Το παρόν και το εγγύς μέλλον της Citroen στο WRC θα ήταν πολύ διαφορετικό αν δεν είχε έρθει σε τόσο βαθιά και τελικά σε οριστική ρήξη με τον Sebastien Ogier, τον «νέο Loeb», στον οποίο επένδυε τα τελευταία τρία χρόνια. Πιθανώς ο Sebastien Loeb να είχε αποχωρήσει μετά την κατάκτηση του όγδοου πρωταθλήματός του, το Νοέμβριο του 2011, και πιθανώς η ομάδα πια να βρισκόταν υπό την ηγεσία του νέου Γάλλου αστέρα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.

Όμως, το 2012 ξεκινά για την πρωταθλήτρια μια ακόμη διετία υπό την ηγεσία του πιο επιτυχημένου οδηγού της ιστορίας των ράλι. Μια διετία στην οποία η παρουσία του Mikko Hirvonen στο μπάκετ της δεύτερης Citroen DS3 WRC εγγυάται, εκ των προτέρων και ξεκάθαρα, ότι δεν θα επαναληφθεί η εσωτερική διαμάχη μεταξύ των δύο οδηγών της ομάδας για το χρίσμα του τίτλου – διαμάχη την οποία ο S. Ogier χειρίστηκε άκομψα το 2011 και η οποία οδήγησε στην αποχώρησή του για τη Volkswagen.

Πλέον, η γαλλική ομάδα έχει και πάλι σαφείς ρόλους, όπως διαπιστώνει ακόμα και ο διευθυντής της αντιπάλου Ford M-Sport, Malcolm Wilson: «Όλοι ξέρουν ότι [ο Mikko Hirvonen] μπορεί να παίξει τέλεια τον υποστηρικτικό ρόλο, κάτι που έκανε με φανταστικό τρόπο για εμάς το 2006 και το 2007 (σ.σ.: δίπλα στον Marcus Gronholm). Είναι απόλυτα ξεκάθαρη η στρατηγική [της Citroen] και ποιος είναι ο Νο1 οδηγός της».

Ο ίδιος ο Mikko Hirvonen, σε ερώτηση αν τον ενοχλεί ότι η Citroen έχει «χτιστεί» γύρω από τον Sebastien Loeb, τόνισε: «Όχι, θεωρώ ότι αυτή η ευκαιρία να συνεργαστώ με τον Sebastien θα με ωφελήσει πολύ στην καριέρα μου. Δεν έχει να κάνει αν είσαι Νο1 ή Νο2 οδηγός.

Θα ξεκινήσουμε όλοι τη χρονιά με μηδέν βαθμούς και οι κανονισμοί του 2012 κάνουν τους αγώνες πιο δίκαιους, για ομολόγους της ίδιας ομάδας ή διαφορετικών. Ως ένα βαθμό, είναι λογικό η ομάδα να περιμένει περισσότερα από τον Sebastien. Είναι μαζί της εδώ και δέκα χρόνια και είναι παγκόσμιος πρωταθλητής τα τελευταία οκτώ!

Αυτό αφαιρεί λίγη από την πίεση που αισθάνομαι, συνεπώς θα έχω το χρόνο να προσαρμοστώ τέλεια στο αυτοκίνητο και στην ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, προσπαθώ πάντοτε να προσεγγίζω θετικά τις καταστάσεις, διότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να προοδεύσεις.

Είναι πολύ καλό για μένα ότι στο άμεσο μέλλον μπορώ να μένω στο παρασκήνιο, στο ξεκίνημα με τη νέα μου ομάδα. Μπορώ να μάθω το αυτοκίνητο και να αναπτύξω την ταχύτητά μου με αυτό τον τρόπο. Κανείς δεν μου λέει να πάω αργά, μπορώ να οδηγήσω αρκετά γρήγορα και πρέπει να βρίσκομαι στη μάχη με τον Jari Matti [Latvala] και τον Petter [Solberg], συνεπώς πρέπει να πιέσω πολύ για να βρω το όριο. Θα υποστηρίξω την ομάδα και θα προσπαθήσω για το πρωτάθλημα κατασκευαστών, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορώ να κερδίζω αγώνες, αν προκύψει μια ευνοϊκή κατάσταση».

Με την ξεκάθαρη διάκριση των ρόλων, πλέον, η πρωταθλήτρια δείχνει να έχει απαλλαγεί από την «Αχίλλειο πτέρνα» του 2011 -τον εσωτερικό ψυχολογικό πόλεμο των οδηγών της, που προκαλούσε μια λεπτή διοικητική ισορροπία πέρσι- με αποτέλεσμα να φαντάζει και πάλι πανίσχυρη. Σε αυτό, φυσικά, συμβάλλει και η εξέλιξη της DS3 WRC, του αυτοκινήτου που κέρδισε τα 10 από τα 13 ράλι του 2011.

