Πάνος Ν. Διαμάντης

Όπως το σκέφτεται η BMW Sauber, τα καλά πράγματα έρχονται σε αυτούς που περιμένουν. Δεν ήταν ποτέ στο πρόγραμμα η διεκδίκηση του πρωταθλήματος της Formula 1 το 2008, παρότι ο Robert Kubica ήταν εκεί και επέμενε. Ο τυχοδιωκτισμός, η εκμετάλλευση της περίστασης δεν είναι ο τρόπος της σύγχρονης επιχειρηματικότητας και η F1 έχει πάψει από χρόνια να είναι σπορ.


Ίσως εκτεθείς αν πιέσεις με ένα μονοθέσιο δύο, τρία δέκατα λιγότερο ταχύ από τα κορυφαία. Ίσως, πάλι, να γίνεις πρωταθλητής, όπως ο Fernando Alonso με τη Renault το 2005! Για τον Ισπανό και τον εκκεντρικό του διευθυντή Flavio Briatore δεν μοιάζει απόκοσμο αν σταθούν δίπλα στον τυχοδιωκτισμό. Για τη BMW, όμως, μοιάζει.


Στις αρχές του θέρους του 2008 η BMW βρέθηκε μπροστά σε μια κρίσιμη απόφαση: Ο Robert Kubica μόλις κέρδισε την πρώτη νίκη της ομάδας στον Καναδά και ηγείται του πρωταθλήματος οδηγών! Η BMW Sauber F1.08 είναι αρκετά γρήγορη και αποδοτική, αλλά όχι όσο η Ferrari F2008 και η McLaren MP4/23.


Όμως, από την άλλη πλευρά, η F2008 και η MP4/24 δείχνουν εξαιρετικά ευαίσθητες στις ξεχωριστές προδιαγραφές κάθε πίστας. Αυτό σημαίνει ότι όταν μια πίστα δεν ταιριάζει στη Ferrari ή στη McLaren, η αταίριαστη τείνει να χάνει ακόμα και από τη BMW που σπάνια διέκρινε ένα σιρκουί ανάμεσα σε ταιριαστό ή αταίριαστο για εκείνη. Με έναν Robert Kubica που πάντοτε ήταν εκεί για να απομυζήσει ό,τι είχε και δεν είναι το αυτοκίνητο να του δώσει.


Με έναν Robert Kubica που δεν έκανε λάθη, όπως οι τρεις διεκδικητές του τίτλου – ο Felipe Massa στους δύο πρώτους αγώνες, ο Lewis Hamilton στη Μαλαισία, ο Kimi Raikkonen στο Μονακό. Αν τα πράγματα συνεχίζονταν έτσι (και δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το αντίθετο), με τη σταθερότητά του και μόνο ο Πολωνός θα έμενε μέχρι τέλους στη μάχη του πρωταθλήματος.


Αρκεί η BMW Sauber να το ήθελε. Εξελίσσοντας σε μέγιστο βαθμό το μονοθέσιο. Ο Robert χάλασε τον κόσμο, πίεσε όσο μπορούσε – όμως ποτέ δεν κατάφερε να πείσει τη BMW ότι ο τυχοδιωκτισμός δεν είναι για εκείνη απόκοσμος.


Δεν είναι ο τρόπος της σύγχρονης επιχειρηματικότητας. Ίσως θα μιλούσε κανείς για μια μεγάλη ευκαιρία που η βαυαρική εταιρεία σπατάλησε, όμως θα είχε άδικο. Διότι τα λόγια του αγωνιστικού διευθυντή της BMW, Dr. Mario Theissen, στην παρουσίαση της νέας BMW Sauber F1.09 είναι αποστομωτικά.


Πριν από τέσσερα χρόνια θέσαμε στόχο να κερδίσουμε τους πρώτους μας βαθμούς το 2006, το πρώτο μας βάθρο το 2007, την πρώτη νίκη το 2008 και μετά είπαμε ότι από το 2009 θέλουμε να διεκδικούμε το πρωτάθλημα. Μέχρι τώρα πετύχαμε όλους τους στόχους μας. Δεν χρειάζεται να πει κάτι παραπάνω.


