Νίκος Μαρινόπουλος

Ενώ στην αμερικανική αγορά τα πολυτελή μοντέλα της Lexus φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων, η εικόνα στην ευρωπαϊκή αγορά είναι εντελώς διαφορετική. Αυτό τουλάχιστον ισχύει και σε ό,τι έχει να κάνει με τον όγκο των πωλήσεων αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως η ιαπωνική φίρμα -το πολυτελές σκέλος της Toyota- δεν διαθέτει τα προσόντα για να ανταγωνιστεί τις προτάσεις των Audi, BMW και Mercedes-Benz ή των σκανδιναβικών Saab και Volvo.

Η αλήθεια πάντως είναι πως τα τελευταία χρόνια η παρουσία της Lexus στην ευρωπαϊκή αγορά είχε ατονήσει αφού με εξαίρεση το RX300 δεν είχε ενισχυθεί από κάποιο άλλο μοντέλο. Ωστόσο, η Lexus σκοπεύει στην δυναμική επιστροφή της στην γηραιά ήπειρο, αρχής γενομένης από το λανσάρισμα των GS300 και GS430 και μετέπειτα του υβριδικού RX400, του οποίου μάλιστα η πανευρωπαϊκή παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί σε μερικούς μήνες στη χώρα μας.

Μέχρι όμως να κυλήσει το πρώτο υβριδικό SUV στους ελληνικούς δρόμους το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη νέα γενιά GS η οποία ανανεώθηκε ύστερα από περίπου οκτώ χρόνια κυκλοφορίας. Ακολουθώντας τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία L-finesse, η οποία εξελίχθηκε σταδιακά με την παρουσίαση πρωτότυπων μοντέλων σε διάφορες εκθέσεις, η τρίτη γενιά GS σου αφήνει την εντύπωση μιας πολυτελούς λιμουζίνας με coupe εμφάνιση. Η κλίση της οροφής είναι τέτοια, που αν και sedan, το GS μοιάζει περισσότερο σαν hatchback ενώ η σχεδίασή του θυμίζει και κάτι από Mercedes-Benz CLS.

Ο όγκος του GS δεν περνά σε καμία περίπτωση απαρατήρητος καθώς το αμάξωμά του -με μήκος 4,825 μέτρα- είναι μεγαλύτερο από εκείνο μιας Mercedes-Benz E-Class. Το πίσω μέρος δεν έχει να επιδείξει κάτι το αξιομνημόνευτο αλλά δεν χωρά αμφισβήτηση πως οι διπλές εξατμίσεις τονίζουν τις επιθετικές γραμμές του αμαξώματος. Η εμπρός όψη του αυτοκινήτου με τα διπλά φωτιστικά σώματα μπορεί να μοιάζει με αυτή του προηγούμενου μοντέλου, ωστόσο δείχνει τόσο σύγχρονη όσο χρειάζεται για να σε πείσει πως το νέο GS είναι ένα όμορφο πολυτελές sedan που ξεχωρίζει από τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.

Στο εσωτερικό η εικόνα είναι η αναμενόμενη από ένα Lexus. Το δέρμα και το ξύλο είναι τα στοιχεία που κυριαρχούν και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι άριστης ποιότητας, αν και παρατηρήσαμε κάποιες μικρές ατέλειες στη συναρμολόγηση των αεραγωγών με το ταμπλό. Η συνηθισμένη αισθητική της εταιρίας είναι χαρακτηριστική ενώ το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη κεντρική κονσόλα και συγκεκριμένα στην οθόνη αφής -touch screen- που μειώνει τον αριθμό των διακοπτών. Αριστερά από την τελευταία, βρίσκεται o διακόπτης που θέτει το μοτέρ σε λειτουργία -όπως στο Toyota Prius-, ο ιταλικός πίνακας οργάνων είναι τύπου black-light ενώ κάτω από τον κάθετο αεραγωγό -δίπλα στο τιμόνι- υπάρχει ένα πτυσσόμενο χειριστήριο που ρυθμίζει τους καθρέπτες, το cruise control κ.α.

Οι χώροι στις εμπρός θέσεις είναι ικανοποιητικοί αν και οι υψηλόσωμοι επιβάτες ίσως ενοχληθούν από το χαμηλό ύψος της οροφής -καθώς το ύψος του αμαξώματος έχει μειωθεί κατά ενάμιση εκατοστό, στα 1,430 μέτρα- ή το μεσαίο υποβραχιόνιο που καταλαμβάνει αρκετό χώρο με αποτέλεσμα να βρίσκει ο αγκώνας σου.

