Ανεπίδεκτος φαίνεται πως είναι ο ιδιοκτήτης των δεξαμενόπλοιων «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ», αφού για δεύτερη φορά πλοίο του στόλου του ρύπανε 120 τετραγωνικά μέτρα από ελαφρά πετρελαιοειδή. Ο ιδιοκτήτης συνελήφθη εκ νέου, ενώ υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη κληθεί να καταβάλει πρόστιμο της τάξης του 1,2 εκατ. ευρώ για την τεράστια ρύπανση του Σαρωνικού τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου του 2017.

Λίγο αργότερα αφέθηκε ελεύθερος ο εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας των δεξαμενόπλοιων «Αγία Ζώνη Ι» και «Αγία Ζώνη ΙΙΙ», που είχε συλληφθεί στο πλαίσιο του αυτοφώρου

Για το θέμα οι εισαγγελικές αρχές παρήγγειλαν από το λιμενικό τμήμα τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.

Η συνήγορος της εταιρείας «Αγία Ζώνη» μιλώντας στο ΑΠΕ-ΑΠΕ ανέφερε ότι τα δύο δεξαμενόπλοια είναι ασφαλώς προσδεδεμένα στο λιμάνι, δεν έχουν κάποιο φορτίο στο εσωτερικό τους και βρίσκονται στο συγκεκριμένο σημείο από τον Ιούλιο του 2017.

Πρόσθεσε επίσης ότι στη θέση στην οποία βρίσκονται τα δύο πλοία δεν αποτελούν κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα ούτε για το θαλάσσιο περιβάλλον.

Η σκανδαλώδης ρύπανση που προκάλεσε το  «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είναι μία από τις χειρότερες περιπτώσεις στα ελληνικά χρονικά.  Το πλοίο κουβαλούσε 2.570 τόνους καύσιμα και συγκεκριμένα είχε αποπλεύσει από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με  με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.

Η ρύπανση επεκτάθηκε σε ολόκληρη την περιοχή. Οι φωτογραφίες των νεκρών ψαριών και πτηνών ήταν σοκαριστικές, ενώ η βαριά οσμή των καυσίμων που είχαν χυθεί στην θάλασσα, έφτανε για μέρες μέχρι ακόμα και μη αμιγώς παραθαλάσσιες περιοχές της Αττικής.

Ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός του δεξαμενόπλοιου που βυθίστηκε στον Σαρωνικό Κόλπο συνελήφθησαν και έκτοτε ξεκίνησε ένα σόου ευθυνών.

Η ΠΕΝΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) εξέδωσε μία ανακοίνωση – κόλαφο για το πλοίο. Στην ανακοίνωση γινόταν  λόγος για τεράστια και αναπάντητα ερωτήματα. Καταλογίστηκαν δε σημαντικές ευθύνες στην κυβέρνηση και στο υπουργείο. Αναφέρθηκε πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και τονίζει ότι απουσίαζαν τα εννιά από τα 11 μέλη του πληρώματος.

Συγκεκριμένα αναφέρθηκε πως «του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει».

Ποιο ήταν το πλοίο

Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» κτίστηκε το 1972 στα γερμανικά ναυπηγεία Lindenau Schiffswerft & Masch στο Κίελο. Τα πρώτα χρόνια εκτελούσε παράκτια και ενδοποτάμια δρομολόγια σε νερά με ασήμαντους κυματισμούς, αλλά όταν άρχισε να γερνάει πέρασε και μια περίοδο πρακτικά παροπλισμένο. Εκείνη την περίοδο, γερασμένο και σταθεροποιημένο, φέρεται να αποκτήθηκε από τον Έλληνα ιδιοκτήτη του. Από τις 16 Ιουνίου του 2008 εμφανίζεται επίσημα κάτω από τη διαχείριση και ιδιοκτησία εταιρειών συμφερόντων της οικογενείας Θ. Κουντούρη.

Δύο μήνες αφού εμφανίζεται να το ενέταξε στον στόλο του, τον Αύγουστο του 2008 πλέον ο ιδιοκτήτης του το απέσυρε από τον αξιόπιστο νορβηγικό νηογνώμονα DNV-GL και το έθεσε υπό το ελληνικό κανονιστικό πλαίσιο που επιτρέπει αυτού του μεγέθους και κατηγορίας πλοία να παρακολουθούνται από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας. Όταν βυθίστηκε, ήταν ηλικίας 45 ετών, δηλαδή ένα πλοίο αμφιβόλου ασφάλειας.

Καταγγελίες και ευθύνες

Οι καταγγελίες εις βάρος του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή ξεκινούν τις αμέσως επόμενες ημέρες και σταδιακά αυξάνονται. Τόσο η αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης από την ΔΕΘ, όσο και φορείς καταγγέλλουν το υπουργείο για κωλυσιεργία και καθυστερημένη αντιμετώπιση της καταστροφής. Λίγες μόνο ημέρες μετά το ναυάγιο, κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα που απασχολούνται με τις αν όχι φιλικές, καλές σχέσεις του υπουργού με τους ιδιοκτήτες της επίμαχης εταιρείας. Ο ίδιος ο Παναγιώτης Κουρουμπλής διέψευσε καταγγέλλοντας λάσπη με σκοπό να πληγεί η Κυβέρνηση.

Επιχειρώντας να απαντήσει και στις καταγγελίες περί ολιγωρίας, ο υπουργός στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος θα αναφέρει:

«Συγγνώμη αλλά δεν ενημερωθήκατε σωστά. Καλέσαμε από την πρώτη στιγμή τη συνδρομή του ευρωπαϊκού σκάφους αλλά ήταν σε αποστολή. Μόλις την ολοκλήρωσε ξεκίνησε να επιχειρεί στο Σαρωνικό και πλέον είναι δεσμευμένο από το ελληνικό δημόσιο. Δεν ήρθε κανένα κόμμα στον θάλαμο επιχειρήσεων να δει τα σήματα» και δεσμεύτηκε ότι εντός των επόμενων -από τότε- 40 ημερών το πρόβλημα θα έχει λυθεί.

Το πλοίο ρυμουλκήθηκε από τον βυθό της θάλασσας στα τέλη του Νοεμβρίου. Μετά τον Δεκέμβριο του 2017, σε όλη την ακτογραμμή που υπέστη ρύπανση δεν υπήρχαν σημαντικά ευρήματα σε ό,τι αφορά την παρουσία πετρελαϊκών υδρογονανθράκων, οι θαλάσσιοι οργανισμοί δεν είχαν επηρεαστεί και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη καταλοίπων πετρελαιοειδών υδρογονανθράκων στον θαλάσσιο πυθμένα. Ωστόσο, το πλήγμα για τις τοπικές οικονομίες ήταν ήδη σημαντικό.

Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην πλοιοκτήτρια εταιρεία του  «Αγία Ζώνη ΙΙ»  άγγιξε τα 1,2 εκατ. ευρώ. Το ανακοίνωσε ο Παναγιώτης Κουρουμπλής και δεσμεύτηκε ότι το ποσό θα εισπραχθεί, μια δήλωση που έγινε ένα μήνα πριν από το νέο περιστατικό ρύπανσης από την ίδια εταιρεία.

Γράψτε το σχόλιο σας