Μπροστά στο σταυροδρόμι


Επιστρέφουμε στο καλοκαίρι του 2008. Η BMW επέλεξε στο σταυροδρόμι να βαδίσει στο δρόμο που είχε προκαθορίσει, που είχε ήδη χαρτογραφήσει, παρά να χαθεί μέσα στον έτερο δρόμο, σε εκείνον με τα ψηλά αγκάθια που μπορεί να οδηγούσε σε μια παραδείσια πηγή, μπορεί όμως και να οδηγούσε σε έναν λάκκο με κινούμενη άμμο. Ο δεύτερος δεν θα ήταν παρά απλός και ξεκάθαρος τυχοδιωκτισμός – και αυτός δεν είναι ο τρόπος.


Ο Robert Kubica εκνευρίστηκε και δεν το έκρυβε. Ούτε το έκρυψε στην παρουσίαση της νέας BMW Sauber F1.09, στη Βαλένθια την Τρίτη (20/01). Ορισμένες φορές είναι πολύ δύσκολο να κατανοήσουμε κάποιες περιστάσεις και όλοι έχουν διαφορετικές απόψεις. Το αποδέχομαι αυτό, είπε ο Πολωνός.


Πέρσι είχαμε καλή ευκαιρία – ίσως όχι για το πρωτάθλημα, αλλά για να τερματίσουμε λίγο ψηλότερα. Ήρθα στη BMW Sauber όταν η ομάδα ήταν εντελώς νέα και στη διάρκεια του 2006 και του 2007 βελτιωθήκαμε πολύ. Πέρσι νομίζω ότι χαθήκαμε ορισμένες φορές. Η εξέλιξη δεν έφερνε τα αποτελέσματα που περιμέναμε.


Η εξέλιξη δεν χάθηκε χωρίς λόγο. Η BMW αφαίρεσε μεγάλο ποσοστό των υποδομών της από την εξέλιξη του μονοθεσίου του 2008 και τις μετέθεσε στην δημιουργία της F1.09, του μονοθεσίου που εξαρχής δημιουργήθηκε με στόχο την κατάκτηση του πρωταθλήματος, γεννήθηκε μαζί με τον στόχο αυτό – δεν της προέκυψε στην πορεία.


Όλα είναι στη σειρά τώρα. Τόσο πολύ τακτοποιημένα, που η BMW Sauber έγινε το Νοέμβριο η μοναδική ομάδα που στο ενδιάμεσο μονοθέσιό της το Νοέμβριο είχε πλήρες αμάξωμα προδιαγραφών 2009, αλλά και το Δεκέμβριο η μοναδική που έφτασε να κάνει ακόμα και δοκιμές στρατηγικής με τη χρήση ή μη του Συστήματος Ανάκτησης Κινητικής Ενέργειας (KERS)! Οι άλλες είτε απλά το δοκίμαζαν για πρώτη φορά, είτε δεν το είχαν καν έτοιμο ακόμα.


Ο σχεδιασμός της BMW Sauber F1.09 είχε ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο του 2008, πριν καν αρχίσει να αγωνίζεται η προηγούμενη F1.08, στο Χίνβιλ εργάστηκαν σκληρά στη μείωση του βάρους για να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο έρμα μετά την τοποθέτηση του συστήματος KERS – το οποίο, παρεμπιπτόντως, είναι κατασκευασμένο αποκλειστικά στο εργοστάσιο της BMW στο Μόναχο, σε αντίθεση με αρκετές άλλες ομάδες που το αγοράζουν.


Η F1.09 δείχνει περισσότερο προηγμένη, μελετημένη, ισορροπημένη και η ίδια η ομάδα εκτιμά ότι βρίσκεται ήδη ένα βήμα πιο μπροστά από τις άλλες ομάδες σε ό,τι έχει να κάνει με το KERS και, κυρίως, τις συνέπειες της χρήσης του. Εξάλλου, δεν θα έθετε βέτο το χειμώνα να μην αναβληθεί για το 2010 η εισαγωγή του KERS στο σπορ!


Αποστομωτικά, ακούγονται όλα αυτά, σε όσους κρίνουν την πολιτική της BMW Sauber. Ο στόχος μας ήταν να βελτιώσουμε την απόδοσή μας περισσότερο από τις υπόλοιπες ομάδες. Το 2009 θέλουμε να διατηρήσουμε την αξιοπιστία μας και να φτάσουμε σε κορυφαία επίπεδα απόδοσης, συνέχισε ο M. Theissen.


