Έχουν περάσει 30 χρόνια από την πρώτη της προβολή. Ο λόγος για την «Πρωινή Περίπολο» του Νίκου Νικολαΐδη, μία από τις πιο προσωπικές και ξεχωριστές ταινίες του έλληνα σκηνοθέτη.

Σε λίγες ημέρες η ταινία συναντά ξανά το κοινό της, σε μία προβολή στο πλαίσιο του 1ου Adaptation Film Festival. Θα προηγηθεί συζήτηση ελεύθερη στο κοινό, στην οποία θα συμμετάσχει η πρωταγωνίστρια της ταινίας Μισέλ Βάλεϊ και ο συγγραφέας Ιορδάνης Κουμασίδης. Την συζήτηση συντονίζει η δημοσιογράφος του in.gr, Αγγελική Στελλάκη.

Είναι κοινό μυστικό ότι το σινεμά του Νικολαΐδη είναι ένα σινεμά διεθνές, ένα σινεμά που θα μπορούσε να έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό. Σταδιακά γίνονται σήμερα βήματα για την ανακάλυψή του.

Η «Πρωινή Περίπολος» για παράδειγμα θα προβληθεί τον Φεβρουάριο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Γλασκόβης και η πρωταγωνίστρια Μισέλ Βάλεϊ θα βρεθεί στην προβολή για να την παρουσιάσει.

Στην «Πρωινή Περίπολο» μία γυναίκα και ένας άνδρας προσπαθούν να φτάσουν στη θάλασσα. Περπατούν σε μία πόλη κατεστραμμένη, έχουν τεθεί υπό παρακολούθηση από την Πρωινή Περίπολο.

Πρόκειται για μία πόλη όπου φωνές καλούν από τα μεγάφωνα τους πολίτες (ποιους πολίτες άραγε; Η πόλη μοιάζει έρημη) να την εγκαταλείψουν.

Οι ήρωες κινούνται στους δρόμους σε μία πόλη με σινεμά που συνεχίζουν να προβάλλουν ταινίες και όπου το σύστημα επικοινωνίας δουλεύει.

Οι χαρακτήρες απαγγέλλουν κείμενα του ίδιου του Νικολαΐδη, καθώς και αποσπάσματα από έργα των Ντάφνι Ντι Μοριέ, Φίλιπ Κ. Ντικ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Χέρμαν Ράουχερ, σε μία ιδανική συνάντηση λογοτεχνίας – σεναρίου, ένα «ραντεβού» που μόνο ένας σκηνοθέτης – λογοτέχνης θα μπορούσε να είχε σκαρώσει.

Ως είδος η «Πρωινή Περίπολος» κινείται στα μονοπάτια της επιστημονικής φαντασίας και εκτυλίσσεται σε ένα δυστοπικό σύμπαν. Οι ήρωές της αναζητούν τη φυγή και τον έρωτα, σε μία ταινία γεμάτη ποίηση.

Ο Χρήστος Χουλιάρας, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ για τον Νικολαΐδη «Directing Hell» είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξή του στο in.gr: «Η πρώτη ταινία του Νίκου που είδα είναι η αγαπημένη μου. Η Πρωινή Περίπολος. Τι να πρωτοθυμηθώ; Τα κείμενα; Τη φωτογραφία; Την σκηνοθεσία; Είναι διαφορετική από τις άλλες ταινίες του. Μόλις την είδα, δεν πίστευα ότι είναι ελληνική ταινία. Την είχα δει το 1987 στο σινεμά. Θυμάμαι, μαζί με το Ρόμποκοπ την είχα δει. Και είναι πολύ ενδιαφέρον ότι ο ίδιος δεν ήθελε να μιλά για την Πρωινή Περίπολο. Νομίζω αυτό γινόταν γιατί η ταινία αυτή περιείχε όλα τα ζητήματα για τα οποία ήθελε να μιλήσει: θάνατος, αγάπη. Τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτή την ταινία. Έχει και πάρα πολλές σινεφίλ αναφορές, από αυτές που του άρεσε να κάνει συχνά στο σινεμά του. Την έχει γυρίσει στην Αθήνα και δεν το πιστεύεις. Αφού είδα την Πρωινή Περίπολο, έψαξα να δω τις άλλες ταινίες του, είδα το Singapore Sling και αναρωτήθηκα ποιος είναι αυτός ο σκηνοθέτης που κάνει τέτοιες ταινίες;»

Ο ίδιος ο Νικολαΐδης έλεγε ότι η Πρωινή Περίπολος είναι «μία ταινία που ακόμα με φοβίζει και αποφεύγω να τη βλέπω. Πιστεύω ότι, όπως και η «Ευρυδίκη BA 2037″, είναι μια ταινία μπροστά από την εποχή της».

Τριάντα χρόνια μετά, η ταινία στέκεται μαζί με τις υπόλοιπες ταινίες του σκηνοθέτη (το Singapore Sling, τη Γλυκιά Συμμορία, Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα, την Ευρυδίκη ΒΑ 2037), διαμορφώνοντας το ιδιαίτερο σύμπαν του σκηνοθέτη. Ένα σύμπαν που μοιάζει αναλλοίωτο ακόμα και σήμερα, γεμάτο φρέσκιες ιδέες.

Η Μισέλ Βάλεϊ, πρωταγωνίστρια του Νικολαΐδη σε τρεις από τις ταινίες του (Singapore Sling, Πρωινή Περίπολος και The Zero Years) είχε δηλώσει στην εφημερίδα Το Βήμα ότι το έργο του Νικολαΐδη «σε κάνει να ανακαλύπτεις ακόμη μετά από δέκα, είκοσι ή τριάντα χρόνια τα κρυφά του σημεία, να μην τις χορταίνεις τις ταινίες, να σε συντροφεύουν στα όνειρά σου, να τις έχεις παρέα τη νύχτα για να μοιραστείς τους εφιάλτες σου, να ξεπηδάνε ατάκες και εικόνες απρόσμενα σε μια γωνιά του μυαλού σου, να σε συγκινούν και να σου επιτρέπουν να κλαις για να κερδίσεις επιτέλους μια στιγμή λύτρωσης. Αυτά όλα είναι για μένα η απόλυτη γοητεία και η αδιαμφισβήτητη ιδιαιτερότητά του.»




* Η ηθοποιός Μισέλ Βάλεϊ και ο Ιορδάνης Κουμασίδης, συγγραφέας και διδάσκων στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, θα βρεθούν στον κινηματογράφο Μικρόκοσμο το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου για μία συζήτηση ελεύθερη στο κοινό με αφορμή τα 30 χρόνια από την προβολή της ταινίας (στις 17:15). Τη συζήτηση θα συντονίσει η κριτικός κινηματογράφου του in.gr, Αγγελική Στελλάκη. Θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας στο πλαίσιο του 1ου Adaptation Film Festival.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