Τα μονοθέσια του 2013 με «άρωμα» δεκαετίας ’80!
Η ολική επαναφορά του "ground effect" και η μείωση του μεγέθους της εμπρός και πίσω πτέρυγας προτάθηκαν από τους Patrick Head και Rory Byrne για τη βελτίωση του θεάματος. Σκέψεις της FIA για κάλυψη του κόκπιτ με ειδικό πλεξιγκλάς.
Τα μονοθέσια της Formula 1 του 2013 δεν θα μοιάζουν σε τίποτα με τα σημερινά, καθώς ο Patrick Head της Williams και ο πρώην σχεδιαστής της Ferrari Rory Byrne προετοιμάζουν τις μεγαλύτερης εμβέλειας σχεδιαστικές αλλαγές των τελευταίων τριών δεκαετιών.
Οι ομοιότητες πιθανότατα θα είναι αρκετές με τα μονοθέσια των πρώτων ετών της δεκαετίας του 1980, όπως οι πολύ μικρές εμπρός και πίσω πτέρυγες και η ελευθερία σχεδιασμού του δαπέδου (το οποίο από το 1983 είναι επίπεδο).
Τα ελαστικά δεν θα αλλάξουν διαστάσεις σε σχέση με σήμερα. Επιπλέον, η FIA μελετά και μια ιδέα κάλυψης του κεφαλιού του οδηγού με ειδικού σχήματος πλεξιγκλάς.
Από το Μάρτιο του 2010, οπότε ξεκίνησαν την έρευνά τους, οι δύο έμπειροι σχεδιαστές αποφάσισαν να βασιστούν στη σκέψη τους ότι θα είναι πιο εύκολο για έναν οδηγό να επιχειρήσει να προσπεράσει -που είναι και ο βασικός στόχος για να βελτιωθεί το θέαμα- αν η αρνητική άντωση («κάθετη δύναμη») δεν παράγεται από τις πτέρυγες, αλλά από το περίφημο «ground effect».
Το «ground effect» αφορά στη διαφορά πίεσης του αέρα που περνά πάνω από το αμάξωμα του μονοθεσίου και κάτω από το δάπεδό του. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά, τόσο περισσότερη «κάθετη δύναμη» παράγεται και πιέζει το μονοθέσιο στην άσφαλτο.
Για το λόγο αυτό, μέχρι το 1983 στα μονοθέσια της F1 είχαν εμφανιστεί τεράστιες «ποδιές» που εμπόδιζαν τη ροή του αέρα κάτω από το δάπεδο, στο οποίο επιτρεπόταν κάθε είδους σχέδιο. Έτσι, η ταχύτητα των μονοθεσίων αυξήθηκε επικίνδυνα και η FIA απαγόρευσε το «ground effect». Το 2013, ωστόσο, ενδέχεται όλα αυτά να επιστρέψουν – αλλά ελεγχόμενα, ώστε να μην εκτοξευθεί ξανά η ταχύτητα των μονοθεσίων.
Ο Patrick Head εξήγησε, στον βρετανικό τηλεοπτικό BBC: «Θα έχουμε μόλις το 65% των καυσίμων και περιορισμένο ρυθμό ροής του καυσίμου, αυτή ήταν δεδομένο εξαρχής. Μας είπαν να βρούμε τις προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου που δεν θα είναι πάνω από πέντε δευτερόλεπτα πιο αργό από τα σημερινά μονοθέσια.
Συνεπώς, ο Rory έκανε ορισμένες προσομοιώσεις στη Ferrari και βρήκαμε κάποιους αριθμούς σχετικά με την αεροδυναμική αντίσταση και άντωση κι έπειτα προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τη γεωμετρία του μονοθεσίου για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους».
Οι δύο σχεδιαστές έχουν ήδη ολοκληρώσει την πρότασή τους για τα μονοθέσια της F1 του 2013 και την παρέδωσαν στον Τεχνικό Διευθυντή της FIA, Charlie Whiting. Εκείνος, στις αρχές του 2011, θα τα δώσει στις ομάδες του σπορ, καθώς και στην Τεχνική Ομάδα Εργασίας (που αποτελείται από μέλη των ομάδων και της FIA) προς μελέτη.
Πέραν αυτών των σχεδίων, η FIA μελετά και μια ιδιαίτερη κατασκευή από πλεξιγκλάς, για να την τοποθετήσει πάνω από το κεφάλι του οδηγού. Αφορμή, φυσικά, ήταν η απώλεια του John Surtees πέρσι στο πρωτάθλημα F2 –όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από τροχό που είχε αποκολληθεί- και ο σοβαρός τραυματισμός του Felipe Massa στην Ουγγαρία το 2009, όταν τον χτύπησε στο κράνος ένα μεγάλο ελατήριο που είχε αποκολληθεί από άλλο μονοθέσιο.
Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, ο Bernie Ecclestone ανέθεσε στον Sid Watkins, πρόεδρο του Ινστιτούτου Ασφάλειας Αγώνων της FIA, να παρουσιάσει μια πρόταση για την προστασία του κεφαλιού του οδηγού. Η πρόταση του Βρετανού περιλαμβάνει, όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα, ένα πλεξιγκλας που αντέχει χτυπήματα από τροχό, καθώς και το βάρος ενός ολόκληρου μονοθεσίου!
auto.in.gr
- Παναθηναϊκός – Βαλένθια 79-89: Οι «νυχτερίδες» έβαλαν τέλος στο σερί του Τριφυλλιού
- Γαλατασαράι-Σάμσουνσπορ 3-2: Λύγισε στο φινάλε η αντίπαλος της ΑΕΚ
- Κακοκαιρία Byron: Υπερχείλισε ο Πηνειός στα Τρίκαλα
- Ο Κίλιαν Μέρφι και οι σκληροτράχηλοι «Peaky Blinders» από το Μπέρμινχαμ επιστρέφουν στις οθόνες μας
- Τσετσενία: Ο Καντίροφ δήλωσε ότι ουκρανικό drone έπληξε κτίριο στο Γκρόζνι – Δεν υπήρξαν θύματα
- Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις από Δευτέρα οι αγρότες – Ενισχύονται τα μπλόκα, μήνυμα παραμονής μέχρι τα Χριστούγεννα
