Ταϊβάν: Δημιουργεί στρατιά drones για μία πιθανή εισβολή της Κίνας
Η Ταϊβάν έχει αρχίσει να λαμβάνει προληπτικά μέτρα για να υπερασπιστεί εαυτόν σε μία εισβολή της Κίνας, σχεδιάζοντας ένα μεγαλόπνοο πλάνο για την κατασκευή χιλιάδων drones
Άσβεστη παραμένει η ανησυχία στην Ταϊβάν για μία πιθανή εισβολή από την Κίνα, με προσπάθειες να διεξάγονται ώστε να κατασκευαστεί μεγάλος αριθμός drones που θα μπορέσει να αντισταθεί στις κινεζικές δυνάμεις.
Η Ταϊβάν λαμβάνει μέτρα
Ένα πρωί κατά τον περασμένο μήνα, τρία θαλάσσια μη επανδρωμένα αεροσκάφη διέσχισαν τον κόλπο Su’ao, στα ανοικτά της τραχιάς βορειοανατολικής ακτής της Ταϊβάν.
Το μικροσκοπικό «αόρατο» Carbon Voyager 1, το ταχύτατα κινούμενο Black Tide I και το Sea Shark 800 που μεταφέρει εκρηκτικά αποτέλεσαν το αποκορύφωμα μιας έκθεσης για εταιρείες που διεκδικούν να βοηθήσουν την Ταϊβάν να δημιουργήσει μια ναυτική δύναμη μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Η Ταϊπέι πιστεύει ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην απόκρουση της Κίνας σε περίπτωση που οι δυνάμεις της επιχειρήσουν να εισβάλουν στο αυτοδιοικούμενο νησί, το οποίο το Πεκίνο έχει απειλήσει να προσαρτήσει με τη βία, αν χρειαστεί, αναφέρει δημοσίευμα του Al Jazeera.
Μια κινεζική εισβολή στην Ταϊβάν θα περιλάμβανε την αποστολή σκαφών από το Πεκίνο πέρα από τον πορθμό της Ταϊβάν πλάτους 180 χιλιομέτρων
Το Su’ao απέχει μόλις 60 χιλιόμετρα (37 μίλια) από το Fulong, μία από τις λεγόμενες «κόκκινες παραλίες» που έχουν αναγνωριστεί από αμυντικούς εμπειρογνώμονες ως πιθανές περιοχές απόβασης του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) λόγω της μοναδικής τοπογραφίας τους.
Ενώ η Ρωσία έστειλε τανκς πέρα από τα χερσαία σύνορα για να ξεκινήσει τον πόλεμό της στην Ουκρανία το 2022, μια κινεζική εισβολή στην Ταϊβάν θα περιλάμβανε την αποστολή σκαφών από το Πεκίνο πέρα από τον πορθμό της Ταϊβάν πλάτους 180 χιλιομέτρων.
Ο ρόλος των drones
Ενώ τα ταραγμένα νερά του Πορθμού της Ταϊβάν, η ορεινή γεωγραφία της Ταϊβάν και οι ρηχές παραλίες της αποτελούν τρομερές προκλήσεις για μια αμφίβια εισβολή, η τεχνολογική πρόοδος και η εκστρατεία εκσυγχρονισμού της PLA που διαρκεί δεκαετίες έχουν σταθερά μειώσει τις φυσικές άμυνες του νησιού.
Αντιμέτωπη με έναν δραστικά μεγαλύτερο και ισχυρότερο αντίπαλο, η αμυντική στρατηγική της Ταϊβάν μετατοπίζεται σταθερά προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της ικανότητας ασύμμετρου πολέμου, έτσι ώστε μια εισβολή να είναι πολύ δαπανηρή για το Πεκίνο.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, από θαλάσσια σκάφη έως όπλα αυτοκτονίας μιας χρήσης και οχήματα πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR) μεγάλου ύψους, αποτελούν βασικό στοιχείο της λεγόμενης «στρατηγικής ακανθόχοιρου» της Ταϊπέι.
«Δεν σημαίνει ότι πρέπει να κατασκευάσουμε ένα drone για το δικό τους ένα drone», δήλωσε στο Al Jazeera ο Τσεν Κουάν-Τινγκ, νομοθέτης του κυβερνώντος Δημοκρατικού Προοδευτικού Κόμματος που συμμετέχει στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων και άμυνας του νομοθετικού σώματος.
Αντίθετα, είπε ο Τσεν, η Ταϊβάν μπορεί να διατηρήσει το πλεονέκτημά της μέσω «ανατρεπτικών καινοτομιών».
