Γκρέκο και Βενετία, Γκρέκο και Κρήτη, Γκρέκο στα πρώτα του βήματα, στην εξέλιξη και στο ζενίθ, είναι μερικές από τις «στάσεις» στις οποίες θα μπορεί να σταματήσει το κοινό και παάλληλα να μυηθεί στον κόσμο του καλλιτέχνη. «Ξεναγοί» αυτής της περιήγησης οι εκθέσεις των μουσείων Μπενάκη, Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, Κυκλαδικής Τέχνης και Αλεξ Μυλωνά, που τιμούν το Νοέμβριο τα 400 χρόνια από το θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου.
Η πρωτοτυπία, ο προσωπικός τόνος και η αξιοποίηση στοιχείων Ανατολικής και Δυτικής παράδοσης,είναι ορισμένα χαρακτηριστικά που διέπουν την ταυτότητα του καλλιτέχνη, του προδρόμου της μοντέρνας τέχνης .Τα ελληνικά μουσεία έχοντας ως «οδηγό» τα χαρακτηριστικά αυτά φιλοξενούν ενδιαφέρουσες εκθέσεις λίγο πριν εκπνεύσει η χρονιά Ελ Γκρέκο, με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ.

Η έκθεση που επικεντρώνεται στην παρουσίαση των διανοούμενων, συλλεκτών και παραγγελιοδοτών, οι οποίοι αποτελούσαν τον προσωπικό κύκλο του Γκρέκο στο Τολέδο, εμπνέοντας και στηρίζοντάς τον σε όλη τη δημιουργική του πορεία, πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη από τις 12 Νοεμβρίου με τίτλο «Ο φιλικός κύκλος του Γκρέκο στο Τολέδο».

Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν αναλάβει ο Richard Kagan (καθηγητής στο John Hopkins University, Βαλτιμόρη) και ο ιστορικός τέχνης Νίκος Χατζηνικολάου. Θα περιλαμβάνει σημαντικό αρχειακό υλικό από τα αρχεία του Τολέδο και της Μαδρίτης, χειρόγραφα και βιβλία από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας, τέσσερις προσωπογραφίες του Γκρέκο από τις συλλογές του Museo del Prado, του Museo del Greco στο Τολέδο καθώς και από μια ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού (Λονδίνο).

Και η περιήγηση στο καλλιτεχνικό μεγαλείο του Ελ Γκρέκο συνεχίζεται μέσα από μια ακόμη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο, «Ο Δ. Θεοτοκόπουλος μεταξύ Βενετίας και Ρώμης», που σηκώνει αυλαία στις 21 Νοεμβρίου. Η έκθεση επικεντρώνεται σε δύο έργα της ιταλικής περιόδου του έλληνα ζωγράφου που φυλάσσονται στην πόλη του Ηρακλείου. Πρόκειται για τη «Βάπτιση του Χριστού», που ανήκει στο Δήμο Ηρακλείου, και την «Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά», που αγοράστηκε από τα Ιδρύματα Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού, το 1991.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να έχει η έκθεση καθώς εκτός από την «χαρτογράφηση» της εξέλιξης του Ελ Γκρέκο θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο πίνακας του καλλιτέχνη «Παιδί που φυσάει ένα αναμμένο δαυλί» του Museo Nazionale di Capodimonte της Νάπολης.

Το συγκεκριμένο εκθεσιακό αφιέρωμα θέτει σε περίοπτη θέση την πορεία του καλλιτέχνη στη Δύση, μυεί το κοινό στα πρώτα βήματα του Ελ Γκρέκο τόσο στη Βενετία όσο και στην αρχή της ρωμαϊκής περιόδου της ζωής του (1567-1574). Το «ταξίδι» σκιαγραφεί τις προσπάθειες του ανήσυχου και φιλόδοξου καλλιτέχνη από την Κρήτη μέχρι την ανάδειξή του στα καλλιτεχνικά κέντρα της μετα-αναγεννησιακής Ιταλίας.

Παράλληλα, στο πλαίσιο των εκθέσεων, διοργανώνεται από 21 έως 23 Νοεμβρίου από το Μουσείο Μπενάκη Διεθνές Επιστημονικό συνέδριο αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του Δoμήνικου Θεοτοκόπουλου, του El Greco, με τίτλο «Ο El Greco από την Κρήτη, στη Βενετία, στο Τολέδο».

«Φως» στο καλλιτεχνικό και κοινωνικό περιβάλλον της Κρήτης του 16ου αιώνα , στο οποίο διαμορφώθηκε η προσωπικότητα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου πριν την αναχώρησή του για τη Βενετία το 1567, θα επιδιώξει να ρίξει η έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου με τίτλο «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco» από τις 19 Νοεμβρίου.

Παράλληλα, η έκθεση έχει ως στόχο να εντάξει τον Ελ Γκρέκο και την πρώιμη καλλιτεχνική του παραγωγή στην Κρήτη του 16ου αιώνα, ενώ θα παρουσιάσει πάνω από 200 αρχαιολογικά αντικείμενα και έργα τέχνης, πολλά από αυτά πρώτη φορά για το κοινό.

Έκθεση με τίτλο «Η ναυμαχία της Ναυπάκτου και ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» θα φιλοξενήσει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το Νοέμβριο

Η σχέση του Γκρέκο με την Ελλάδα και το πώς η κοινωνία είχε στο μυαλό της τον καλλιτέχνη θα αναδυθεί, παράλληλα, μέσα από την έκθεση «Γκρεκομάνια» στο Μουσείο Αλεξ Μυλωνά – Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από 13 Νοεμβρίου. Λέγεται ότι ο καλλιτέχνης συνδύαζε κάτι από Μακρυγιάννη, Σολωμό και Καβάφη οπότε θα έχει ενδιαφέρον να δει κανείς το πώς θα προβληθεί μέσα από τη συγκεκριμένη έκθεση.

Επιμέλεια: Ελισάβετ Σταμοπούλου

Γράψτε το σχόλιο σας