Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Ανακαλύφθηκαν 40 νέα γονίδια που σχετίζονται με τη νοημοσύνη

Σαράντα νέα γονίδια που σχετίζονται με την ανθρώπινη νοημοσύνη ανακάλυψε ομάδα επιστημόνων από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ανεβάζοντας σε 52 τον συνολικό αριθμό που έχει ανακαλυφθεί έως σήμερα.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Nature Genetics οι ερευνητές με επικεφαλής την καθηγήτρια Στατιστικής Γενετικής Ντανιέλ Ποστχιούμα του Πανεπιστημίου Vrije του Άμστερνταμ, επαναξιολόγησαν στοιχεία από 13 ήδη δημοσιευμένες γενετικές έρευνες σχετικές με τη νοημοσύνη, που αφορούσαν συνολικά σχεδόν 80.000 ανθρώπους, τόσο παιδιά όσο και ενηλίκους.

Εντόπισαν 52 γονίδια, εκ των οποίων τα 40 για πρώτη φορά. Τα περισσότερα από αυτά εκφράζονται στον εγκέφαλο και ρυθμίζουν την ανάπτυξη των νευρώνων. Κάποια άλλα σχετίζονται με την μεγαλύτερη διάσταση του κεφαλιού του νεονγού κατά τη γέννα, με την μακροζωία και με τον αυτισμό. Ακόμη, τα εν λόγω γονίδια εμφανίζονται συχνότερα σε όσους δεν κάπνισαν ποτέ και σε όσους έχουν σταματήσει να καπνίζουν.

Οι επιστήμονες διευκρινίζουν ότι η νοημοσύνη δεν είναι θέμα ούτε ενός μοναδικού γονιδίου (καθένα γονίδιο επηρεάζει ελάχιστα τη νοημοσύνη), ούτε μόνο του συνόλου των γονιδίων.

Μελέτες σε διδύμους έχουν δείξει ότι περίπου το 50% της νοημοσύνης οφείλεται σε διάφορους περιβαλλοντικούς παράγοντες, από τις συνθήκες κατά την ενδομήτρια ζωή και τη διατροφή τόσο του εμβρύου όσο και του μικρού παιδιού, έως τη ρύπανση (νερού, ατμόσφαιρας κ.α.) και την ανατροφή από την οικογένεια και τις συνθήκες στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Σήμερα οι γενετιστές εκτιμούν ότι τα 52 γονίδια που έχουν βρεθεί, εξηγούν μόνο το 5% περίπου της βιολογικής συνιστώσας της νοημοσύνης.

Η γενετική έρευνα για τη νοημοσύνη ανέκαθεν θεωρείτο ένα επίμαχο θέμα, καθώς ορισμένοι φοβούνται ότι μπορεί να οδηγήσει μελλοντικά σε μια νέου τύπου ευγονική, σε νέα φάρμακα τόνωσης της ευφυΐας και τελικά σε νέες διακρίσεις και ανισότητες μεταξύ των «προικισμένων» (και πλουσιότερων) και των μη προνομιούχων (νοητικά και οικονομικά).

«Υπάρχει πάντα το ζήτημα των κατά παραγγελία μωρών και πώς οι νέες γενετικές γνώσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν τη νοημοσύνη. Όμως, απέχουμε ακόμη πολύ από κάτι τέτοιο και ασφαλώς δεν είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε ένα μωρό με βάση τις τωρινές μας γνώσεις», υπογραμμίζει η Δρ Ποστχιούμα.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr,ΑΠΕ-ΜΠΕ

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024