Υπάρχουν περίπου 2,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι μόνο σε τρεις χώρες –την Κίνα, την Ινδία και τη Ρωσία- που δεν έχουν αυτοκίνητο, όμως αυτό αλλάζει: Μέσα στην επόμενη πενταετία, η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου θα αυξηθεί κατά 30% – όμως οι πηγές ενέργειας δεν είναι απεριόριστες, η ατμόσφαιρα δεν έχει πολλές αντοχές ακόμη. Η νέα εποχή απαιτεί πολύ προσεκτικό, υπεύθυνο χειρισμό.

«Σε έναν κόσμο γεμάτο από Tata Nano», είπε ο πρόεδρος της Daimler AG Dieter Zetsche, «…είναι αμφίβολο αν θα προοδεύαμε σχετικά με τις νέες τεχνολογίες». Με άλλα λόγια χρειάζεται η εξειδίκευση και η επένδυση των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών για το χειρισμό της νέας εποχής με σεβασμό προς τον πλανήτη.

Μιλώντας στο in.gr, στο πλαίσιο της Έκθεσης Αυτοκινήτου στο Παρίσι, ο Marc Langenbrinck (Επικεφαλής Πωλήσεων & Marketing της smart) επισημαίνει ακριβώς αυτό: Ότι η αστική μετακίνηση, με εναλλακτικές μορφές ενέργειας (και τώρα μάλιστα με αυτοκίνητα και scooter μηδενικών ρύπων), ήταν στο DNA της φίρμας από τη γέννησή της.

Πως θα κρίνατε το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού και τα εκθέματά του, με βάση το σημερινό οικονομικό κλίμα;

Από όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα, από τις αναφορές του Τύπου, έχουν περάσει τα χειρότερα και έχουμε ξεπεράσει σε μεγάλο βαθμό την κρίση. Δεν έχει τελειώσει ακόμα, αλλά την έχουμε αφήσει πίσω. Φυσικά υπάρχουν ακόμα κάποια «μαύρα σύννεφα» πάνω από ορισμένους τομείς της αγοράς, όμως υπάρχουν και μεγάλες ευκαιρίες.

Αν εξετάσουμε την ηλεκτροκίνηση, τα πρωτότυπα για την οικολογική αυτοκίνηση, τα concept cars που παρουσιάζουν πολλοί κατασκευαστές, διαπιστώνουμε ότι η smart είναι στην πρώτη γραμμή και σίγουρα σημείο αναφοράς σχετικά με την μετακίνηση.

Τι ακριβώς έχει να επιδείξει η smart σήμερα;

Πόσες ώρες έχετε; (γέλια) Ξεκινώντας από τα συμβατικά μας μοντέλα, έχουμε το fortwo νέας γενιάς, με σημαντικές εξωτερικές και εσωτερικές αλλαγές. Επίσης, παρουσιάζουμε το BRABUS tailor made, το οποίο μπορεί να εξατομικευτεί με περισσότερες από 100 διαφορετικές δερμάτινες επενδύσεις και πάνω από 1.000 χρώματα τα οποία μπορεί να συνδυάσει κανείς όπως θέλει.

Στην πλευρά των ηλεκτρικών μοντέλων έχουμε το smart electric drive, παρουσιάσαμε το smart electric scooter, καθώς και το ebike. Συνεπώς, έχουμε νέες ιδέες μετακίνησης, οι οποίες ταιριάζουν απόλυτα με τον χαρακτήρα αστικής μετακίνησης που έχει η φίρμα. Δεν αφορά μόνο στα αυτοκίνητα –η smart ήταν πάντοτε μια στάση ζωής σχετικά με την μετακίνηση στην πόλη και πιστεύω ότι το scooter και το ebike είναι ιδανικές λύσεις.

Επίσης, έχουμε και το car2go, το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής χρήσης στις πόλεις με ηλιακή οροφή και την τεχνολογία car2go, αλλά και το πρωτότυπο Autolib, που συμμετέχει στο διαγωνισμό τριών χιλιάδων ηλεκτρικών αυτοκινήτων εδώ στο Παρίσι. Έχουμε, λοιπόν, μια ολόκληρη γκάμα νέων παρουσιάσεων.

