Αυξήσεις στις επικουρικές συντάξεις 52,5 ευρώ τον μήνα μεσοσταθμικά ή 630 ευρώ ετησίως θα λάβουν το νέο έτος 465.112 συνταξιούχοι και μάλιστα αναδρομικά από τις 4 Οκτωβρίου 2019 (ημέρα έκδοσης της δικαστικής απόφασης), όπως ανακοίνωσε χθες μέσω του Σκάι 100,3 ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.

Ο Βρούτσης είπε ότι πρόκειται για τους συνταξιούχους που έπαιρναν πάνω από 1.300 ευρώ τον μήνα (συνολική σύνταξη – κύρια και επικουρική), είχαν θιγεί από τον νόμο Κατρούγκαλου και δικαιώθηκαν με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ.

Οι αυξήσεις θα δοθούν μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού από τις αρχές του 2020, αλλά θα έχουν και αναδρομική ισχύ. «Σε εφαρμογή της τελευταίας απόφασης του ΣτΕ, ο νέος ασφαλιστικός νόμος θα προβλέπει αυξήσεις σε 260.000 επικουρικές συντάξεις που θα επανέλθουν στα επίπεδα προ του νόμου Κατρούγκαλου. Οι αυξήσεις θα δοθούν μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού από τις αρχές του 2020, αλλά θα έχουν και αναδρομική ισχύ από 4/10/2019, ημέρα έκδοσης της δικαστικής απόφασης» ανέφερε ο υπουργός. Τι προβλέπεται:

  • Η πληρωμή θα γίνει από τους πρώτους μήνες του 2020 και αναδρομικά από 4/10/2019.
  • Αυτόματη καταβολή χωρίς αιτήσεις.
  • Δικαιούνται χρήματα και οι κληρονόμοι.
  • Κόστος άνω των 250 εκατ. ευρώ αλλά υπάρχει πρόβλεψη στην απόφαση του ΣτΕ ότι σε έκτακτες περιπτώσεις ο προϋπολογισμός μπορεί να ενισχύει τον ΕΦΚΑ.

Ως γνωστόν, μεγάλες είναι οι αλλαγές που ζητεί το ΣτΕ στις επικουρικές, καθώς κρίνει αντισυνταγματικό τον υπολογισμό τόσο των νέων επικουρικών – λόγω έλλειψης αναλογιστικής μελέτης – όσο και τον επανυπολογισμό των παλαιών. Το Ανώτατο Δικαστήριο καταργεί – όχι όμως αναδρομικά, αλλά από 4/10 και στο εξής – τις μειώσεις που επιβλήθηκαν σε 260.000 επικουρικούς συνταξιούχους το καλοκαίρι του 2016. Σε όλες τις νέες αποφάσεις του το ΣτΕ τραβάει «κόκκινες γραμμές» ως προς την αναδρομική αντισυνταγματικότητα για λόγους δημοσίου συμφέροντος και δημοσιονομικής ισορροπίας. Υπενθυμίζεται πως το καλοκαίρι του 2016 μειώθηκαν οι συντάξεις 260.000 επικουρικών συνταξιούχων επειδή το άθροισμα του συνταξιοδοτικού εισοδήματός τους (άθροισμα κύριας και επικουρικής) ήταν πάνω από 1.300 ευρώ. Το ΣτΕ «γκρεμίζει» τώρα τις μειώσεις του 2016 από τις οποίες η πλειοψηφία έχασε ποσά 100-200 ευρώ.

Στο μεταξύ παραδόθηκε χθες στον υφυπουργό Εργασίας Νότη Μηταράκη το πόρισμα της «επιτροπής σοφών» (ομάδα εργασίας) για το νέο σύστημα επικουρικών συντάξεων για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας από το 2012. Στα βασικά σημεία του περιλαμβάνεται η ίδρυση ενός νέου κλάδου εντός του ΕΤΕΑΕΠ που θα αναλάβει την κεφαλαιοποιητική επικουρική ασφάλιση, η οποία θα είναι υποχρεωτική εφεξής. Οι εισφορές διατηρούνται στα σημερινά επίπεδα (6,5%), όπως επίσης και τα ηλικιακά όρια, σύμφωνα με όσα έχουν οριστεί για την κύρια σύνταξη (62 έτη και άνω). Θα παρέχεται στον ασφαλισμένο η χαμηλού, η μεσαίου και η υψηλού κινδύνου επενδυτική επιλογή.