Ωστόσο, όπως κάθε ευφυής άνθρωπος, δεν έχει έπαρση: Γνωρίζουμε ότι στοχεύουμε πολύ ψηλά. Αυτό είναι το τελευταίο βήμα της εξέλιξής μας, αλλά είναι και το δυσκολότερο. Πετυχαίνουμε το στόχο που θέτουμε κάθε χρόνο και φέτος θα προσπαθήσουμε να κάνουμε το ίδιο, κατέληξε ο Γερμανός μηχανολόγος.


Ο Robert και ο Albert2


Όλα είναι στη σειρά τώρα. Η διεκδίκηση του τίτλου, που πέρσι θα φάνταζε ως τυχοδιωκτισμός, σήμερα δεν είναι τίποτα τέτοιο. Είναι μια λογική συνέχεια του προγράμματος, είναι το επόμενο βήμα – το στέρεο επόμενο βήμα, όχι μια μετέωρη εκμετάλλευση μιας περίστασης ευνοϊκής.


Οι δύο ισχυρές βάσεις που συνθέτουν αυτό το στέρεο βήμα είναι η επένδυση της BMW Sauber στην τεχνολογία CFD (Computational Fluid Dynamics), με την τοποθέτηση του υπερεξελιγμένου υπολογιστή Albert2 και ο Robert Kubica. Ο Πολωνός δεν είναι έτοιμος να γίνει πρωταθλητής – είναι γεννημένος να γίνει πρωταθλητής.


Ας ξεκινήσουμε τον Albert2. Η επιλογή της BMW να επενδύσει σε αυτό το πρόγραμμα αντί να κατασκευάσει δεύτερη αεροσήραγγα, όπως προτίμησαν αρκετές άλλες ομάδες, εκ των υστέρων αποδεικνύεται εξαιρετικά εμπνευσμένη ενόψει της ραγδαίας μείωσης της χρήσης της αεροσήραγγας αλλά και της απαγόρευσης δοκιμών κατά τη διάρκεια της σεζόν, που θα ισχύουν από φέτος για λόγους μείωσης του κόστους!


Η τεχνολογία CFD είναι εκείνη που κατάφερε να επιλύσει τα σοβαρά προβλήματα της F1.08 ακριβώς τέτοια εποχή πριν από ένα χρόνο, όταν το γερμανικό μονοθέσιο επεφύλασσε πολύ δυσάρεστες εκπλήξεις στους πρώτους του γύρους. Η ομάδα πήρε τα δεδομένα που συνέλλεξε στην πίστα και μέσω το CFD πέτυχε ένα μικρό θαύμα.


Στον τρίτο αγώνα της χρονιάς, στο Μπαχρέιν, η F1.08 κατέκτησε την πρώτη pole position της ομάδας -αν και με λιγότερα καύσιμα από τη Ferrari- και ο Nick Heidfeld δήλωσε ότι δεν έχει ζήσει στο παρελθόν τόσο ραγδαίο ρυθμό εξέλιξης ενός μονοθεσίου!


Η BMW Sauber εξέλιξε το δικό της μονοθέσιο με ρυθμό ταχύτερο του ανταγωνισμού – και ακριβώς αυτό δείχνει να κάνει και με τη νέα F1.09. Το κυριότερο όμως είναι ότι δείχνει ικανή να το πετύχει και στη διάρκεια της σεζόν, όταν οι δοκιμές θα απαγορεύονται και όταν ο ρυθμός εξέλιξης θα είναι ακριβώς ανάλογος των βαθμών.


Κι αν ένα μονοθέσιο είναι στην αιχμή, ένας οδηγός – ηγέτης, αισθανόμενος τεράστια αυτοπεποίθηση, μπορεί να κάνει πρωταθλητισμό. Ο Robert Kubica είναι αναμφίβολα τέτοιος. Ίσως κάποιος να αισθανόταν δέος και να έσκυβε το κεφάλι μπροστά στην ομάδα που τον έβαλε στη Formula 1.


