Γιάννης Αδάναλης

Αν η υπερθέρμανση του πλανήτη και οι συνέπειές της αποτελούσαν το ευφάνταστο σενάριο μιας χολυγουντιανής υπερπαραγωγής, τα ορυκτά καύσιμα «έρεαν» άφθονα σε αυτή τη μικρή γωνιά της Ευρώπης και οι χώροι στάθμευσης περίσσευαν, τότε η συζήτηση για το πετρελαιοκίνητο smart θα ήταν κάτι παραπάνω από φιλολογική.

Η αλήθεια είναι ότι στη «γη της επαγγελίας» δεν θα είχες κανένα λόγο να «στριμωχτείς» σε 2,7 μέτρα μετάλλου, να «φορέσεις» στην πλάτη σου έναν τρικύλινδρο κινητήρα diesel 799 κ.εκ. και να «ζήσεις» με τις ιδιορρυθμίες ενός μικροκαμωμένου τετράτροχου.

Το Dodge Challenger θα αποτελούσε τη μοναδική αξιοπρεπή πρόταση και ο απόκοσμος βρυχηθμός του οκτακύλινδρου «Hemi» των 6,1 λίτρων το μοναδικό τρόπο για να προσγειωθείς, έστω και άτσαλα, στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Μπορεί, λοιπόν, το smart cdi να απουσίαζε από τα εφηβικά σου όνειρα και από τους καλυμμένους με posters τοίχους του δωματίου σου, ωστόσο, στις ημέρες μας φαντάζει ως η ιδανική επιλογή.

Όχι γιατί το αποκλειστικά διθέσιο εσωτερικό του πρόκειται να καλύψει τις μεταφορικές σου ανάγκες ή γιατί η συμπεριφορά του στην άσφαλτο έχει αφήσει εποχή, αλλά γιατί ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας diesel των 799 κ.εκ. με τον οποίο εξοπλίζεται, καταναλώνει τη μικρότερη δυνατή ποσότητα καυσίμου.

Για την ακρίβεια 3,3 λίτρα αρκούν, σύμφωνα με τη γερμανική φίρμα, ώστε η μοναδική πετρελαιοκίνητη έκδοση του smart να καλύψει μία απόσταση των 100 χιλιομέτρων.

Αντιστοίχως, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα παραμένουν σε απόσταση ασφαλείας από το πολυπόθητο όριο των 100 γρ./χλμ., εξασφαλίζοντας την καταβολή μηδενικών τελών κυκλοφορίας.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, μιας και η περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου δεν αποτελεί το μοναδικό αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του smart cdi.

H ισχύς των 54 ίππων και πολύ περισσότερο η μέγιστη ροπή των 130 Nm σου επιτρέπουν να κινείσαι με χαρακτηριστική ευκολία μέσα στην πόλη, αντισταθμίζοντας -ως ένα σημείο- τη διστακτικότητα που χαρακτηρίζει τη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου των πέντε σχέσεων.

Οι επιδόσεις -η διαδικασία του «0-100 χλμ./ώρα» ολοκληρώνεται σε 16,8 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 135 χλμ./ώρα- μπορούν κάλλιστα να συγκριθούν με αυτές της βενζινοκίνητης έκδοσης των 61 ίππων.

Παρόλα αυτά, η απουσία συστήματος start&stop και ο χαρακτηριστικός θόρυβος που περνά με σχετική ευκολία στο θάλαμο επιβατών σου υπενθυμίζει τη διαφορετικότητα του συγκεκριμένου smart.

Κατά τ’ άλλα η αμφιλεγόμενη αποτελεσματικότητα της ανάρτησης εξακολουθεί να δοκιμάζει -στην ελληνική άσφαλτο- τη συνοχή της σπονδυλικής σου στήλης και η απουσία υποβοήθησης από το σύστημα διεύθυνσης να αμφισβητεί την ευελιξία ενός αυτοκινήτου με μήκος μόλις 2,7 μέτρα.

Μία μικρή περίοδο εξοικείωσης απαιτεί και το σύστημα πέδησης, καθώς θα χρειαστεί να ασκήσεις μεγαλύτερη από τη συνήθη πίεση ώστε να αποκομίσεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Αργά ή γρήγορα, πάντως, εξοικειώνεσαι με τις ιδιαιτερότητες του fortwo, όπως και με το… φτωχικό εσωτερικό της βασικής εξοπλιστικής έκδοσης Pure, φροντίζοντας να τις μετατρέψεις σε πλεονεκτήματα.

Αν μάλιστα αποφύγεις τους πειραματισμούς με τη χειροκίνητη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου και περιορίσεις τη διάρκεια και τον αριθμό των ελιγμών εν στάση (η απουσία υποβοήθησης δεν τους ευνοεί), τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα εκτιμήσεις τη δυνατότητα του smart να κινείται και να σταθμεύει με χαρακτηριστική ευκολία στο κέντρο της πόλης.

Φυσικά οι περιορισμένες ενεργειακές του απαιτήσεις εξακολουθούν να αποτελούν το σημαντικότερο προσόν του, γνωρίζοντας ότι οι εκδόσεις που θα συναντήσεις στην βενζινοκίνητη γκάμα του, με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες του 1,0 λίτρου, δεν έχουν καταφέρει να αξιοποιήσουν τις συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματος και ιδιαίτερα το περιορισμένο βάρος του fortwo, καταναλώνοντας όσο και ένα συμβατικό αυτοκίνητο πόλης.

Το συμπέρασμα είναι προφανές. Από τη στιγμή που το κόστος απόκτησης του fortwo με τον πετρελαιοκινητήρα των 799 κ.εκ. κινείται σε λογικά επίπεδα (12.689 ευρώ με όφελος απόσυρσης), δεν έχεις κανένα απολύτως λόγο να μην το επιλέξεις.

Άλλωστε, το γεγονός ότι με ελάχιστα λίτρα καυσίμου έχεις τη δυνατότητα να καλύπτεις… εξωπραγματικές αποστάσεις θα σε κάνει να προσπεράσεις, χωρίς δεύτερη σκέψη, τις ιδιαιτερότητες που το smart ποτέ δεν έκρυψε.

auto.in.gr