Η Αραβική Άνοιξη θα οδηγήσει σε δημοκρατικά καθεστώτα;
Τη δικής τους απάντηση στο ερώτημα εάν η «Αραβική Άνοιξη» θα οδηγήσει σε δημοκρατικά καθεστώτα δίνουν ο Γάλλος ιστορικός Μπενζαμέν Στορά, ειδικός του Μαγκρέμπ, καθώς και ο Νεμπίλ Καρουί, διευθυντής και ιδρυτής του τυνησιακού καναλιού Nessma TV. Διαβάζοντας τις σκέψεις τους στη Liberation και την Corriere della Sera διαπιστώνει κανείς ότι τελικά η πτώση δικτατορικών καθεστώτων, όπως έγινε στην Τυνησία, την Αίγυπτο και τη Λιβύη, δεν σημαίνει αυτόματη μετάβαση στη Δημοκρατία.
Τη δικής τους απάντηση στο ερώτημα εάν η «Αραβική Άνοιξη» θα οδηγήσει σε δημοκρατικά καθεστώτα δίνουν ο Γάλλος ιστορικός Μπενζαμέν Στορά, ειδικός του Μαγκρέμπ, καθώς και ο Νεμπίλ Καρουί, διευθυντής και ιδρυτής του τυνησιακού καναλιού Nessma TV. Διαβάζοντας τις σκέψεις τους στη Liberation και την Corriere della Sera διαπιστώνει κανείς ότι τελικά η πτώση δικτατορικών καθεστώτων, όπως έγινε στην Τυνησία, την Αίγυπτο και τη Λιβύη, δεν σημαίνει αυτόματη μετάβαση στη Δημοκρατία.
«Τώρα που εξαφανίστηκαν οι κεφαλές των δικτατορικών συστημάτων, πρέπει να οικοδομηθούν κράτη δικαίου. Έπρεπε να περάσουμε από το στάδιο αυτό. Η νέα πραγματικότητα είναι γεμάτη με κινδύνους και ελπίδες, σε ό,τι αφορά τις ατομικές και πολιτικές ελευθερίες. Η Αίγυπτος, η Τυνησία και η Λιβύη δεν έχουν πλέον αυταρχικά καθεστώτα. Στην Αλγερία, η κατάσταση είναι πιο αβέβαιη»
επισημαίνει σε συνέντευξή του στη Liberation ο Μπενζαμέν Στορά.
Όπως λέει, θα ήταν παράλογο να περιμένει κανείς ότι το τέλος των αυταρχικών καθεστώτων θα οδηγούσε αυτομάτως σε δημοκρατικά, κοινοβουλευτικά καθεστώτα, σαν κι αυτά που γνωρίζουμε στην Ευρώπη. Πρέπει να κατακτηθεί πρώτα η συνήθεια της δημοκρατίας, της δημοκρατικής συζήτησης. Και αυτό περνά από την εγκαθίδρυση του πολυκομματισμού.
Το πρόβλημα είναι ακριβώς η συγκρότηση πολιτικών σχηματισμών. Ένα από τα χαρακτηριστικά των αυταρχικών καθεστώτων ήταν ότι εμπόδιζαν κάθε κόμμα ανάμεσα στην κοινωνία και την εξουσία. Θα χρειαστεί λοιπόν χρόνος για την οικοδόμηση αυτών των ενδιάμεσων θεσμών. Η δημοκρατική συνήθεια προϋποθέτει επίσης τον σεβασμό της διαφωνίας. Τα πολιτικά κόμματα θα πρέπει να αποδεχθούν την ιδέα της ύπαρξης πολλών προγραμμάτων.
Το μεγάλο διακύβευμα για τις αραβικές χώρες είναι η αποδοχή του πλουραλισμού, επισημαίνει ο Γάλλος ιστορικός. Η μετάβαση δεν θα γίνει γρήγορα. Η δημοκρατία είναι μια καινούργια ιδέα στο Μαγκρέμπ, σε αυτές τις χώρες που τους στέρησαν για πενήντα χρόνια τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Όσον αφορά στο θρησκευτικό πρόβλημα και τον πολιτικό ρόλο του Ισλάμ, ο Στορά απαντά πως «το πρόβλημα της θρησκείας ρυθμίζεται με την εμβάθυνση της δημοκρατικής συνήθειας».
«Τα δικτατορικά καθεστώτα δεν λειτούργησαν ως αναχώματα της επέλασης της θρησκείας. Μόνο σε μια δημοκρατική άμιλλα μπορεί να προσδιοριστεί η θέση της κοινωνίας των πολιτών και της θρησκείας. Στην Τυνησία, για παράδειγμα, ο ισλαμισμός ενσαρκώνεται από χιλιάδες πολιτικούς κρατούμενους, που αποτελούν τον πολιτικό μηχανισμό του ισλαμικού κινήματος. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν καταγράψει τη μνήμη πολλών ετών στη φυλακή και αποτελούν ένα ισχυρό συμβολικό κεφάλαιο απέναντι στον σχηματιζόμενο δημοκρατικό πόλο. Η μάχη δεν έχει τελειώσει».
Πολλά εξαρτώνται από την Τυνησία, όπου ξεκίνησε η «Αραβική Άνοιξη». Το αποτέλεσμα των εκλογών στην Αίγυπτο θα εξαρτηθεί εν πολλοίς από αυτό που θα συμβεί στην Τυνησία. Στη Λιβύη, πάλι, θα πρέπει να διαφυλαχθεί η εθνική ενότητα και να συγκροτηθεί ένας εθνικός στρατός. Δεν πρέπει να περιμένουμε περισσότερα από κοινωνίες όπου οι πνευματικές και πολιτικές ελίτ δολοφονήθηκαν, φιμώθηκαν ή αναγκάστηκαν να φύγουν από τη χώρα. Η Ιστορία μόλις τώρα αρχίζει.
Και ένας από αυτούς που ανησυχούν πολύ είναι ο Νεμπίλ Καρουί, διευθυντής και ιδρυτής του τυνησιακού καναλιού Nessma TV που προέβαλε πρόσφατα την ταινία «Περσέπολις» της Μαριάν Σατραπί. Πριν μια εβδομάδα, εξτρεμιστές μπήκαν στο σπίτι του, κατέστρεψαν τα πάντα και απείλησαν την οικογένειά του.
Εκείνος ζήτησε συγγνώμη για δύο σκηνές της ταινίας που απεικονίζουν τον Αλλάχ και ενδέχεται να προσέβαλαν ορισμένους πιστούς. Ανησυχεί όμως πολύ για την άνοδο των ισλαμιστών.
Σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται στην Corriere della Sera, ο Καρουί δηλώνει «μουσουλμάνος που πιστεύει στον κοσμικό χαρακτήρα του κράτους». Όπως λέει, ο ίδιος και ο αδελφός του ίδρυσαν το κανάλι το 2006. Δεν είχαν άδεια και είχαν προβλήματα με το καθεστώς. Σιγά-σιγά άρχισαν να αναπτύσσονται, μπήκαν κι άλλοι μέτοχοι, και το 2009 έλαβαν άδεια λειτουργίας.
Σήμερα είναι το πρώτο κανάλι σε θεαματικότητα στην Τυνησία, ενώ έχουν μεγάλη απήχηση ακόμη στην Αλγερία, το Μαρόκο και τη Λιβύη.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ
- Από τα κόκκινα χαλιά στα χαρακώματα: Το 2000 Μέτρα μέχρι την Αντρίιβκα δεν είναι «μια προπαγανδιστική ταινία»
- «Πότε πέρασαν;»: Οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να απολαύσουν τις γιορτές
- Ανδρέας Ξανθός: Ενισχύσαμε το ΕΣΥ εν μέσω μνημονίων – Σήμερα είτε πρέπει να πληρώσεις, είτε να βρεις μέσο
- «Στο Παρά Πέντε»: Η Τηλεόραση ως χρονοτόπιο μιας ξεχασμένης αθωότητας
- Ο Μακόλεϊ Κάλκιν άφησε κάποτε την υποκριτική για να «βγαίνει με κορίτσια και να κάνει παρέα με συνομηλίκους»
- Πώς είναι σήμερα τα σπίτια – στολίδια του Λαχείου των Συντακτών




