Ξεκίνησε ο απόπλους των τουλάχιστον 425 πλοίων, που είχαν σχηματίσει ουρά στη Διώρυγα του Σουέζ καθώς ολοκληρώθηκε η αποκόλληση του «Ever Given».

Χθες ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ στο αιγυπτιακό τηλεοπτικό δίκτυο Nile TV τόνισε ότι το γιγαντιαίο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων, Ever Given, που είχε αποκλείσει επί σχεδόν μια εβδομάδα τη διέλευση της Διώρυγας του Σουέζ, δεν έχει υποστεί ζημιές και το κανάλι είναι πλεύσιμο.


Η επαναφορά του έπειτα από παρατεταμένες προσπάθειες προκάλεσε κύμα ενθουσιασμού, με εκατοντάδες πλοία να κορνάρουν μανιωδώς, καθώς το πλοίο διέσχιζε το βόρειο τμήμα του Σουέζ.

Έξι ολόκληρες ημέρες είχε μπλοκάρει τη Διώρυγα του Σουέζ.

Το κοντέινερ-μαμούθ, μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος άνω των 220.000 τόνων είχε γυρίσει πλαγίως εξαιτίας των ισχυρών ανέμων. Είχε σφηνωθεί στο νότιο τμήμα του καναλιού, φρακάροντας την πιο πολυσύχναστη πλωτή οδό του κόσμου στο 151ο χιλιόμετρο της διώρυγας. Μια ριπή ανέμου σε συνδυασμό με μία άτυχη στιγμή αποδείχθηκε αρκετή για να παραλύσει το παγκόσμιο δίκτυο θαλασσίων επικοινωνιών και να πληγεί το παγκόσμιο εμπόριο.

Μετά την απομάκρυνση του Ever Given ακολούθησε ένας αγώνας δρόμου για την αποκατάσταση της λειτουργίας της διώρυγας.

Πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό, αν υπολογίσει κανείς ότι το κόστος της παγκόσμιας οικονομίας για κάθε ημέρα απραξίας ανέρχεται στα 9,6 δισ. δολάρια.

Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται κατά προσέγγιση ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα. Μία πληγή που σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας λυγίζουν την παγκόσμια οικονομία.

Περισσότερα από 400 πλοία είχαν εγκλωβιστεί, περιμένοντας να διασχίσουν τη διώρυγα.

Πώς «ξεκόλλησε»

Πώς όμως φτάσαμε στην ευτυχή έκβαση;

Ένας στόλος από ρυμουλκά, χρησιμοποιώντας καλώδια και δουλεύοντας ακριβώς δίπλα στο πλοίο, εργαζόταν για μέρες προκειμένου να το αποκολλήσει.  

Ταυτόχρονα με τη δύσκολη «μάχη» των ρυμουλκών, βυθοκόροι επιστρατεύθηκαν για να σκάψουν τη λάσπη και την άμμο κάτω από το την πρύμνη του πλοίου.

Πρόκειται για «εργαλεία» που δεν αποτελούν σπάνιο θέαμα στο Κανάλι του Σουέζ, όπως λέει ο ειδικός σε ναυτιλιακά θέματα Σαλ Μερκολιάνο, και χρησιμοποιούνται συχνά για να κρατούν την πλωτή οδό ανοιχτή.

«Τα μηχανήματα αυτά κολλούν στον βυθό και κυρίως καθαρίζουν χώμα από τον πυθμένα, το οποίο στη συνέχεια αποθηκεύεται στην ακτή» εξηγεί ο ίδιος στο BBC.

Σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης του πλοίου, μάλιστα, μια επιπλέον ειδική «βυθοκόρος αναρρόφησης» επιστρατεύτηκε, ικανή να μεταφέρει 2.000 κυβικά μέτρα (440.000 γαλόνια) υλικού κάθε ώρα.

Ο συνδυασμός ρυμουλκών και βυθοκόρων ξεκόλλησε το πλοίο. Αν το συγκεκριμένο εγχείρημα είχε αποτύχει, τότε θα εφαρμοζόταν ένα εναλλακτικό σχέδιο: η απομάκρυνση μέρους του φορτίου και αφαίρεση καυσίμων από τη δεξαμενή του. Επιλογή που, ωστόσο θα απαιτούσε μια ευαίσθητη και χρονοβόρα επιχείρηση.

Όπως εκτιμάται, η αποστράγγιση καυσίμων από τις δεξαμενές μπορεί να βοηθούσε, αλλά ήταν απίθανο να είναι αρκετή, χωρίς άλλα περαιτέρω μέτρα ελαφρύνσεως του φορτίου.

Τι θα γίνει με το πλοίο

Το γιγάντιο πλοίο αναμένεται τώρα να υποβληθεί σε τεχνική επιθεώρηση σε πλατύτερο μέρος της Διώρυγας προτού συνεχίσει το ταξίδι του, ανέφεραν οι Αρχές του καναλιού. Πάντως, με μια πρώτη ματιά, το «Ever Given» δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει κάποια σοβαρή ζημιά.

Mέχρι στιγμής, δεν είναι σαφές εάν το πλοίο, το οποίο μεταφέρει εμπορεύματα από την Ασία στην Ευρώπη, θα συνεχίσει το ταξίδι προς τον αρχικό προορισμό του, το λιμάνι του Ρότερνταμ, ή εάν θα πρέπει να «δέσει» σε άλλο λιμάνι για κάποιου είδους επισκευή.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο