Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Φραν Ντρέσερ, η αφηρημένη νταντά του Χόλιγουντ που έγινε ηγέτιδα των εργατικών διεκδικήσεων

Φραν Ντρέσερ, η αφηρημένη νταντά του Χόλιγουντ που έγινε ηγέτιδα των εργατικών διεκδικήσεων

Γνωστή από την τηλεοπτική σειρά «Η νταντά» της δεκαετία του '90, η ηθοποιός ξεπέρασε τον βιασμό και τον καρκίνο και επαναπροσδιορίστηκε ως πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών. Σήμερα είναι το πρόσωπο της απεργίας του Χόλιγουντ.

Η κριτική στη Wall Street σε συνδυασμό με τον έπαινο για τη Γαλλική Επανάσταση μπορεί να φαίνεται παράταιρη στην καρδιά του Χόλιγουντ. Ακόμα πιο απροσδόκητο είναι να ακούει κανείς μια τέτοια συζήτηση μέσα στα κομψά και αυστηρά πλαίσια της SAG-AFTRA, του συνδικάτου ηθοποιών των ΗΠΑ, ακρογωνιαίου λίθου της κινηματογραφικής βιομηχανίας που συντηρεί 2,4 εκατομμύρια εργαζόμενους και αποφέρει το εκπληκτικό ποσό των 190 δισεκατομμυρίων δολαρίων (170 δισεκατομμυρίων ευρώ) σε ετήσιους μισθούς.

Παραδόξως, ήταν η αγαπημένη σταρ της δεκαετίας του ’90, Φραν Ντρέσερ, που πυροδότησε αυτές τις παθιασμένες αντικαπιταλιστικές δηλώσεις. Ως η σημερινή πρόεδρος του συνδικάτου SAG-AFTRA που ηγείται των διαπραγματεύσεων με τα στούντιο, παραμένει σταθερή στο αίτημα για αύξηση των αμοιβών των συναδέλφων της. Στις 13 Ιουλίου, κήρυξε με τόλμη απεργία για περισσότερους από 160.000 καλλιτέχνες, παραλύοντας ουσιαστικά τη βιομηχανία χωρίς να διαφαίνεται λύση.

Ποια είναι η μαχητική νταντά;

Η Φραν Ντρέσερ δεν είναι μια τυπική σταρ – δεν είναι εδώ και 40 χρόνια. Γεννήθηκε στο Κουίνς (Νέα Υόρκη) από γονείς πολωνικής και ρουμανικής καταγωγής, αλλά δεν ήξερε πάντα ότι ήθελε να παίξει.

Στη δεκαετία του 1970, όταν έμαθε ότι τα τμήματα υποκριτικής που ήθελε να παρακολουθήσει ήταν γεμάτα, γράφτηκε αντ’ αυτού σε μαθήματα καλλυντικών. Αυτό που φαινόταν σαν οπισθοδρόμηση ήταν στην πραγματικότητα ένα άλμα προς τα εμπρός.

Η σχέση της Ντρέσερ με τη «Νταντά» (The Nanny), την τηλεοπτική σειρά την οποία δημιούργησε, παρήγαγε, έγραψε και πρωταγωνίστησε, την έκανε γνωστή σε όλους. Το alter ego της στην οθόνη, η Φραν Φάιν (Fran Fine), μοιράζεται το μικρό της όνομα.

Η ημίωρη σειρά διήρκεσε 146 επεισόδια σε έξι σεζόν (1993-1999) και της απέφερε περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια. Κάθε επεισόδιο είχε κατά μέσο όρο 10 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ, ενώ κατά την τελευταία σεζόν, η Ντρέσερ αμειβόταν με 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά επεισόδιο. Η διεθνής επιτυχία της σειράς κάλυψε πάνω από 80 χώρες, με τοπικές προσαρμογές στην Τουρκία, την Ιταλία, την Ινδονησία, την Αργεντινή και τη Ρωσία, ενώ στη χώρα μας αγαπήθηκε πολύ.

