Lotus vs Lotus: Κουρελιάζοντας την ιστορία
Τρεις περίπου δεκαετίες μετά το θάνατο του Colin Chapman και σχεδόν δύο μετά το τέλος της μυθικής αγωνιστικής ιστορίας της ένδοξης Lotus, δύο εταιρείες από τη Μαλαισία (η νεοσύστατη Lotus Renault GP Team και η Team Lotus) φιλοδοξούν να αγωνιστούν με το όνομά της στη Formula 1 το 2011. Με κάθε κόστος.
Πάνος Ν. Διαμάντης
Καθένα από τα ένδοξα μονοθέσια της Lotus υπήρξε ένα σιντριβάνι ιδεών, στην ιστορία της Formula 1, υπήρξε η προέκταση του σώματος οδηγών όπως ο Jimmy Clark, ο Ayrton Senna, ο Ronnie Peterson. Όμως σήμερα, ο μύθος που κυκλώνει την παλιά ομάδα του Colin Chapman αντιμετωπίζεται ως κουρέλι της ιστορίας.
Δύο διαφορετικές εταιρείες, και οι δύο από τη Μαλαισία, φιλοδοξούν να αγωνιστούν στη F1 το 2011 με το όνομα Lotus. Μάλιστα, έχουν και οι δύο συμβόλαιο με τη Renault για την αγορά κινητήρων και, επιπλέον, έχουν επιλέξει και οι δύο να βάψουν τα μονοθέσιά τους με το ένδοξο χρυσό και μαύρο χρώμα της αρχέγονης Lotus.
Η πρώτη εταιρεία είναι η 1Malaysia Racing Team, την οποία γνωρίσαμε στο πρωτάθλημα της Formula 1 το 2010 ως Lotus F1. Η δεύτερη εταιρεία είναι η μαλαισιανή αυτοκινητοβιομηχανία Proton, η οποία έχει στην ιδιοκτησία της τον όμιλο Lotus (που αποτελείται από τις Lotus Cars και Lotus Engineering).
Η πρώτη είναι αμιγώς αγωνιστική ομάδα, η δεύτερη είναι η εταιρεία που κατασκευάζει τα αυτοκίνητα Lotus παραγωγής και οι δύο εταιρείες δεν έχουν καμία απολύτως σχέση μεταξύ τους, ούτε καν έναν διασταυρούμενο μέτοχο. Το τοπίο είναι τόσο θολό που για να ξεκαθαρίσει, πρέπει κανείς να δει την ιστορία από την αρχή της.
Η δύο αρχέγονες Lotus
Το 1952 ο Βρετανός Colin Chapman ίδρυσε την εταιρεία Lotus Engineering και δύο χρόνια αργότερα ίδρυσε μια εντελώς ξεχωριστή εταιρεία, μια διαφορετική οντότητα, την Team Lotus. Η πρώτη είχε να κάνει με τα αυτοκίνητα και τα μηχανικά μέρη Lotus παραγωγής, η δεύτερη με τη συμμετοχή στους αγώνες.
Η Lotus Engineering κατασκεύαζε αυτοκίνητα παραγωγής, ενώ παράλληλα η Team Lotus έγραφε ιστορία στη Formula 1 και σε υποδεέστερες μορφές αγώνων. Όλα άρχισαν να περιπλέκονται μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Colin Chapman, το Δεκέμβριο του 1982.
Η Lotus Engineering πουλήθηκε το 1986 στη General Motors και συνέχισε να κατασκευάζει τα αυτοκίνητα Lotus παραγωγής. Δέκα χρόνια αργότερα, το 1996, η μαλαισιανή αυτοκινητοβιομηχανία Proton αγόρασε το 63,75% της Lotus Engineering έναντι 40 εκατ. λιρών και το 2003 ολοκλήρωσε την αγορά του 100% της εταιρείας.
Παράλληλα, μετά το θάνατο του Colin Chapman, η αγωνιστική ομάδα Team Lotus πουλήθηκε στον James Hunt (πρωταθλητή F1 του 1976) και όταν εκείνος απεβίωσε, το 1993, πέρασε στα χέρια του αδελφού του, David Hunt. Ένα χρόνο μετά, στο τέλος του 1994, η Team Lotus διέκοψε την εμπλοκή της στη Formula 1.
Κατά συνέπεια, μέχρι το 2009 ο David Hunt είχε στα χέρια του την Team Lotus και η Proton τον όμιλο Lotus (Lotus Engineering και Lotus Cars). Η Team Lotus ήταν ανενεργή, ενώ η Proton ουδέποτε εξέφρασε την επιθυμία να συμμετάσχει στη Formula 1 με τη Lotus.
