Ο βρετανός φωτορεπόρτερ Ντον ΜακΚάλιν (Don McCullin), τον οποίο συχνά αποκαλούν τον «μεγαλύτερο εν ζωή φωτογράφο», ήταν αυτός που φωτογράφισε την ανδρική συλλογή Άνοιξη-Καλοκαίρι 2020 του Alexander McQueen, που σχεδίασε η Sarah Burton, διευθύντρια δημιουργικού στον οίκο.

Ο σερ Ντον ΜακΚάλιν  είναι περισσότερο γνωστός για τις φωτογραφίες του από πεδία μαχών.

Αποτύπωσε με τον φακό του πολλές από τις μεγάλες συγκρούσεις του 20ού και 21ου αιώνα: από την κρίση του Τείχους του Βερολίνου και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο μέχρι τον Πόλεμο του Βιετνάμ και τις γνωστές ως «Troubles» της Ιρλανδίας.

Ο Ντον ΜακΚάλιν ξεκίνησε να ασχολείται με την φωτογραφία κατά τη δεκαετία του 1950 σε μια εργατική περιοχή του Βόρειου Λονδίνου.

Οι πρώτοι άνθρωποι που απαθανάτισε με την φωτογραφική του μηχανή ήταν οι κολλητοί του φίλοι. Και καθώς ανήκαν όλοι στους Guvnors, μια διαβόητη τοπική συμμορία, οι φωτογραφίες τους κατέληξαν στις σελίδες του Observer. Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 πήγε στην Κύπρο για να καλύψει τις συγκρούσεις μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων και από τότε δεν κατάφερε ποτέ να εγκαταλείψει τα πεδία των μαχών ανά την υφήλιο.

Ακόμα και το 2017, έχοντας μπει στην ένατη δεκαετία της ζωής του, μετέβη στη Συρία για να φωτογραφίσει τους αρχαίους ναούς που κατέστρεψαν οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους. Πλέον, όμως, παραδέχεται πως «είμαι λυπημένος που οι φωτογραφίες μου δεν άλλαξαν το παραμικρό. Αμέσως μόλις τελείωνε ένας πόλεμος, ξεσπούσε ένας άλλος».

Η σχέση με τον Alexander McQueen

Ήταν οι φωτογραφίες του Ντον ΜακΚάλιν,  από τον πόλεμο του Βιετνάμ αυτές που τον οδήγησαν να συνεργαστεί με τον ίδιο τον Alexander McQueen, όταν ο σχεδιαστής τις τύπωσε σε μια σειρά δημιουργιών του για την κολεξιόν Dante Φθινόπωρο-Χειμώνας 1996.

Οι δυο τους έγιναν φίλοι και ο φωτορεπόρτερ συνέχισε τη συνεργασία με τον οίκο.

Τώρα, στρέφει τον φακό του στην κολεξιόν της Sarah Burton, κολεξιόν η οποία δημιουργήθηκε στη βάση της ιδέας της κοπής παραδοσιακών δημιουργιών και επανασυναρμολόγησης τους.

Η κολεξιόν στρέφει το βλέμμα στον McQueen της δεκαετίας του 1990 και τα ταξίδια που τότε έκανε η ομάδα του οίκου στην Ιαπωνία.

Σακάκια διπλών επιπέδων με λεπτές ρίγες σε διαφορετικές κλίμακες, με βαμμένη δυο φορές μαύρη μάλλινη γκαμπαρντίνα και μοχέρ σε γκρίζο τόνο -σήμα κατατεθέν, εκείνη την εποχή-, και σατέν βαμβακερό ύφασμα, σε ενιαίο σύνολο.

Οι αναμνήσεις των ταξιδιών στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου είναι παρούσες και μέσω δράκων, οι οποίοι έχουν αποδοθεί σε μαύρο ζακάρ ή κέντημα με κρύσταλλα.

Το πλέον εντυπωσιακό στις φωτογραφίες του McCullin είναι, ωστόσο, τα φωτεινά φούξια και όμορφα λουλούδια, τα οποία ζωγραφισμένα με το χέρι έργα που φιλοτεχνήθηκαν στο στούντιο του McQueen, υφάνθηκαν σε ζακάρ και με τεχνική μπατίκ τοποθετήθηκαν στα ενδύματα.

Και εδώ ισχύει αυτό που ο ίδιος ο DonMcCullin είπε για τις φωτογραφίες του, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο τεύχος Καλοκαίρι-Φθινόπωρο 2020 του περιοδικού «Another Man»:

«Δεν θέλω ο κόσμος να προσπερνά μια φωτογραφία μου χωρίς να συνειδητοποιεί. Σκοπός τους είναι να σε σταματήσουν και να σε κάνουν να κοιτάξεις και να σε κάνουν να νιώσεις».