Με ποιό τρόπο σκοπεύετε να εισάγετε τη νεανική φιλοσοφία της smart και στα μελλοντικά σας προϊόντα;

Νομίζω ότι είμαστε νεαρή εταιρεία, ωστόσο προσελκύουμε πελάτες από όλες τις ηλικίες. Η μέση ηλικία των αγοραστών μας είναι τα 45 έτη, που είναι αρκετά μικρή για μια εταιρεία αυτοκινήτων. Μεταξύ ανδρών και γυναικών η κατανομή είναι μοιρασμένη, σε ποσοστό 50/50. Τα πάντα στα αυτοκίνητά μας έχουν να κάνουν με την καινοτομία και τη λειτουργικότητα, αλλά κυρίως με το lifestyle.

Αυτό το lifestyle υποστηρίζεται από νέες ιδέες, όπως το escooter και το ebike, τα οποία εξ ορισμού προσελκύουν ακόμα νεαρότερους αγοραστές. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις μπορεί ένας νέος να ξεκινήσει να οδηγεί το escooter από τα 16 του χρόνια, χωρίς καν να έχει άδεια οδήγησης.

Επίσης, τάσεις όπως το car-sharing, όπου θέτουμε το σημείο αναφοράς, αφορούν κυρίως νεαρότερους ανθρώπους διότι είναι πιο ανοιχτόμυαλοι, όπως λέει το σλόγκαν της εταιρείας μας -open your mind. Όλα αυτά θα κρατήσουν τη φίρμα μας νεαρή και χαμογελαστή.

Θα κατασκευάζατε στο μέλλον ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο για νέους ανθρώπους;

Ακόμα και οι νέοι άνθρωποι κάποιες φορές παντρεύονται και έπειτα κάνουν παιδιά κι οι ανάγκες των πελατών μας διαρκώς αυξάνονται. Μας λένε ότι λατρεύουν τη φίρμα και όσα αυτή τους προσφέρει –όχι μόνο από άποψη lifestyle αλλά και από άποψη λειτουργικότητας και καινοτομίας- και ότι θα ήθελαν να μείνουν πιστοί στη φίρμα. Όχι απαραίτητα μόνο για το δεύτερο αυτοκίνητό τους, αλλά και για το πρώτο.

Σε συνεργασία με τη Renault, λοιπόν, θα κατασκευάσουμε ένα τετραθέσιο αυτοκίνητο για να διευρύνουμε τα προϊόντα που προσφέρουμε διότι πιστεύουμε ότι ο αστικός χαρακτήρας της φίρμας μπορεί να ταιριάζει πολύ καλά και σε ένα τετραθέσιο μοντέλο. Με πολύ συμπαγείς διαστάσεις εξωτερικά, αλλά μεγάλο χώρο στο εσωτερικό και πολλές άλλες καινοτομίες που δεν έχετε δει ακόμα σε ένα αυτοκίνητο. Νομίζω ότι ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα είχε επιτυχία.

Με ποιό τρόπο μπορείτε να υιοθετήσετε «πράσινες» τεχνολογίες, δεδομένου του μεγέθους και της φιλοσοφίας των προϊόντων σας; Χωρούν όλες οι οικολογικές εξελίξεις σε ένα μικρό αυτοκίνητο;

Σίγουρα. Αποδείξαμε με το smart electric drive, το πρώτο μαζικής παραγωγής ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ότι αυτή είναι η εποχή της smart. Το smart επινοήθηκε αρχικά, από τη Daimler και τον Nicolas Hayek (σ.σ.: συνιδρυτή της Swatch), ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τώρα που το έχουμε στην αγορά αποδείξαμε ότι δουλεύει και ότι είναι το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης διότι έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Μπορούμε να φανταστούμε αυτή την τεχνολογία σε ένα μεγαλύερο αυτοκίνητο; Ναι, φυσικά. Η τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος και η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς σου επιτρέπει να έχεις ένα σχετικά μεγάλο εσωτερικό χώρο σε ένα συμπαγές αμάξωμα. Συνεπώς, ταιριάζει στην εικόνα της φίρμας.

Το έμβλημα της φίρμας θα είναι πάντοτε το fortwo, εκεί βρίσκεται το DNA της smart. Αλλά με το ίδιο concept και την ίδια φιλοσοφία μπορούμε να φανταστούμε ότι θα γίνει αποδεκτό από την αγορά και ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο.