2009: Η Lotus F1
Όλα άλλαξαν στο τέλος του 2009, όμως. Στην προσοχή του Μαλαίσιου επιχειρηματία Tony Fernandes τέθηκε η ιδέα της αναβίωσης του ένδοξου ονόματος Lotus στη F1 και σύντομα αποφάσισε να δημιουργήσει μια αγωνιστική ομάδα, την 1Malaysia Racing Team, και να προσπαθήσει να αποκτήσει τα δικαιώματα του ονόματος Lotus.
Σε χρόνο ρεκόρ ο Tony Fernandes εξασφάλισε τον προϋπολογισμό της ομάδας, πήρε την άδεια και από τον David Hunt και από την Proton να χρησιμοποιήσει το όνομα Lotus, πήρε τις ευλογίες της οικογένειας Chapman και προσπάθησε ακόμα και να αγοράσει το παλιό εργοστάσιο της αρχέγονης Team Lotus, το Ketteringham Hall.
Επίσης, έβαψε τα μονοθέσια της ομάδας στο ένδοξο πράσινο / κίτρινο χρώμα της εποχής του Jimmy Clark και ξεκίνησε το πρωτάθλημα του 2010 με το όνομα Lotus F1 Team και με οδηγούς τους Jarno Trulli και Heikki Kovalainen.
2010: Η Lotus της Proton
Τα πάντα έδειχναν να κυλούν ομαλά, ωστόσο αυτό έπαψε να ισχύει όταν η Proton τοποθέτησε στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου του ομίλου Lotus τον Τουρκο-Ελβετό Dany Bahar. Έναν άνθρωπο με πλούσιο παρελθόν, αλλά και με μελλοντικές βλέψεις, στη Formula 1.
Ο Dany Bahar υπήρξε στενός συνεργάτης του Dietrich Mateschitz (ιδιοκτήτη της Red Bull) και έπειτα διοικητικό στέλεχος της Ferrari, στον τομέα του marketing και της ανάπτυξης της εικόνας (του «brand») των δύο ομάδων της Formula 1.
Το όραμα του Dany Bahar για τη Lotus είναι να την κάνει μια δεύτερη Ferrari. Με πορτοφόλι 500 εκατ. δολαρίων, έχει προγραμματίσει την κατασκευή πέντε σπορ αυτοκινήτων παραγωγής και μαζί οραματίζεται τη δική της εργοστασιακή ομάδα στη Formula 1. (Αυτός ο συνδυασμός, να σημειώσουμε, εξετάζεται και από την Porsche.)
Η Proton είχε δώσει την άδεια στον Tony Fernandes να συμμετέχει με το όνομα Lotus στη Formula 1 πριν την πρόσληψη του Dany Bahar. Αλλά με την ανάληψη της διοίκησης του ομίλου Lotus από τον τελευταίο, με δεδομένο το όραμά του για τη F1, φυσικά ξέσπασε διαμάχη μεταξύ του Tony Fernandes και του Dany Bahar.
Αρκετές προσπάθειες συμβιβασμού μεταξύ των δύο πλευρών έπεσαν πάνω στην απόλυτη στάση του Dany Bahar και, τότε, ο Tony Fernandes πέτυχε κάτι πολύ σημαντικό: Κατάφερε να αποκτήσει από τον David Hunt τα δικαιώματα του ονόματος «Team Lotus»!
Αν η Proton πίστεψε ότι είχε αποκτήσει και τα δικαιώματα του ονόματος «Team Lotus» με την αγορά της Lotus Engineering το 2003, έκανε ένα πολύ σοβαρό διοικητικό σφάλμα. Σε κάθε περίπτωση, σύντομα ενεργοποίησε μια εκτενή δικαστική διαμάχη με τον David Hunt για την δικαιοδοσία του ονόματος «Team Lotus».
Ο David Hunt κέρδισε κάθε δικαστήριο που έγινε κι έπειτα έδωσε τα δικαιώματα στον Tony Fernandes. Κατά συνέπεια, τόσο ο όμιλος Lotus όσο και ο Tony Fernandes μπορούν, πλέον, να χρησιμοποιούν το όνομα Lotus στη Formula 1.
Έτσι λοιπόν, ο Tony Fernandes προγραμμάτισε κανονικά να παρατάξει την Team Lotus στο πρωτάθλημα της Formula 1 το 2011, έχοντας εξασφαλίσει κινητήρες της Renault και συστήματα μετάδοσης της Red Bull Racing.
Ώσπου, την Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010, ο όμιλος Lotus ανακοίνωσε της είσοδό του στη Formula 1! Η εταιρεία του Dany Bahar απέκτησε το 50% της Renault F1 και μετονόμασε την ομάδα σε Lotus Renault GP Team. Παρότι η Renault δεν έχει πλέον μερίδιο της ομάδας, θα εξακολουθήσει να την προμηθεύει με κινητήρες και το όνομά της διατηρείται στην επίσημη ονομασία για να μην χάσει η ομάδα τα χρήματα του μεριδίου από τα τηλεοπτικά δικαιώματα του σπορ.
