Τρίτη 30 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Αυτό είναι το πιο περιζήτητο εξάρτημα αυτοκινήτου για τους κλέφτες

Αυτό είναι το πιο περιζήτητο εξάρτημα αυτοκινήτου για τους κλέφτες

Ο καταλύτης μπορεί να αφαιρεθεί σε λίγα δευτερόλεπτα και είναι πανάκριβος λόγω των πολύτιμων μετάλλων στο εσωτερικό του

Το κύμα κλοπών έχει αποκτήσει ανησυχητική τάση σε όλο τον κόσμο και φυσικά και στην Ελλάδα. Βασικό αντικείμενο προς κλοπή είναι ένα: Οι καταλύτες αυτοκινήτων έχουν γίνει στόχος των εγκληματιών που τους αναζητούν για την αξία των μετάλλων που περιέχουν.

Χρειάζονται μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να αφαιρέσουν τον καταλύτη, για τον οποίο ο τελικός… προορισμός είναι να τον αποσυνθέσουν στα μέταλλα που περιέχει. Το κάνουν λόγω της υψηλής αξίας του στη μαύρη αγορά, ακριβώς τώρα που όλες οι τιμές για πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί σημαντικά.

«Χτυπάνε» τα αμάξια μόνο για τους καταλύτες

Στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης με βάση τις εκθέσεις των Αρχών οι ληστές χτυπάνε αυτοκίνητα μόνο για τους καταλύτες τους. Ο λόγος για τον οποίο οι ληστές στρέφονται στους καταλύτες είναι λόγω των πολύτιμων μετάλλων που περιέχουν, όπως το παλλάδιο και το ρόδιο.

Η κλοπή των καταλυτών προκαλεί όπως είναι φυσικό προβλήματα στους ιδιοκτήτες των οχημάτων, καθώς η αντικατάσταση τους είναι δαπανηρή και προκαλεί καθυστερήσεις στη χρήση του αυτοκινήτου. Επίσης, η κλοπή καταλυτών μπορεί να προκαλέσει περιβαλλοντικές επιπτώσεις λόγω των επιβλαβών ουσιών που περιέχονται μέσα στους καταλύτες και μπορούν να εκλυθούν στο περιβάλλον.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έχει φτάσει και εκεί αυτή η νέα τάση κλοπών, έχουν εμφανιστεί ιδέες για μπλόκο στους κλέφτες όπως η σφράγιση του αριθμού πλαισίου του οχήματος στους καταλυτικούς μετατροπείς.

Πώς τον κλέβουν

Η σφράγιση του αριθμού πλαισίου ενός καταλύτη μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή της κλοπής, αλλά δεν είναι ο απόλυτος τρόπος για να αποφευχθεί εντελώς αφού οι συμμορίες μπορεί να ξεπεράσουν αυτά τα εμπόδια κυρίως εάν έχουν την κατάλληλη εξοπλισμένη εργαλειοθήκη.

Η σφράγιση του αριθμού πλαισίου μπορεί να είναι χρήσιμη ως ένα επιπλέον εμπόδιο για τους κλέφτες, καθώς η αφαίρεση της σφράγισης απαιτεί επιπλέον χρόνο και προσπάθεια. Ωστόσο, αυτό δεν είναι αδύνατον να γίνει.

Πέρα από τη σφράγιση του αριθμού πλαισίου, υπάρχουν και άλλα μέτρα που μπορούν να βοηθήσουν στην αποτροπή της κλοπής του καταλύτη, όπως η εγκατάσταση ασφαλείας καταλύτη.
Μέσω μιας αντίδρασης που προκαλείται από τα πολύτιμα μέταλλα που περιέχονται στον καταλύτη (ρόδιο, παλλάδιο και πλατίνα) και τη συμβολή του ατμοσφαιρικού οξυγόνου, οι επιβλαβείς εκπομπές μετατρέπονται στοιχεία όπως το άζωτο (N2), διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και υδρατμούς (H2O), που λιγότερο επιβλαβείς για το περιβάλλον.

Πανάκριβοι

Το κόστος ενός καταλύτη αυτοκινήτου μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με διάφορους παράγοντες, όπως η μάρκα και το μοντέλο του οχήματος, ο τύπος του καταλύτη (πρωτογενής ή δευτερογενής), καθώς και ο τόπος αγοράς και η διαθεσιμότητα των ανταλλακτικών.

Γενικά, οι καταλύτες αυτοκινήτων μπορεί να κοστίζουν κάπου μεταξύ 100 και 1000 δολαρίων ΗΠΑ ή περισσότερο, ανάλογα με το αυτοκίνητο. Οι καταλύτες που περιλαμβάνουν πολύτιμα μέταλλα όπως το παλλάδιο και το ρόδιο είναι συνήθως ακριβότεροι και μπορεί να φτάσουν ακόμη και τα 3.000 ευρώ.

Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το κόστος εργασίας για την εγκατάσταση του καταλύτη από ένα εξουσιοδοτημένο σέρβις ή τεχνικό. Συνήθως, αυτό το κόστος περιλαμβάνεται στη συνολική τιμή που χρεώνεται για την αντικατάσταση του καταλύτη.

Ανθούν οι κλοπές των καταλυτών από τα αυτοκίνητα

Κομβική η σημασία του καταλύτη για το αυτοκίνητο

Από σπάνια μέταλλα

Για την ιστορία, το παλλάδιο είναι ένα σπάνιο μέταλλο που ανήκει στην ομάδα των πολυτίμων μετάλλων. Ο ατομικός αριθμός του είναι 46 και η χημική του ονομασία είναι Pd. Είναι λευκό, μαλακό και ελαστικό μέταλλο που δεν αντιδρά με πολλές ουσίες, συμπεριλαμβανομένων των οξέων, και έχει υψηλή αντοχή στη διάβρωση.

Το παλλάδιο χρησιμοποιείται κυρίως στη βιομηχανία ως καταλύτης σε χημικές διεργασίες, κυρίως στην παραγωγή καυσίμων όπως η βενζίνη και φυσικά για τους καταλύτες αυτοκινήτων. Επίσης, χρησιμοποιείται στην ηλεκτρονική βιομηχανία για την κατασκευή αισθητήρων, στην οδοντιατρική για την κατασκευή ενθετικών, και στην κοσμηματοποιία για την κατασκευή κοσμημάτων λόγω της λευκής του απόχρωσης και της αντοχής του στη διάβρωση.

Το ρόδιο είναι ένα ακόμα μέταλλο της ομάδας των πολυτίμων μετάλλων. Ο ατομικός αριθμός του είναι 45 και η χημική του ονομασία είναι Rh. Το ρόδιο είναι ένα άσπρο μέταλλο που είναι ανθεκτικό στη διάβρωση και έχει υψηλή λαμπρότητα.

Και το ρόδιο χρησιμοποιείται ευρέως στη βιομηχανία ως καταλύτης σε διάφορες χημικές διεργασίες, όπως η παραγωγή χημικών, η παραγωγή υδρογόνου και η κατασκευή καυσίμων. Επίσης, χρησιμοποιείται στην κοσμηματοποιία για την κατασκευή κοσμημάτων λόγω της υψηλής του ανθεκτικότητας και της λαμπρότητάς του. Επιπλέον, χρησιμοποιείται στην ιατρική για την κατασκευή ορθοπεδικών εμφυτευμάτων και στην οδοντιατρική για την κατασκευή οδοντικών ενθετικών.

Η λειτουργία ενός καταλύτη

Ένας καταλύτης αυτοκινήτων είναι ένα σημαντικό μέρος του συστήματος εκπομπών του αυτοκινήτου που χρησιμοποιείται για τη μείωση των εκπομπών επιβλαβών αερίων από την καύση των καυσίμων. Ο καταλύτης λειτουργεί ως φίλτρο που μετατρέπει τις επιβλαβείς εκπομπές αερίων που παράγονται κατά την καύση των καυσίμων σε ασφαλέστερες εκπομπές. Οι καταλύτες αυτοκινήτων συνήθως περιέχουν πολύτιμα μέταλλα όπως το παλλάδιο και το ρόδιο, τα οποία δρουν ως καταλυτικά στοιχεία για την αντιμετώπιση των επιβλαβών εκπομπών.

Κατά την καύση των καυσίμων, οι επιβλαβείς αέριες εκπομπές όπως το οξείδιο του αζώτου (NOx), οι υδρογονάνθρακες (HC) και το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) περνούν μέσα από τον καταλύτη, όπου υφίστανται χημικές αντιδράσεις που τις μετατρέπουν σε μη επιβλαβείς εκπομπές όπως το αζωτικό αέριο (N2), το νερό (H2O) και το διοξείδιο του άνθρακα (CO2). Οι καταλύτες είναι υποχρεωτικοί σε σχεδόν όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών που απαιτούν τη μείωση των εκπομπών και την προστασία της ατμόσφαιρας.

Sports in

Ο Μότα γράφει ιστορία με την Μπολόνια

Οι «ροσομπλού» θα παίξουν σε ευρωπαϊκή διοργάνωση μετά από 22 χρόνια και κάνουν... όνειρα ακόμα και για συμμετοχή στο Τσάμπιονς Λιγκ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 30 Απριλίου 2024