Όμως ο Πολωνός είναι διαφορετικός. Μοιάζει σαν να… ζητά το σεβασμό της ομάδας μόνο και μόνο επειδή βρίσκεται εκεί, χωρίς να το κάνει με υπεροψία. Είναι αποτέλεσμα της συγκλονιστικής του αυτοπεποίθησης – ένα γνώρισμα των αληθινά σπουδαίων οδηγών. Όπως του Ayrton Senna, για παράδειγμα, ο οποίος σε αγωνιστικά βρεφική ηλικία δεν είχε διστάσει να ζητήσει ένα εξωφρενικό ποσό από τον Enzo Ferrari για να πάει στο Μαρανέλο!


Όταν ο Robert Kubica παίρνει πρωτοβουλίες, όταν διαφωνεί με τους μηχανικούς, όταν επιμένει σε στησίματα που εκείνος θεωρεί σωστά, όταν μέσω ραδιοεπικοινωνίας αντιδρά στην εντολή να μπει στα pits επειδή κάνει την δική του εκτίμηση για τον καιρό, το κάνει από αυτοπεποίθηση και, πλέον, εμπειρία.


Κι ακόμη, στη συντριπτική πλειοψηφία των αγώνων του 2008 πήρε ό,τι είχε το μονοθέσιο να του δώσει και έκανε ελάχιστα λάθη (είχε μόνο μια έξοδο στο «ποτάμι» του Silverstone), σε αντίθεση με τα αμέτρητα σφάλματα των διεκδικητών του τίτλου. Αν και, πρέπει να πούμε, ο Πολωνός δεν είχε την πίεση του πρωταθλητισμού.


Είναι ηγέτης σαν τον Fernando Alonso, βγαίνει εκείνος μπροστά, ζητάει εκείνος πράγματα, εκτιμά εκείνος τις επιλογές – υπερασπίζεται με θέρμη τις απόψεις του στην ομάδα, δεν περιορίζεται σε ρόλο κάπως παθητικό, σαν τον Felipe Massa και τον Lewis Hamilton (ο Kimi Raikkonen είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο μόνος του).


Κάνοντας ακριβή διάγνωση όλων αυτών, η BMW Sauber αποφάσισε πέρσι να χτίσει το μέλλον της πάνω στον Πολωνό. Κατασκεύασε ένα μονοθέσιο περισσότερο ταιριαστό στο εξαιρετικά βίαιο (περίσσότερο ακόμα και από του Alonso!) οδηγικό στιλ του Πολωνού, εις βάρους του ήπιου στην οδήγηση Nick Heidfeld.


Η BMW Sauber F1.08 ταίριαξε πολύ στον Robert Kubica διότι προσέφερε αρκετή πρόσφυση εμπρός, την οποία ο Πολωνός χρειάζεται για την βίαιη, απότομη είσοδό του στη στροφή και τη διατήρηση της κεκτημένης του ταχύτητας χωρίς να υποφέρει από υποστροφή.


Για τον R. Kubica, είναι ευχής έργο ότι τα φετινά ελαστικά slicks (και η μεταφορά βάρους προς τα μπροστά που εκείνα απαιτούν) θα προσφέρουν ακόμα περισσότερη πρόσφυση των εμπρός ελαστικών! Το μονοθέσιο θα ταιριάζει ξανά στο οδηγικό του στιλ. Με εξαίρεση το σύστημα KERS.


Ίσως αυτή να είναι η μοναδική αχίλλειος πτέρνα του συνδυασμού για φέτος. Το πρόβλημα είναι η σωματοδομή του Robert. Είναι από τους πιο ψηλούς και βαρείς οδηγούς της Formula 1 και αυτό δεν βοηθάει καθόλου τους μηχανικούς στη μεταφορά βάρους εμπρός, τώρα που το KERS αναγκαστικά φορτώνει το μονοθέσιο με περίπου 30-40 κιλά σχετικά ψηλά και πίσω από τον οδηγό.


[Το KERS] θα είναι πολύ σημαντικό ζήτημα, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε για να δούμε, είπε ο Robert Kubica. Εκτιμώ ότι το μειονέκτημα θα είναι ακόμα μεγαλύτερο αν είσαι πιο μεγαλόσωμος και βαρύτερος οδηγός. Αλλά δεν μπορώ να αλλάξω κάτι.


auto.in.gr