«To Catch a Predator»: Άνδρες που προσέγγιζαν για σεξ ανήλικα παιδιά, κρυφές κάμερες και μια αυτοκτονία
Το ριάλιτι σόου «To Catch a Predator» παρακολουθούσε τον Chris Hansen να συνεργάζεται με τις αρχές, ενώ πραγματοποιούσε μυστικές επιχειρήσεις που αποκάλυπταν ενήλικες άνδρες που ήλπιζαν να κάνουν σεξ με ανηλίκους.
Από το 2004 έως το 2007, η εκπομπή «To Catch a Predator» του NBC σαγήνευσε το αμερικανικό κοινό δημιουργώντας την ανάγκη για δημόσιο εξευτελισμό θυτών, που ήταν έτοιμοι να προχωρήσουν σε αποτρόπαιες πράξεις, στον βωμό της τηλεθέασης.
Το ριάλιτι σόου με τις κρυφές κάμερες παρακολουθούσε τον δημοσιογράφο Chris Hansen να συνεργάζεται με τις διωκτικές αρχές, ενώ πραγματοποιούσε μυστικές επιχειρήσεις που αποκάλυπταν ενήλικες άνδρες που προσέγγιζαν για σεξ ανήλικα παιδιά.
«Βρήκα [το σόου] συναρπαστικό, παράξενο και παραδόξως εθιστικό», παραδέχεται ο σκηνοθέτης David Osit ο οποίος παρουσίασε ένα νέο ντοκιμαντέρ για την αμφιλεγόμενη σειρά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance. «Ήταν κατά κάποιον τρόπο το πρότυπο για τη σύγχρονη τηλεόραση αληθινών εγκλημάτων».
«Συναισθηματικά εξαντλημένη»
Ο Osit αποφάσισε μέσα από το νέο του έργο να επανεξετάσει την περίπλοκη κληρονομιά που άφησε η σειρά αλλά και την έλξη μας για το αληθινό έγκλημα. Το ντοκιμαντέρ του, που φέρει τον τίτλο «Το Predators», εμβαθύνει αρχικά στην παραγωγή της εκπομπής, που έγινε σε συνεργασία με την ομάδα παρακολούθησης Perverted Justice, μέσω αρχειακού υλικού και συνεντεύξεων με τρεις από τους νεαρούς ανθρώπους που παρίσταναν μέσω διαδικτύου τους ανήλικους (ήταν 18 ή 19 ετών την εποχή των γυρισμάτων).
Κάποιοι εκφράζουν λύπη ή ενοχή για τα σχέδια που μοιάζουν με παγίδα – οι δράστες δεν ήξεραν ότι μπορούσαν να παραμείνουν σιωπηλοί, τους είπαν ότι ήταν ελεύθεροι να φύγουν ενώ δεν ήταν, και μερικές φορές παραπλανήθηκαν ώστε να πιστέψουν ότι επρόκειτο να οδηγηθούν σε κέντρο θεραπείας. «Χρόνια μετά, είμαι ακόμα συναισθηματικά εξαντλημένη», λέει για το σόου η πρώην «ηθοποιός -δόλωμα» Casey Mauro.
Η αυτοκτονία του Bill Conradt και το πάγωνα του ριάλιτι
Ο Osit δεν είχε ασχοληθεί με την αμφιλεγόμενη σειρά του NBC, μέχρι που χρόνια αργότερα (από όταν εμφανιζόταν στους τηλεοπτικούς δέκτες), έπεσε πάνω σε ένα άρθρο για τον Bill Conradt, ο οποίος αυτοκτόνησε το 2007, αφού η αστυνομία έβγαλε ένταλμα σύλληψης που προέκυπτε από μια από τις διαδικτυακές έρευνες του Hansen για πιθανούς παιδοβιαστές.
Όπως σημειώνει ο Osit σε μια σκηνή του ντοκιμαντέρ, η διαδικασία αυτή «μου δίδαξε την ενσυναίσθηση» – κάτι που η σειρά, παρ’ όλες τις μεγαλοστομίες της, «προσπάθησε να συντρίψει»
Στις 5 Νοεμβρίου 2006, ο Hansen και οι παραγωγοί της εκπομπής προσπάθησαν να πείσουν τον Bill Conradt να πάει σε ένα σπίτι στο Μέρφι του Τέξας, μέσω ενός ενός ενήλικα που παρίστανε ένα 13χρονο αγόρι. Ο άνδρας δεν πήγε ποτέ στι σπίτι, αλλά αργότερα μαθεύτηκε ότι ήταν βοηθός εισαγγελέα σε γειτονική κομητεία.
Ο οικοδεσπότης Chris Hansen και η ομάδα του βρίσκονταν έξω από το σπίτι του Conradt όταν εκείνος αυτοπυροβολήθηκε. Το «Predators» περιλαμβάνει ακατέργαστο υλικό από εκείνη την ημέρα, το οποίο δείχνει τους αστυνομικούς να γελούν και τον Hansen αδιάφορο στο άκουσμα ότι ο άνδρας είναι νεκρός.
Το επεισόδιο προβλήθηκε, αλλά η δημοσιογραφία του NBC επικρίθηκε για παραβίαση των δεοντολογικών κανόνων και η οικογένεια του Conradt υπέβαλε μήνυση. Το «To Catch a Predator» σταμάτησε να προβάλλεται τον επόμενο χρόνο.
Η ταινία δεν δίνει απαντήσεις
Εκεί που το «To Catch a Predator» διατηρούσε μια ασπρόμαυρη θεώρηση – οι στόχοι μας είναι οι κακοί και εμείς είμαστε οι καλοί (ακόμα και αν κάνουμε νούμερα βασιζόμενοι στο αποτρόπαιο) γι’αυτό οι συνέπειες δικαιολογούνται από τις πράξεις των θυτών – το «Predators» βουτάει με τα μούτρα σε μια γκρίζα ζώνη, ξεκινώντας από τους δεσμούς της σειράς με την επιβολή του νόμου, θολώνοντας τα όρια μεταξύ δικαιοσύνης και ψυχαγωγίας.
Ως ριάλιτι σόου, το «To Catch a Predator» είχε στοιχεία τσίρκου, λέει στον Guardian ο Byron Harris, ένας δημοσιογράφος στο Ντάλας που ερεύνησε πρώτος πώς οι παραγωγοί της εκπομπής χειραγωγούσαν τους άνδρες που ανέκριναν ή έδιναν οδηγίες στην αστυνομία του Τέξας.
Κάποιοι που συμμετείχαν στο αρχικό πρόγραμμα εκφράζουν τη λύπη τους για τη συμμετοχή τους- άλλοι υποστηρίζουν ότι έκαναν και κάνουν καλή δουλειά, κάνοντας τον κόσμο καλύτερο. Άλλοι πάλι θα ήθελαν να δουν τον Hansen, που εξακολουθεί να εργάζεται στον χώρο της ψυχαγωγίας με την εταιρεία μέσων ενημέρωσης TruBlu, να πληρώσει για τον ρόλο του. Η ταινία δεν δίνει απαντήσεις, επειδή απλά δεν υπάρχουν.
Αλλά όπως σημειώνει ο Osit σε μια σκηνή του ντοκιμαντέρ, η διαδικασία αυτή «μου δίδαξε την ενσυναίσθηση» – κάτι που η σειρά, παρ’ όλες τις μεγαλοστομίες της, «προσπάθησε να συντρίψει».