Μιχάλης Κατωπόδης

Η Ford έχει κάθε λόγο να χαμογελάει. Σπάνια παρατηρείται τέτοια προσμονή γύρω από ένα μοντέλο, ενώ ακόμα πιο σπάνια ο ντόρος που δημιουργείται είναι δικαιολογημένος.




































Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.999 κ.εκ.
Ισχύς:
145 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή:
185 Nm/4.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100 χλμ./ώρα σε 9,9 δλ
Τελ. ταχύτητα:
210 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
23.220 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
24.470 ευρώ

Κάποιοι θα διακρίνουν στο νέο Mondeo το πρώτο δείγμα γραφής της νέας σχεδιαστικής τεχνοτροπίας της εταιρίας, kinetic design. Κάποιοι άλλοι πάλι, θα κάνουν λόγο για την οδική συμπεριφορά, που κληρονόμησε από τον προκάτοχό του, ενώ οι περισσότεροι, από κοντά, θα χρειαστούν και μία δεύτερη ματιά, για να συνειδητοποιήσουν την αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων. Τι είναι το νέο Mondeo; Ολα αυτά και πολλά περισσότερα. Εάν υπάρχει κάτι που πρέπει να αναγνωριστεί στη Ford είναι η διορατικότητα με την οποία αντιλαμβάνεται τις -υπάρχουσες και μελλοντικές- απαιτήσεις του κοινού, εξυπηρετώντας τις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.



Αρκετά όμως με τα εγκώμια. Πριν από την όποια κρίση ή επιβράβευση, καλό θα είναι να γνωρίζει κανείς μερικά από τα επιμέρους χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης πρότασης, αρχής γενομένης από το πλαίσιο.


























Υπέρ
Οδική συμπεριφορά
Χώροι
Λόγος αξίας/τιμής
Κατά
Μειωμένη ευελιξία, λόγω εξωτερικών διαστάσεων
Ελλιπής πλευρική στήριξη καθισμάτων

Ως γνωστό, το νέο Mondeo βασίζεται στο ίδιο πάτωμα που χρησιμοποιούν τα πολυμορφικά S-Max και Galaxy. Μία πρόχειρη, λοιπόν, αναδρομή αρκεί να υποψιάσει για τις διαστάσεις του, οι οποίες έχουν αρχίσει να ξεφεύγουν από τα φυσικά όρια της μεσαίας κατηγορίας.



Πράγματι, με μήκος 4,78 και μεταξόνιο 2,85 μέτρα, τα νούμερα αυτά φλερτάρουν εμφανώς την αμέσως επόμενη κλάση, θαρρείς και θέλουν να πάρουν τη ρεβάνς από εκείνες τις εποχές των Scorpio, που έριχναν τη σκιά τους στα τότε «ταπεινά» Mondeo.



Προσπερνώντας, ωστόσο, τα εμφανή οφέλη σε κύρος, επιβλητική -λόγω όγκου- υπόσταση και διαθέσιμους χώρους, μία ενδιαφέρουσα πτυχή έχει να κάνει με τη στρεπτική ακαμψία του πλαισίου, η οποία έχει αυξηθεί κατά 130%(!), σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.



Αυτό συνεπάγεται αυτόματα βελτίωση της παθητικής ασφάλειας -η οποία συνοδεύεται από 7 αερόσακους και όλα τα σχετικά, σύγχρονα συστήματα ασφαλείας- καθώς επίσης και μία εξαιρετική πλατφόρμα, που μπορεί να αναδείξει τις εργατώρες δουλειάς των αναρτήσεων.



Προτού όμως περάσουμε στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, καλό θα είναι να προηγηθεί μία επίσκεψη στο εσωτερικό ή, καλύτερα, σε ένα από τα πλέον ευρύχωρα εσωτερικά της κατηγορίας. Η άνεση, στην προκειμένη περίπτωση, είτε βρίσκεται κανείς στη θέση του οδηγού, είτε πίσω, είναι παραπάνω από ικανοποιητική.



Οι αυξημένες διαστάσεις, σε συνδυασμό με τα μαλακά, αναπαυτικά καθίσματα εξασφαλίζουν ένα σχεδόν ιδανικό περιβάλλον διαβίωσης, το οποίο, σημειωτέον, είναι αποκομμένο από τους ενοχλητικούς εξωτερικούς θορύβους.



Το ταμπλό δανείζεται αρκετές σχεδιαστικές λεπτομέρειες από το S-Max, διαθέτοντας ένα πλήρες -στην περίπτωση της έκδοσης Ghia- επίπεδο εξοπλισμού. Η εργονομία του είναι προσεγμένη, ενώ και η ποιότητα κατασκευής δεν επιδέχεται κριτικής.



Στο μόνο σημείο που μπορεί κανείς να εγείρει ενστάσεις είναι αυτό της ποιότητας των χρησιμοποιούμενων υλικών. Οχι στη συντριπτική πλειοψηφία τους, που δείχνει υπεράνω των προσδοκιών αλλά συγκεκριμένα στις ψεύτικες ξύλινες επενδύσεις της προαναφερθείσας έκδοσης Ghia, οι οποίες δείχνουν μάλλον φτηνές, σε σχέση με το όλο σύνολο.