Υποχρεωτικά

Στην πρώτη περίπτωση, ο ασφαλισμένος θα επιλέγει να μην επενδύει σε κάποιο από τα επενδυτικά προϊόντα που του προσφέρονται. Τις εισφορές τις εισπράττει υποχρεωτικά το ΕΤΕΑΕΠ και τις αποδίδει στους ατομικούς λογαριασμούς του κάθε ασφαλισμένου. Η ομάδα εργασίας προτείνει ο νέος κλάδος που θα συσταθεί εντός του ΕΤΕΑΠ να έχει λογιστική, διοικητική και περιουσιακή αυτοτέλεια. Μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας ο ασφαλισμένος θα μπορεί να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τον ατομικό συνταξιοδοτικό του λογαριασμό. Το ποσοστό των εισφορών (6,5% επί των ασφαλιστέων αποδοχών) προτείνεται να είναι ίδιο για μισθωτούς και για ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολουμένους. Προβλέπεται, επίσης, η καταβολή ελάχιστης συνταξιοδοτικής παροχής, κατά τα πρότυπα της κύριας σύνταξης.

Τα επενδυτικά προϊόντα που θα προσφέρονται στον ασφαλισμένο θα μπορούν να είναι μείγμα από χρηματοπιστωτικά μέσα, ομόλογα ή μετοχές. Ο ασφαλισμένος δεν θα δεσμεύεται ισόβια για την αρχική του επιλογή και θα μπορεί να την αλλάζει. Θα πρέπει να ενημερώνεται για το επενδυτικό ρίσκο που αναλαμβάνει, όπως επίσης και για το σύνολο των όρων και των υποχρεώσεών του.

Ανά πάσα στιγμή ο ασφαλισμένος θα μπορεί να έχει πρόσβαση στο υπόλοιπο του ασφαλιστικού του λογαριασμού, καθώς και στο εάν θα έχει κέρδη ή ζημιές.

Τα κεφάλαια που θα δημιουργούνται θα μπορούν να επενδύονται είτε εντός Ελλάδας είτε εντός της ΕΕ.

Το κράτος θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη για τη χορήγηση αξιοπρεπούς κύριας και επικουρικής σύνταξης, άρα και τον επενδυτικό κίνδυνο που μπορεί να προκύψει.

Δημογραφικό

Η ομάδα εργασίας εκτιμά ότι με το νέο σύστημα αντιμετωπίζεται σε μεγάλο βαθμό το δημογραφικό πρόβλημα, που έτσι και αλλιώς υπάρχει στο ασφαλιστικό σύστημα, αλλά και ο δημοσιονομικός κίνδυνος. Παραδέχεται, όμως, ότι η πρόταση που καταθέτει έχει επενδυτικό κίνδυνο.

Αναφορικά με τα ζητήματα φορολόγησης, η ομάδα εργασίας συμφώνησε οι εισφορές να συνεχίσουν να εκπίπτουν του φορολογητέου εισοδήματος. Αντίστοιχα, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι δεν θα φορολογούνται και οι αποδόσεις των επενδύσεων κατά το χτίσιμο της συνταξιοδοτικής παροχής.

Στο νέο σύστημα θα χορηγείται στον δικαιούχο μόνο επικουρική σύνταξη και όχι εφάπαξ παροχή. Γι’ αυτό η ομάδα εργασίας προτείνει να γίνουν ειδικές προβλέψεις για τη δυνατότητα λήψης προκαταβολής επί του σωρευμένου ποσού με τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Η ομάδα εργασίας προτείνει να υπάρξει ειδική αναλογιστική μελέτη για να φανεί το χρηματοδοτικό κενό που θα προκύψει από το 2021 και μετά με τη χρήση του νέου συστήματος. Η πρώτη εκτίμηση είναι ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα χρηματοδότησης για την πρώτη δεκαετία λειτουργίας του νέου συστήματος.

Γράψτε το σχόλιό σας