Γιάννης Αδάναλης

Η ιαπωνική φίρμα έχει επενδύσει το μέλλον της σε μια τεχνολογία που επιτρέπει τη συνδυαστική λειτουργία ενός ηλεκτροκινητήρα με αυτή ενός παραδοσιακού μοτέρ εσωτερικής καύσης, με σκοπό τον περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου και κατά συνέπεια της εκπομπής CΟ2.



Στην Toyota, άλλωστε, ανήκει και το πρώτο υβριδικό όχημα που πέρασε στην ευρεία παραγωγή, ξεκινώντας την εμπορική του πορεία στην Ιαπωνία το 1997.



Από τότε μέχρι σήμερα, το Prius -περί αυτού ο λόγος- κατάφερε να αναδειχθεί σε κύριο εκπρόσωπο της κατηγορίας, κατακτώντας, στη δεύτερη και σαφώς πιο πετυχημένη γενιά του, την παγκόσμια αγορά.



Μετρώντας περισσότερες από ένα εκατομμύριο πωλήσεις, το δημοφιλέστερο υβριδικό στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αντικαθίσταται τώρα με μια νέα, εξίσου επαναστατική πρόταση, την οποία η Toyota επέλεξε -όχι άδικα- να παρουσιάσει στο Ντιτρόιτ.



Επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις, αλλά και τις πρώτες φωτογραφίες που είχαν διαρρεύσει στο διαδίκτυο τους τελευταίους μήνες, η τρίτη γενιά του ιαπωνικού μοντέλου ακολουθεί τη σχεδιαστική λογική του αυτοκινήτου που αντικαθιστά.



Το σφηνοειδές σχήμα του αμαξώματος παρέμεινε σχεδόν αναλλοίωτο, χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, πως οι σχεδιαστικές τροποποιήσεις που αυτό φέρει θα περάσουν απαρατήρητες.



Στην πραγματικότητα έχουμε να κάνουμε με ένα νέο αυτοκίνητο, το οποίο, ωστόσο, σου δίνει τη δυνατότητα να το αναγνωρίσεις με ευκολία, δηλώνοντας απερίφραστα την ιαπωνική καταγωγή του και την ιδιαιτερότητα της υβριδικής του φύσης.



Χωρίς ουσιαστικές διαφοροποιήσεις έχουν διατηρηθεί και οι εξωτερικές διαστάσεις του, σε αντίθεση με το θάλαμο των επιβατών που έχει κερδίσει σε χώρους από τον ανασχεδιασμό των επιμέρους τμημάτων.



Η αισθητική εξακολουθεί να συγγενεύει με τα… starships περασμένων δεκαετιών, αν και η τοξοειδής κεντρική κονσόλα παραπέμπει στο συμβατικό Auris των ημερών μας.



Οι πιο παρατηρητικοί, ίσως, εντοπίσουν ομοιότητες με το παρελθόν του ίδιου του αυτοκινήτου, καθώς ο σχεδιασμός του τετράκτινου τιμονιού και το εξαιρετικά μικρό μέγεθος του επιλογέα ταχυτήτων παραπέμπει στην απερχόμενη γενιά του.



Ανεξάρτητα, πάντως, από τις σχεδιαστικές επιλογές της ιαπωνικής φίρμας, το Prius τρίτης γενιάς έχει να παρουσιάσει μια σειρά ουσιαστικών βελτιώσεων και αλλαγών στα μηχανικά του μέρη.



Η αρχή έγινε από τον βενζινοκινητήρα, καθώς το μέχρι σήμερα γνωστό τετρακύλινδρο μοτέρ των 1.500 κ.εκ. αντικαταστάθηκε από ένα αντίστοιχο σύνολο 1,8 λίτρων.



Ανάλογη αύξηση παρουσιάζει και η απόδοση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, η οποία έφτασε από τους 70 ίππους και τα 111 Νm ροπής στους 98 ίππους και στα 142 Nm.



Η ιαπωνική φίρμα, ωστόσο, δεν αρκέστηκε στην αντικατάσταση του μηχανικού συνόλου, προχωρώντας στην αναδιάρθρωση της υβριδικής μονάδας, η οποία αποτελείται από το ηλεκτρικό μοτέρ, τον εναλλάκτη ρεύματος και τη γεννήτρια. Αποτέλεσμα είναι η αύξηση και της συνδυασμένης ισχύος στους 134 ίππους



Στη λογική εξοικονόμησης ενέργειας έχουν κινηθεί και δευτερεύοντα τμήματα του ιαπωνικού hatchback, όπως το αναβαθμισμένο σύστημα κλιματισμού.



Στην περίπτωση, μάλιστα, που επιλέξει κανείς την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών κατόπτρων στην οροφή του αμαξώματος (προαιρετικός εξοπλισμός), η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από αυτά τροφοδοτεί το σύστημα εξαερισμού, γεγονός που περιορίζει τη θερμοκρασία του θαλάμου επιβατών, ακόμη και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο.



Σε πραγματικές συνθήκες οι παραπάνω τροποποιήσεις μεταφράζονται σε ακόμη μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου.



Σύμφωνα με τον κατασκευαστή του το Prius τρίτης γενιάς καταναλώνει 4,7 λίτρα βενζίνης για κάθε 100 χιλιόμετρα (μέση τιμή), αποτελώντας ουσιαστικά την πιo… φειδωλή πρόταση της ιαπωνικής φίρμας.



Την σταθερά… καθοδική πορεία της κατανάλωσης ακολούθησαν και οι επιδόσεις. Η αύξηση στη χωρητικότητα και κατά συνέπεια στην ισχύ του βενζινοκινητήρα αποδείχθηκε καθοριστική, καθώς το Prius του 2009 επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 9,8 δευτερόλεπτα, αντί για τα 10,5 δευτερόλεπτα που χρειαζόταν το απερχόμενο μοντέλο.



Aλλωστε στην τρίτη γενιά του υβριδικού Toyota ο οδηγός θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (EV, ECO και Power), ανάλογα με τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης χρονικής στιγμής.



Το νέο Prius θα ξεκινήσει την εμπορική του πορεία από τις Η.Π.Α και την Ιαπωνία την άνοιξη του 2009, βρίσκοντας απέναντί του το Honda Insight, που φιλοδοξεί να γίνει η πιο προσιτή πρόταση της κατηγορίας, ξεκινώντας στις αγορές της Γηραιάς Ηπείρου λίγο πάνω από τα 16.000 ευρώ. Στην ελληνική αγορά η άφιξη του υβριδικού Toyota αναμένεται να πραγματοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς.

auto.in.gr