Πλέον δεν υπάρχει γωνιά του πλανήτη που να έχει μείνει αλώβητη από την πανδημία του κορωνοϊού, φέρνοντας την ανθρωπότητα με πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Φυσικά προέχει η υγεία όλων μας και αυτό είναι το πρώτο μέλημα, ωστόσο η αυτοκινητοβιομηχανία υπήρξε ανέκαθεν νευραλγικό παράγοντα και δείκτη της οικονομίας  και μια από τις πιο «ευαίσθητες» βιομηχανικές δραστηριότητες  της ανθρωπότητας σε διεθνοποιημένες κρίσεις όπως αυτή που διανύουμε, λόγω του παγκοσμιοποιημένου χαρακτήρα της.

Ενδεικτικό είναι ότι πολύ πριν την «φυσική» παρουσία του Covid-19 στη γηραιά ήπειρο, υπήρξαν πλείστες καθυστερήσεις στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών σε ευρωπαϊκό έδαφος καθώς πολλά από τα εξαρτήματα των σύγχρονων αυτοκινήτων κατασκευάζονται στην Κίνα.

Εκτός από την κινεζική προέλευση ορισμένων εξαρτημάτων όπως είναι οι ψηφιακές οθόνες , οι μπαταρίες για τα ηλεκτροκίνητα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, πολύ περισσότερα δεν πρέπει επίσης να αγνοήσει το γεγονός ότι η αχανής ασιατική χώρα, αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.

Εξάλλου, εκεί κατέφυγε η πλειονότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών προκειμένου να αποσοβήσει,  εν μέρει, τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίση που ξέσπασε το 2007, δημιουργώντας, έτσι, αμέτρητες κοινοπραξίες με κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που της εξασφάλιζαν πρόσβαση σε ένα εξίσου αχανές όσο και διψασμένο για «σύγχρονο» πλούτο αγοραστικό κοινό.

Τον Φεβρουάριο του 2020, όταν στην Κίνα επιβλήθηκαν αυστηροί περιορισμοί , αντίστοιχοι με αυτούς που επιβάλλονται τώρα στη γηραιά ήπειρο για την  ανάσχεση του επιπολασμού,  οι πωλήσεις αυτοκινήτων σημείωσαν ελεύθερη πτώση η οποία, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, ανέρχεται σε 79%.

Ενόσω από τις αρχές Μαρτίου, η Κίνα αίρει σταδιακά την καραντίνα σε περιοχές όπου ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού κρίνεται περιορισμένος, το επίκεντρο της πανδημίας κατά την εκτίμηση των ειδικών έχει μεταφερθεί στην Ευρώπη η οποία πλήττεται σφοδρά με την αυτοκινητοβιομηχανία φυσικά να μην αποτελεί εξαίρεση.

Τις πρώτες καθυστερήσεις λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, διαδέχεται η αναστολή λειτουργίας των εργοστασίων, μέτρο που άπτεται τόσο στην επιχείρηση ανάσχεσης της εξάπλωσης του κορωνοϊού ανάλογα και με τα μέτρα που έχει λάβει κάθε χώρα όσο και με τον περιορισμό των οικονομικών επιπτώσεων που προοιωνίζεται το lockdown σε ολοένα μεγαλύτερο αριθμό ευρωπαϊκών χωρών.

Όπως και στη γενικότερη προσπάθεια ανάσχεσης του Covid-19 από τις τοπικές κυβερνήσεις γενικός κανόνας δεν υπάρχει ούτε στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Η τάση πάντως, όπως διαμορφώνονται οι εξελίξεις μέχρι στιγμής, είναι αναστολή λειτουργίας εργοστασίων μέχρι περίπου τα τέλη Μαρτίου.

Αναλυτικά, σε ό,τι αφορά την χαρτογράφηση της δραστηριότητας των αυτοκινητοβιομηχανιών σε επίπεδο παραγωγής διαμορφώνεται ως εξής:

Ιταλία

Στην γείτονα χώρα η οποία βάσει των στοιχείων έχει υποστεί το βαρύτερο πλήγμα μέχρι στιγμής, η «εθνική» της αυτοκινητοβιομηχανία Fiat Chrysler Automobiles ανακοίνωσε την αναστολή λειτουργίας όλων των εργοστασίων της σε ιταλικό αλλά και σε ευρωπαϊκό έδαφος σε μια προσπάθεια, όπως ανακοινώθηκε, να περιορίσει τις οικονομικές επιπτώσεις της έλλειψης ζήτησης.