Αλλάζοντας τώρα θέμα, ένα ακόμη πλεονέκτημα των αυξημένων εξωτερικών διαστάσεων έχει να κάνει με το διαμέρισμα των αποσκευών, καθώς το άνοιγμα της πέμπτης πόρτας αποκαλύπτει ένα χαώδη αποθηκευτικό χώρο, 528 λίτρων.



Το μεγάλο κατώφλι διευκολύνει τα μέγιστα στη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Για ειδικές μάλιστα περιπτώσεις, υπάρχει και η δυνατότητα αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων, αυξάνοντας έτσι τη συνολική χωρητικότητα στα 1.460 λίτρα.



Προτού όμως το επιλέξει κανείς με βάση τον αριθμό των βιβλιοθηκών που χωράει από τα ΙΚΕΑ, το Mondeo δεν παύει να διαθέτει και άλλα, πιο σημαντικά, κρυφά χαρίσματα, που κρατάει αποκλειστικά και μόνο για τον οδηγό του.



Οπως ακριβώς και στην απερχόμενη, τρίτη γενιά, το επιπλέον μέγεθος δεν επηρεάζει καθόλου την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, η οποία παραμένει κορυφαία σε κάθε περίπτωση. Ξεκινώντας από το σύστημα διεύθυνσης, διαθέτει σωστό βάρος και την ανάλογη αμεσότητα, δυστυχώς όμως η αίσθηση που προσφέρει είναι σχετικά φιμωμένη, σε σχέση με το παρελθόν.



Αυτό είναι και το μόνο, σε εισαγωγικά, αρνητικό. Από εκεί και πέρα η ιδανική απόσβεση των αναρτήσεων χαρίζει μία κύλιση που -πιθανότατα- ανάλογή της δεν διαθέτει κανένα μοντέλο της κατηγορίας, ανεξαρτήτως εταιρίας ή τιμής.



Κάτι ακόμα που ίσως να προβληματίσει μερικούς, είναι η διατήρηση του γνωστού δίλιτρου συνόλου Duratec, των 145 ίππων, τη στιγμή που το συνολικό βάρος ξεπερνάει πλέον τα 1.400 κιλά. Στην πράξη, ευτυχώς, ο χαρακτήρας και, κυρίως, η ευστροφία και η ισχύς του δείχνουν να τα πηγαίνουν περίφημα και με το νέο κοστούμι, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.



Τα χιλιόμετρα μαζεύονται με σχετική ευκολία, γεμίζοντας τον οδηγό αυτοπεποίθηση χάρη στην ευστάθεια και τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου γύρω από την ευθεία. Ακόμα όμως και εκεί που ξεκινούν οι στροφές, το νέο Mondeo είναι απλά απολαυστικό.



Με βάση την εξαιρετική -θα το πούμε για πολλοστή φορά- συμπεριφορά των αναρτήσεων, τα διαστάσεων 215/55 R16 ελαστικά γίνονται πραγματικά ένα με την άσφαλτο. Αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τα περιθώρια πρόσφυσης και σχεδόν εκμηδενίζουν την αναγκαιότητα -και συνεισφορά- του ESP.



Οι κλίσεις στις στροφές παραμένουν πάντοτε σε λογικά επίπεδα, ενώ οι αντιδράσεις του αυτοκινήτου διατηρούνται ουδέτερες και φιλικές προς το χρήστη. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ο τελευταίος δεν παραμένει αμέτοχος αλλά συμμετέχει κανονικά στην όλη διαδικασία, βιώνοντας όλα όσα θα περίμενε, με ένα μικρό σκόντο -που ήδη προαναφέραμε- στην αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης.



Τελικά, σταθμίζοντας τα ανωτέρω, σε σχέση με τα 24.470 ευρώ του αντιτίμου, το μόνο σίγουρο είναι ότι το Mondeo έχει όλα τα φόντα να επιστρέψει επικεφαλής της κλάσης του. Ενα παράξενο déjà vu που πολλοί περίμεναν και ακόμη περισσότεροι αναμένεται να εκτιμήσουν.






































Κινητήρας
Κυβισμός 1.999 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 145/6.000 σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 185/4.500 σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Αλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή 87,5×83,1
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 72,5





































Μετάδοση
Κίνηση Εμπρός
Κιβώτιο Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) 3,67:1
2,14:1
1,48:1
1,11:1
0,85:1
Τελική σχέση διαφορικού   4,07:1  











Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPherson, εγκάρσιοι βραχίονες, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική ράβδος














Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι




















Τροχοί
Διαστάσεις 7,0J X16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Michelin Energy
Ελαστικά 215/55 R16
Ρεζέρβα Ασφαλείας

















Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτροϋδραυλική
Στροφές τιμονιού 2,7
Διάμετρος στροφής 11,45 μέτρα





























Διαστάσεις
Μήκος 4,778 μέτρα
Πλάτος 1,886 μέτρα
Ύψος 1,500 μέτρα
Μεταξόνιο 2,850 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε μέτρα) 1,589/1,605
Χώρος αποσκευών 528-1.460 λίτρα
Βάρος 1.402 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο 9,67




















Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 11,2
Εκτός 6,0
Μέση 7,9
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 70
Αυτονομία 886 χλμ. (θεωρητική μέση)











Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 210 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα 9,9 δευτερόλεπτα

auto.in.gr