Fiat Grande Punto 1.4: Η εποχή της ωριμότητας
Fiat Grande Punto 1.4: Η εποχή της ωριμότητας
Μιχάλης Κατωπόδης
Η δυσμενής οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Fiat είναι λίγο έως πολύ γνωστή. Οι ίδιοι οι Ιταλοί δεν κρύβουν το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό το μέλλον τους εξαρτάται από την εμπορική πορεία του νέου Grande Punto. Γι αυτό ακριβώς και φρόντισαν, μέσω αυτού, να το διασφαλίσουν.
| Ταυτότητα |
| Κινητήρας: |
| 1.368 κ.εκ. |
| Ισχύς: |
| 77 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
| Ροπή: |
| 115 Nm/3.000 σ.α.λ. |
| Επιτάχυνση: |
| 0-100χλμ./ώρα σε 13,2 δλ |
| Τελ. ταχύτητα: |
| 165 χλμ./ώρα |
| Tιμή βασικής έκδοσης: |
| 11.590 ευρώ |
| Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: |
| 12.490 ευρώ |
Εχοντας σύμμαχο το καλό όνομα που είχαν αφήσει οι προηγούμενες γενιές στην αγορά, καθώς και την εμπειρία από την κατασκευή διαφόρων χρηστικών -και κυρίως οικονομικών- προτάσεων, οι άνθρωποι της Fiat έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατό πιο πλήρες και ικανό να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κόσμου. Για να το πετύχουν αυτό έθεσαν επί τάπητος τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις, φροντίζοντας να τις ικανοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Αύξησαν αισθητά τους χώρους -εξ ου και ο χαρακτηρισμός Grande-, έδωσαν έμφαση στο εσωτερικό, ώστε να μην δείχνει «στείρο» αλλά να διαθέτει τη δική του, ξεχωριστή, προσωπικότητα και, βεβαίως, ασχολήθηκαν σχολαστικά με την εξωτερική εμφάνιση. Σχετικά με αυτή, οι σχεδιαστές του Τορίνο έχουν κάθε δικαίωμα να αισθάνονται υπερήφανοι. Το ταλέντο τους έσμιξε αρμονικά με την υιοθέτηση στοιχείων από τη φινέτσα και την αισθητική των προτάσεων της Maserati, αποδίδοντας έτσι ένα σύνολο πρωτόγνωρης -για τα δεδομένα της κατηγορίας- αισθητικής.
Η πρώτη αυτή εντύπωση, έστω και επιδερμική, προκαταλαμβάνει θετικά τον παρατηρητή. Σε ένα βαθμό μάλιστα θα τον προϊδεάσει και για τις δυνατότητες του συνόλου, αν και στην προκειμένη περίπτωση καλό είναι αυτός να μην εγείρει ιδιαίτερες απαιτήσεις.
| Υπέρ | |
| Μειωμένο κόστος κτήσης | |
| Εξωτερική εμφάνιση | |
| Ανετοι χώροι | |
| Κατά | |
| Απόδοση κινητήρα | |
| Ποιότητα χρησιμοποιούμενων υλικών | |
| Ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες | |
Αναφερόμενοι στην έκδοση 1.4 των 77 ίππων, το αυξημένο βάρος των 1.025 κιλών του αμαξώματος, δυστυχώς, δεν επιτρέπει στον κινητήρα να σταθεί αντάξιος των περιστάσεων. Το μηχανικό σύνολο των 1.368 κ.εκ. είναι βεβαίως αρκετά πολιτισμένο και γραμμικό στη λειτουργία του, αποδεικνύεται όμως λίγο τόσο στις χαμηλές, όσο και στις υψηλές στροφές. Ετσι, αναγκάζει τον οδηγό να καταφεύγει συχνά-πυκνά στον επιλογέα ταχυτήτων.
Η κατάσταση αυτή είναι πολύ πιθανό να διορθωθεί με την έλευση του δεκαεξαβάλβιδου συνόλου των 95 ίππων, στα μέσα της Άνοιξης. Η Fiat ετοιμάζει επίσης και μία νέα γενιά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων, με αφορμή την ένταξη του Grande Punto στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, από το 2008. Αυτοί, λογικά, θα εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις δυνατότητες του πλαισίου και των αναρτήσεων, πράγμα που δεν ισχύει στην προκειμένη περίπτωση.
