Αλλά δεν υπάρχει λόγος να πονάει

Ναι, είναι αδύνατον να αποφύγεις πλήρως τους μυϊκούς πόνους μετά την προπόνηση – όμως δεν είναι ανάγκη και να κάθεσαι απλώς να τους υπομένεις. Η λογική του no pain-no gain, πολλές φορές μας κάνει να θεοποιούμε τον πόνο και όχι απλώς να μην κάνουμε κάτι για να αισθανθούμε καλύτερα, αλλά και να τον επιδιώκουμε, διακινδυνεύοντας τραυματισμούς που μας απομακρύνουν ακόμη περισσότερο από τους στόχους μας και μπαίνουν εμπόδιο στην καθημερινότητα μας.

Τα παρακάτω βήματα θα μας βοηθήσουν να αποτρέψουμε τους περιττούς πόνους και τραυματισμούς, αλλά και να ανακουφιστούμε από αυτούς όσο πιο γρήγορα γίνεται. Γιατί ο μόνος τρόπος να γίνουμε καλύτεροι αθλητικά, να βελτιώσουμε την υγεία μας και να αυξήσουμε την ευεξία μας, είναι φροντίζοντας τον εαυτό μας.

Αυτοφροντίδα, αυτή η άγνωστη

Τον όρο – κατά πάσα πιθανότητα – τον έχετε ξανακούσει. Ίσως, όμως, να σας διαφεύγει το περιεχόμενό του ή να τον έχετε ταυτίσει με μικρά «δωράκια» στον εαυτό μας, όπως είναι για παράδειγμα μια αγαπημένη λιχουδιά ή μια ημέρα αφιερωμένη στην προσωπική περιποίηση.

Το self-care μπορεί να είναι και αυτά, όμως κυρίως είναι πολλά, μα πολλά άλλα. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τη σφαιρική και, κυρίως, συνεπή φροντίδα κάθε πτυχής της ζωής μας, από την διατροφή μέχρι την κοινωνικοποίηση ή την επιλογή των κατάλληλων μεθόδων αυτοθεραπείας, με σκοπό τη διατήρηση και τη βελτίωση της σωματικής και της ψυχικής μας υγείας.

Άλλοτε μόνοι μας και άλλοτε με τη βοήθεια επαγγελματιών υγείας, είμαστε σε θέση να βρούμε τις λύσεις για την καθημερινή διαχείριση ενοχλήσεων και προβλημάτων που μας ταλαιπωρούν, αλλά και – κυρίως – να οχυρώσουμε τον οργανισμό μας απέναντι στις κάθε λογής επιθέσεις.

Και φυσικά, ο πόνος που συχνά αισθανόμαστε μετά την προπόνηση, εμπίπτει και με το παραπάνω σε αυτή την κατηγορία. Δείχνοντας αγάπη στον εαυτό μας – και, ενίοτε, ακολουθώντας τις συμβουλές του φαρμακοποιού μας – θα μπορέσουμε να βρούμε την κατάλληλη λύση, ώστε η λέξη «γυμναστική» να σημαίνει μόνο «ευεξία».

Βρείτε τις διαφορές

Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο επειδή ήδη πονάτε, το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνετε είναι να διακρίνετε αν πρόκειται για τον φυσιολογικό μυϊκό πόνο που έρχεται ως συνέπεια της προσπάθειας που καταβάλατε στην προπόνηση ή αν έχει προκύψει ως αποτέλεσμα τραυματισμού. Γενικώς, στη δεύτερη περίπτωση μπορεί να παρατηρήσετε ότι ο πόνος:

  • είναι οξύς και θυμίζει περισσότερο «σφάχτη».
  • συνοδεύεται από οίδημα.
  • είναι τοπικός.
  • επιδεινώνεται με την άσκηση.
  • εντοπίζεται σε κάποιο οστό ή άρθρωση.

Αν συμβαίνει κάτι από τα παραπάνω, είναι σημαντικό πρώτα από όλα να ξεκουράσετε την περιοχή, δίνοντάς της τον απαιτούμενο χρόνο για να αναρρώσει, αλλά και να δοκιμάσετε μερικές ασκήσεις ήπιου stretching. Λίγος πάγος τυλιγμένος με ένα πανί επάνω στο σημείο όπου εντοπίζεται η φλεγμονή πάντα βοηθάει, ενώ ακόμη πιο αποτελεσματικό είναι ένα αντιφλεγμονώδες μη στεροειδές τζελ, όπως αυτά που μπορείτε να βρείτε σε κάθε φαρμακείο.

Προφανώς, αν ο πόνος επιμένει επί σειρά ημερών, είναι απαραίτητο να απευθυνθείτε σε κάποιο γιατρό προκειμένου να σας καθοδηγήσει κατάλληλα.

Αφήνοντας τον πόνο στο παρελθόν

Η πρόληψη, όμως, είναι πάντα σημαντικότερη. Και αν ο πρωταθλητισμός δεν ανήκει στους στόχους σας, ακόμη και ο ήπιος πόνος μπορεί να αποφευχθεί ή έστω να ελαχιστοποιηθεί. Αρκεί να λαμβάνετε τα μέτρα σας – και να προσέχετε τον εαυτό σας.

