Συνέντευξη στην
Αγγελική Στελλάκη

» Επιστροφή στο Α’ Μέρος της συνέντευξης

  • Τι θυμάσαι από τις μέρες στο «Κράξιμο»;

Το έβγαζα σε εποχές που περνούσα εγώ καλά. Αν δεν περνούσα καλά δεν θα έβγαζα κανένα περιοδικό. Είμαι της άποψης ότι εάν εσύ ο ίδιος δεν έχεις λύσει τα θέματα που αφορούν τα δικά σου ανθρώπινα δικαιώματα, μέσα στο σπίτι σου, τότε δεν δικαιολογείσαι να μιλάς για τα ανθρώπινα δικαιώματα των άλλων. Είναι υποκρισία. Δεν έβγαλα το Κράξιμο γιατί υπέφερα. Το έβγαλα γιατί περνούσα καλά. Έκανα αυτό που ήθελα, την καύλα μου, τα είχα καλά με τον εαυτό μου. Δεν σκεφτόμουν ποτέ ότι η κοινωνία με κατατρέχει, έλεγα: εγώ σας κατατρέχω. Πάντα έβγαινα από πάνω. Δεν μου άρεσε η υποκρισία. Αν και δεν την έζησα πολύ, γιατί δεν ήμουν το κρυφό βίτσιο του καθενός. Όλα γινόντουσαν στα φανερά. Και οι έρωτές μου στα φανερά, ο κόσμος με έβλεπε και με χαιρετούσε, μου έλεγε «Γεια σου Πάολα». Η ζωή μου ήταν πάντα έξω, δεν ήταν κρυφή.

  • Σου έχουν συμβεί άσχημα πράγματα;

Πάρα πολλά. Όσο και αν ακούγεται περίεργο, μου τα υπενθυμίζουν οι άλλοι. Προχτές στην έκθεση ήταν ένας κύριος και μου λέει: Πάολα μου άλλαξες τη ζωή. Τον ρωτάω γιατί. Μου είπε ότι όταν ήταν 17 και εγώ 18 μέναμε κοντά, δίπλα στην Πρατίνου στο Παγκράτι. «Σε θυμάμαι» μου είπε «Σε κακοποιούσαν οι μπάτσοι και εσύ πήγαινες έξω από το τμήμα και τους έβριζες, τους έλεγες “θα σας πω εγώ”, τους ξεφτίλιζες. Και μετά έβγαιναν τα πιτσιρίκια από το σχολείο και σου έλεγαν: Α, η Πάολα και τους φώναζες περάστε το βράδυ από το σπίτι και τα μισά ερχόντουσαν». Το ότι η συμπεριφορά μου βοήθησε κάποιους ανθρώπους, αυτό είναι το μόνο για το οποίο μπορώ να υπερηφανεύομαι.

  • Είπες ότι στο θύμισαν αυτό το περιστατικό. Εσύ τα απωθείς τα αρνητικά;

Τα απωθώ. Και κρατάω μόνο τα καλά. Ο έρωτας είναι μεγάλο βάλσαμο για τον άνθρωπο, τα εξαγνίζει όλα. Ήμουν τυχερή γιατί έζησα τον έρωτα συναισθηματικά σε όλες τις εκφάνσεις του. Αυτά που με ευχαριστούσαν πάντα τα έκανα. Δεν με νίκησαν αυτοί, εγώ νίκησα.

  • Από τα πρώτα Gay Pride τι θυμάσαι;

Είχε κάνει μια απόπειρα το ΑΚΟΕ (Απελευθερωτικό Κίνημα Ομοφυλόφιλων Ελλάδας), η οποία απέτυχε και για μια δεκαετία περίπου υπήρχαμε μόνο εμείς. Το «Κράξιμο» και δυο τρεις άλλοι άνθρωποι. Έτσι αποφασίσαμε να το κάνουμε. Ήταν ωραία αυτά τα πρώτα Gay Pride. Γινόντουσαν στου Στρέφη, μετά στο Πεδίον του Άρεως, ερχόντουσαν γνωστά συγκροτήματα. Υπήρχε ένας ερωτισμός. Ήταν και ημι-παράνομα, δεν είχαμε άδεια για να τα κάνουμε. Τα θυμάμαι με νοσταλγία, ήταν τα δεντράκια, γίνονταν γνωριμίες, ψωνιστήρι. Αυτό ήταν το πιο σημαντικό. Σήμερα είναι άλλες εποχές, άλλες αντιλήψεις. Αλλά και εκείνα τα πρώτα είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Όταν μαζεύονται 300, 400, 1000 άτομα σε ένα βουνό και λένε καυλώνουμε και γουστάρουμε, τι είναι; Ήταν και δύσκολος ο τρόπος να το μάθουνε. Μόνοι μας φτιάχναμε τις αφίσες, τρέχαμε έπειτα να τις κολλήσουμε.

  • Μίλησέ μου για το The Paola Project.

Πάολα: Τα ντοκιμαντέρ τα κάνουμε με τον Γιώργο Λιάκο. Ταιριάξαμε αμέσως γιατί αυτό που κάνει και αυτός βγαίνει από μέσα του. Ο Γιώργος δεν έχει καταλάβει πόσο ριζοσπαστικό είναι το να ακολουθεί μια τραβεστί στην Αχαρνών που μιλά στους μετανάστες.