Ο Xavier Mestelan-Pinon, αναπληρωτής αγωνιστικός διευθυντής και τεχνικός διευθυντής της ομάδας, εξηγεί: «Η εργασιακή φιλοσοφία της Citroen περιλαμβάνει τη διαρκή πρόοδο, ανάλυση και αναζήτηση τρόπων βελτίωσης. Το αυτοκίνητό μας εξελίσσεται διαρκώς, ενίοτε ακόμα και με πολύ μικρές αλλαγές.

Πριν το ξεκίνημα της νέας χρονιάς έγιναν τρεις αξιοπρόσεκτες αναβαθμίσεις: στον κινητήρα, στο συμπλέκτη και στο ηλεκτρικό κύκλωμα. Συνεργαστήκαμε, επίσης, με τη Michelin για τη ρύθμιση των αυτοκινήτων με τα νέα ελαστικά για άσφαλτο».

Τα πράγματα, για το παρόν, λειτουργούν και πάλι όπως τα θέλει η Citroen: με κάθε οδηγό να ξέρει ακριβώς το ρόλο του, με την εξέλιξη του αυτοκινήτου να προχωράει όπως πάντα και με τη λειτουργία της ομάδας να παραμένει στην αιχμή του δόρατος, απόλυτα πειθαρχημένη, παρά την αντικατάσταση του Olivier Quesnel από τον Yves Matton στη θέση του αγωνιστική διευθυντή. Άλλωστε ο τελευταίος προέρχεται από τα σπλάχνα της ομάδας και γνωρίζει κάθε πτυχή και προτεραιότητα της λειτουργίας της.

Η όλη τακτοποίηση των πραγμάτων, ωστόσο, άφησε και δύο προβλήματα: το πρώτο είναι ότι ένας άκρως ταλαντούχος οδηγός, τον οποία λάξευσε στην εντέλεια η ίδια η Citroen, ο Sebastien Ogier, εφεξής θα είναι αντίπαλος. Το δεύτερο είναι ο γρίφος για τον νέο μεγάλο αστέρα της ομάδας, στη «μετά-Loeb» εποχή.

Θεωρητικά, η Citroen μπορεί να λύνει το πρώτο πρόβλημα κατασκευάζοντας πάντοτε ένα rallycar ταχύτερο του αντίστοιχου Volkswagen. Έχει την αυτοπεποίθηση να κάνει κάτι τέτοιο. Όσο για το δεύτερο πρόβλημα, ο Yves Matton εξηγεί: «Η Citroen Racing κέρδισε τα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών τα τελευταία τέσσερα χρόνια και ο στόχος είναι να συνεχίσουμε το ρεκόρ. Αυτό είναι το εύκολο κομμάτι.

Παράλληλα, πρέπει να εργαστώ και για το θέμα της «μετά-Sebastien Loeb» εποχής. Αν και δεν είχα εμπλοκή στο θέμα, η άφιξη του Thierry Neuville στην ομάδα θα μας βοηθήσει να προετοιμαστούμε για το μέλλον με έναν πολλά υποσχόμενο νεαρό οδηγό».

Τέλος, αν και ακούγεται κάπως δευτερεύουσας σημασίας, ήταν πολύ σημαντική για τη Citroen η προσθήκη και του Nasser Al Attiyah στην ομάδα των «εργοστασιακών» της οδηγών. Η παρουσία του οδηγού από το Κατάρ δεν είναι χρήσιμη απλώς και μόνο για τη βελτίωση της εικόνας της φίρμας στη Μέση Ανατολή.

Παρότι έκλεισε πρόσφατα τα 41 του χρόνια, ο Nasser Al Attiyah έχει φτάσει σε σημείο αγωνιστικής ωριμότητας έχοντας κάνει σωστά όλα τα βήματα προς την κορυφαία εργοστασιακή ομάδα του WRC. Απέκτησε άπλετη εμπειρία στην κατηγορία Production WRC (στην οποία έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής το 2006), κέρδισε το Rally Dakar το 2011 ως μέλος της εργοστασιακής VW και έχει το κίνητρο νεαρού οδηγού. Όλα τα παραπάνω, μαζί με τη σπουδαία οικονομική υποστήριξη από το Κατάρ, δεν αποκλείεται να τον ανεβάζουν ακόμα και στο βάθρο των ράλι του 2012.

auto.in.gr