Αφού λοιπόν αποκλείσαμε -από τη συγκεκριμένη έκδοση- τους λάτρεις των επιδόσεων, ας δούμε τι συναισθήματα είναι σε θέση να προσφέρει στους υπόλοιπους, δυνητικούς, αγοραστές. Ξεκινώντας από το κόστος των 11.590 ευρώ της βασικής έκδοσης, το πρώτο πράγμα που θα αισθανθεί κανείς είναι μία… ανακούφιση, αφού η τιμή του Grande Punto δεν έχει πάρει την ανιούσα, όπως αυτές κάποιων άλλων, Γάλλων και Ιαπώνων ανταγωνιστών.
Αυτό βεβαίως εξηγείται εύκολα, αφού μία προσεκτική παρατήρηση θα αποδείξει ότι το κύριο βάρος του κατασκευαστή δόθηκε σε τομείς που δεν… κόστιζαν ως προς το τελικό αποτέλεσμα. Το εσωτερικό για παράδειγμα αποτελεί μεν υπόδειγμα σχεδιασμού και μοντέρνου design, με ξεχωριστές επενδύσεις στα χρώματα του αμαξώματος, από την άλλη όμως δεν ικανοποιεί με τα χρησιμοποιούμενα υλικά, που δείχνουν οπτικά «φτωχά».
Αντίστοιχα, ο πίνακας των οργάνων προσπαθεί να περάσει μία σπορτίφ νότα, στην πράξη όμως η αισθητική του δείχνει κάπως παρωχημένη. Ο οδηγός, πάντως, θα μείνει ικανοποιημένος από την θέση οδήγησης, που ρυθμίζεται παντοιοτρόπως. Το τιμόνι -και κατ΄ επέκταση το σύστημα διεύθυνσης- χωρίς να είναι κακό, δεν έχει να επιδείξει κάτι το ιδιαίτερο. Αντίστοιχα και η αίσθηση του επιλογέα είναι απλά ικανοποιητική για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Οι προσφερόμενοι χώροι είναι σίγουρα από τους καλύτερους που θα συναντήσει κανείς σε supermini, περιλαμβανομένου του χώρου αποσκευών των 275 λίτρων. Στο τρίθυρο, ωστόσο, αμάξωμα η πρόσβαση στα πίσω καθίσματα ίσως να προβληματίσει τους επιβάτες.
Εξετάζοντας ευρύτερα το θέμα της χρηστικότητας, το Grande Punto 1.4 έχει όλα τα φόντα να ικανοποιήσει τον ιδιοκτήτη του σε καθημερινή βάση, αν και θα ήταν ευπρόσδεκτες στο εσωτερικό του μερικές πιο εύχρηστες θήκες για μικροαντικείμενα. Η κίνηση στην πόλη γίνεται -τηρουμένων των αναλογιών- απροβλημάτιστα, με το αυξημένο, όμως, μήκος να επηρεάζει ελαφρά την ευελιξία και την ευκολία εύρεσης θέσης στάθμευσης.
Στο δρόμο, παρότι η άνεση και η δυνατότητα των αναρτήσεων να απορροφούν τις ανωμαλίες του οδοστρώματος είναι υπεράνω κριτικής, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου, δυστυχώς, δεν είναι η αναμενόμενη. Πιο συγκεκριμένα, η μαλακή ρύθμιση του ημιάκαμπτου πίσω άξονα δεν κρατάει σταθερό το πίσω μέρος, με αποτέλεσμα αυτό να υποφέρει ορισμένες φορές από φαινόμενα μετατόπισης φορτίου.
Αντίστοιχα, σε υψηλές ταχύτητες, παρατηρούνται ελαφρά φαινόμενα αποσταθεροποίησης, ειδικά όταν στην περιοχή… φυσάει. Σε αυτή την περίπτωση η ευστάθεια του Grande Punto επηρεάζεται, απαιτώντας από τον οδηγό του προσήλωση και μικροδιορθώσεις του τιμονιού ώστε να το διατηρήσει στην ευθεία.