Ωστόσο, η προσθήκη πέντε εκατοστών στο μεταξόνιο ευνοεί τους μεγάλους και άνετους χώρους για τους πίσω επιβάτες οι οποίοι έχουν στην διάθεσή τους αρκετά εκατοστά -από τα εμπρός καθίσματα- για τα γόνατα και για τα κεφάλια τους -από την οροφή- παρά την έντονη κλίση της τελευταίας κολόνας του αμαξώματος. Η ύπαρξη τούνελ μετάδοσης λόγω της πίσω κίνησης δεν αποτελεί απαραίτητα μειονέκτημα καθώς στην ίδια λογική βασίζονται και οι αντίπαλες προτάσεις των BMW και Mercedes-Benz.


Στον δρόμο

Έχοντας οδηγήσει την προηγούμενη γενιά, αν μη τι άλλο οι διαφορές ανάμεσα σε ένα νέο αυτοκίνητο που έρχεται σχεδόν μια δεκαετία αργότερα είναι κάτι παραπάνω από αισθητές. Οι Ιάπωνες έχουν κάνει σοβαρή δουλειά στο δίπτυχο ηχομόνωση/ποιότητα κύλισης, εξασφαλίζοντας άνετες μετακινήσεις. Σε συνδυασμό με τους δυνατούς κινητήρες μαζεύεις πολύ εύκολα χιλιόμετρα και χωρίς να το καταλάβεις βρίσκεσαι να ταξιδεύεις με σημαντικά μεγαλύτερη ταχύτητα από ότι νομίζεις.

To τρίλιτρο V6 μοτέρ που τοποθετείται στο GS300 αποδίδει 249 ίππους και εξοπλίζεται με διπλό σύστημα VVT-i το οποίο συντονίζει όλες τις βαλβίδες -εισαγωγής και εξαγωγής. Η μέγιστη τιμή της ροπής -310Nm- εμφανίζεται από τις 3.500σ.α.λ. και χάρη στους μεταβλητούς αυλούς εισαγωγής το μεγαλύτερο μέρος της διατίθεται σε ένα μεγάλο εύρος των στροφών λειτουργίας των κινητήρων. Στην ίδια τεχνολογία βασίζεται και το V8 μηχανικό σύνολο του GS430 των 4,3 λίτρων, ισχύος 283 ίππων. Η διαφορά στην ισχύ μπορεί να μην φαίνεται μεγάλη αλλά εδώ τα κυβικά είναι αυτά που κάνουν την διαφορά και τα 417Nm ροπής μιλούν από μόνα τους.

Και τα δύο GS εξοπλίζονται με ημιαυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων τα οποία χαρακτηρίζονται από την εξαιρετικά γρήγορη λειτουργία τους και με μικρές -μεταξύ τους- αλλαγές στην κλιμάκωση. Οι επιδόσείς τους είναι εφάμιλλες ενός GT μοντέλου καθώς τα GS300/GS430 χρειάζονται 7,2/6,1 δευτερόλεπτα για την διαδικασία 0-100χλμ/ώρα αντίστοιχα ενώ η τελική τους ταχύτητα φτάνει τα 240/250χλμ/ώρα. Η αίσθηση που εισπράττεις πάντως οδηγώντας και τις δύο εκδόσεις είναι ότι οι τιμές του κατασκευαστή ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα καθώς οι κινητήρες κινούν με χαρακτηριστική άνεση τα +1.620 κιλά του αμαξώματος.

Η αρχιτεκτονική των αναρτήσεων αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, προσφέροντας ικανοποιητική άνεση χωρίς πάντως αυτές να διεκδικούν τα πρωτεία στην κατηγορία. Αξίζει να σημειωθεί πως το GS430 διαθέτει ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση στην οποία ο οδηγός έχει να επιλέξει ανάμεσα σε δύο προγράμματα, το άνετο Comfort και το πιο σφιχτό Sport.

