυτοκινήτου και αποτελεί στοιχείο του συστήματος τετρακίνησης E-Four (Electric 4-Wheel Drive System).


Στην αμερικανική αγορά το μοτέρ των 3,3 λίτρων, που αποδίδει 211 ίππους στις 5.600σ.α.λ. και 288Nm στις 4.400σ.α.λ., δεν είναι άγνωστο καθώς με αυτό εξοπλίζεται και το RX 330. H 24βάλβιδη κυλινδροκεφαλή του συνδυάζεται με σύστημα μεταβλητού χρονισμού -το γνωστό VVTi- και η ύπαρξη της κλασικής μίζας είναι περιττή, λόγω της υβριδικής διάταξης που επιτρέπει στον κινητήρα να απενεργοποιείται σε στάση. Ετσι, σε χαμηλές ταχύτητες το RX 400h κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, ενώ οι ιμάντες μετάδοσης είναι λιγότεροι καθώς δεν υπάρχει το συμβατικό δυναμό και το σύστημα κλιματισμού είναι ηλεκτρικό, όπως και αυτό της υποβοήθησης του τιμονιού.


Στο σχετικό σχήμα, που δείχνει την διάταξη του HSD, παρατηρείστε πως η έξοδος του V6 κινητήρα γεφυρώνεται με τον πλανητικό μηχανισμό, μέσω της γεννήτριας. Ο εκπληκτικός, από μηχανολογικής άποψης, πλανητικός μηχανισμός αποτελείται από δύο επιμέρους τμήματα. Το πρώτο αναλαμβάνει τον συνδυασμό της ροπής που προέρχεται από το κινητήρα και τις μπαταρίες.

Χάρη στο δεύτερο μέρος, που είναι πανομοιότυπο με το πρώτο, όταν οι στροφές του ηλεκτροκινητήρα μειώνονται η ροπή του πολλαπλασιάζεται για μεγαλύτερη απόδοση. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη αποδίδει 123kW και 333Nm ροπής, μέχρι τις 1.500σ.α.λ., ενώ το όλο σύστημα λειτουργεί και ως κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (E-CVT), ρυθμίζοντας ανάλογα τις στροφές του

auto.in.gr