Πάνος Ν. Διαμάντης

Αν υπήρχε μετρητής του πάχους στα λόγια και της διάστασης των υποσχέσεων, η βελόνα θα γύριζε σαν τρελή με όσα τάζουν τώρα για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι κάποιοι από εκείνους που οδήγησαν στην εξαθλίωσή του και κάποιοι που κάποτε, σε ένα μακρινό παρελθόν, του γύρισαν ολοκληρωτικά την πλάτη.


Φέτος θα είναι μόνο η αρχή. Το WRC θα γίνει ένα από πιο διακεκριμένα σπορ του πλανήτη τα επόμενα πέντε χρόνια! Έτσι λέει για το WRC ο Neil Duncanson, Διευθύνων Σύμβουλος της North One Sport, εταιρείας που προωθεί το σπορ. Και κάποιος μένει να αναρωτιέται τι είναι αυτό που θα γίνει φέτος για να ξεκινήσει το τρένο της αναστήλωσης του WRC.


Επιπλέον, ο νέος πρόεδρος της FIA, Jean Todt, προσθέτει: Όλοι γνωρίζουν ότι τα ράλι έχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου από πολύ παλιά. Τώρα έχω την υποχρέωση ως πρόεδρος της FIA να διευθετήσω την κατάσταση στο motorsport και τα ράλι είναι μια από τις προτεραιότητές μου. Καθαρές, πολιτικές κουβέντες.


Είμαι πολύ αισιόδοξος για το μέλλον των ράλι. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να βελτιωθούν -τόσο στην αγωνιστική όσο και στην τεχνική πλευρά των πραγμάτων- και να διασφαλίσουμε ότι θα δημιουργήσουμε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους κατασκευαστές, για τους ιδιώτες και για τα ΜΜΕ.


Πρέπει να πω ότι είμαι πάρα πολύ ενθουσιασμένος με αυτή την πρόκληση. Έχουμε νέο promoter τώρα, με ισχυρή εμπλοκή και ικανότητα να πετύχει. Επιπλέον, δημιουργήσαμε Ομάδα Εργασίας Παγκοσμίου Ράλι, η οποία θα καθορίσει την κατάσταση για τα ράλι σε όλο τον κόσμο. Το WRC είναι η κορωνίδα.


Ακριβώς πέρσι τέτοια εποχή, οι διοικητές του WRC ήταν πεπεισμένοι ότι το 2010 θα γίνει το πέρασμα σε μια νέα εποχή, με αυτοκίνητα S2000 που μειώνουν δραματικά το κόστος και προσελκύουν κατασκευαστές, με 24 αγώνες που θα εναλλάσσονται χρόνο παρά χρόνο… Όλα θα άλλαζαν – όμως όλα τα ίδια έμειναν.


Τώρα η έπαρση της νέας αρχής και οι υποσχέσεις της νέας, χρυσής ανάπτυξης του σπορ μεταφέρθηκαν στο 2011: Μέχρι προχθές η FIA και οι ομάδες διαφωνούσαν αν οι κινητήρες των S2000 θα είναι δίλιτροι ή 1.6 Turbo. Τώρα, ακούγεται ότι η μεγάλη μετάβαση θα γίνει το 2011:


Με τα S2000 1.6 Turbo που θα βάλουν τέλος μετά από 14 χρόνια στα WRCars, με πολλούς νέους κατασκευαστές, με νέας τεχνολογίας on-board κάμερες, με εικόνα υψηλής ευκρίνειας, με ό,τι χωρά ο νους! Αλλά το μόνο ορατό, προς το παρόν τουλάχιστον, είναι ότι το 2010 ξεκινάει με μία από τα ίδια. Περίπου.


Οι αλλαγές κανονισμών του 2010


Βαθμολόγηση: Την τελευταία στιγμή, η FIA ανακοίνωσε ότι από φέτος το WRC θα χρησιμοποιεί το βαθμολογικό σύστημα 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, στο πρότυπο του MotoGP. Η διαφορά επτά βαθμών του πρώτου από τον δεύτερο, θα ενθαρρύνει τον δεύτερο να μην εφησυχάζει και να διεκδικεί τη νίκη μέχρι τέλους.


Πρωτάθλημα SWRC: Φέτος δημιουργήθηκε το νέο παγκόσμιο πρωτάθλημα SWRC, για πληρώματα με αυτοκίνητα Super 2000. Από τους δέκα αγώνες του θεσμού, οι αγωνιζόμενοι πρέπει να πάρουν εκκίνηση στα οκτώ και δηλώσουν επτά ράλι (εκ των οποίων δύο εκτός Ευρώπης) από τα οποία θα μετρήσουν οι βαθμοί τους για την τελική βαθμολογία. Παράλληλα με το SWRC υπάρχει και ο θεσμός Κύπελλο WRC, για τις ομάδες που συμμετέχουν μόνο με ένα αυτοκίνητο, προδιαγραφών S2000.


Το SWRC 2010 ξεκινά από τη Σουηδία, στο οποίο έχουν δηλώσει συμμετοχή οι πέντε εκ των δέκα αγωνιζόμενων -μέχρι στιγμής- στο θεσμό. Ορισμένοι από τους πιο διακεκριμένους συμμετέχοντες στο SWRC είναι ο Patrik Sandell (Skoda Fabia S2000), ο περσινός πρωταθλητής του Junior WRC Martin Prokop καθώς και οι Bernardo Sousa, Janne Tuohino, Nasser Al Attiyah -άπαντες με Ford Fiesta S2000- και οι Per Gunnar Andersson και Andreas Mikkelsen.


Στο πρωτάθλημα αυτοκινήτων παραγωγής (Production WRC) επιτρέπεται από τους κανονισμούς της FIA να λάβουν μέρος αυτοκίνητα που υπόκεινται στους κανονισμούς της για τι Group N, όπως τα τετρακίνητα Turbo Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer.


Σχεδιασμός αγώνων και θεατές: Από φέτος οι οργανωτές των ράλι έχουν περισσότερη ελευθερία στο σχεδιασμό των αγώνων τους: Κάθε ράλι μπορεί να διαρκεί πια από δύο ως τέσσερις μέρες -αρκεί να τερματίζει Σάββατο ή Κυριακή- και να περιλαμβάνει νυχτερινές Ειδικές Διαδρομές. Το συνολικό μήκος των Ειδικών μπορεί να φτάνει πλέον μέχρι και τα 500 χιλιόμετρα και η επιφάνειά τους να εναλλάσσεται μέσα στην ίδια διαδρομή, στην ίδια μέρα ή στον ίδιο αγώνα.


Δεν υπάρχει πλέον περιορισμός μήκους μιας Ειδικής, αλλά υπάρχει όριο 80 αγωνιστικών χιλιομέτρων μεταξύ των εισόδων στο Service Park. Το τελευταίο θα εξακολουθήσει να είναι ένα και κεντρικό, αλλά η FIA δίνει κίνητρα στους οργανωτές να στήνουν και μικρά απομακρυσμένα Service Parks και να τα συνδέουν με εκδηλώσεις προσέλκυσης των θεατών. Στο κεντρικό Service Park, οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να επιτρέπουν την πρόσβαση θεατών στο πίσω μέρος των χώρων τους, ώστε οι θεατές να έχουν πρόσβαση στα μέλη των ομάδων.


Κινητήρες: Ο κανονισμός χρήσης του ίδιου κινητήρα για δύο αγώνες παραμένει, ωστόσο η FIA αφήνει ένα μικρό περιθώριο: Αν ένας κινητήρας παρουσιάσει πρόβλημα μεταξύ τους τεχνικού ελέγχου κάθε αγώνα και του πρώτου σημείου ελέγχου χρόνου, επιτρέπεται να αλλαχθεί χωρίς ο οδηγός να δεχθεί ποινή.Κάθε ομάδα επιτρέπεται να έχει μόνο έναν εφεδρικό κινητήρα σε κάθε αγώνα.


Shakedown: Παρότι η πρόβα τζενεράλε κάθε αγώνα δεν απέκτησε ακόμα αγωνιστική ουσία, η FIA φιλοδοξεί να κάνει ελκυστικό το shakedown. Κάθε πλήρωμα των εργοστασιακών και των Β εργοστασιακών ομάδων είναι υποχρεωμένο να κάνει τουλάχιστον τέσσερα περάσματα και έπειτα να συμμετέχει στις εκδηλώσεις για το marketing και τα ΜΜΕ στο χώρο του μικρού Service του shakedown. Η διαδρομή του θα μπορεί να είναι μέρος μιας εκ των Ειδικών Διαδρομών του αγώνα.


Πρόγραμμα 2010: Το Ράλι Ακρόπολις απουσιάζει από το πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι 2010. Παρότι εγκαταλείφθηκε η ιδέα εναλλαγής αγώνων χρόνο παρά χρόνο, η αποτυχία του ελληνικού αγώνα στους τομείς της προβολής και του marketing του κόστισε τη θέση του – τουλάχιστον προς στιγμήν. Θεωρητικά το Ακρόπολις έχει τη δυναμική να επιστρέψει το 2011, καθώς βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι ενέργειες για την προβολή του.


Το WRC διατηρεί τον βασικό κορμό των Ράλι Φινλανδίας, Γαλλίας, Ισπανίας και Βρετανίας και οι περισσότεροι από τους φετινούς αγώνες είναι εκείνοι που είχαν μείνει έξω το 2009, με το εγκαταλειμμένο πλάνο εναλλαγής των αγώνων. Το Ράλι Ιορδανίας θα τελειώσει Σάββατο, λόγω της μουσουλμανικής θρησκείας, ενώ το Ράλι Τουρκίας φέτος θα έχει επίκεντρο για πρώτη φορά την Κωνσταντινούπολη, με τη ράμπα αφετηρίας και τερματισμού μπροστά στην Αγιά Σοφιά.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ WRC 2010











































12-14 Φεβρουαρίου Ράλι Σουηδίας
5-7 Μαρτίου Ράλι Μεξικού
1-3 Απριλίου Ράλι Ιορδανίας
16-18 Απριλίου Ράλι Τουρκίας
7-9 Μαΐου Ράλι Νέας Ζηλανδίας
28-30 Μαΐου Ράλι Πορτογαλίας
9-11 Ιουλίου Ράλι Βουλγαρίας
29-31 Ιουλίου Ράλι Φινλανδίας
20-22 Αυγούστου Ράλι Γερμανίας
10-12 Σεπτεμβρίου Ράλι Ιαπωνίας
30/09-3 Οκτωβρίου Ράλι Γαλλίας
22-24 Οκτωβρίου Ράλι Ισπανίας

11-14 Νοεμβρίου

Ράλι Βρετανίας

auto.in.gr