Έχτισε έναν καθαρά δικό της ρόλο

Η Φραν Φάιν δεν ήταν πάντα νταντά – ήταν μια αισθητικός που αναπάντεχα έγινε η μπέιμπι σίτερ των τριών παιδιών ενός πλούσιου χήρου. Η σειρά ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στην πρώτη της σεζόν, χάρη στο χάρισμα, το χιούμορ, τις υποκριτικές ικανότητες και την εκπληκτική γκαρνταρόμπα της πρωταγωνίστριας, σχεδιασμένη από διάσημους σχεδιαστές μόδας, όπως ο Versace και ο Thierry Mugler, η οποία αργότερα παρουσιάστηκε σε εκθέσεις κύρους.

Όταν ήταν μόλις 20 ετών, η Ντρέσερ έκανε το ντεμπούτο της στην ταινία «Πυρετός το Σαββατόβραδο» του 1977, ρωτώντας με θάρρος τον Τόνι Μανέρο (Τζον Τραβόλτα): «Είσαι τόσο καλός στο κρεβάτι όσο είσαι και στην πίστα;».

Αλλά η επιτυχία της δεν αφορούσε μόνο μια τυχερή ευκαιρία – το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της έγινε σύντομα το θέμα συζήτησης στην πόλη.

Δείτε το βίντεο

Παντρεύτηκε τον εφηβικό της έρωτα

Πριν μπει στη ζωή της η νταντά, η Ντρέσερ είχε ήδη περάσει με άνεση από τα τηλεοπτικά επεισόδια των σειρών Night Court, ALF και Fame. Είχε συνεργαστεί με αξιόλογους σκηνοθέτες όπως ο Γουές Κρέιβεν (στο Stranger in our House), ο Ρομπ Ρέινερ (στο This Is Spinal Tap) και ο Φράνσις Φορντ Κόπολα (στο Jack).

Η Ντρέσερ παντρεύτηκε τον αγαπημένο της από το γυμνάσιο, Πίτερ Μαρκ Τζέικομπσον, ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ειλικρινούς και θεατρικού χαρακτήρα της Νταντάς, και μάλιστα τη σκηνοθέτησε 20 επεισόδια. Η σειρά απέσπασε επαίνους από το κοινό και τους κριτικούς, χαρίζοντας στην Ντρέσερ δύο υποψηφιότητες για Emmy και δύο υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα.

Ο γάμος έλειξε

Μέχρι να τελειώσει η σειρά «Νταντά», η Ντρέσερ και ο Τζέικομπσον είχαν πάρει διαζύγιο. Χώρισαν άτυπα το 1996, κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της δημοτικότητας της σειράς, και επίσημα τρία χρόνια αργότερα.

Κατά τη διάρκεια του χωρισμού, ο Τζέικομπσον δήλωσε ότι είναι ομοφυλόφιλος.

Σε μια τελετή απονομής βραβείων το 2015 στη Νέα Υόρκη, η Ντρέσερ είπε αστειευόμενη: «Έχω έναν γκέι έμπορο τέχνης, έναν γκέι δερματολόγο, για να μην αναφέρω τον κομμωτή μου… και έναν γκέι πρώην σύζυγο!».

«Ο κόσμος συχνά με ρωτάει, ‘Πώς δεν το ήξερες;’. Λοιπόν, η αλήθεια είναι ότι λάτρευε την εσωτερική διακόσμηση, τη μόδα και τα ρούχα, αλλά εξακολουθούσαμε να έχουμε μια υπέροχη σεξουαλική ζωή» είπε κάποτε.

Αυτή η εμπειρία ενέπνευσε φυσικά μια άλλη τηλεοπτική σειρά -Happily Divorced- που η Ντρέσερ και ο Τζέικομπσον δημιούργησαν μαζί ως φιλικά διαζευγμένο ζευγάρι.

Ο απαίσιος βιασμός

Η Ντρέσερ και ο Τζέικομπσον έζησαν μαζί για χρόνια στο Μαλιμπού, τον πλούσιο παραθαλάσσιο θύλακα βόρεια του Λος Άντζελες. Αλλά χρόνια πριν, το 1985, είχαν βιώσει ένα περιστατικό που τους άλλαξε τη ζωή, όταν ένας κατάδικος με αναστολή και ο αδελφός του εισέβαλαν στο σπίτι τους για να τους ληστέψουν και βίασαν την Ντρέσερ και μια φίλη τους υπό την απειλή όπλου.

