Προς «Μνημόνιο Νο2» με σκληρότερα μέτρα και πρόσθετες εγγυήσεις
Προς την υπογραφή μίας δεύτερης δανειακής σύμβασης με την τρόικα ΕΕ-ΔΝΤ-ΕΚΤ, ενός «Μνημονίου Νο2» δηλαδή, ύψους τουλάχιστον 50-60 δισ. ευρώ, με σκληρότερα μέτρα και πρόσθετες εγγυήσεις, που μπορεί να αφορούν την ακίνητη περιουσία και επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα, δείχνουν να οδηγούν οι εξελίξεις σχετικά με το ελληνικό χρέος.
Κωστούλας Γεώργιος
Προς την υπογραφή μίας δεύτερης δανειακής σύμβασης με την τρόικα ΕΕ-ΔΝΤ-ΕΚΤ, ενός «Μνημονίου Νο2» δηλαδή, ύψους τουλάχιστον 50-60 δισ. ευρώ, με σκληρότερα μέτρα και πρόσθετες εγγυήσεις, που μπορεί να αφορούν την ακίνητη περιουσία και επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα, δείχνουν να οδηγούν οι εξελίξεις σχετικά με το ελληνικό χρέος.
Νωρίτερα την Τρίτη δημοσίευμα στο Dow Jones Newswires ανέφερε ότι στέλεχος της ελληνικής κυβέρνησης είπε ότι η χώρα αναμένει νέο πακέτο ύψους 60 δισ. ευρώ περίπου, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του 2012 (27 δισ.) και του 2013 (32 δισ. ευρώ).
Το δημοσίευμα διαψεύστηκε αμέσως από το υπουργείο Οικονομικών.
Δεν είναι ξεκάθαρο σε αυτή τη φάση τι επιπλέον βοήθεια μπορεί να χρειαστεί η Ελλάδα στο πλαίσιο νέου προγράμματος διάσωσης ή ακόμη εάν είναι δυνατόν να της δοθεί κάτι τέτοιο, φέρεται να είπε την Τρίτη υψηλόβαθμη πηγή της Ευρωζώνης.
«Δεν υπάρχει επίσημη διαπραγμάτευση μεταξύ της Ελλάδας και των ευρωπαϊκών αρχών για κάποιο νέο πακέτο», είπε. «Οι υπουργοί θα εξετάσουν την κατάσταση την επόμενη Δευτέρα όταν θα λάβουν τα αποτελέσματα του κλιμακίου της ΕΕ και του ΔΝΤ που είναι αυτή τη στιγμή στην Αθήνα», συμπλήρωσε.
Ο αξιωματούχος είπε ότι υπάρχουν τουλάχιστον τρία ερωτήματα σχετικά με το όποιο νέο πακέτο:
Πρώτον, ότι υπάρχει ξεκάθαρα η ανάγκη, δεύτερον ότι υπάρχουν ισότιμοι όροι με την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, που επίσης έχουν λάβει πακέτα διάσωσης από την ΕΕ και τρίτον το γεγονός ότι πολλά κράτη της Ευρωζώνης είναι αντίθετα σε αυτό.
Η πρόταση για ένα δεύτερο Μνημόνιο υποστηρίζεται από την Κομισιόν, την ΕΚΤ, την γαλλική και άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, ενώ η πρόταση για την επμήκυνση του συνολικού χρέους των 340 δισ. ευρώ (όπως και του Μνημονίου των 110 δισ. ευρώ) από την κυβέρνηση Μέρκελ.
Το ύψος ενός δεύτερου πακέτου στήριξης (έστω και με την ενδεχόμενη μορφή της επιμήκυνσης του υφιστάμενου) εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει στα 50 με 60 δισ. ευρώ, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος και τις λήξεις ομολόγων όχι μόνο το 2012 αλλά και το 2013.
Το 2012 εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα χρειασθεί περίπου 30 δισ. ευρώ επιπλέον για να χρηματοδοτήσει το χρέος της και επιπλέον 30-35 δισ. ευρώ το 2013.
