Υποδηλώνοντας το προφανές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε πρόσφατα ότι οι μέχρι σήμερα ενέργειες των Facebook, Google και Twitter για την καταπολέμηση των fake news στο Διαδίκτυο είναι ανεπαρκείς.

Ο οποιοσδήποτε χρήστης αυτών των social media γνωρίζει καλά ότι οι ενέργειες αυτές είναι απλά ανύπαρκτες.

Οι κολοσσοί του Διαδικτύου δεν είναι εδώ για να προωθήσουν τη δημοκρατία ή την έγκυρη πληροφόρηση. Μοναδικός στόχος τους είναι να αποκτήσουν τα προσωπικά μας δεδομένα και να τα πουλήσουν σε κάθε είδους ενδιαφερόμενο αγοραστή.

Με τη βοήθεια της τεχνολογίας κάθε μας βήμα, κάθε μας συνήθεια, κάθε μας σκέψη καταγράφεται και μεταφράζεται αυτόματα σε εμπορεύσιμο υλικό.

Βρεθήκατε σε ένα εμπορικό κέντρο; Επισκεφθήκατε ένα καφέ; Πήρατε τηλέφωνο έναν γιατρό; Αναζητήσατε ένα βιβλίο; Ανταλλάξατε μηνύματα με έναν φίλο ή με κάποιον συνεργάτη; Είδατε ένα βίντεο στο Youtube και σας άρεσε; Κατεβάσατε παράνομα ή νόμιμα μια ταινία; Βρεθήκατε σε ένα αεροδρόμιο για να ταξιδέψετε; Αφήσατε το αυτοκίνητο σε κάποιο πάρκιν; Ψωνίσατε σε κάποιο σούπερ μάρκετ; Αγοράσατε τσιγάρα με την κάρτα σας;

Όλα αυτά που θεωρούμε αδιάφορες, μικρές, καθημερινές συνήθειες έχουν γίνει ένα πολύτιμο «αγαθό» το οποίο πωλείται στον πλειοδότη.

Από τη στιγμή που έχουμε ταυτοποιηθεί ψηφιακά οι μεσίτες δεδομένων μπορούν να ταξιδέψουν πίσω στον χρόνο και να ανακαλύψουν που βρισκόμασταν, με ποιον, τι κάναμε, τι έχουμε διαβάσει στο Διαδίκτυο, ποιες ιστοσελίδες επισκεφθήκαμε, τι προϊόντα καταναλώσαμε κλπ κλπ

Απέναντι σε αυτή τη νέα τυραννία είμαστε όλοι ίσοι: υποφέρουμε όλοι το ίδιο από αυτή την πρωτοφανή παραβίαση της προσωπικής ζωής, όπου ακόμα και τα μυστικά μας μετατρέπονται σε «μονάδες» στο χρηματιστήριο της αγοραπωλησίας προσωπικών δεδομένων.

Φυσικά, όλα αυτά γίνονται με τη συγκατάθεσή μας. 

Με κάθε smartphone που αγοράζουμε, κάθε συσκευή GPS που εγκαθιστούμε, κάθε Twitter, Facebook και Google λογαριασμό που ανοίγουμε, κάθε ηλεκτρονική αγορά που πραγματοποιούμε εμπλουτίζουμε τον ψηφιακό μας «φάκελο», βοηθώντας τις κυβερνήσεις να μας κατασκοπεύουν και τις εταιρείες να μας βομβαρδίζουν με διαφημιστικά μηνύματα.  

Το χειρότερο στην όλη υπόθεση είναι ότι δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου.

Όπως είχε πει και ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Google, Eric Schmidt, «Γνωρίζουμε που βρίσκεστε. Γνωρίζουμε που ήσασταν. Μπορούμε λίγο – πολύ να γνωρίζουμε τι σκέφτεστε … Η ψηφιακή σας ταυτότητα θα ζήσει αιώνια. Δεν έχετε τη δυνατότητα να πατήσετε ένα κουμπί και να τη διαγράψετε».