Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε αντιμετωπίσει κάποια στιγμή προβλήματα στον ύπνο. Δυσκολία χαλάρωσης ώστε να καταφέρουμε να κοιμηθούμε, ύπνος με διακοπές, πόνοι σε όλο μας το σώμα αφού ξυπνήσουμε. Όλα τα παραπάνω δεν μας επιτρέπουν να ξεκουραστούμε σωστά με αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένη ενέργεια και κακή διάθεση την επόμενη ημέρα.

Μάλιστα, σε πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περίπου 1 στους 3 ενήλικες ανέφερε ότι αντιμετωπίζει προβλήματα με τον ύπνο του. Θέματα με τον ύπνο φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν συχνότερα οι γυναίκες και οι εργαζόμενοι με κυλιόμενο ωράριο. Ακόμα, 50% των ατόμων άνω των 65 ετών αναφέρουν ότι πάσχουν από αϋπνία.

Γιατί δεν κοιμόμαστε καλά;

Τα προβλήματα ύπνου δεν πρέπει να τα παίρνουμε αψήφιστα καθώς υπάρχει πιθανότητα να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στα επίπεδα ενέργειας, στη διάθεση, στην υγεία μας, στην επαγγελματική μας ζωή και σην ποιότητα ζωής μας γενικότερα. Οι αιτίες του προβλήματος συνήθως είναι:

– Το στρες που σχετίζεται με τη δουλειά, τις σπουδές ή την οικογένεια. Όλα αυτά κρατούν το μυαλό σε εγρήγορση ακόμη και τις βραδινές ώρες δυσκολεύοντας έτσι τον ύπνο.

– Αλλαγές στο περιβάλλον ή το ωράριο εργασίας μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα ύπνου, καθώς απορυθμίζουν το βιολογικό ρολόι του οργανισμού. Κάποιοι άνθρωποι εμφανίζουν δυσκολίες στον ύπνο όταν αλλάζει η ώρα, δηλαδή την άνοιξη και το φθινόπωρο.

– Ο καφές, το τσάι και άλλα καφεϊνούχα ποτά έχουν διεγερτική δράση και δεν πρέπει να καταναλώνονται από το απόγευμα και μετά. Επίσης ένα μεγάλο ή βαρύ βραδινό προκαλεί δυσφορία και δυσκολεύει τον ύπνο.

– Κακές συνήθειες, όπως δραστηριότητες που προκαλούν διέγερση στον οργανισμό τη νύχτα ή ακατάλληλο περιβάλλον ύπνου είναι μεταξύ των παραγόντων που δεν θα μας επιτρέψουν να κοιμηθούμε καλά.

 

 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, θα πρέπει να αλλάξουμε συνήθειες και να αναβαθμίσουμε το περιβάλλον στο οποίο κοιμόμαστε. Κι αυτό περιλαμβάνει και ένα καλύτερο στρώμα ύπνου.

Πρώτα από όλα θα πρέπει να φροντίσουμε να αποφορτιστούμε από το άγχος της ημέρας. Λίγη γιόγκα ή κάποια άλλη ελαφριά άσκηση και ένα ζεστό μπάνιο είναι ό,τι πρέπει. Μπορούμε επίσης να πιούμε ένα ποτήρι ζεστό γάλα, που σύμφωνα με τις έρευνες ηρεμεί τον οργανισμό.  Ακόμα, λίγο διάβασμα στο κρεβάτι είναι κάτι που θα βοηθήσει το νευρικό μας σύστημα να χαλαρώσει.

Παράλληλα, είναι πολύ σημαντικό να τηρούμε με συνέπεια ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ύπνου. Έτσι, ο οργανισμός μας μαθαίνει να μπαίνει σε κατάσταση χαλάρωσης όταν πλησιάζει αυτή η ώρα.

Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον που κοιμόμαστε, δεν θα πρέπει να είναι ούτε πολύ ζεστό, ούτε πολύ κρύο. Η ιδανική θερμοκρασία πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 13°C και 20°C. Επίσης ένα ακατάστατο υπνοδωμάτιο μάς δυσκολεύει να ηρεμήσουμε, γι’ αυτό είναι καλό να έχουμε μια καθαρή και τακτοποιημένη κρεβατοκάμαρα.

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για τη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου μας είναι φυσικά το ίδιο το κρεβάτι μας. Και για το λόγο αυτό θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να κάνουμε την επιλογή του κατάλληλου στρώματος ώστε η σπονδυλική μας στήλη να μπορεί να ευθυγραμμιστεί σωστά και το σώμα μας να μπορεί να ξεκουραστεί πραγματικά.

Τι στρώμα να διαλέξω;

Δύο είναι τα βασικά κριτήρια για να διαλέξουμε το κατάλληλο στρώμα: Η ποιότητα του και η στάση του ύπνου μας.

Ύπνος στο πλάι:  Όταν κοιμόμαστε στο πλάι, οι ώμοι και οι γοφοί ασκούν μεγάλη πίεση στο στρώμα. Η σπονδυλική στήλη θα πρέπει να είναι ευθεία σε οριζόντια θέση, αλλά ακολουθώντας το φυσικό «s» σχήμα. Σε αυτήν τη στάση μπορεί να αισθανόμαστε πιο άνετα με ένα ελαφρώς πιο μαλακό στρώμα, που ακολουθεί το σχήμα των ώμων και των γοφών αλλά την ίδια στιγμή υποστηρίζει το υπόλοιπο σώμα.

