Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ακρίβεια: Η επίμονη ακρίβεια αλλάζει τα μέτρα Σκρέκα

Ακρίβεια: Η επίμονη ακρίβεια αλλάζει τα μέτρα Σκρέκα

Πόσο ακρίβυναν τα τρόφιμα μέσα σε ένα μήνα παρά τα μέτρα κατά των ανατιμήσεων

Με την ακρίβεια να συνεχίζει να «καίει» τις τσέπες των καταναλωτών, καθώς ο πληθωρισμός στα βασικά είδη διατροφής συνεχίζει να κινείται πάνω από 8%, ενώ ο γενικός δείκτης υποχωρεί, το υπουργείο Ανάπτυξης αλλάζει τα μέτρα κατά των ανατιμήσεων στο παρά ένα της εφαρμογής τους, σε μια προσπάθεια να ελαφρύνει ο λογαριασμός του σούπερ μάρκετ, που τον Ιανουάριο έγινε βαρύτερος.

Ακόμη κι από μήνα σε μήνα, δηλαδή τον Ιανουάριο εφέτος σε σχέση με τον Δεκέμβριο, παρά τα απανωτά μέτρα κατά της ακρίβειας και το μπαράζ προσφορών, τα νοικοκυριά πλήρωσαν:

+6,8% για το ελαιόλαδο,
+5,7% για τα αλλαντικά,
+4,6% για τα κρασιά
+4,1% για το βούτυρο,
+3,4% για τις σάλτσες και τα καρυκεύματα,
+3% για το κακάο και σοκολάτα σε σκόνη,
+3,4% για τις μπύρες
+2,8% για τα γιαούρτια και τα λαχανικά και
+2,5% για τις πίτσες και τις πίτες.

Εξ ου λοιπόν και επί της ουσίας διευρύνεται η περίμετρος της τρίμηνης απαγόρευσης των προσφορών για όσους προμηθευτές ανατιμήσουν τα προϊόντα τους από τις 10 Ιανουαρίου και μετά, καθώς με τις νέες Υπουργικές Αποφάσεις, οι οποίες πρόκειται να δημοσιευτούν αργότερα σήμερα, τροποποιώντας τις προγενέστερες, προστίθενται κι άλλες κατηγορίες προϊόντων που εμπίπτουν στο μέτρο, ενώ κάποιες από τις υφιστάμενες διευρύνονται ή συμπτύσσονται.

Ο στόχος είναι να καλυφθεί κυριολεκτικά όλο το καλάθι, δηλαδή «όλα τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που διατίθενται στα σούπερ μάρκετ σε ποσοστό 80-85%», όπως αναφέρει ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης στον ΟΤ, «με μόνες εξαιρέσεις τα προϊόντα πολυτελείας, τα σκληρά αλκοολούχα ποτά και τα είδη μπαζάρ».

Ο λόγος που έμεναν στο «απυρόβλητο» κάποια προϊόντα έχει να κάνει με την παλιότερη υπουργική απόφαση (92566/2023), καθώς προσδιόριζε ακριβή είδη.

Για παράδειγμα στην κατηγορία «ζυμαρικά» περιλαμβάνονταν μόνο τα τύπου σπαγγέτι και κανένα άλλο προϊόν, στα αλλαντικά υπήρχε μόνο η πάριζα και η γαλοπούλα, στα σπορέλαια μόνο το ηλιέλαιο, στους χυμούς μόνο το πορτοκάλι, ενώ στον καφέ υπήρχε ο ελληνικός, ο γαλλικός και ο στιγμιαίος, αλλά όχι ο εσπρέσο. Επίσης δεν υπήρχαν εποχικά προϊόντα, όπως φερ’ ειπείν ο χαλβάς, αλλά και προϊόντα όπως οι κονσέρβες και το σοκολατούχο γάλα.

Βέβαια δεν υπήρχαν και προϊόντα που δύσκολα θα έλεγε κάποιος ότι είναι «απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση» ή «που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση», όπως π.χ. το κέτσαπ.