Προς το παρόν μόνο ένα εργοστάσιο κατασκευάζει τα smart…

Ναι, στο Hambach βρίσκεται τώρα το εργοστάσιό μας. Τα μελλοντικά μας αυτοκίνητα θα παράγονται στο Novo Mesto της Σλοβενίας, στο εργοστάσιο της Renault. Εκεί θα παράγονται τα τετραθέσια smart.

Πως προγραμματίζετε τη μελλοντική σας πορεία σε αγορές όπως των Η.Π.Α., της Κίνας ή της Ινδίας;

Πέρσι μπήκαμε στη Βραζιλία, την Κίνα και τη Σερβία, με επιτυχία και στις τρεις. Στην Κίνα, όπως συμβαίνει και για πολλούς άλλους κατασκευαστές, η αγορά είναι πολύ μεγάλη σε μέγεθος και αυτό είναι σπουδαίο. Οι Κινέζοι λατρεύουν το προϊόν. Βρέθηκα πέρσι στο Σαλόνι της Σαγκάης για την είσοδο της εταιρείας στην κινεζική αγορά και το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο. Είναι πολύ χαριτωμένο αυτοκίνητο και ο κόσμος το λατρεύει.

Στις Η.Π.Α. σημειώσαμε τεράστια επιτυχία πριν από τρία χρόνια. Από τότε η τιμή των καυσίμων έχει υπερδιπλασιαστεί και η smart συμπλήρωσε τον πρώτο της πλήρη εμπορικό χρόνο το 2009, με την οικονομική κρίση. Τα νοικοκυριά εξοικονόμησαν περίπου τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα από ότι εξοικονομούσαν φυσιολογικά, δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη, δεν έκαναν επενδύσεις και φυσικά το smart, το οποίο στις Η.Π.Α. είναι το τρίτο ή το τέταρτο αυτοκίνητο μιας οικογένειας, έμεινε λίγο πίσω. Αλλά είμαστε αισιόδοξοι ότι θα ανέβει ξανά.

Κατά τα άλλα, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τις υπάρχουσες εξελίξεις στις τοπικές αγορές. Θα εξελιχθούμε στην Ευρώπη, έχουμε μια πολύ σταθερή αγορά στη Γερμανία και είμαστε πολύ χαρούμενοι που ηγούμαστε της κατηγορίας των microcars στη Γερμανία για σχεδόν ένα χρόνο τώρα και αυξάνουμε το ποσοστό μας στην αγορά σημαντικά, την ώρα που άλλες κατηγορίες γνωρίζουν μεγάλη πτώση. Η Ελλάδα είναι φυσικά δύσκολη αγορά, αλλά αυτό ισχύει για όλους αυτή τη στιγμή –όμως σε επίπεδο συγκρίσεων η smart είναι σχετικά εντάξει.

Βλέπουμε ότι κάποιοι από τους ανταγωνιστές σας προγραμματίζουν αγωνιστική δραστηριότητα στο μέλλον. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τη smart;

Όχι, δεν νομίζω.

Αναφέρομαι κυρίως στη MINI.

Η MINI έχει αγωνιστική ιστορία, στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, ενώ η smart δεν είχε ποτέ τέτοιο παρελθόν, διότι είχε ανέκαθεν αστικό χαρακτήρα. Εγώ, προσωπικά, θα απέκλεια τους αγώνες ως πεδίο δράσης της smart, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν διοργανώνουμε εκδηλώσεις στο πλαίσιο αγωνιστικών δραστηριοτήτων.

Στο Nurburgring, για παράδειγμα, οδηγοί της Formula 1 οδήγησαν στην πίστα ένα ηλεκτρικό smart και κάναμε ένα τηλεοπτικό σποτ με τον David Coulthard με το αγωνιστικό αυτοκίνητο του DTM και το smart electric drive.

Αλλά δεν βλέπω ότι θα υπάρξει κάποιο πρωτάθλημα με smart ή κάτι τέτοιο. Το smart είναι ένα lifestyle όχημα, είναι ένα διασκεδαστικό αυτοκίνητο, δεν ταιριάζει τόσο σε αγώνες. Δεν πιστεύω ότι με μια αγωνιστική δραστηριότητα μπορούμε να ενισχύσουμε τη φίρμα.

auto.in.gr