Σάββατο 20 Ιουλίου 2024
weather-icon 21o
Ποιες διατροφικές «παγίδες» απειλούν τα παιδικά δόντια το καλοκαίρι;

Ποιες διατροφικές «παγίδες» απειλούν τα παιδικά δόντια το καλοκαίρι;

Παγίδες για τη στοματική υγεία των παιδιών κρύβουν οι δροσερές και γλυκές καλοκαιρινές απολαύσεις, με τους ειδικούς να υπενθυμίζουν στους γονείς ότι με μέτρο και έξυπνες επιλογές μπορούν να απολαμβάνουν παγωτά, γλυκά και αναψυκτικά χωρίς να επιβαρύνουν τα δόντια τους.

Παγίδες για τη στοματική υγεία των παιδιών κρύβουν οι δροσερές και γλυκές καλοκαιρινές απολαύσεις, με τους ειδικούς να υπενθυμίζουν στους γονείς ότι με μέτρο και έξυπνες επιλογές μπορούν να απολαμβάνουν παγωτά, γλυκά και αναψυκτικά χωρίς να επιβαρύνουν τα δόντια τους.

«Η υγεία των δοντιών μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την καθημερινή στοματική υγιεινή και από την διατροφή μας», εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής της Οδοντιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νικόλαος Κουβελάς.

«Τους καλοκαιρινούς μήνες, όλοι υποκύπτουμε στις δροσερές απολαύσεις, περισσότερο δε τα παιδιά που στις περισσότερες των περιπτώσεων κάνουν υπερκατανάλωση παγωτών και αναψυκτικών με βλαβερές συνέπειες για τα δόντια τους, αφού αμελούν το βούρτσισμα», προσθέτει ο κ.Κουβελάς.

Υπάρχουν λοιπόν τροφές που θα πρέπει τα παιδιά να αποφεύγουν να καταναλώνουν ή να τρώνε κάτω από συγκεκριμένες οδηγίες των γονιών για να μην επιβαρύνονται τα δόντια. Συγκεκριμένα μεταξύ των επιβαρυντικών τροφών, αυτών που κολλούν στα δόντια ή που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, συγκαταλέγονται:

  • Αποξηραμένα φρούτα, γιατί κολλάνε πολύ εύκολα στα δόντια και η ζάχαρη «ταϊζει» τα βακτήρια στο στόμα, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε οδοντική διάβρωση).
  • Παγωτά-Αναψυκτικά, γιατί η υπερκατανάλωση παγωτών και αναψυκτικών κάνει κακό στα δόντια, διότι η διάβρωση των δοντιών είναι ανάλογη με την συχνότητα λήψης τεριδονογόνων τροφών.
  • Καραμέλες, γιατί κολλάνε στα δόντια και μένουν πολύ ώρα στο στόμα σας μέχρι να λιώσουν.
  • Λεμόνι και όξινες τροφές, γιατί τα οξέα μπορεί να φθείρουν τα δόντια, κυρίως όταν τρώγονται μόνες τους.
  • Αμυλούχα τρόφιμα, γιατί τα πατατάκια και το λευκό ψωμί κολλάνε ανάμεσα στα δόντια τρέφοντας με αυτόν τον τρόπο τα βακτήρια μέσα στο στόμα τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν την πλάκα.

Ωστόσο, υπάρχουν και τροφές που διεγείρουν την παραγωγή σάλιου, το οποίο είναι προστατευτικός παράγοντας κατά της τερηδόνας, της περιοδοντίτιδας και των λοιμώξεων, όπως:

  • Γαλακτοκομικά: Το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι αποτελούν τις κυριότερες πηγές ασβεστίου και φωσφόρου και είναι χρήσιμα για τα δόντια.
  • Φθοριούχα: Τα ψάρια, τα θαλασσινά και το τσάι, είναι τροφές πλούσιες σε φθόριο. Το φθόριο κάνει πιο ανθεκτική την αδαμαντίνη και το σμάλτο του δοντιού και εμποδίζει τη διάβρωση από τα οξέα.
  • Βιταμινούχα: Πορτοκάλι, φράουλες, μπρόκολο κ.α., επουλώνουν τις φλεγμονές και διατηρούν ακέραιους τους ιστούς του δοντιού.
  • Λαχανικά: Τα περισσότερα φρέσκα λαχανικά, όπφως το σέλινο και το μπρόκολο, όταν καταναλώνονται ωμά, είναι καλά για τα δόντια, καθώς λόγω των ινών που περιέχουν, απαιτούν καλό μάσημα, γεγονός που ενεργοποιεί την παραγωγή του σάλιου.
  • Φρούτα: Τα ωμά φρούτα κινητοποιούν την παραγωγή του σάλιου και ειδικά τα αχλάδια, που, σύμφωνα με έρευνες, δρουν πιο αποτελεσματικά στην εξουδετέρωση των οξέων απ’ ότι άλλα φρούτα όπως οι μπανάνες, τα μήλα και τα μανταρίνια.
  • Τσίχλες χωρίς ζάχαρη: Αποσπούν τα τρόφιμα που είναι κολλημένα στα δόντια, ενώ συγχρόνως αυξάνουν και την έκκριση σάλιου το οποίο εξουδετερώνει τα στοματικά οξέα.
  • Ξυλιτόλη: Περιέχεται σε πολλές τσίχλες χωρίς ζάχαρη, μειώνει την οδοντική πλάκα, καθώς αποτρέπει μικρόβια και άλλου τύπου επιβλαβείς μικροοργανισμούς να δράσουν κατά του σμάλτου των δοντιών.

Απαραίτητη προϋπόθεση, πέρα από τη σωστή διατροφή, για να διατηρηθούν υγιή τα δόντια των παιδιών είναι ο καθαρισμός τουλάχιστον τρείς φορές την ημέρα, αμέσως μετά από κάθε γεύμα.

Παράλληλα οι οδοντίατροι συνιστούν πριν τις διακοπές, να γίνεται η εξαμηνιαία επίσκεψη στον οδοντίατρο για καθαρισμό, φθορίωση και τσεκάπ. Είναι καλύτερα εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, να εντοπιστεί πριν τις διακοπές, ώστε να μην υπάρχουν απρόοπτα.

Επίσης εάν το παιδί αθλείται, ειδικά κάνει μπάσκετ, ποδόσφαιρο, μποξ και παρόμοια αθλήματα, καλό είναι να φορά προστατευτικό νάρθηκα, όπως και οι αθλητές, για πρόληψη καταγμάτων δοντιών και γνάθων.

health.in.gr

Sports in

Η γκολάρα του Μουζακίτη και τα highlights της νίκης του Ολυμπιακού επί της Μέχελεν (vid)

Δείτε τις καλύτερες στιγμές από τη φιλική νίκη του Ολυμπιακού επί της Μέχελεν με 2-0.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Ιουλίου 2024