Στις στροφές, τα GS στρίβουν με μεγάλη ταχύτητα αλλά οι αντιδράσεις τους κοντά στο όριο είναι κάπως χαλαρές. Επίσης, το ελαφρύ σε αίσθηση τιμόνι παρέχει την απαιτούμενη πληροφόρηση αλλά δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πρότυπο ακρίβειας. Τα πράγματα βελτιώνονται σημαντικά στο GS430, το οποίο συνδυάζεται με το σύστημα Active Steering και λειτουργεί περίπου όπως αυτό της BMW.

Οι Ιάπωνες όμως έχουν προχωρήσει λίγο πιο μακριά καθώς το σύστημα που χρησιμοποιούν -μέρος του συνόλου VDIM, Vehicle Dynamcis Integrated Management- δεν διαθέτει μόνο μεταβαλλόμενη υποβοήθηση αλλά και ενεργητικό ρόλο. Για να μας πείσουν, οι άνθρωποι της Lexus οργάνωσαν ένα μικρό event με διάφορα τεστ. Κατά το φρενάρισμα σε οδόστρωμα όπου π.χ. οι δεξιοί τροχοί κυλούν πάνω σε βρεγμένη επιφάνεια, ένα GS300 προηγούμενης γενιάς απέκλινε από την ευθεία με κίνδυνο π.χ. όταν κινείσαι σε κανονικό δρόμο να βγεις στο αντίθετο ρεύμα.

Επίσης, πήραμε μια πρώτη γεύση από το σύστημα Pre-Crash το οποίο περιλαμβάνει ένα σύστημα ανίχνευσης που εντοπίζει εμπόδια πριν γίνει η σύγκρουση με το αυτοκίνητο. Μερικά μέτρα πριν, το σύστημα δίνει εντολή και οι ζώνες ασφαλείας τεντώνονται με αποτέλεσμα τα σώματα των εμπρός επιβατών να κολλούν στα καθίσματα προκειμένου να μειωθεί η πιθανότητα τραυματισμού τους.



Συνοψίζοντας

Οι ιθύνοντες της Lexus ευελπιστούν πως μέχρι το 2010 οι ετήσιες πωλήσεις τους στην ευρωπαϊκή αγορά θα ξεπεράσουν τις 65.000 μονάδες εκ των οποίων ένα μεγάλο μέρος αφορά στην νέα γενιά GS καθώς και στην πολλά υποσχόμενη νέα γενιά IS, η οποία αναμένεται στις αρχές του 2006. Σίγουρα αυτό το νούμερο δεν είναι ακατόρθωτο αλλά τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα απέναντι στον ευρωπαίο αγοραστή που έχει συνδέσει την premium κατηγορία με τον γερμανικό -και όχι μόνο- ανταγωνισμό.

Ωστόσο, τα GS με την σύγχρονη και κομψή εμφάνιση, τον πλούσιο εξοπλισμό, τις καλές τιμές πώλησης και την αξιοπιστία της Toyota διεκδικούν οδηγούς που επιθυμούν να ξεφύγουν από το ευρωπαϊκό κατεστημένο. Το προσιτό GS300 βρίσκεται ήδη στην βιτρίνα της ελληνικής αντιπροσωπείας της Lexus και οι παραγγελίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Το GS430 θα διατίθεται μόνο κατόπιν παραγγελίας.

Οι εκδόσεις εξοπλισμού είναι τρεις, οι Classic, Executive και Luxury. Στην βασική έκδοση περιλαμβάνονται -μεταξύ άλλων- δέκα αερόσακοι, τα συστήματα ABS, TRC, VSC (ελέγχου ευστάθειας) και TPMS (ελέγχου πίεσης ελαστικών), το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο τιμόνι, το σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, το cruise control, το εξάδισκο ηχοσύστημα με δέκα ηχεία, οι ζάντες αλουμινίου των 17 ιντσών με ελαστικά διαστάσεων 225/50 και η κεντρική οθόνη.

Τα στοιχεία που διαφοροποιούν την Executive αφορούν στο δερμάτινο σαλόνι, στο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, στο σύστημα Bluetooth, στην κάμερα οπισθοπορείας και σε επιπλέον δύο αερόσακους. Τέλος, στην κορυφαία έκδοση Luxury προστίθενται το σύστημα VDIM, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση και το ηχοσύστημα της Mark Levinson.








































Έκδοση/τιμή


Classic Fabric


Executive Leather


Luxury Leather










GS300 Auto


59.894


72.985


76.609






GS430 Auto




88.588






auto.in.gr