Νομοθετική ρύθμιση για το φυσικό αέριο εξετάζει η Λευκωσία
Νομοθετική ρύθμιση στην οποία θα περιλαμβάνονται οι συγκλίσεις που είχαν επιτευχθεί μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων επί προεδρίας Χριστόφια, αλλά και οι προβλέψεις του μνημονίου που έχει υπογραφεί με την τρόικα για δημιουργία Ταμείου Υδρογονανθράκων για το φυσικό αέριο εξετάζει η Λευκωσία.
Νομοθετική ρύθμιση στην οποία θα περιλαμβάνονται οι συγκλίσεις που είχαν επιτευχθεί μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων επί προεδρίας Χριστόφια, αλλά και οι προβλέψεις του μνημονίου που έχει υπογραφεί με την τρόικα για δημιουργία Ταμείου Υδρογονανθράκων για το φυσικό αέριο εξετάζει η Λευκωσία στο πλαίσιο της αναζήτησης τρόπων, ώστε οι δύο πλευρές να επιστρέψουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Όπως τονίζει στο Βήμα, κυπριακή πηγή, το ζήτημα της ενέργειας δεν πρόκειται να συζητηθεί ούτε στις διακοινοτικές συνομιλίες, ούτε σε μία παράλληλη διαδικασία, όπως αυτή που περιλαμβανόταν στην πρόταση του Ειδικού Συμβούλου του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, Έσπεν Μπαρθ Άιντε, περί σύστασης ομάδας εμπειρογνωμόνων (με ίση συμμετοχή Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) η οποία θα συζητά όλα τα παρελκόμενα θέματα που προκύπτουν από το ενεργειακό.
Αν γίνει δεκτή μία συζήτηση επί του ενεργειακού υπό την απειλή του «Μπαρμπαρός», τότε θα σταλούν στην Άγκυρα λάθος μηνύματα και θα φανεί ότι η Λευκωσία κινείται υπό καθεστώς απειλής ήταν η άποψη που εξέφρασε η ανώνυμη κυπριακή πηγή.
Η νομοθετική ρύθμιση θα περιλαμβάνει κατ’ αρχήν τις συγκλίσεις που είχαν επιτευχθεί μεταξύ του Δημήτρη Χριστόφια και των Μεχμέτ Αλί Ταλάτ και Ντερβίς Έρογλου την περίοδο 2008 – 2012. Θα αφαιρούσε δε οποιοδήποτε επιχείρημα της τουρκικής πλευράς ότι η Λευκωσία κινείται μονομερώς, από τη στιγμή που οι Τουρκοκύπριοι θα μπορέσουν να απολαύσουν τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τους υδρογονάνθρακες εφόσον το Κυπριακό λυθεί.
Στην περίοδο κατά την οποία διεξάγονταν οι συνομιλίες Χριστόφια – Ταλάτ και στη συνέχεια Χριστόφια – Έρογλου, το ζήτημα της ενέργειας είχε ενταχθεί στη συζήτηση των αρμοδιοτήτων της κεντρικής κυβέρνησης – χωρίς όμως να αποτελέσει μέρος της διαπραγμάτευσης.
Τότε, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, είχε συμφωνηθεί ότι όλες οι θαλάσσιες ζώνες οι οποίες προβλέπονται από τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) θα αποτελούν ομοσπονδιακές αρμοδιότητες.
Είχε, επίσης, συμφωνηθεί ότι το μέρος των ομοσπονδιακών εσόδων τα οποία θα πηγαίνουν στις συνιστώσες πολιτείες θα κατανέμονται βάσει μίας φόρμουλας που συνδυάζει πληθυσμό και συμμετοχή στο ΑΕΠ. Αυτό θα ίσχυε για μεταβατική περίοδο 10 ετών ή μέχρι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των Τουρκοκυπρίων να φτάσει το 85%του ΑΕΠ των Ελληνοκυπρίων.
Μετά το πέρας της μεταβατικής περιόδου η κατανομή θα γινόταν με βάση τη συμμετοχή στο ΑΕΠ. Την περίοδο πάντως κατά την οποία συζητείτο η συγκεκριμένη φόρμουλα, η τουρκοκυπριακή συμμετοχή στο ΑΕΠ ήταν 8% και ο συνδυασμός με τον πληθυσμό ανέβαζε το ποσοστό στο 17%.
Παράλληλα και στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων της Λευκωσίας, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα Ταμείο Υδρογονανθράκων στο οποίο θα κατατίθενται τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες. Το Ταμείο Υδρογονανθράκων είναι μία ιδέα που βασίζεται στο νορβηγικό μοντέλο και για τον λόγο αυτό η κυπριακή κυβέρνηση προετοιμάζει ήδη μελέτη επί του θέματος. Έχουν άλλωστε γίνει και σχετικές επισκέψεις αρμοδίων παραγόντων στο Όσλο.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Το crypto θαύμα του Έρικ Τραμπ: Πώς πολλαπλασίασε την περιουσία του σε έναν χρόνο
- Wall Street: Μια νέα «αγαπημένη» μετοχή της (ξανά)ανακάλυψαν οι billionaires
- Προεδρικές εκλογές στην Ονδούρα: Ο ΟΑΚ ζητεί «επιτάχυνση» της καταμέτρησης
- Αλγερία: 14 νεκροί, 34 τραυματίες σε τροχαίο στο οποίο ενεπλάκη λεωφορείο
- Νομικό μέτωπο από Costco, Revlon και Kawasaki κατά των δασμών Τραμπ
- Μάλι: Νέα επίθεση τζιχαντιστών εναντίον οχηματοπομπής που μετέφερε καύσιμα [Βίντεο]
