Επιτροπή της βρετανικής Βουλής των Λόρδων βάζει «κάτω από τη βάση» στη ναυτική επιχείρηση της ΕΕ στην κεντρική Μεσόγειο με στόχο τα δίκτυα διακινητών από τις λιβυκές ακτές, υποστηρίζοντας πως δεν καταφέρνει μέχρι στιγμής -καθώς ακόμη περιορίζεται σε διεθνή ύδατα- να συλλέξει ουσιαστικές πληροφορίες για τις οργανώσεις διακινητών.

Όσον αφορά την έρευνα και διασώση, η βρετανική επιτροπή αναγνωρίζει τη συμβολή της επιχείρησης «Σοφία» όμως ακόμη και σε αυτό υποστηρίζει πως η καταστροφή σκαφών απλώς στρέφει πρόσφυγες και μετανάστες σε ακόμη πιο επικίνδυνα σκάφη.

Η ευρωπαϊκή επιχείρηση «Σοφία» είχε τεθεί σε εφαρμογή τον περασμένο Οκτώβριο και θα είχε τέσσερα στάδια, το τελευταίο εκ των οποίων προέβλεπε ακόμη και δράση στις ακτές της Λιβύης. Διακηρυγμένος στόχος της ήταν τα δίκτυα διακινητών μετά τα ατελείωτα ναυάγια μεταξύ Ιταλίας και Λιβύης σκαφών που μετέφεραν όσους ήλπιζαν στο όνειρο της Ευρώπης.

Αναφορά της βρετανικής Βουλής των Λόρδων καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, όσο η επιχείρηση περιορίζεται έξω από τη λιβυκή επικράτεια, ο διακηρυγμένος στόχος της μοιάζει πρακτικά αδύνατος.

«Οι προθέσεις και οι αντικειμενικοί στόχοι της επιχείρησης «Σοφία» υπερβαίνουν αυτό που μπορεί ρεαλιστικά να επιτευχθεί» συμπεραίνει η βρετανική αναφορά, τονίζοντας πως «μία επιχειρήση που δραστηριοποιείται μόνο σε διεθνή ύδατα δεν μπορεί να καταπολεμήσει τα δίκτυα διακινητών, τα οποία εκμεταλλεύονται το πολιτικό κενό και το κενό ασφαλείας στη Λιβύη» γράφει.

Η έκθεση υποστηρίζει ουσιαστικά ότι η συλλογή πληροφοριών τα δίκτυα διακινητών μόνο σε διεθνή ύδατα έχει αποδειχθεί εκ των πραγμάτων ανεπαρκής, λέγοντας ότι η «εποπτεία των δικτύων διακινητών παραμένει περιορισμένη» και διαπιστώνοντας «σημαντικά κενά».

Η επιχείρηση «επιτελεί αξιόλογο έργο στην έρευνα και διάσωση στη θάλασσα, όμως δεν είναι αυτός ο κεντρικός στόχος της», τονίζει η αναφορά. Μάλιστα, σημειώνει ότι η καταστροφή σκαφών που εντοπίζονται σε διεθνή ύδατα την ώρα όμως που δεν καταπολεμούνται τα δίκτυα στη λιβυκή στεριά, καταλήγει να στρέφει τους πρόσφυγες και τους μετανάστες σε ακόμη πιο επικίνδυνα σκάφη για να περάσουν την κεντρική Μεσόγειο.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