Ο Τζέικομπσον ήταν δεμένος και αναγκάστηκε να παρακολουθεί. Μετά από αυτό, μετακόμισαν με τους καλούς φίλους Νταν Ακρόιντ και Ντόνα Ντίξον και δεν το είπαν σε κανέναν μέχρι που δημοσιεύτηκε η βιογραφία της Ντρέσερ, το 1996. Το τραύμα κράτησε για χρόνια. Σε συνέντευξή της στο CNN, η ηθοποιός είπε ότι βοήθησε έναν καλλιτέχνη σκίτσου της αστυνομίας να δημιουργήσει ένα ομοίωμα του βιαστή της, γεγονός που οδήγησε στη σύλληψη και την καταδίκη του σε 150 χρόνια φυλάκισης.

Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό

Η Ντρέσερ αντιμετώπισε άλλη μια πρόκληση όταν, σε ηλικία 42 ετών, διαγνώστηκε με καρκίνο της μήτρας. Αυτό συνέβη μετά από μια λανθασμένη διάγνωση που είχε ως αποτέλεσμα να λάβει λανθασμένη θεραπεία, η οποία επιδείνωσε την κατάστασή της.

Τον Ιούνιο του 2000, υποβλήθηκε σε επείγουσα υστερεκτομή. Επτά χρόνια αργότερα, δημοσίευσε ένα επιτυχημένο βιβλίο για την προσωπική διαδρομή με την ασθένεια και ίδρυσε το ίδρυμα Cancer Schmancer.

Το ίδρυμα επικεντρώνεται στην ευαισθητοποίηση σχετικά με την πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου. Η Ντρέσερ δίνει εμπνευσμένες ομιλίες και συγκεντρώνει χρήματα για τη στήριξη των ασθενών.

Στην ιστοσελίδα του ιδρύματος γράφει: «Όλη μου η ζωή έχει να κάνει με το να μετατρέπω αρνητικές εμπειρίες σε θετικές… Έγινα διάσημη, μετά έπαθα καρκίνο και τώρα ζω για να μιλάω γι’ αυτό. Μερικές φορές τα καλύτερα δώρα έρχονται στις πιο άσχημες συσκευασίες. Σας παρακαλώ, ενώστε τα χέρια σας μαζί μου και γίνετε μέλη του κινήματος Cancer Schmancer, ώστε μαζί να κάνουμε αυτό που πρέπει να γίνει, ώστε λιγότεροι από εμάς να πεθάνουν πρόωρα».

Είναι αριστερή

Η πολιτική της ιδεολογία τείνει προς τα αριστερά ή αυτό που θεωρείται αριστερά στις Η.Π.Α. Περήφανη Δημοκρατική, έχει υποστηρίξει τον Τζο Μπάιντεν, τον Μπαράκ Ομπάμα και τους Μπιλ και Χίλαρι Κλίντον.

Είναι ενδιαφέρον ότι, όταν η Χίλαρι έγινε υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, η Ντρέσερ σκέφτηκε για λίγο να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση στη Γερουσία των ΗΠΑ που άδειασε η Κλίντον. Κάποιοι μπορεί να βρίσκουν τη λαμπερή εικόνα της Ντρέσερ σε έντονη αντίθεση με τις πολιτικές της πεποιθήσεις, αλλά έχει μια γρήγορη απάντηση και για αυτούς τους επικριτές.

Όταν παρακολούθησε την επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής των Dolce & Gabbana στην Ιταλία μαζί με την Κιμ Καρντάσιαν (η οποία την αποκάλεσε fashion icon στους 360 εκατομμύρια followers της), η Ντρέσερ απέρριψε τους επικριτές λέγοντας ότι επρόκειτο για ένα ταξίδι που αφορούσε τη δουλειά της.

Ο Ντάνκαν Κράμπτρι-Άιρλαντ, επικεφαλής διαπραγματευτής της SAG-AFTRA, τάχθηκε υπέρ της Ντρέσερ λέγοντας: «Η Φραν δουλεύει, πράγμα που κάνουν τα μέλη μας… Ήταν στις διαπραγματεύσεις κάθε μέρα, είτε αυτοπροσώπως είτε μέσω τηλεδιάσκεψης. Η πρόεδρος Ντρέσερ διαχειρίζεται ένα σωματικά απαιτητικό πρόγραμμα σε τρεις διαφορετικές ζώνες ώρας, επιβλέποντας τις διαπραγματεύσεις και δουλεύοντας παράλληλα».

