Τετάρτη 26 Μαρτίου 2025
weather-icon 21o
Τα βασικά σημεία του σχεδίου της Κομισιόν για την αυτοκινητοβιομηχανία

Τα βασικά σημεία του σχεδίου της Κομισιόν για την αυτοκινητοβιομηχανία

Χαλάρωση των προδιαγραφών CO2, κίνητρα για την ενίσχυση της ζήτησης EV, πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη προηγμένου λογισμικού αλλά και μπαταριών προβλέπει μεταξύ άλλων το σχέδιο της Κομισιόν

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησε σε αδρές γραμμές το σχέδιο δράσης της για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, προκειμένου να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να τη θωρακίσει καλύτερα έναντι του ολοένα εντεινόμενου ανταγωνισμού παντός είδους και σε κάθε πεδίο, τεχνολογικό ή εμπορικό εκ Κίνας και ΗΠΑ.

Η άτυπη παράταση τριών ετών για συμμόρφωση

Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν στη διάθεσή τους πλέον τρία χρόνια για να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του 2025, υπό την έννοια ότι αν δεν καταφέρουν να πιάσουν τους στόχους που έχουν τεθεί από φέτος και οι οποίοι προβλέπουν μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 15% σε σχέση με τα ισχύοντα το διάστημα 2020-2024, θα μπορούν να καλύψουν τη «διαφορά» συμψηφίζοντας τις φετινές «επιδόσεις» του σε επίπεδο COμε αυτές των ετών 2026 και 2027. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις προκειμένου να επιτευχθούν οι ανωτέρω στόχοι, τα ηλεκτρικά στο μείγμα πωλήσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών θα πρέπει να αντιστοιχούν σε μερίδιο 20-25% όταν στα τέλη του 2024, το συγκεκριμένο ποσοστό διαμορφώθηκε σε 13,6%.

Παρ΄όλα αυτά η Κομισιόν κατέστησε ξεκάθαρο ότι παρά την ανωτέρω παραχώρηση δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στον στόχο του 2035 ο οποίος υπαγορεύει την μετάβαση σε κινητικότητα μηδενικών εκπομπών εξολοκλήρου. Προς το παρόν ωστόσο δεν έχουν ανακοινωθεί νεότερα σε ό,τι αφορά το μέτωπο των συνθετικών καυσίμων, του υδρογόνου, ή των υβριδικών λογικής “range extender”, τα οποία επίσης αποτελούν ζητούμενα για την αυτοκινητοβιομηχανία η οποία έχει αιτηθεί να υπάρξει μια πιο πολυσυλλεκτική τεχνολογική προσέγγιση σε ό,τι αφορά την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων ούτως ώστε αυτή να μην περιοριστεί αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση.

Οι Κινέζοι

Βάσει των νεότερων ανακοινωθέντων, η ΕΕ δήλωσε ότι παραμένει ανοιχτή στο διάλογο με την Κίνα και τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να βρεθούν εναλλακτικά ισοδύναμα των δασμών που επιβλήθηκαν από το 2024. Παράλληλα εφιστά την προσοχή στους κατασκευαστές να μην προσπαθήσουν να παρακάμψουν τους δασμούς δημιουργώντας «πλασματικές» βιομηχανικές μονάδες συναρμολόγησης στην Ευρώπη καθώς όλες οι «απαλλαγές» θα υποβάλλονται σε ενδελεχή έλεγχο. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί μια νέα δέσμη μέτρων σε σχέση «με την προέλευση των EV όσο και των εξαρτημάτων τους, προκειμένου να αποθαρρυνθούν οι “παίκτες” που μετέρχονται αθέμιτες πρακτικές όπως να ιδρύουν μονάδες σε τρίτες χώρες και ιδίως σε αυτές που έχουν προνομιακή πρόσβαση στις αγορές της ΕΕ».

Η αναθέρμανση της αγοράς των EV

H EE θα εργαστεί «χωρίς καθυστέρηση», όπως σημειώνεται στις σχετικές ανακοινώσεις,  προκειμένου να αναζητήσει τις καλύτερες πρακτικές και κίνητρα που θα ισχύσουν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης προκειμένου να ενισχύσει τη ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά, η ΕΕ δεσμεύτηκε για μέτρα που θα επιτρέπουν την υποστήριξη σχεδίων «κοινωνικής χρονομίσθωσης» όπως αυτά που ισχύουν στη Γαλλία και επιτρέπουν σε καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα να μισθώνουν EV με ιδιαίτερα χαμηλό μίσθωμα που ξεκινά από μόλις 40 ευρώ/μήνα. Ταυτόχρονα ωστόσο με τα κίνητρα για την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος του κοινού για τα EV, η ΕΕ θα επιδιώξει τον τερματισμό των διευκολύνσεων  που ισχύουν για τους εταιρικούς στόλους και χρήστες εφόσον αυτές αφορούν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Να σημειωθεί ότι τα εταιρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν στο 60% των ταξινομήσεων καινούριων αυτοκινήτων στο σύνολο της ΕΕ.