Γιώργος Λιάκος: Κάποια στιγμή μού πρότεινε η Πάολα να κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ, όπου θα διηγείτο ιστορίες από την αρχαιότητα. Της αρέσει πολύ η αρχαιότητα. Μετά φτιάξαμε ένα δεύτερο, οδοιπορικό και πάλι με την αρχαιότητα. Μας άρεσε, θεωρήσαμε ότι δημιουργούσαμε. Έτσι ξεκίνησε. Μετά έγινε η Αχαρνών.

Πάολα: Ένα βράδυ ήμουν σπίτι, χωρίς θέρμανση και κρύωνα. Πού να πάω να ζεσταθώ; Πήγα στην Αχαρνών και βλέπω έναν ζωντανό δρόμο σε σχέση με την υπόλοιπη Αθήνα. Και έτσι έγινε το ντοκιμαντέρ. Πήραμε το μικρόφωνο και το σκυλάκι και το τελειώσαμε σε μιάμιση μέρα. Δεν τρομάξαμε. Δεν το είδαμε επαγγελματικά, δεν το πολυσκεφτήκαμε. Τα θέματα τα βρίσκουμε τυχαία.

Γ.Λ.: Θέλουμε να περάσουμε, όμως, και μια άλλη ματιά. Για παράδειγμα στην ανδρική πορνεία θέλαμε να έχει μια εγκυρότητα, αλλά και μια αμεσότητα που δεν την βλέπεις στην τηλεόραση. Δεν θα έβλεπες καν αυτό το θέμα στην τηλεόραση.

Πάολα:
Εμένα μου αρέσουν τα ντοκιμαντέρ που έχουμε κάνει με την αρχαία Ελλάδα. Την αρχαία Ελλάδα την έχει εκμεταλλευτεί πολύ η ακροδεξιά. Η αρχαία Ελλάδα δεν είναι, όμως, αυτό και ήθελα να το δείξω μέσα από τα ντοκιμαντέρ. Θυμάμαι την Πετρονία, μία αδελφή στον Πειραιά, που ήταν γκέι, αλλά ήταν και λαϊκιά. Η Πετρονία για να επιβιώσει ήταν και μάγκας. Δεν τολμούσε να της μιλήσει κανένας. Έπαιρνε το τραπέζι με το στόμα της και χόρευε ζεμπέκικα. Μια φορά στον Πειραιά, στο Περιβολάκι μας είχαν πιάσει κάτι μπάτσοι και μας έβριζαν. Φώναζαν «πούστη, πούστη». «Τι πούστης;» τους έλεγε η Πετρονία. Εδώ κοτζάμ Δίας έκλεψε τον Γανυμήδη. Οι γκέι στην Ελλάδα έχουμε και τις αναφορές στην αρχαιότητα. Γενικά, η αρχαία Ελλάδα είναι μέσα στον Έλληνα. Μια φορά έκανα βόλτα στην αρχαία Νεμέα και ήταν ένας παππούς με τα πρόβατά του και τον κοίταξα και σκέφτηκα: «Δεν έχει αυτός σχέση με τους αρχαίους Έλληνες; Το ίδιο κρασί βγάζει, στα ίδια χώματα ζει». Αν πας και φτιάξεις το χωριό σου κάτω από ένα ηφαίστειο, θειάφι θα μυρίζεις. Όταν ζεις σε αυτή τη χώρα, αυτό το άρωμα θα πάρεις. Τον Έλληνα τον κάνει ο πολιτισμός, ο τρόπος που ζει, οι μύθοι του, οι μυρωδιές του…

  • Τι μπορούμε να κάνουμε για να ξεπεράσουμε την κρίση;

Δεν είμαι αισιόδοξη. Μας άφησαν αμόρφωτους. Οι διανοούμενοι, οι άνθρωποι της τέχνης δεν ξεσηκώνονται, δεν κάνουν κάτι. Δεν υπάρχει μια καινούρια πνοή. Δεν ακούγεται κάτι ουσιαστικό. Εγώ αν ήμουν μικρότερη θα έφευγα. Και την Ελλάδα περισσότερο τη βοηθάς όταν είσαι έξω. Εδώ επικρατεί μια μιζέρια. Τον τελευταίο καιρό αποφεύγω όλους τους παλιούς μου φίλους, τους άνω των 40. Δεν αντέχω τη μιζέρια τους, τη στασιμότητα που έχουν στη ζωή τους. Προτιμώ να κάνω παρέα με νεότερα άτομα. Εσύ «λεηλατείς» τη ζωντάνια τους και αυτοί εκμεταλλεύονται τις εμπειρίες σου, έχεις, όμως, μια ειλικρινή σχέση. Δεν σε καθηλώνουν. Δεν μπορώ αυτή τη μιζέρια. Εγώ κάνω όνειρα. Να κάνω ταινίες, ταξίδια, να πάω στη Νέα Υόρκη… Ο μικροαστισμός είναι καταστροφή για έναν άνθρωπο.

* Η έκθεση «Paola» σε επιμέλεια του αρχιτέκτονα Ανδρέα Αγγελιδάκη παρουσιάζεται έως τις 16 Φεβρουαρίου στην γκαλερί The Breeder (Ιάσονος 45, Αθήνα). Τα ντοκιμαντέρ του The Paola Project μπορεί κανείς να τα βρει στο YouTube, στη διεύθυνσηhttp://www.youtube.com/thepaolaproject.

» ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ Α’ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ: για τον ακτιβισμό, το σεξ, τις ταμπέλες, την τρανς κοινότητα τότε και τώρα, τη φωτογραφία, την έκθεση...


Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