Η γεύση, τελικά, που μένει από την επαφή με αυτό είναι μάλλον ευχάριστη. Το αυτοκίνητο ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι δεν αρέσκεται στην επιθετική οδήγηση και έτσι ξεδιπλώνει όλες τις χάρες του υπό φυσιολογικές συνθήκες. Με μόλις 12.540 ευρώ, όσο δηλαδή κοστίζει η πλούσια εξοπλισμένη έκδοση Dynamic προσφέρει έξι αερόσακους, ράδιοCD με MP3, αποδοτικό διζωνικό κλιματισμό και όλες τις γνωστές ηλεκτρικές ευκολίες.
Στην πράξη δεν μπορεί να θεωρηθεί ως το πιο ολοκληρωμένο της κατηγορίας, προσφέρει όμως ορισμένα πλεονεκτήματα που θα εκτιμηθούν δεόντως, καθώς και έναν εξαιρετικό λόγο αξίας/κόστους. Ως εκ τούτου το… μέλλον της Fiat θα πρέπει να θεωρείται εξασφαλισμένο.
| Κινητήρας | |
| Κυβισμός | 1.368 κ.εκ. |
| Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
| Ισχύς (ίπποι) | 77 ίπποι/6.000 σ.α.λ. |
| Ροπή (Νm) | 115 Nm/3.000 σ.α.λ. |
| Θέση | Εμπρός/εγκάρσια |
| Μπλοκ/κεφαλή | Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο |
| Τροφοδοσία | Ψεκασμός πολλαπλών σημείων |
| Διάμετρος x διαδρομή | 72,0×84,0 |
| Βαλβίδες ανά κύλινδρο | 2 |
| Εκκεντροφόροι | 1 ΕΕΚ |
| Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) | 56,3 |
| Μετάδοση | |||
| Κίνηση | Εμπρός | ||
| Κιβώτιο | Μηχανικό πέντε σχέσεων | ||
| Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) | 1η | 3,909:1 | |
| 2η | 2,158:1 | ||
| 3η | 1,480:1 | ||
| 4η | 1,121:1 | ||
| 5η | 0,921:1 | ||
| Τελική σχέση διαφορικού | 4,071 | ||
| Ανάρτηση | |
| Εμπρός | Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος |
| Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας |
| Φρένα | |
| Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι |
| Πίσω | Δίσκοι |
| ABS | Ναι |
| Τροχοί | |
| Διαστάσεις | 5,5J X15 |
| Υλικό | Αλουμίνιο |
| Τύπος ελαστικών | Dunlop SP 30 |
| Ελαστικά | 175/65 R15 |
| Ρεζέρβα | Κανονικής διαμέτρου |
| Σύστημα διεύθυνσης | |
| Τύπος | Κρεμαγιέρα |
| Υποβοήθηση | Ηλεκτρική |
| Στροφές τιμονιού | 3,1 |
| Διάμετρος στροφής | 10,0 |
| Διαστάσεις | |
| Μήκος | 4,030 μέτρα |
| Πλάτος | 1.687 μέτρα |
| Ύψος | 1.490 μέτρα |
| Μεταξόνιο | 2.510 μέτρα |
| Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) | 1.473/ 1.466 |
| Χώρος αποσκευών | 275 λίτρα |
| Βάρος | 1.025 κιλά |
| Αναλογία κιλών/ίππο | 13,3 |
| Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.) | |
| Πόλη | 7,7 |
| Εκτός | 5,2 |
| Μέση | 6,1 |
| Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 45 |
| Αυτονομία | 737 χλμ. (θεωρητική μέση) |
| Επιδόσεις | |
| Τελική ταχύτητα | 165 χλμ./ώρα |
| 0-100χλμ./ώρα | 13,2 δευτερόλεπτα |
| Ford Fiesta 1.4 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Παρότι ανανεώθηκε πρόσφατα, η αισθητική του Fiesta δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με αυτή του Grande Punto. Παρόλα αυτά το μοντέλο της Ford είναι πιο ευχάριστο οδηγικά και προσφέρει εξίσου ικανοποιητικούς χώρους. Στο εσωτερικό η ποιότητα κατασκευής του δείχνει καλύτερη, αν και η πρόταση της Fiat έχει καλύτερο εξοπλισμό. Οσο για τις επιδόσεις των δύο μοντέλων -στη συγκεκριμένη, τουλάχιστον, έκδοση- είναι ανάλογες | |||||||||||||