Το 2012 η Ελλάδα θα έχει συνολικές ανάγκες σε χρηματοδότηση ύψους 66 δισ. ευρώ. Τα 39 δισ. θα καλυφθούν από τις δόσεις του δανείου των 110 δισ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 27 δισ. ευρώ θα πρέπει να αντληθούν είτε από τις αγορές (που έχει απομακρυνθεί ως ενδεχόμενο) είτε από τον προσωρινό μηχανισμό ευρω-στήριξης (EFSF).
Την ίδια ώρα, το ΔΝΤ φέρεται να προτείνει ένα νέο πακέτο ύψους 80-100 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται 25 δισ. ευρώ για εφέτος.
Ενδεχομένως, θα βρεθεί μία λύση που θα συνδυάζει και τα δύο σενάρια. Δηλαδή, περαιτέρω επιμήκυνση αποπληρωμής των 110 δισ. ευρώ (ίσως με νέα μείωση επιτοκίου) και επιμήκυνση των ομολόγων που λήγουν μέσα στην επόμενη διετία, πάντα σε συμφωνία με τους πιστωτές της χώρας.
Μία από τις προϋπόθεσεις για την επιτυχία αυτού του σχεδίου είναι η χαλάρωση των προθεσμιών για τη μείωση του ελλείμματος κατά 2-4 χρόνια, ενώ από την Αθήνα ζητείται η επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας.
Επιπλέον, απαιτείται η ταχύτερη «απελευθέρωση» της αγοράς εργασίας, με την επέκταση των επιχειρησιακών συμβάσεων, να επιταχυνθούν οι συγχωνεύσεις φορέων του Δημοσίου, όπως και η μείωση των αποδοχών στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, καθώς και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.
Η γερμανική κυβέρνηση, αλλά και άλλες κυβερνήσεις του ευρωπαϊκού Βορρά, αντιδρά έντονα σε αυτό το ενδεχόμενο, καθώς η κοινή γνώμη της χώρας διαφωνεί με την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση των υπερχρεωμένων χωρών της ευρω-περιφέρειας, και αντιπροτείνει την επιμήκυνση των λήξεων των ομολόγων που λήγουν μέσα στο 2012 (ενδεχομένως και των επομένων ετών) κατά τουλάχιστον 5 χρόνια.
Η πρόταση του Βερολίνου δεν έχει υποστηρικτές στην ΕΕ, καθώς η ΕΚΤ, η Κομισιόν και πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν θέλουν να ακούσουν για αναδιάρθρωση, σε οποιαδήποτε μορφή, καθώς εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο θα έθετε σε κίνδυνο την σταθερότητα του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Η δημοσιονομική εξυγίανση της Ελλάδας εξαρτάται κυρίως από την ίδια τη χώρα, είπε την Τρίτη το μέλος του ΔΣ της ΕΚΤ Έβαλντ Νοβότνι, προσθέτοντας ότι η αναδιάρθρωση του χρέους πρέπει να αποφευχθεί.
Ερωτηθείς σε συνέντευξη την Τρίτη εάν η Ελλάδα θα λάβει επιπλέον δάνεια, είπε:
«Δεν χρειάζεται να είναι νέα δάνεια. Μπορεί να είναι επίσης θέμα του χρονικού ορίζοντα που κάποιος πρέπει να αποπληρώσει», προσθέτοντας ότι η Ελλάδα πρέπει να αποπληρώσει 25 έως 30 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο. «Η υπόθεση ήταν ότι το ποσό αυτό θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από τις αγορές τον επόμενο χρόνο», σημείωσε.
Η γερμανική κυβέρνηση έχει αφήσει ανοικτό (επί της ουσίας δηλαδή φέρεται να έχει συμφωνήσει) το ενδεχόμενο περαιτέρω επιμήκυνσης της αποπληρωμής των 110 δισ. ευρώ, όπως και της επιπλέον μείωσης του επιτοκίου.