Ακούστε τον πύρινο λόγο της

Την αμφισβήτησαν

Η Ντρέσερ υπερασπίστηκε επίσης τη φωτογραφία που έβγαλε με την Κιμ Καρντάσιαν στην Ιταλία περίπου την ίδια εποχή που άρχισαν να καταρρέουν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των ηθοποιών και των εταιρειών παραγωγής. «Ήμουν στα μαλλιά και στο μακιγιάζ τρεις ώρες την ημέρα, περπατούσα με τακούνια σε πλακόστρωτα, κάνοντας πράγματα σαν κι αυτό, που είναι δουλειά – όχι διασκέδαση. Είμαι σίγουρη ότι και η Κιμ θα προτιμούσε να ήταν στο σπίτι της στο Μαλιμπού με τα παιδιά της, αλλά δουλεύουμε. Αυτό κάνουμε» είπε προκλητικά, με το πρόσωπό της χωρίς ίχνος μακιγιάζ.

Το ταξίδι δεν ήταν εύκολο, αλλά η Ντρέσερ διατηρεί πάντα μια εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ που φανερώνει σε διαπραγματεύσεις, συνεντεύξεις Τύπου και περιφρουρήσεις έξω από στούντιο.

Περισσότερο από ένα διάσημο πρόσωπο, επιδεικνύει επίσης βαθιά κατανόηση της βιομηχανίας. Πηγές ειδήσεων για την ψυχαγωγία λένε ότι είναι εκείνη που πρότεινε και πίεσε τις πλατφόρμες streaming να πληρώνουν καλύτερα τους ηθοποιούς.

Μετά από έναν σκληρό αγώνα, η Ντρέσερ εξελέγη πρόεδρος της SAG-AFTRA τον Ιούνιο του 2021. Τότε, η ικανότητά της να διαχειρίζεται ένα ισχυρό συνδικάτο και οι γνώσεις της στον κλάδο αμφισβητήθηκαν από πολλούς. Ανησυχίες εκφράστηκαν επίσης για τις απόψεις της σχετικά με την υγεία, τα εμβόλια και την ιατρική, καθώς και για την ικανότητά της να ενώσει ένα διχασμένο συνδικάτο. Ο χρόνος όμως απέδειξε ότι οι επικριτές της έκαναν λάθος. Η δημοτικότητά της βρίσκεται σε άνοδο και συσπείρωσε το συνδικάτο ώστε να ψηφίσει 98% υπέρ της απεργίας.

Δε μασάει τα λόγια της

Τα πύρινα λόγια της Ντρέσερ για τον καπιταλισμό, τα στούντιο και το επιχειρηματικό τους μοντέλο έγραψαν ιστορία. «Βρίσκεστε στη λάθος πλευρά της ιστορίας», «Δεν μας σεβαστήκατε», «Ντροπή σας», είναι μερικοί από τους πολλούς πυραύλους που έχει εκτοξεύσει η Ντρέσερ εναντίον των στούντιο.

Αλλά αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η ηθοποιός δείχνει τη ριζοσπαστική της πλευρά. Σε συνέντευξή της το 2017 στο περιοδικό Vulture, δήλωσε ανοιχτά ότι είναι κατά του καπιταλισμού. Αν και δεν είναι αντίθετη στο να βγάζει χρήματα, πιστεύει ότι αυτά πρέπει να εξισορροπούνται με πράγματα που είναι πραγματικά πολύτιμα.

Περιγράφοντας τον καπιταλισμό ως ξέφρενο και κανιβαλικό, αναγνωρίζει το γεγονός ότι ως queer είδωλο η ίδια, της δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσει για τις εμμονικές με το χρήμα, κοινωνιοπαθείς ελίτ που δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τι είναι πραγματικά όμορφο σε αυτόν τον κόσμο.

*Με στοιχεία από elpais.com

Sports in

Μεγαλώνει ο μύθος του Ολυμπιακού: 42ος ευρωπαϊκός τελικός

O oργανισμός του Ολυμπιακού συνεχίζει να γράφει ιστορία και μετά την τεράστια επιτυχία της ομάδας χάντμπολ, έφτασε τους 42 ευρωπαϊκούς τελικούς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024