«Πρέπει να ενθαρρύνουμε τις νεοσύστατες επιχειρήσεις να βρουν κάτι φθηνότερο και κάτι που θα ταιριάζει στο έδαφος της Ταϊβάν. Αυτό είναι το πλεονέκτημά μας», δήλωσε.
Η Ταϊβάν δεν είναι άγνωστη στην παραγωγή υψηλής τεχνολογίας.
Υψηλή τεχνολογία
Η δημοκρατία της Ανατολικής Ασίας είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής τσιπ στον κόσμο, χάρη στην Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), η οποία παράγει περίπου το 90% των πιο προηγμένων ημιαγωγών, αλλά διαπρέπει επίσης στην κατασκευή των πάντων, από ανεμογεννήτριες μέχρι βίδες και συνδετήρες για την αεροδιαστημική βιομηχανία.
Το 2022, η κυβέρνηση της Ταϊβάν εγκαινίασε την πρωτοβουλία «Drone National Team» σε μια προσπάθεια να αναπτύξει μια εγχώρια βιομηχανία drone ικανή να αποκρούσει μια κινεζική εισβολή και να διατηρήσει την παραγωγή σε συνθήκες πολέμου.
Ενώ ο αμυντικός τομέας της Ταϊβάν αναπτύσσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη από τη δεκαετία του 1990, οι Ταϊβανέζοι κατασκευαστές αγωνίζονται εδώ και καιρό να ανταγωνιστούν τις χαμηλές τιμές που προσφέρουν οι Κινέζοι κατασκευαστές, ιδίως η DJI με έδρα τη Σενζέν, η οποία κατέχει μερίδιο άνω του 70% της παγκόσμιας αγοράς.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος είδε το Κίεβο να κάνει εκτεταμένη χρήση του πολέμου με μη επανδρωμένα αεροσκάφη για να κρατηθεί απέναντι στη Μόσχα, ενίσχυσε την πεποίθηση στην Ταϊπέι ότι τα μη επανδρωμένα οχήματα θα μπορούσαν να είναι αποφασιστικής σημασίας για την απόκρουση του πολύ μεγαλύτερου στρατιωτικού εχθρού της.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ταϊπέι για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το κρατικό Εθνικό Ινστιτούτο Επιστήμης και Τεχνολογίας Chung-Shan, το οποίο διοργάνωσε τον Ιούνιο την έκθεση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, έχουν αναλάβει τη συνεργασία με εργολάβους για την παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στρατιωτικού επιπέδου.
Ο πρόεδρος της Ταϊβάν Γουίλιαμ Λάι Τσινγκ-Τε έχει εκφράσει την επιθυμία του να γίνει η Ταϊβάν «ασιατικός κόμβος» για την τεχνολογία.
Στο πλαίσιο μιας παράλληλης πρωτοβουλίας, το Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων συντονίζει ένα πρόγραμμα για να βοηθήσει τον ιδιωτικό τομέα να κατασκευάσει και να πουλήσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη «διπλής χρήσης», τα οποία εξυπηρετούν εμπορικούς και στρατιωτικούς σκοπούς, τόσο για την τοπική όσο και για την υπερπόντια αγορά.
Ο πρόεδρος της Ταϊβάν Γουίλιαμ Λάι Τσινγκ-Τε έχει εκφράσει την επιθυμία του να γίνει η Ταϊβάν «ασιατικός κόμβος» για την τεχνολογία και την κατασκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Για την Ταϊβάν, η προσπάθεια να γίνει ένα ισχυρό κέντρο παραγωγής μη επανδρωμένων αεροσκαφών είναι ένας αγώνας δρόμου με τον χρόνο.
Ο ναύαρχος των Ηνωμένων Πολιτειών Φίλιπ Ντέιβιντσον, διοικητής της Διοίκησης Ινδο-Ειρηνικού των ΗΠΑ, έχει εκτιμήσει ότι η PLA θα είναι σε θέση να εισβάλει στην Ταϊβάν μέχρι το 2027.
Τα προβλήματα του μακρόπνοου πλάνου
Παρά την πιεστική ανάγκη για μια τρομερή δύναμη μη επανδρωμένων αεροσκαφών, η πρόοδος της Ταϊβάν στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας της ήταν στην καλύτερη περίπτωση άνιση, λένε οι ειδικοί, με τα προβλήματα να ξεκινούν με υπερβολικά μετριοπαθείς στόχους που δεν ανταποκρίνονται στην κλίμακα της απειλής.