Εκτός λοιπόν, από τα ιταλικά εργοστάσια των Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori και Modena τα οποία θα αναστείλουν την παραγωγή τους μέχρι τις 27 Μαρτίου, η FCA αναστέλλει επίσης τη λειτουργία των εργοστασίων της στο Tychy της Πολωνίας και στο Kragujevac της Σερβίας. Σημειώνεται ότι τα ιταλικά εργοστάσια της FCA εκπροσωπούν το 65% της ευρωπαϊκής παραγωγής του ομίλου και το 18% της παγκόσμιας.

Διακοπή της παραγωγής της, σε αμφότερα τα εργοστάσια όπου αυτή πραγματοποιείται, δηλαδή   Maranello και Modena ανακοίνωσε και η Ferrari επικαλούμενη ελλείψεις εξαρτημάτων που συνδέονται με την τοπική αγορά και κυρίως με την απόφαση της επίσης ιταλικής Brembo να διακόψει τη λειτουργία και των τεσσάρων εργοστασίων της που βρίσκονται σε ιταλικό έδαφος.

Σε αναστολή της λειτουργίας της βιομηχανικής της μονάδας στο Settimo Torinese  έχει προχωρήσει και η Pirelli μετά από κρούσμα κωρονοϊού στις εγκαταστάσεις της, ενώ διακοπή της παραγωγικής της διαδικασίας, αρχικά για τρεις ημέρες, ανακοίνωσε και η Magnetti Marelli.

Η ιδιοκτησίας ομίλου VW αλλά με έδρα την Mπολόνια, Lamborghini έχει επίσης διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου της μέχρι τα τέλη Μαρτίου.

Ισπανία

Η Ford διακόπτει τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Βαλένθια μέχρι τις 23 Μαρτίου μετά από τρία κρούσματα κωρονοϊου στο δυναμικό της.

Η VW η οποία κατασκευάζει στην Παμπλόνα τα VW Polo και T-Cross ανέστειλε για μία εβδομάδα τη λειτουργία του εργοστασίου της ενώ η θυγατρική της Seat, θα διακόψει επίσης τη λειτουργία του εργοστασίου στο Martorell  για άγνωστο διάστημα λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και ελλείψεων λόγω των lockdown.

Tο ίδιο ισχύει και για τα εργοστάσια των Renault και Nissan σε Palencia, Valladolid και Βαρκελώνη που διέκοψαν την παραγωγή τους, για τουλάχιστον μια εβδομάδα, επικαλούμενες τις ελλείψεις σε εξαρτήματα που προέρχονται κυρίως από γειτονικές πόλεις οι οποίες βρίσκονται σε καθεστώς καραντίνας.

Επίσης, με δεδομένο ότι ο όμιλος PSA ανακοίνωσε την αναστολή της λειτουργίας του συνόλου  των εργοστασίων του σε ευρωπαϊκό έδαφος μέχρι στις 27 Μαρτίου, η βιομηχανική μονάδα της Μαδρίτης και του Βίγκο αναμένεται να διακόψουν τη λειτουργία τους από αύριο Τετάρτη 18/3.

Γερμανία

Η Ford ανακοίνωσε τον περιορισμό της παραγωγής του εργοστασίου της στο Saarlouis μειώνοντας τις βάρδιες από δύο σε μία. Με δεδομένο επίσης ότι περίπου 1.000 εργαζόμενοι από το δυναμικό του συγκεκριμένου εργοστασίου διαμένουν στη Γαλλία και μετακινούνται καθημερινά διασχίζοντας τα γαλλογερμανικά σύνορα, η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς παραγωγής. Σε ό,τι αφορά το εργοστάσιο της «μπλε οβάλ» φίρμας στην Κολωνία, επί του παρόντος λειτουργεί κανονικά κατά δήλωση του κατασκευαστή.

Η απόφαση του PSA Group να διακόψει τη λειτουργία του συνόλου των εργοστασίων του σε ευρωπαϊκό έδαφος μέχρι τις 27 Μαρτίου, αφορά φυσικά και τις εγκαταστάσεις της Opel η οποία ανήκει στο γαλλικό όμιλο, κατ΄επέκταση η παραγωγή στα εργοστάσια του Eisenach και του Ruesselsheim θα διακοπεί από σήμερα Τρίτη 17/3.  Σε κάθε περίπτωση αξίζει να σημειωθεί ότι η διοικητική έδρα της Opel στο Ruesselsheim θα εξακολουθήσει τη λειτουργία της με τους εργαζόμενους να δουλεύουν από το σπίτι με δεδομένο ότι υπήρξε κρούσμα κορωνοϊού.