| Opel Corsa 1.4 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Το μοντέλο της Opel δύσκολα θα συγκριθεί με το Grande Punto από πλευράς χώρων, είναι όμως πιο προσεγμένο ποιοτικά και, λόγω μηχανικού συνόλου, εξασφαλίζει σαφώς καλύτερες επιδόσεις. Σημαντική επίσης είναι και η ποικιλία των εκδόσεων που διαθέτει, η οποία καλύπτει όλες τις απαιτήσεις. Στα θετικά στοιχεία περιλαμβάνεται επίσης η μειωμένη κατανάλωση, απόρροια της τεχνολογίας Twinport του κινητήρα | |||||||||||||
| Renault Clio 1.4 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Το μεγάλο πλεονέκτημα του Clio είναι αναμφίβολα ο δυναμισμός και η ισχύς του κινητήρα με τον οποίο εφοδιάζεται. Η αισθητική του είναι εξίσου προχωρημένη ενώ το εσωτερικό δείχνει σαφώς καλύτερο, από πλευράς ποιότητας κατασκευής. Το κύριο μειονέκτημα έχει να κάνει με το κόστος κτήσης, που είναι αισθητά υψηλότερο του Grande Punto | |||||||||||||
| Seat Ibiza 1.4 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Αποτελώντας ένα μοντέλο που ιδεολογικά δίνει περισσότερο βάρος στην οδηγική απόλαυση, το Seat Ibiza θέτει άλλες προτεραιότητες σε σχέση με το Grande Punto. Η αισθητική του δεν είναι τόσο προχωρημένη, διαθέτει όμως ένα εξίσου ευρύχωρο εσωτερικό και μάλλον ποιοτικότερο από αυτό του Fiat. Ο κινητήρας και οι επιδόσεις δεν εντυπωσιάζουν, για όσους όμως το επιθυμούν υπάρχει πάντα και η δεκαεξαβάλβιδη έκδοση των 100 ίππων με λογικό επιπλέον κόστος | |||||||||||||
| Toyota Yaris 1.3 | |||||||||||||
| |||||||||||||
Το νέο Yaris παρότι αισθητά ακριβότερο και χωρίς να ξεχωρίζει από πλευράς επιδόσεων, κρίνεται σαφώς πιο ολοκληρωμένο από την ιταλική πρόταση. Σε γενικές γραμμές διαθέτει ανάλογους εσωτερικούς χώρους, ενώ υπερέχει σαφώς στο θέμα της πρακτικότητας και την ποιότητας κατασκευής. Σε πολλούς τομείς τα δύο μοντέλα παραμένουν ισάξια, αν και στο δρόμο το μικρό της Toyota δίνει σαφώς καλύτερη αίσθηση στον οδηγό | |||||||||||||
| VW Polo 1.4 75 PS | |||||||||||||
| |||||||||||||
Απέναντι στην εμφάνιση και την εξαιρετικά προσιτή τιμή του Grande Punto το VW Polo έχει να αντιτάξει έναν πιο ολοκληρωμένο χαρακτήρα και μία αίσθηση ποιότητας σε όλες τις πτυχές του χαρακτήρα του. Οι χώροι και οι μεταφορικές δυνατότητες των δύο αυτοκινήτων δεν παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις. Το μοντέλο της Fiat υπερέχει σε παθητική ασφάλεια και αυτό της VW σε ποιότητα κύλισης και οδική συμπεριφορά | |||||||||||||
auto.in.gr
- Πορεία για τον Γρηγορόπουλο: Ένταση και επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας – Χημικά και προσαγωγές
- Πώς να μειώσεις τον λογαριασμό ρεύματος τον χειμώνα χωρίς να κρυώνεις
- Το Netflix αποκτά τους σούπερ ήρωες της DC – Το brand που δεν αξιοποιήθηκε ποτέ πλήρως
- Δωρεάν εργαλεία AI σε φοιτητές ελληνικών πανεπιστημίων από την Google
- «Είναι ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις της γενιάς μας» – H Μάργκοτ Ρόμπι για τον Τζέικομπ Έλορντι στα Ανεμοδαρμένα Ύψη
- Διαδοχικές παρεμβάσεις Καραμανλή για αγροτικό και κρίση θεσμών – Τι θα πει για δύο θέματα που καίνε την κυβέρνηση