Όπως τονίζει το Al Jazeera, η Ταϊβάν έχει θέσει ως στόχο η τοπική βιομηχανία να παράγει 15.000 μη επανδρωμένα αεροσκάφη διπλής χρήσης το μήνα έως το 2028, ενώ το υπουργείο Άμυνας έχει παραγγείλει 700 μη επανδρωμένα αεροσκάφη στρατιωτικού τύπου (UAV) και 3.422 μη επανδρωμένα αεροσκάφη διπλής χρήσης από τοπικούς κατασκευαστές, σύμφωνα με στοιχεία του υποστηριζόμενου από την κυβέρνηση Ερευνητικού Ινστιτούτου για τη Δημοκρατία, την Κοινωνία και την Αναδυόμενη Τεχνολογία (DSET).
Η Ταϊβάν παρήγγειλε επίσης περίπου 1.000 UAV από τις ΗΠΑ το 2024 και έθεσε νέο στόχο τον Μάιο για την προμήθεια άλλων 47.000 μη επανδρωμένων αεροσκαφών τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Οι νεότεροι αριθμοί προμηθειών δεν έχουν ακόμη ληφθεί υπόψη στον εθνικό προϋπολογισμό, πράγμα που σημαίνει ότι υπόκεινται σε πιθανές αλλαγές.
Παρά τους διευρυμένους στόχους, οι αριθμοί -ιδιαίτερα των στρατιωτικών UAV- είναι μικροί για τα δεδομένα του σύγχρονου πολέμου, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες σε θέματα άμυνας.
Κατά τη διάρκεια των εναρκτήριων βολών μιας σύγκρουσης με την Κίνα, η Ταϊπέι και το Πεκίνο αναμένεται να «χρησιμοποιούν χιλιάδες UAVs σε καθημερινή, αν όχι ωριαία βάση», σύμφωνα με έκθεση του Ναυτικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ τον Απρίλιο.
Η έκθεση εκτιμούσε ότι η πρόσφατη αγορά από την Ταϊβάν 291 UAV Altius-600M, 685 πυρομαχικών παραμονής Switchblade και 4 μη επανδρωμένων αεροσκαφών MQ-9B – μέρος ενός ανεκτέλεστου όγκου στρατιωτικών παραγγελιών ύψους 21 δισ. δολαρίων στην κυβέρνηση των ΗΠΑ – θα άντεχε μόλις τέσσερις έως πέντε βολές εναντίον της PLA.
Ανάγκη για καλύτερο σχεδιασμό
Μιλώντας σε σύνοδο κορυφής του DSET για την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ταϊπέι τον περασμένο μήνα, ο Πίτερ Μάτις, πρόεδρος του ιδρύματος Jamestown Foundation με έδρα τις ΗΠΑ, δήλωσε ότι η Ταϊβάν πρέπει να σκεφτεί σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα για να καλύψει τις ανάγκες της σε εκπαίδευση και αποθέματα.
Ο Γιούριι Πόιτα, επικεφαλής του τμήματος Ασίας-Ειρηνικού στο Κέντρο Μελετών Στρατού, Μετατροπής και Αφοπλισμού με έδρα το Κίεβο, σημείωσε ότι η Ουκρανία σχεδιάζει να κατασκευάσει 200.000 το μήνα το 2025, δηλαδή περίπου «τον ίδιο αριθμό με αυτόν που θέλει να [παράγει] η Ταϊβάν σε ένα χρόνο».
Η Ταϊβάν πρέπει να είναι προετοιμασμένη να προσαρμόζεται καθώς χτίζει το οπλοστάσιό της.
Οι ουκρανικές ταξιαρχίες καταναλώνουν 50 έως 100 μη επανδρωμένα αεροσκάφη πρώτου προσώπου (FPV) – τα οποία δίνουν στον πιλότο μια εικόνα του πεδίου μάχης σε πραγματικό χρόνο – κάθε μέρα, δήλωσε ο Πόιτα στο Al Jazeera.
Η Ταϊβάν πρέπει να είναι προετοιμασμένη να προσαρμόζεται καθώς χτίζει το οπλοστάσιό της, μεταξύ άλλων δίνοντας προσοχή στις εξελίξεις στη Ρωσία και την Ουκρανία, δήλωσε ο Μίσα Λου, ειδικός στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στην ταϊβανέζικη startup Tron Future.
«Στην Ουκρανία και τη Ρωσία, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν ήδη εξελιχθεί πέρα από τον απλό σκοπό της αναγνώρισης και των χτυπημάτων», δήλωσε ο Λου στο ειδησεογραγικό μέσο.
«Με απλά λόγια, ο στρατός της Ταϊβάν πρέπει να επιταχύνει τη διαδικασία για να καταλάβει το ρόλο της τεχνολογίας των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον αμυντικό σχεδιασμό και την εκπαίδευσή του», είπε ο ίδιος.