«Η πρότασή μου είναι να ληφθούν μέτρα προκειμένου να αποκλειστεί ο κίνδυνος να περιέλθει η Ελλάδα σε αδυναμία πληρωμών. Σε αυτή την περίπτωση ακόμη και η μείωση των επιτοκίων είναι δικαιολογημένη. Η πρότασή μου δεν σημαίνει απώλειες για τους κατόχους των ομολόγων. Πρόκειται για μια πρόταση που συνδυάζει μείωση των κινδύνων και διευκολύνσεις για τον οφειλέτη», είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο αντιπρόεδρος της ΚΟ των γερμανών Χριστιανοδημοκρατών, Μίχαελ Μάιστερ.
Κρίσιμος, αν όχι καθοριστικός παράγονας, για να εγκριθεί τελικά η πρώτη πρόταση είναι οι εγγυήσεις που μπορεί να προσφέρει η ελληνική κυβέρνηση για το νέο δανεισμό και αυτές εκτιμάται ότι ίσως αφορούν και τμήματα της ακίνητης και κινητής περιουσίας του Δημοσίου, όπως ζήτησαν ορισμένοι υπουργοί στη συνάντηση του Λουξεμβούργου την περασμένη Παρασκευή.
Για την απόφαση της πρόσθετης βοήθειας στην Ελλάδα θα ληφθεί υπόψη και η έκθεση προόδου της ελληνικής οικονοµίας που συντάσσεται από τους εκπροσώπους της ΕΕ, του ∆ΝΤ και της ΕΚΤ.
Οι διαβουλεύσεις για το ελληνικό χρέος θα κορυφωθούν ενόψει της συνεδρίασης του Eurogroup στις Βρυξέλλες την ερχόµενη ∆ευτέρα, 16 Μαΐου, ενώ κρίσιµη θα είναι και η συνάντηση που θα έχουν την Τετάρτη στο Βερολίνο η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, ο πρόεδρος της Κοµισιόν Ζοζέ Μπαρόζο και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου Χέρµαν Bαν Ροµπάι.
Η Goldman Sachs βλέπει δύο πιθανές εναλλακτικές για την ελληνική υπόθεση:
– Η πρώτη είναι η επιμήκυνση (re-profiling) του χρέους με την μετάθεση της ωρίμανσης μεγαλύτερου μέρους των ομολόγων που λήγουν το διάστημα 2012-2015, κάτι που θα εξασφάλιζε περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα για να βάλει τα δημοσιονομικά της σε τάξη, χωρίς ωστόσο να αποτρέπει το ενδεχόμενο χρεοκοπίας.
Μια τέτοια κίνηση θα περιελάμβανε ομόλογα που κατέχουν ελληνικές τράπεζες και τράπεζες της Ευρωζώνης.
– Η δεύτερη λύση θα ήταν ένα νέο δάνειο, πιθανότατα μέσω του Προσωρινού Μηχανισμού Στήριξης (EFSF). Υπογραμμίζει δε πως κάτι τέτοιο προϋποθέτει πολιτική στήριξη και ομοφωνία που είναι δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς και την δέσμευση (earmarking) εσόδων για την αποπληρωμή των επιπρόσθετων δανείων.
Πάντως, η Goldman Sachs θεωρεί πως στο πλαίσιο της επιμήκυνσης ο ιδιωτικός τομέας θα αναλάβει μελλοντικά το βάρος που του αναλογεί, κάτι που οδηγεί σε υποβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Πώς δρούσε το κύκλωμα που εκμεταλλευόταν ανήλικους αλλοδαπούς για να πουλάνε λαθραία τσιγάρα – 11 συλλήψεις
- Γαλλία: Drones εθεάθησαν πάνω από τη βάση πυρηνοκίνητων υποβρυχίων στην Μπρεστ
- Ο αθέατος πόλεμος μεταξύ των διαιτητών
- Ποιοι τουρίστες επιλέγουν την Αθήνα – Οι δύο σημαντικότερες αγορές
- Συμφωνία Meta-εκδοτών για ενημέρωση μέσω ΑΙ – Αγωγή των NY Times κατά της Perplexity
- ΣΥΡΙΖΑ: Πού πάνε τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης; – Διαφήμιση 828.000€ για σιδηροδρομικά που δεν έγιναν