Το πριν και το μετά

Πρόκειται για μια φράση που μας απασχολεί πολύ όταν ασκούμαστε, αλλά για τους λάθος λόγους. Το πριν και το μετά της προπόνησής μας δεν θα πρέπει να αφορά την εικόνα μας, αλλά την κατάλληλη προετοιμασία και αποθεραπεία που θα διασφαλίσει μείωση των τραυματισμών, αλλά και των μυϊκών πόνων. Ποτέ μην ξεκινάτε το πρόγραμμά σας χωρίς διατάσεις και ποτέ μην παρακάμπτετε το stretching μετά τη λήξη του. Η διαφορά που θα δείτε είναι σημαντική.

Να το πιεις το ποτήρι

Ή για την ακρίβεια, το μπουκάλι. Το νερό πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την προπόνηση είναι απαραίτητο, όχι μόνο για να μην δείτε τις αντοχές σας να μειώνονται εξαιτίας της αφυδάτωσης, αλλά και για να αποφύγετε τις κράμπες και τα πιασίματα.

Δεν είναι τυχαίο που η σωστή ενυδάτωση έχει γίνει το κυριότερο σύμβολο του self-care για την – πάντα ευαισθητοποιημένη – γενιά Ζ. Πρόκειται για τη βασικότερή μας ανάγκη, επομένως και για το πρώτο μας βήμα προς την ολοκληρωμένη αυτοφροντίδα.

Μαγνήσιο, το γνήσιο

Ίσως έχετε ήδη ακούσει ότι βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και ανακουφίζει από τους πόνους περιόδου. Γνωρίζατε, όμως, ότι το μαγνήσιο είναι ικανό και να επιταχύνει την αποκατάσταση των μυών; Αντιθέτως, η έλλειψή του έχει συνδεθεί με πιασμένους μυς και κράμπες. Αυτό θα πει «πολύτιμο μέταλλο»!

Snack it up!

Πόσα να καταφέρει το σώμα σας χωρίς τα απαραίτητα καύσιμα; Για να τα βγάλει πέρα με την αποθεραπεία, ένα υγιεινό σνακ μετά την προπόνηση είναι κάτι παραπάνω από σημαντικό. Η καλύτερη επιλογή που μπορείτε να κάνετε, είναι ένα μικρό γεύμα με πρωτεΐνες και υδατάνθρακες, που θα βοηθήσουν τον οργανισμό σας να αναπληρώσει το γλυκογόνο στους μυς σας.

Κολλήστε στην κίνηση

Φυσικά, δεν μιλάμε για τους χαώδεις δρόμους των αστικών κέντρων, αλλά για την απόφασή σας να κινείστε όσο το δυνατόν περισσότερο μέσα στην καθημερινότητά σας. Ξέρουμε ότι όταν αισθάνεστε πιάσιμο, η γυμναστική δεν φαίνεται ιδιαίτερα δελεαστική, όμως μια ήπια μορφή άσκησης θα ζεστάνει τους μυς σας, θα μειώσει τον πόνο και θα επιταχύνει την αποκατάσταση των μυών, χάρη στην ενίσχυση της ροής του αίματος. Ακόμη κι ένας απλός περίπατος μπορεί να κάνει θαύματα.

Μασάζ με bonus

Όσο απολαυστικό και αν είναι, στην πραγματικότητα δεν θα πετύχει και πολλά, αν δεν σας το κάνει κάποιος ειδικός. Ωστόσο, μπορείτε να συνδυάσετε την παροδική ανακούφιση του μασάζ στην ταλαιπωρημένη περιοχή (ακόμη κι αν το κάνετε εσείς στον εαυτό σας) με την εφαρμογή κάποιου ειδικού τζελ με αντιφλεγμονώδη δράση – επομένως, και με πραγματικά οφέλη στην καταπολέμηση του πόνου.

Εντέλει, όσο πληρέστερη είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσετε, τόσο μειώνεται και η πιθανότητα των ενοχλήσεων. Και αυτού του είδους η σφαιρική φροντίδα του εαυτού σας, εκτός από τη μείωση του πόνου, μπορεί να φέρει και τη βελτίωση της συνολικής κατάστασης της υγείας σας. Το κυριότερο; Η υιοθέτηση της φιλοσοφίας του self-care θα σας θυμίσει ότι κάτω από οποιαδήποτε συνθήκη, νούμερο ένα προτεραιότητά σας θα πρέπει να είναι η υγεία σας.

Σημαντική σημείωση: Όποιο σκεύασμα και αν επιλέξετε για άμεση ανακούφιση από τον πόνο, είναι πολύ σημαντικό να ακολουθήσετε πιστά τις οδηγίες χρήσης της συσκευασίας, για να αποφύγετε το ενδεχόμενο υπερδοσολογίας.

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr