Επιτέλους έληξε η «τρελή αγωνία» των 18άρηδων, αφού προχθές ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των περίφημων Πανελλαδικών Εξετάσεων. Και θα πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια σε όλα εκείνα τα παιδιά που έδωσαν και την τελευταία ικμάδα του εαυτού τους για να μπουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια!

Ομως άσχετα από αυτό, είναι αναγκαίο να ομολογήσουμε ευθαρσώς ότι το καταστροφικό σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων «σκοτώνει» το κριτικό πνεύμα το οποίο πρέπει να έχει ένας δεκαοκτάχρονος μαθητής, αν θέλει φυσικά να εξελιχθεί σε έναν ενεργό πολίτη (όπως τον φανταζόταν τουλάχιστον ο Περικλής στον «Επιτάφιο»).

Και προς αυτή την κατεύθυνση δεν βοηθά καθόλου το γεγονός ότι εισήχθησαν σε άλλοτε υψηλού κύρους Σχολές, όπως οι Φιλοσοφικές, νέοι με απογοητευτικές επιδόσεις (που κινήθηκαν και κάτω από τα 5.000 μόρια)!

Ωστόσο θα ήθελα να κάνω δύο ακόμη σύντομες παρατηρήσεις.

Ετσι φαίνεται, ότι υπήρχαν χαμηλότερες επιδόσεις των παιδιών στις λεγόμενες πρωτοκλασάτες Σχολές, όπως οι περίφημες Νομικές Σχολές (γεγονός το οποίο εξηγεί και τη σημαντική «βουτιά» στις βάσεις εισαγωγής τους).

Κατ’ αποτέλεσμα όμως η εξέλιξη τούτη ήταν συμβατή με τη δυναμική της αγοράς εργασίας, αφού η δικηγορία στα χρόνια της κρίσης έχει εκμηδενιστεί και ένα 70% των δικηγόρων φυτοζωεί στην κυριολεξία (ζώντας με 500 ευρώ τον μήνα)!

Υπό αυτήν την έννοια δεν θα είχε κανένα νόημα να αυξάνονται ραγδαία οι εισακτέοι στις Νομικές Σχολές, αφού αυτό θα οδηγούσε σε περαιτέρω δραματική αύξηση της ανεργίας στον δικηγορικό κλάδο! Και ευτυχώς δεν ιδρύθηκε και τέταρτη Νομική Σχολή, όπως ήθελε ακατανόητα ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.

Επίσης είναι εύκολα «ερμηνεύσιμο» για ποιον λόγο υπήρχε άνοδος των βάσεων στις Οικονομικές ή τις Αστυνομικές Σχολές. Αυτό συνέβη, γιατί σε μια καθημαγμένη Ελλάδα – όπου δεν ανοίγουν εύκολα καινούργιες θέσεις εργασίας – τα παιδιά προτίμησαν αυτές τις Σχολές, γιατί πίστευσαν ότι θα έπαιρναν το μαγικό εισιτήριο για μια γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση!

Εν τέλει πιστεύω ότι δεν αλλάζει αυτό το αποτυχημένο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, γιατί πολλοί δεν θέλουν να αλλάξει ! Ετσι στη Γ’ Λυκείου (και μετά τις τροποποιήσεις που προτείνονται) το σχολείο εγκαταλείπεται και τα φροντιστήρια ή τα «ιδιαίτερα» παίζουν τον πρώτο ρόλο, δίνοντας τη δυνατότητα σε αρκετούς καθηγητές να συμπληρώνουν το εισόδημά τους με μαύρο χρήμα, γιατί κανείς δεν δίνει αποδείξεις (ειδικά στα ιδιαίτερα).

Επιπλέον το ανωτέρω στρεβλό σύστημα οδηγεί στην εκκόλαψη των «μονοδιάστατων ανθρώπων» (για να θυμηθούμε λίγο και τον Χέρμπερτ Μαρκούζε). Τι εννοώ; Ετσι ένας υποψήφιος μπορεί να έχει γράψει άριστα στα μαθηματικά, αλλά να μην έχει διδαχθεί ποτέ ποιος ήταν ο Καντ ή ο Μαρξ!

Το συμπέρασμα; Το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να αλλάξει! Η λύση όμως δεν βρίσκεται στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, αλλά στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Διαφορετικά «κοροϊδεύομε τους εαυτούς μας»!

Ο Γρηγόρης Καλφέλης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ

Γράψτε το σχόλιο σας