Η αυτόνομη οδήγηση και η AI

Τα συστήματα αυτονόμησης οδήγησης και τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με αυτά ήδη αποτελούν πραγματικότητα στις ΗΠΑ μέσω εταιρειών που διαχειρίζονται στόλους όπως η Waymo ενώ στην Κίνα, η νομοθεσία επιτρέπει πολλά περισσότερα σε σχέση με την Ευρώπη σε ό,τι αφορά τις δοκιμές αυτοκινήτων με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. Eξ και η ΕΕ σε αυτόν τον τομέα προτείνει μια «ενιαία αγορά» αυτόνομης οδήγησης η οποία θα προβλέπει τη δημιουργία κοινών πεδίων δοκιμών που θα διέπεται από κοινή νομοθεσία, ανεξαρτήτως γεωγραφίας, τη δημιουργία «διαδρόμων» στους αυτοκινητοδρόμους για αυτό το σκοπό, κοινούς και πιο σαφείς κανονισμούς που θα επιτρέπουν περισσότερες δοκιμές. Υπό το παραπάνω σκεπτικό η Κομισιόν προτείνει τη δημιουργία μιας νέας υπηρεσίας η οποία θα ονομάζεται Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τα Διασυνδεδεμένα και Αυτόνομα Οχήματα.

Εκτός από την αυτόνομη οδήγηση, η συγκεκριμένη υπηρεσία θα επιφορτιστεί και με την ανάπτυξη μιας πανευρωπαϊκής πλατφόρμας με τη λογική open-source για τα software defined vehicles, κοινώς για τα αυτοκίνητα της «επόμενης ημέρας» όπου το λογισμικό και το AI θα έχει μεγαλύτερη σημασία από το κινητήριο σύνολό τους. Στους στόχους της είναι η δημιουργία μιας υπολογιστικής αρχιτεκτονικής η οποία θα μπορεί να «υποστηρίξει» πολλές επόμενες γενιές αυτοκινήτου καθώς και η ανάπτυξη AI γλωσσικών μοντέλων και αλγορίθμων τα οποία θα επιτρέψουν από την επίτευξη της πλήρους αυτόνομης οδήγησης έως την καλύτερη διαχείριση των «συστατικών» ενός EV, όπως π.χ. η διαχείριση της μπαταρίας, του κυκλώματος φόρτισης κ.ο.κ.

Οι μπαταρίες

Η ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών και οι περί αυτών κλάδοι υπολείπονται δραματικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό εκτός Ευρώπης, με δεδομένο και ότι η χαμηλή ζήτηση για EV έχει ανατρέψει ή αναβάλει συμφωνηθέντα σχέδια για την αύξηση της παραγωγής.  Ωστόσο το νέο σχέδιο της Κομισιόν δεν εστιάζει αποκλειστικά στην ενίσχυση της παραγωγής αλλά και στην καινοτομία. Για την ακρίβεια όπως ανακοινώθηκε θα αφιερωθούν ένα δισεκατομμύριο ευρώ έως το 2027 σε καινοτόμα project που αφορούν την εξέλιξη μπαταριών σε ευρωπαϊκό έδαφος. Παράλληλα θα δοθούν έως 1,8 δις ευρώ για την παραγωγή συστοιχιών στη γηραιά ήπειρο. Επιπλέον ενθαρρύνονται οι ξένες επενδύσεις σε εργοστάσιο μπαταριών με την προϋπόθεση συνεργειών και της δημιουργίας, μέσω της ανταλλαγής τεχνογνωσίας, «προστιθέμενης αξίας» για την ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών. Επιπλέον σε δεύτερο χρόνο θα υπάρξουν ευρωπαϊκές προδιαγραφές και για τις μπαταρίες αλλά και για άλλα εξαρτήματα των EV, προκειμένου προφανώς να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει μια ελάχιστη ποσόστωση και περιεκτικότητα σε πρώτες ύλες και «εξαρτήματα» με ευρωπαϊκή προέλευση.

Περισσότερες λεπτομέρειες για τα επιμέρους στοιχεία του σχεδίου για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να δοθούν σύντομα, ωστόσο, αυτονόητα, η εφαρμογή του προϋποθέτει την υπερψήφιση του από το Ευρωκοινοβούλιο καθώς και την επικύρωση του από το Συμβούλιο της ΕΕ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2025
Απόρρητο