Το υπόλοιπο 50% ανήκει στην επενδυτική εταιρεία Genii Capital του Λουξεμβούργου, όμως η Proton φιλοδοξεί τα επόμενα χρόνια να ολοκληρώσει την αγορά του 100% της ομάδας του Enstone (πρώην Renault F1) ώστε να ολοκληρωθούν τα θεμέλια του οράματος του Dany Bahar.
Κι εδώ το Dany Bahar λέει κάτι σημαντικό – ότι ο όμιλος Lotus δεν σκοπεύει να κάνει την ομάδα του μια νέα εκδοχή της αρχέγονης, ένδοξης Lotus, αλλά μια νέα οντότητα: «Δεν είπαμε ποτέ ότι είμαστε η Team Lotus. Ποτέ δεν θέλαμε κάτι τέτοιο», τόνισε.
«Αυτή ήταν μια επιτυχημένη εποχή της εταιρείας, αλλά είναι μια εποχή που πρέπει να την αφήσουμε στο παρελθόν. Από τη δική μας πλευρά τίποτα δεν είναι μπερδεμένο. Κατασκευάζουμε αυτοκίνητα Lotus πολλά χρόνια. Έχουμε ένα αισιόδοξο αγωνιστικό πρόγραμμα και αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με μια από τις πέντε κορυφαίες ομάδες», κατέληξε.
Θεωρητικά κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει και στις δύο ομάδες τη χρήση του ονόματος Lotus στο πρωτάθλημα του 2011, ούτε μπορεί να πει κανείς με βεβαιότητα ποια είναι η αληθινή Lotus και ποια όχι.
Προς το παρόν αντιμετωπίζουμε τη γελοία προοπτική να υπάρχουν δύο Lotus Renault, με το ίδιο (χρυσό / μαύρο) χρώμα στη Formula 1 το 2011. Όμως, όπως συμβαίνει συνήθως, είναι πολύ πιθανότερο να λύσει ο Bernie Ecclestone αυτή την αστεία ασέβεια προς την ιστορία πολύ νωρίτερα από ό,τι η βραδυκίνητη νομική διεργασία.
Το παρασκήνιο στη Μαλαισία
Μια τελευταία παράμετρος της ιστορίας, καταλήγοντας, είναι οι φήμες στη Μαλαισία ότι όλα τα παραπάνω μπορεί να είναι απλώς ένα παιχνίδι εξουσίας στη χώρα της Ασίας μεταξύ της Proton, του Tony Fernandes και της τοπικής κυβέρνησης.
Η εταιρεία Tune Group του Tony Fernandes πριν λίγα χρόνια απέκτησε το 26% της μαλαισιανής αεροπορικής εταιρείας AirAsia, η οποία παρήκμαζε υπό τη διαχείριση του κράτους. Σύντομα, ο Tony Fernandes τη μετέτρεψε σε επιχείρηση με ετήσιο κύκλο εργασιών ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Στη Μαλαισία φημολογείται ότι μετά την AirAsia, η κυβέρνηση θα παραχωρούσε σημαντικό μερίδιο και της Proton στην Tune Group και ότι, κατά συνέπεια, η Lotus F1 του Tony Fernandes ήταν ένα απλό διαπραγματευτικό χαρτί για να πάρει στα χέρια του σύσσωμο τον Lotus και να τον αναδομήσει εκ βάθρων.
Άλλες φήμες λένε ότι η κυβέρνηση της χώρας τοποθέτησε τον Dany Bahar στον όμιλο Lotus για να πλήξει τα συμφέροντα του Tony Fernandes, σε αυτό τον αέναο διαπραγματευτικό μηχανισμό που δεν έχει σε τίποτα να κουρελιάσει ένα από τα ενδοξότερα ονόματα της ιστορίας του motorsport.
auto.in.gr
- ΗΠΑ: Το πρόστιμο της ΕΕ στο Χ είναι «επίθεση στον αμερικανικό λαό», λέει ο Ρούμπιο
- Βουρδέρης: «Αυτή η ομάδα απαξιώθηκε και δεν το αξίζει»
- Θεσσαλία: Κοντά στα όρια υπερχείλισης ο Πηνειός
- Γκιγιέρμο ντελ Τόρο: «Είμαι μεγάλος θαυμαστής του θανάτου και τον περιμένω με ανυπομονησία»
- Νωρίτερα θα επαναλειτουργήσει το μετρό Θεσσαλονίκης – Το πρόγραμμα των δρομολογίων
- Παπασταύρου: Τον Απρίλιο στην Ουάσινγκτον η υπουργική συνεδρίαση του 3+1 – «Η επιθετικότητα δεν οδηγεί σε επιρροή», διαμηνύει στην Τουρκία
