Γιάννης Αδάναλης

Οκτώ στους δέκα ιδιοκτήτες της Σειράς 1 θεωρούν ότι η μετάδοση της κίνησης στo πρώτο, μικρομεσαίων διαστάσεων, hatchback στην ιστορία της BMW πραγματοποιείται μέσω των μπροστινών τροχών.

Για τους υπόλοιπους, η Σειρά 1 παραμένει η μοναδική πρόταση στην κατηγορία της με πίσω κίνηση, κινητήρα τοποθετημένο στο διαμήκη άξονα και την κατανομή του βάρους να θεμελιώνει την απόλυτη ισορροπία του πλαισίου.

«Λεπτομέρειες» θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος, ωστόσο, τις περισσότερες φορές οι λεπτομέρειες είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά.

Πέρα, λοιπόν, από την εμφανή αύξηση των διαστάσεων -η δεύτερη γενιά του αυτοκινήτου ξεπέρασε σε μήκος τα 4,32 μέτρα- τον πλήρη ανασχεδιασμό του αμαξώματος, τη βελτιωμένη ποιότητα κύλισης, την αναβάθμιση του θαλάμου επιβατών και τους… αργοπορημένους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες βενζίνης μεσαίου κυβισμού, ο «άσος» της BMW διατηρεί σχεδόν αναλλοίωτα εκείνα τα χαρακτηριστικά που του επέτρεψαν να διακριθεί-διαφοροποιηθεί στο πρόσφατο παρελθόν.

Παρατηρώντας τις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματος και τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόστηκαν στην αύξηση των μεγεθών και στις νέες κατασκευαστικές συνήθειες της γερμανικής φίρμας, γίνεται απολύτως κατανοητό ότι η δεύτερη γενιά της μικρομεσαίας BMW κινείται σε ασφαλέστερα και δίχως καμία αμφιβολία πιο εύπεπτα σχεδιαστικά «μονοπάτια».

Η αλήθεια είναι ότι τα δυναμικά της χαρακτηριστικά έχουν αμβλυνθεί και ότι τα 8,5 εκατοστά που προστέθηκαν στο συνολικό της μήκος έχουν αναδείξει νέες πτυχές του χαρακτήρα της.

Πριν, λοιπόν, περάσεις το κατώφλι της πόρτας του οδηγού, λίγο-πολύ γνωρίζεις τι πρόκειται να συναντήσεις.

Περισσότερο χώρο για τον οδηγό και τους επιβάτες, πρακτικότητα που θα εκτιμήσεις στην καθημερινότητά σου, ποιότητα και εξοπλισμό που υπογραμμίζουν τις premium καταβολές του αυτοκινήτου.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, παραθέτοντας τα πρώτα αριθμητικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι η αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων ενίσχυσε την ευρυχωρία του εσωτερικού.

Σύμφωνα με την ίδια τη γερμανική φίρμα ο χώρος που αντιστοιχεί στα κάτω άκρα των πίσω επιβατών αυξήθηκε κατά 2,1 εκατοστά και το διαμέρισμα των αποσκευών «κέρδισε» 30 λίτρα, φτάνοντας πλέον τα 360.

Αν το τούνελ μετάδοσης δεν διχοτομούσε το δάπεδο, περιορίζοντας τον διαθέσιμο χώρο στην πίσω σειρά καθισμάτων, τότε θα μπορούσαμε να συζητάμε για την άνετη φιλοξενία τριών ενηλίκων. Ωστόσο, με τη συγκεκριμένη μορφολογία… εδάφους οι δύο επιβάτες φαντάζουν υπεραρκετοί.

Επιστρέφοντας στη θέση του οδηγού, η χρήση ενός και μόνο υλικού (αφρώδες πλαστικό) για την κάλυψη των επιφανειών του ταμπλό δημιουργεί την απαιτούμενη ομοιογένεια και την αίσθηση ότι έχεις να κάνεις με μία συμπαγή, ποιοτική κατασκευή.

Οι εκπτώσεις -σε αυτό το επίπεδο τουλάχιστον- έχουν αποφευχθεί, ενώ η ύπαρξη υποδοχών για μικροαντικείμενα, ακόμη και στην βάση της κεντρικής κονσόλας, δημιουργεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε η προσαρμογή του οδηγού και του συνοδηγού σε ένα νέο, εκ των πραγμάτων, περιβάλλον να μην απαιτεί χρόνο ή προσπάθεια.

Γενικότερα ο σχεδιασμός και συνεπώς η εργονομία του εσωτερικού κινείται στη λογική των μεγαλύτερων προτάσεων της BMW, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν παρατηρούνται λάθη ή ατέλειες.

Η σημαντικότερη από αυτές έχει να κάνει με την τοποθέτηση της ψηφιακής οθόνης του υπολογιστή ταξιδίου στο χαμηλότερο σημείο του πίνακα οργάνων, ανάμεσα στο στροφόμετρο και το ταχύμετρο, με αποτέλεσμα η κολόνα του τιμονιού να «κρύβει» τις περισσότερες από τις ενδείξεις της.

Μία δεύτερη, οθόνη, τοποθετημένη αυτή τη φορά στην κορυφή του ταμπλό, αναλαμβάνει τη φιλοξενία των ενδείξεων του ηχοσυστήματος και των υπολοίπων περιφερειακών συστημάτων του αυτοκινήτου.

Το μέγεθός της ακολουθεί το επίπεδο εξοπλισμού, ξεκινώντας από τις 6,5 και φτάνοντας τις 8,5 ίντσες, ενώ ο σχεδιασμός της -ειδικά στη δεύτερη περίπτωση- παραπέμπει στο iPad της Apple.

Στα νέα στοιχεία που έχουν προστεθεί στο εσωτερικό της Σειράς 1 θα πρέπει να προσθέσουμε τον διακόπτη απενεργοποίησης του start&stop, ο οποίος περιβάλλει αυτόν της μίζας, ενώ για την επιλογή ενός εκ των τεσσάρων προγραμμάτων οδήγησης (ECO PRO, COMFORT, SPORT και SPORT +) ή για την απενεργοποίηση του DSC (Dynamic Stability Control) θα χρειαστεί να απευθυνθείς στους αντίστοιχους διακόπτες που φιλοξενεί η κεντρική κονσόλα, πολύ κοντά στον επιλογέα ταχυτήτων και στο πολυχειριστήριο iDrive.

Και όταν η αναζήτηση στο εσωτερικό της μικρομεσαίας BMW ολοκληρωθεί, τα φώτα στρέφονται στον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1.598 κ.εκ. και στα υπόλοιπα μηχανικά μέρη που συμπληρώνουν τις προδιαγραφές της 116i.

Δίχως καμία αμφιβολία οι 136 ίπποι και τα 220 Nm ροπής αποτελούν μία εξαιρετική βάση, πάνω στην οποία η μικρομεσαία BMW μπορεί, πλέον, να κοιτάξει στα μάτια τον υπερτροφοδοτούμενο ανταγωνισμό.

Από τη στιγμή μάλιστα που την παραπανίσια ισχύ υποστηρίζουν οι τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και συνεπώς τα χειροπιαστά οφέλη από τον περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων, τότε μπορούμε να μιλάμε για ξεκάθαρο προβάδισμα.

Επιλέγοντας τη λειτουργία ECO PRO, η χαρτογράφηση του κινητήρα και η λειτουργία του κλιματισμού μεταβάλλεται, ενώ εσύ καλείσαι να ακολουθήσεις πιστά τις ενδείξεις του «shift light indicator» εξοικονομώντας επιπλέον καύσιμο.

Τα αποτελέσματα των προσπαθειών σου εμφανίζονται στη μορφή επιπλέον χιλιομέτρων αυτονομίας που «κερδίζεις» κινούμενος σε νωχελικούς, ομολογουμένως, ρυθμούς.

Στη ρύθμιση COMFORT τα πράγματα ισορροπούν, ενώ με ένα επιπλέον κλικ (πρόγραμμα SPORT) μπορείς πια να αξιοποιήσεις το μέγιστο των δυνατοτήτων του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 1,6 λίτρων.

Η διαφορά στην απόδοση του τελευταίου είναι κάτι παραπάνω από αισθητή. Η επιπλέον ροπή ζωντανεύει τον πίσω άξονα που μέχρι τώρα παρακολουθούσε από τα… θεωρεία την όλη διαδικασία και εσύ αποκτάς έναν παραπάνω λόγο για να αναζητήσεις τα όρια του βαυαρικού hatchback.

Επιστρέφοντας στους διακόπτες των προεπιλεγμένων προγραμμάτων οδήγησης, η ρύθμιση SPORT+ αποτελεί την τελευταία επιλογή, η οποία προσφέρεται προαιρετικά από τη στιγμή που ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου περιλαμβάνει το σύστημα διεύθυνσης με το μεταβαλλόμενο λόγο κρεμαγιέρας ή την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση.

Η «δική μας» Σειρά 1 ανήκει στην πρώτη περίπτωση, χωρίς αυτό ωστόσο να αλλάζει σημαντικά τη συμπεριφορά της. Ακόμα και το SPORT+ το μόνο που καταφέρνει είναι να μεταβάλλει τη λειτουργία του Traction Control και του ηλεκτρονικού συστήματος δυναμικής ευστάθειας προς όφελος της οδηγικής ευχαρίστησης.

Αργά ή γρήγορα, λοιπόν, καταλήγεις σε εκείνον το διακόπτη που απενεργοποιεί τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και σου επιτρέπει να ορίζεις, χωρίς δεκανίκια, την τύχη των πίσω -κυρίως- τροχών.

Για κακή σου τύχη, βέβαια, κάποιος μεσήλικας Γερμανός με το αυστηρό ύφος που του επιβάλλει η θέση του, αποφάσισε ότι απενεργοποιώντας τα σύνθετα ηλεκτρονικά βοηθήματα δεν δικαιούσαι να έχεις την πλήρη ισχύ του κινητήρα.

Η χαρτογράφηση του υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ αλλάζει αυτομάτως και εσύ μένεις με την όρεξη και με την απορία που πήγαν οι 136 ίπποι και τα 220 Nm ροπής.

Καλώς ή κακώς η νέα Σειρά 1 επιβάλλει έναν ορθολογικότερο τρόπο κίνησης, όπου το εξαιρετικό πλαίσιο, η καλορυθμισμένη ανάρτηση, το ακριβές σύστημα διεύθυνσης και η ισορροπημένη κλιμάκωση του εξατάχυτου κιβωτίου σου επιτρέπουν να κινείσαι με χαρακτηριστική άνεση σε σβέλτους ρυθμούς.

Απευθυνόμενη σε ένα ευρύτερο καταναλωτικό κοινό και ανεξαρτήτως έκδοσης, η δεύτερη γενιά της Σειράς 1 διαθέτει τις επιδόσεις, την πρακτικότητα, την ευρυχωρία και την απαιτούμενη κατασκευαστική ποιότητα, έχοντας ωστόσο απολέσει το πλεονέκτημα του αυθεντικού της σχεδιασμού και της ακατέργαστης δυναμικής που εξακολουθεί να εκπέμπει η προγενέστερη εκδοχή της.

auto.in.gr