Τι αλλάζει στη λίστα με τα προϊόντα

Με τις νέες αλλαγές η τρίμηνη απαγόρευση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών σε όσους προμηθευτές έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις μετά τη 10η Ιανουαρίου αφορά τις εξής κατηγορίες προϊόντων:

• Ρύζι
• Ψωμί και ψωμί για τοστ
• Αρτοσκευάσματα
• Φρυγανιές
• Μακαρόνια
• Αλεύρι
• Όσπρια
• Αλλαντικά
• Κονσέρβες
• Κατεψυγμένα ψάρια
• Νωπό χοιρινό
• Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
• Νωπό μοσχάρι
• Γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
• Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
• Σοκολατούχο γάλα
• Φυτικά ροφήματα
• Γάλα εβαπορέ
• Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού
• Κρέμες και ρυζόγαλο
• Τυρί
• Χυμός τομάτας
• Σάλτσες και κύβοι ζωμών
• Μαγιονέζες
• Κέτσαπ
• Αυγά
• Βούτυρα και μαργαρίνες
• Μαρμελάδες και είδη επάλειψης
• Ελαιόλαδο
• Σπορέλαια
• Κατεψυγμένα λαχανικά
• Κατεψυγμένες ζύμες
• Ζάχαρη και Γλυκαντικές ουσίες
• Προϊόντα βρώμης
• Κρέμα βρεφικής ηλικίας
• Γάλα βρεφικής ηλικίας
• Καφές συσκευασμένος
• Χυμοί
• Αναψυκτικά
• Μπύρα
• Νερό
• Σοκολάτα (στερεή και ροφήματα)
• Κρασί
• Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες)
• Απορρυπαντικά παντός είδους
• Χαρτί κουζίνας
• Χαρτί υγείας
• Προϊόντα στοματικής υγιεινής
• Προϊόντα ξυρίσματος
• Σερβιέτες ή ταμπόν
• Σαμπουάν και προϊόντα περιποίησης μαλλιών
• Αφρόλουτρο
• Σαπούνια σε υγρή και στερεή κατάσταση
• Πάνες ακράτειας
• Πάνες για μωρά
• Μωρομάντηλα
• Σαμπουάν για μωρά
• Τροφές για σκύλους
• Τροφές για γάτες
• Χαλβάς

Για τα προϊόντα των επιχειρήσεων για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπονται για 3 μήνες οι εξής προωθητικές ενέργειες:

α) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,

γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,

ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),

στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):

α) μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή

β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας ή

γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

Διπλός κόφτης στα απορρυπαντικά

Στο άλλο μέτρο που προβλέπει ότι σε 12 κατηγορίες προϊόντων (απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, απορρυπαντικά για πλύσιμο ρούχων στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, απορρυπαντικά για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες) οι προμηθευτές θα πρέπει να μειώσουν την αρχική τιμή, μείωση η οποία θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να ισούται με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023, προστίθενται και οι σερβιέτες.

Να σημειωθεί ωστόσο ότι εάν ο προμηθευτής των απορρυπαντικών εν γένει που όντως κάνει μείωση της αρχικής τιμής κατά 30% θελήσει να προχωρήσει σε ανατίμηση μια εβδομάδα ή 10 μέρες μετά θα πέσει στην «παγίδα» της απαγόρευσης των προσφορών.

Πηγή ΟΤ

Sports in

Ο Ολυμπιακός των 21 Ευρωπαϊκών τελικών επί εποχής Βαγγέλη Μαρινάκη

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης ανέλαβε τα ηνία του Ολυμπιακού το 2010 και εκτός από την ΠΑΕ στηρίζει και τον Ερασιτέχνη, με αποτέλεσμα να είναι ένας από τους κορυφαίους πολυαθλητικούς συλλόγους στον κόσμο

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024