Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η σχολική αυλή επηρεάζει τη σωματική δραστηριότητα των παιδιών

Η σχολική αυλή επηρεάζει τη σωματική δραστηριότητα των παιδιών

Κατά πόσο μία μεγάλη σε μέγεθος και μία επαρκώς εξοπλισμένη σχολική αυλή μπορεί να επηρεάσει τον βαθμό φυσικής δραστηριοποίησης των μαθητών και μαθητριών; Στο ερώτημα απαντά ελληνική έρευνα που κατέγραψε τον βαθμό της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών και μαθητριών της ΣΤ' τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

Κατά πόσο μία μεγάλη σε μέγεθος και μία επαρκώς εξοπλισμένη σχολική αυλή μπορεί να επηρεάσει τον βαθμό φυσικής δραστηριοποίησης των μαθητών και μαθητριών; Στο ερώτημα απαντά ελληνική έρευνα που κατέγραψε τον βαθμό της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών και μαθητριών της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

Η Ελένη Δελίδου, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και η Ουρανία Ματσούκα, επίκουρη καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ) και ο Νικόλαος Διγγελίδης, αναπληρωτής καθηγητής ΤΕΦΑΑ στο Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΠΘ), μελέτησαν στοιχεία που αφορούσαν 799 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού, από 35 σχολεία του νομού Έβρου.

Τα παιδιά είχαν συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς, προκειμένου να εκτιμηθεί ο βαθμός της φυσικής δραστηριότητάς τους. Για την καταγραφή του περιβάλλοντος των σχολικών αυλών, κατασκευάστηκε λίστα υπαίθριων χαρακτηριστικών γνωρισμάτων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΟΣΚΑΕ και αναλύθηκαν-εξετάστηκαν διεξοδικά τα χαρακτηριστικά των αυλών των σχολείων.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα παιδιά επηρεάζονται από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται και συμπεριφέρονται ανάλογα. Όπως διαπιστώθηκε, τα παιδιά που φοιτούσαν σε σχολεία με μεγάλες αυλές, ήταν πιο δραστήρια από τα παιδιά που φοιτούσαν σε σχολεία με μεσαίου μεγέθους ή μικρές αυλές. Παρομοίως, οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούσαν σε σχολεία τα οποία διέθεταν επαρκή εξοπλισμό στην αυλή τους ήταν σημαντικά πιο δραστήριοι και δραστήριες από τους μαθητές και μαθήτριες που φοιτούσαν σε σχολεία με αυλή ανεπαρκώς εξοπλισμένη.

«Αυτό το αποτέλεσμα ενισχύει την άποψη ότι οι μεγάλες σχολικές αυλές με πλούσιο εξοπλισμό παιχνιδιού και άθλησης μπορούν να ωθήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες σε πιο δραστήριες συμπεριφορές. Τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει κανείς από τη συγκεκριμένη έρευνα είναι ότι οι σχολικές αυλές θα πρέπει να είναι απλοί χώροι, οι οποίοι να επιτρέπουν στα παιδιά να τρέξουν τριγύρω και να κινηθούν ελεύθερα κατά τη διάρκεια του διαλείμματος» εξηγεί ο κ.Διγγελίδης.

Ο ερευνητής υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ενθαρρύνουμε την Πολιτεία ή και τους δήμους να δώσουν περισσότερη προσοχή στη διαμόρφωση αυτών των χώρων και να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για τον εξοπλισμό και τη διαμόρφωση της αυλής. «Ένα ενθαρρυντικό, ασφαλές σχολικό περιβάλλον μπορεί να ωθήσει τα παιδιά σε ουσιαστικότερη ενασχόληση με τη φυσική δραστηριότητα και βέβαια αυτό έχει σημαντικά θετικά αποτελέσματα στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών» υπογραμμίζει.

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Διγγελίδη, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, με την έντονη αστικοποίηση, έχει στερήσει από τα παιδιά την ύπαιθρο και τις βιωματικές εμπειρίες που προκύπτουν από την επαφή τους με τη φύση. Η μείωση των ελεύθερων χώρων παιχνιδιού και η αδυναμία των γονιών τους για επίβλεψη περιορίζουν την πρόσβαση των παιδιών στη γειτονιά, μία μοναδική ευκαιρία για συνεύρεση με φίλους και υπαίθρια εξερεύνηση. Αυτή η κατάσταση καθιστά τη σχολική αυλή- μέσω των διαλειμμάτων ή και της πρόσβασης σε αυτή κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου των παιδιών- ως μία ιδανική τοποθεσία για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών, κυρίως, της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.

Τέλος, ο κ. Διγγελίδης προσθέτει ότι η σχολική αυλή είναι ένα υπαίθριο περιβάλλον που βιώνουν τα παιδιά καθημερινά για πολλά χρόνια και ασκεί ισχυρή επιρροή στην καθημερινή ζωή τους. Τα παιδιά παίζουν στην αυλή του σχολείου τους κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και μέσα από τις εμπειρίες του παιχνιδιού ολοκληρώνουν την προσωπικότητά τους, καθώς τα παιχνίδια στη σχολική αυλή είναι ένας ισχυρός μηχανισμός για τη μετάδοση των κοινωνικών και πολιτιστικών πληροφοριών. Ακόμη, τα παιδιά, πολλές φορές, το απόγευμα επιστρέφουν στην αυλή για να βρεθούν με φίλους, να παίξουν και να ασκηθούν.

health.in.gr,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Sports in

Μπακς: Παραμένει εκτός ο Γιάννης Αντετοκούνμπο, χάνει και το Game 3 με τους Πέισερς

Χωρίς τον Γιάννη Αντετοκούνμπο θα αγωνιστούν οι Μπακς κόντρα στους Πέισερς, στο τρίτο ματς της σειράς των Play-offs, όπως ανακοίνωσαν επίσημα τα «Ελάφια»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024