Η VW, ανακοίνωσε την απομόνωση πέντε εργαζομένων στο εργοστάσιο εξαρτημάτων του Kassel μετά από κρούσμα κωρονοϊού στο προσωπικό της ενώ σε καραντίνα τέθηκαν δύο εργαζόμενοι της στην φυσική της έδρα στο Wolfsburg οι οποίοι όμως βρέθηκαν θετικοί στον ιό μετά από ταξίδι στο εξωτερικό και δεν είχαν προλάβει να μεταβούν στον χώρο εργασίας τους εξ ου και δεν λαμβάνονται περαιτέρω μέτρα.

Γαλλία

Εκτός από την απόφαση της PSA να αναστείλει την παραγωγική της δραστηριότητα σε όλη την Ευρώπη κάτι που σε ό,τι αφορά τη Γαλλία μεταφράζεται στη διακοπή λειτουργίας των εργοστασίων του σε Poissy, Rennes, Sochaux από την Τρίτη 17/3 και του εργοστασίου στην Hordain από την Τετάρτη 18/3, και η Renault ανακοίνωσε διακοπή της λειτουργίας των βιομηχανικών εγκαταστάσεών της σε γαλλικό έδαφος οι οποίες ανέρχονται σε 12 τον αριθμό και απασχολούν περίπου  18.000 εργαζόμενους ως απόρροια των νέων μέτρων που εξήγγειλε η γαλλική κυβέρνηση.

Πορτογαλία

Το εργοστάσιο της VW κοντά στη Λισαβόνα θα περιστείλει τους αριθμούς παραγωγής κατά 16% λόγω έλλειψης δυναμικού καθώς επτά εργαζόμενοι από το σύνολο των 5.536, βρέθηκαν θετικοί στον κορωνοϊό και χρειάστηκε να ληφθούν μέτρα.

Από την Τετάρτη 18/3 αναστέλλει τη λειτουργία του και το εργοστάσιο του ομίλου PSA στο Mangualde της Πορτογαλίας.

Σλοβακία

Αναστολή παραγωγής και στο εργοστάσιο του ομίλου VW στην Μπρατισλάβα όπου κατασκευάζονται η Porsche Cayenne και τα VW Touareg, Αudi Q7 καθώς και η αρχιτεκτονική που φιλοξενεί την Bentley Bentayga αλλά και τα VW up!, Skoda Citigo και Seat Mii.

Επίσης, η βιομηχανική παραγωγή του εργοστασίου της PSA στην Trnava αναμένεται να ανασταλεί και στο εργοστάσιο της Σλοβακίας από την Πέμπτη 19/3.

Aντιθέτως, παρά τις όποιες ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, εξακολουθεί να λειτουργεί σε κανονικούς ρυθμούς το τοπικό εργοστάσιο της Jaguar Land Rover.

Τσεχία

Μετά από απόφαση των συνδικαλιστικών ενώσεων, τα εργοστάσια της Skoda και της Hyundai που βρίσκονται σε τσεχικό έδαφος θα αναστείλουν τη διαδικασία παραγωγής για 14 ημέρες ως μέτρο ανάσχεσης του επιπολασμού του ιού.

Πολωνία

Η Fiat έχει ήδη προβεί σε αναστολή της λειτουργίας του εργοστασίου της στο Tychy ενώ από η Τρίτη, 17/3 είναι η τελευταία ημέρα «κανονικής» παραγωγής στο εργοστάσιο του PSA Group στο Gliwice.

Σερβία

Στο πλαίσιο της απόφασης της FCA για αναστολή της παραγωγικής διαδικασίας σε όλη την Ευρώπη, το εργοστάσιο του Kragujevac αναστέλλει τη λειτουργία του έως τις 27 Μαρτίου.

Σουηδία

Επί του παρόντος, σύμφωνα με ανακοίνωση της Volvo, τα εργοστάσιά της σε σουηδικό έδαφος δεν έχουν επηρεαστεί από την πανδημία.

Βέλγιο

Το ίδιο ισχύει και για το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη το οποίο εξακολουθεί τη λειτουργία του σε κανονικούς ρυθμούς.

Αντιθέτως, προβλήματα αντιμετωπίζει η Audi στη λειτουργία του εργοστασίου της στις Βρυξέλλες λόγω κυρίως της ανησυχίας που έχει ξεσπάσει μεταξύ των εργαζόμενων, ζήτημα που αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στη διοίκηση του εργοστασίου και τους επικεφαλής των συνδικάτων.

Μεγάλη Βρετανία.

Η απόφαση του ομίλου PSA, θα επηρεάσει τα εργοστάσια της Opel –Vauxhall στο Ellesmere Port και στο Luton τα οποία θα αναστείλουν την παραγωγική δραστηριότητα από την Τρίτη 17/3 και την Πέμπτη 18/3 αντίστοιχα.

Γράψτε το σχόλιο σας