Ύπνος ανάσκελα: Σε αυτήν την στάση υποστηρίζεται καλύτερα το φυσικό «s» σχήμα της σπονδυλικής στήλης και μοιράζεται καλύτερα το βάρος του σώματος. Χρειαζόμαστε ένα στρώμα που να υποστηρίζει τον αυχένα και το χαμηλότερο τμήμα της σπονδυλικής στήλης. Ένα ελαφρώς πιο σκληρό στρώμα προστατεύει τον αυχένα και την πλάτη από το να βυθίζονται στο στρώμα.

Ύπνος μπρούμυτα: Αν και αυτή η στάση δεν είναι η συνιστώμενη για τον ύπνο, ωστόσο κάποιοι από εμάς την βρίσκουν άνετη. Σε αυτήν τη θέση, η πίεση στο στομάχι εμποδίζει τους πνεύμονες να διασταλούν πλήρως κατά την διάρκεια της αναπνοής, ενώ αλλοιώνεται το φυσικό «s» σχήμα της σπονδυλικής στήλης. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι είναι απαραίτητη η στήριξη γύρω από τον αυχένα και στην βάση της σπονδυλικής στήλης, καθώς και ότι ένα πολύ μαλακό στρώμα θα ασκήσει πίεση στη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας μια αφύσικη ευθυγράμμισή της.

 

 

Στρώμα με ελατήρια ή χωρίς;

Τα στρώματα ελατηρίων συνδυάζουν την άνεση με τη στήριξη. Με αυτό το στρώμα το σώμα μας υποστηρίζεται σωστά και παράλληλα ξεκουράζεται. Επιπλέον, για όσους από εμάς δεν κοιμόμαστε μόνοι μας, ένα στρώμα με ελατήρια σε θήκες είναι ιδανικό, αφού τα ελατήρια λειτουργούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, με αποτέλεσμα οι κινήσεις του ενός να μην επηρεάζουν τον άλλο. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα στρώματα με ελατήρια σε θήκες θεωρούνται και πολύ ανθεκτικά.

Το στρώμα αφρού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ονειρεμένο, αφού δημιουργεί μοναδική αίσθηση και άνεση. Ο αφρός είναι ένα ιδιαίτερο υλικό που  ακολουθεί το περίγραμμα του σώματος, αλλά παράλληλα προσφέρει καλή στήριξη και απορροφά τους κραδασμούς, παρέχοντας σταθερή άνεση στη διάρκεια του ύπνου μας. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν στρώματα με διαφορετικά επίπεδα πυκνότητας και σκληρότητας για να επιλέξουμε αυτό που μας ταιριάζει καλύτερα.

Τα στρώματα λάτεξ διανέμουν κατάλληλα την πίεση του σώματος, ενώ προσφέρουν σωστή στήριξη. Απορροφούν τους κραδασμούς και μπορούμε να απολαύσουμε τον ύπνο μας. Τα στρώματα αυτά μπορεί να είναι κατασκευασμένα από φυσικό η συνθετικό λάτεξ. Το φυσικό λάτεξ είναι περισσότερο ελαστικό, ευέλικτο και υποστηρικτικό, αλλά το συνθετικό λάτεξ είναι πιο σταθερό και με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής

Το ανώστρωμα. Και μετά την επιλογή στρώματος, έχουμε ακόμη μια επιλογή να κάνουμε. Αν θα χρησιμοποιήσουμε ή όχι ανώστρωμα. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε κατά νου είναι ότι τα ανωστρώματα είναι πολύ χρήσιμα και πρακτικά, γιατί:

– προστατεύουν το στρώμα από τους λεκέδες
– βγαίνουν εύκολα και πλένονται
– αερίζονται εύκολα ώστε να έχουμε ένα υγιές περιβάλλον ύπνου
– παρατείνουν τη «ζωή» του στρώματός μας
– αναβαθμίζουν την αισθητική του κρεβατιού μας

Μπορούμε να επιλέξουμε από ευρεία γκάμα ανωστρωμάτων διαφορετικής πυκνότητας και υλικών το κατάλληλο για τις ανάγκες μας.

Σημαντικό είναι ακόμα να γνωρίζουμε ότι ένα καλό στρώμα σημαίνει ότι είναι και ασφαλές για την υγεία μας. Άρα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι κατά την επεξεργασία του δεν έχουν χρησιμοποιηθεί επικίνδυνες χημικές ουσίες και ότι πληροί όλες τις διεθνείς προδιαγραφές. Χρειαζόμαστε, με λίγα λόγια, ένα καλό επώνυμο προϊόν. Στην ΙΚΕΑ όλα τα στρώματα πληρούν τα αυστηρότερα πρότυπα στις χώρες στις οποίες πωλούνται. Δεν χρησιμοποιούνται επικίνδυνα χημικά, γίνονται εξαντλητικά τεστ για την ανθεκτικότητα των στρωμάτων και δοκιμές για την αντοχή των υφασμάτων που χρησιμοποιούνται.

Η επιλογή του κατάλληλου στρώματος είναι σημαντική, αφού βελτιώνοντας τον ύπνο μας βελτιώνουμε και την ποιότητα της ζωής μας.