Πάνω από 500 πρατήρια καυσίμων έχουν βάλει «λουκέτο» από την αρχή του 2010, άλλα 1.000 υπολειτουργούν και
αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο, ενώ οι καταναλωτές που εξακολουθούν να
χρησιμοποιούν το ΙΧ αναζητούν εναλλακτικές λύσεις.

Εναλλακτική λύση είναι η υγραεριοκίνηση ή για όσους μένουν σε
παραμεθόριες περιοχές, η αγορά βενζίνης από τη Βουλγαρία ή την ΠΓΔΜ σε
τιμές 40 – 50 λεπτά χαμηλότερες από τις ελληνικές.

Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε την Τετάρτη, σε συνέντευξη Τύπου, ο
πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Μ.Κιούσης, και κάλεσε την
κυβέρνηση να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα καθώς, όπως είπε, παρά τις
αυξήσεις οι εισπράξεις για τα δημόσια ταμεία είναι μειωμένες λόγω της πτώσης
της κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΒΕ, από την αρχή του 2010 μέχρι
την 1η Ιουλίου η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση στην αμόλυβδη από τις
αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ είναι 41 λεπτά.

Χωρίς την
αύξηση αυτή, είπε ο κ. Κιούσης, η λιανική τιμή θα ήταν γύρω στο 1,1 ευρώ,
δηλαδή χαμηλότερη από πέρυσι.

Αντίθετα, αν υιοθετηθεί η πρόταση για νέα
αύξηση του ΕΦΚ κατά 20 – 30 λεπτά, προκειμένου να καταργηθούν τα τέλη
κυκλοφορίας, πάντα σύμφωνα με την ΟΒΕ, οι οδηγοί θα ακινητοποιήσουν τα
αυτοκίνητά τους, καθώς η αμόλυβδη θα φθάσει στο 1,8 ευρώ το λίτρο.

Η
αύξηση των φόρων έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης κατά 30%, με αποτέλεσμα εκατοντάδες πρατήρια να απειλούνται με λουκέτο, καθώς οι
ιδιοκτήτες τους δεν έχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να αγοράσουν καύσιμα
από τις εταιρίες.

Έτσι, λειτουργούν ορισμένες μόνο ημέρες της εβδομάδας ή
διαθέτουν μόνο βενζίνη ή ντίζελ ή ανοίγουν μόνο για να παρέχουν
υπηρεσίες πλυντηρίου, λίπανσης, κ.λπ.

Όλα αυτά τα πρατήρια αναζητούν αγοραστή,
αλλά το ενδιαφέρον, κυρίως από την πλευρά των εταιριών, εντοπίζεται μόνο σε
όσα βρίσκονται σε καλά σημεία. Τα υπόλοιπα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΟΒΕ,
οδηγούνται σε κλείσιμο.

Πολλοί καταναλωτές στρέφονται στη λύση της
υγραεριοκίνησης, καθώς ο ΕΦΚ στο υγραέριο διαμορφώνεται
στα 42 λεπτά το λίτρο, 37% χαμηλότερος σε σχέση με τη βενζίνη.

Το
αποτέλεσμα είναι ότι τα «ραντεβού» στα συνεργεία που κάνουν τις μετατροπές
κλείνονται πλέον μετά από 3 – 4 μήνες, ενώ πολλοί σπεύδουν να κάνουν τις
μετατροπές αυτές σε γειτονικές χώρες.

Η ΟΒΕ κατήγγειλε και «λαθρεμπόριο», όπως είπε, καυσίμων στις παραμεθόριες περιοχές, καθώς οι
καταναλωτές προμηθεύονται καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές από γειτονικές χώρες
και ζήτησε να ληφθούν μέτρα από το υπουργείο Οικονομικών.

Ενδεικτικά ο
πρόεδρος της Ομοσπονδίας ανέφερε ότι σε ένα Σαββατοκύριακο, μόνο από μία
μεθοριακή διάβαση (Ορμενίου) Έλληνες οδηγοί αγόρασαν 150.000 λίτρα βενζίνης.

Το κέρδος για τον καταναλωτή είναι 40 – 50 λεπτά το λίτρο, όσο είναι η
διαφορά τιμής, αλλά η απώλεια για το Δημόσιο είναι πολλαπλάσια, 1 ευρώ το
λίτρο, αφού χάνει το σύνολο των φόρων που θα εισέπραττε αν η πώληση γινόταν
στην Ελλάδα, συν το φόρο εισοδήματος εταιριών και
πρατηρίων.

Η ΟΒΕ
ζήτησε, τέλος, να αρχίσει έγκαιρα, δηλαδή άμεσα, διάλογος για το καθεστώς
διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης από την προσεχή χειμερινή περίοδο (από 15
Οκτωβρίου), καθώς ο κλάδος δεν μπορεί να συνεχίσει να εφαρμόζει το ισχύον
σύστημα με το οποίο οι βενζινοπώλες αγοράζουν το πετρέλαιο φορολογημένο με
τον υψηλό συντελεστή του πετρελαίου κίνησης, το πουλάνε με το χαμηλότερο
συντελεστή που ισχύει για τη θέρμανση και εισπράττουν τη διαφορά από το
υπουργείο
Οικονομικών.

Οι επιστροφές έως πέρυσι γίνονταν σε τρεις ημέρες,
τελευταία υπάρχουν καθυστερήσεις που ξεπερνούν και τις 15 ημέρες, αλλά οι
βενζινοπώλες δηλώνουν ότι δεν έχουν την δυνατότητα πλέον να διευκολύνουν το
Δημόσιο ούτε για τρεις ημέρες.

ΑΠΕ