Μια νέα ψυχική διαταραχή, οι ρίζες της οποίας εντοπίζονται στην κλιματική αλλαγή και το μέλλον του περιβάλλοντος, συναντάται ολοένα και πιο συχνά και σε παγκόσμιο επίπεδο από σύγχρονους ψυχολόγους.

Το περιβαλλοντικό άγχος, όπως ονομάζεται αυτό το νέο είδος διαταραχής, προκαλείται είτε ως αντίδραση προς την αρνητική συμπεριφορά των ανθρώπων προς το οικοσύστημα, είτε λόγω φόβου για το μέλλον του περιβάλλοντος.

Αυτή η περιβαλλοντική ανησυχία, γίνεται με δημιουργικό τρόπο η ελληνική απάντηση στο προκλητικό εξώφυλλο του ολλανδικού περιοδικού Elsevier Weekbland.

Το εξώφυλλο αποτελεί πρόκληση για τον ευρωπαϊκό Νότο,  καθώς απεικονίζονται οι εργατικοί βορειοευρωπαίοι, να κινούν τα γρανάζια της οικονομίας, ενώ οι τεμπέληδες νότιοι πίνουν καφέ ή κρασί, τραγουδούν και λιάζονται παίρνοντας τα χρήματα της Ευρώπης.

Το περιοδικό παρουσιάζει στο επίμαχο εξώφυλλό του, τους μεσογειακούς λαούς ως τεμπέληδες, τοποθετώντας έναν άντρα με μουστάκι «αραχτό» να απολαμβάνει το καφέ του και το κρασί του ενώ μια γυναικεία παρουσία με μαγιό και λουλούδια στα μαλλιά ασχολείται με τα social media.

Στο επάνω μέρος μια γυναίκα με ταγιέρ και το κινητό στο χέρι, τρέχει να προλάβει το χρόνο ενώ ένας ξανθός άντρας με κοστούμι κινεί ένα μοχλό, υπονοώντας ότι αυτοί είναι που κινούν το μοχλό της οικονομίας.

«Μέρκελ και Μακρόν θέλουν να δώσουν 500 δισ. ευρώ σε ευρωπαϊκές χώρες που επηρεάστηκαν ιδιαίτερα από τον κοροναϊό και τις συνέπειες της καραντίνας, ιδιαίτερα στον Νότο.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι αυτό είναι διεστραμμένο σημειώνει δημοσίευμα του ολλανδικού περιοδικού EW-Elsevier Weekblad υπό τον τίτλο «Ούτε ευρώ επιπλέον στη Νότια Ευρώπη» αναφερόμενο στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Μια άμεση και στο ίδιο ύφος απάντηση, έρχεται άμεσα από τους Πορτογάλους, αντιστρέφοντας ρόλους και πρόσωπα.

Τώρα ο άνδρας και η γυναίκα της Μεσογείου δουλεύουν σκληρά και το ξανθόμαλλο ζευγάρι είναι κάτω από τον ήλιο και καίγονται.

Η πορτογαλική απεικόνιση μεταδίδει ένα σαφές μήνυμα αυτή τη φορά ότι οι χώρες του Νότου παράγουν και βγάζουν χρήματα για την ευημερία των χωρών του Βορρά.

Η ελληνική απάντηση

Η απάντηση του eco-stylist Δημήτρη Γραμματικογιάννη και του γραφίστα που υλοποίησε την ιδέα Κώστα Τσιρώνη ήρθε με ένα σκίτσο που ο Δημήτρης το ονόμασε Κάθαρση/Katharsis.

Όπως υπογραμμίζουν οι δημιουργοί σχετικά:

«Η πεποίθησή μας είναι ότι εάν οι άνθρωποι δεν αισθανθούν την επείγουσα ανάγκη για ενότητα και όχι για διχασμό, ο πολιτισμός που δυστυχώς βασίζεται σε οικονομικές αξίες και εν γένει το ανθρώπινο είδος θα εξαφανιστεί λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Όταν η ανθρωπότητα δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τη ρύπανση μπορεί ο ρατσισμός, τα συμπλέγματα κατωτερότητας και το μίσος να είναι η απάντηση; Και αν εξακολουθούμε να κάνουμε κατάχρηση στο πλανήτη, δεν θα έχουμε καμία συνέπεια;».

Αυτή πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που ο Δημήτρης Γραμματικογιάννης βγάζει τη χώρα μας από το «μάτι του κυκλώνα» που δημιούργησαν αρνητικού περιεχομένου δημοσιεύματα.

Ήταν το 2015 όταν ο διάσημος μετρ της μόδας Καρλ Λάγκερφελντ, εν μέσω του ξεσπάματος της οικονομικής κρίσης «πειράζει» με ένα σκίτσο του το μύθο των Δαναιδών τοποθετώντας την γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και την τότε επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ να ρίχνουν νομίσματα σε ένα απύθμενο πηγάδι, που επάνω έγραφε Ελλάδα.

Στη συνέντευξη του στο περιοδικό Frankurter Allgmeine’s weekend magazine ο Λάγκερφελντ άλλωστε δηλώνει απερίφραστα ότι «ήρθε η ώρα να βγει η Ελλάδα εκτός Ευρώπης».

Η απάντηση-καταπέλτης έρχεται άμεσα από τον Δημήτρη Γραμματικογιάννη, χρησιμοποιώντας και εκείνος ένα αρχαίο ελληνικό μύθο, με ένα σκίτσο που το ονομάζει Karlokoon.

Στο γνωστό σύμπλεγμα των αγαλμάτων του Λαοκόοντα που τον τρώνε τα φίδια, αυτόν και τα παιδιά του, το κεφάλι του Λαοκόων αντικαθίσταται από το κεφάλι του γνωστού σχεδιαστή που τον τρώνε τα φίδια, στα οποία το σήμα της VW είναι τοποθετημένο ως φολίδες.

Η σύνδεση του σκανδάλου με τις εκροές είναι μια ξεκάθαρη αναφορά ότι όλες οι χώρες έχουν θέματα διαφθοράς και ότι μια Ενωμένη Ευρώπη δεν γίνεται χωρίς την Ελλάδα.

Στα πόδια του αγάλματος πλέον βρίσκεται το προβοκατόρικο σκίτσο του Λάγκερφελντ.

Ένας ναός για την ψυχή

Τέλος αξίζει να σημειωθεί  ότι ο Δημήτρης Γραμματικογιάννης «ταξίδεψε» τη φήμη της Ελλάδας για άλλη μια φορά στο εξωτερικό, τον Μάρτιο του 2019 όταν μία δημιουργία του εκτέθηκε στο Museo del Tessuto di Prato (Prato Textile Museum).

To φόρεμα με τίτλο A Temple for Soul,  που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Raise your Voice Festival το Νοέμβριο του 2018 στην Τεχνόπολη, έγινε σύμβολο για τη γυναικεία ενδυνάμωση και την ευαισθητοποίηση γύρω από θέματα όπως το trafficking και η κακοποίηση γυναικών.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του curator της έκθεσης Francesco Bolli, που διέκρινε στο φόρεμα A Temple for Soul την ελληνική εφαρμογή και σύνδεση στην έκθεση που έτρεχε εκείνη τη περίοδο στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης  με τίτλο «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination» («Ουράνια Σώματα: Μόδα και Καθολική Φαντασία»).

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο