Μάρκου Αγαμέμνων

Σε πτώση βρίσκεται η καταναλωτική δαπάνη στην περιφέρεια της Ευρωζώνης, σε αντίθεση με την υπόλοιπη ΕΕ που εμφανίζει άνοδο στα σχετικά μεγέθη.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας που έδωσε στη δημοσιότητα η Visa Europe, η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία εμφανίζουν μειωμένες δαπάνες από τα νοικοκυριά λόγω των μέτρων λιτότητας που εφαρμόζονται.

Αναλυτικότερα, η καταναλωτική δαπάνη στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,6% το πρώτο τρίμηνο του 2011, σε σύγκριση με μια αύξηση 0,3% κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2010, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa Europe. Αυτή η άνοδος ήταν η υψηλότερη που έχει καταγραφεί από τα μέσα του 2006.

Οδηγός η Γερμανία στην αύξηση των δαπανών

Τα γερμανικά νοικοκυριά ηγήθηκαν αυτής της αύξησης της καταναλωτικής δαπάνης στην ΕΕ, καθώς οι έμποροι στη Γερμανία επωφελήθηκαν από την υγιή οικονομία και τα αυξημένα επίπεδα απασχόλησης.

Η καταναλωτική δαπάνη στην ανατολική Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Δημοκρατία της Τσεχίας, την Εσθονία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Ουγγαρία και την Πολωνία, στήριξε τη συνολική αύξηση της δαπάνης στην ΕΕ και η συγκεκριμένη περιοχή συνέχισε να συμβάλει στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος της ΕΕ.

Στον αντίποδα, Ελλάδα, Ιρλανδία και Πορτογαλία εμφανίζουν μειώσεις στις δαπάνες των νοικοκυριών για το πρώτο τρίμηνο του 2011, καθώς βρίσκονται σε καθεστώς λιτότητας.

Εξάλλου, οι οικονομίες άλλων μεγάλων κρατών – μελών της ΕΕ δεν κατέγραψαν τόσο αξιοσημείωτη πορεία, με τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να σημειώνουν σχετικά χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην αρχή του έτους, σε αντίθεση με την κατάσταση στην ανατολική Ευρώπη.

Η πραγματική δαπάνη των καταναλωτών

Σημειώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτική Δαπάνης βασίζεται στην πραγματική δαπάνη και όχι σε εκτιμήσεις, ενώ τα δεδομένα προσαρμόζονται ώστε να αντανακλούν τα στοιχεία καρτών Visa, τις προτιμήσεις των καταναλωτών και τον πληθωρισμό.

Σύμφωνα με τη Visa, το Βαρόμετρο αποτελεί έναν αξιόπιστο οικονομικό δείκτη, καθώς παρέχει την πιο ακριβή και πλήρη εικόνα για την κατάσταση της καταναλωτικής δαπάνης στην ΕΕ.

Σε αντίθεση με άλλους δείκτες ή έρευνες που βασίζονται σε εκτιμήσεις για συγκεκριμένους τομείς, το βαρόμετρο αντικατοπτρίζει την πραγματική καταναλωτική δαπάνη στην ΕΕ, βάσει της αυξανόμενης προτίμησης των καταναλωτών για πληρωμές με κάρτες.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