Κυριακή 28 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Οι κωφοί ράπερ που γράφουν ρίμες στη νοηματική γλώσσα αλλάζουν την έννοια της μουσικής

Οι κωφοί ράπερ που γράφουν ρίμες στη νοηματική γλώσσα αλλάζουν την έννοια της μουσικής

Τον Απρίλιο του 2023, ο DJ Supalee διοργάνωσε το Supafest Reunion 2023 για να παρτάρουν τα μέλη της κοινότητας των Κωφών των ΗΠΑ.

Η εκδήλωση περιελάμβανε εμφανίσεις από τον R&B καλλιτέχνη και ράπερ Sho’Roc, τη γυναίκα ράπερ Beautiful The Artist, το συγκρότημα Sunshine 2.0, τους DJs Key-Yo και Hear No Evil, καθώς και τον καλλιτέχνη ASL και πρώην ράπερ Polar Bear, ο οποίος τώρα ακούει στο όνομα Red Menace.

Πολλοί από αυτούς τους καλλιτέχνες, ακτιβιστές και επιχειρηματίες έχουν συμβάλει σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη χιπ-χοπ σκηνή εντός της κοινότητας των κωφών, η οποία περιλαμβάνει ένα υποείδος της ραπ γνωστό ως dip hop.

Δείτε το βίντεο

Μουσική για όλους

Καθώς το χιπ-χοπ φτάνει στην 50ή επέτειό του, πέντε δεκαετίες πολιτιστικού αντίκτυπου αντηχούν σε mainstream και underground περιβάλλοντα. Αυτό που ξεκίνησε από το Μπρονξ μπορεί πλέον να βρεθεί σε όλο τον κόσμο, παίρνοντας νέες μορφές, καθώς εξελίχθηκε σε μια ποικιλία χώρων και τόπων, από τη μουσική trap και το horrorcore μέχρι το spaza, ένα υποείδος που εμφανίστηκε στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής.

Το ντιπ χοπ είναι ένα από τα πολλά στυλ ραπ που έχουν αναπτυχθεί με την πάροδο των χρόνων. Ξεχωρίζει όμως από τα άλλα υποείδη του χιπ-χοπ επειδή οι ράπερ βάζουν ρίμες σε νοηματική γλώσσα και δημιουργούν μουσική που έχει αναφορές από τις πολιτιστικές τους εμπειρίες μέσα στην κοινότητα των κωφών.

Η γέννηση ενός μουσικού κινήματος

«Ως εθνομουσικολόγος, παρακολουθώ την εξέλιξη του dip hop από το 2011, καταγράφοντας πώς οι ράπερς πρωτοστάτησαν σε αυτή τη μορφή τέχνης, ενώ παράλληλα εισήγαγαν τους ξένους, όπως εμένα, στην κουλτούρα των Κωφών» γράφει η Katelyn Best στο theconversation.com και συνεχίζει.

Το 2005, ο ράπερ Warren «Wawa» Snipe επινόησε τον όρο «dip hop» για να ταξινομήσει ένα αναπτυσσόμενο στυλ ραπ μουσικής στην κοινότητα των κωφών.

Ενώ οι καλλιτέχνες αυτού του στυλ προσδιορίζουν τη μουσική τους με διάφορους τρόπους – ορισμένοι χρησιμοποιούν χαρακτηρισμούς όπως «deaf rap», «deaf hip-hop» και «sign rap» – ο χαρακτηρισμός «dip hop» υπερβαίνει την προσθήκη ενός προσδιοριστικού στοιχείου στο ευρύτερο μουσικό είδος της ραπ.

Αντίθετα, σηματοδοτεί ένα ανεξάρτητο στυλ που εδράζεται τόσο στο χιπ-χοπ όσο και στην κουλτούρα των κωφών. Όπως το bounce, το trap και το drill, ο χαρακτηρισμός «dip hop» διευρύνει το είδος από το να είναι απλά μια παραλλαγή της ραπ σε ένα στυλ που βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό μέσα στην κουλτούρα των Κωφών και καθορίζεται από την αισθητική των Κωφών.

Δείτε το βίντεο

Το dip hop ακολούθησε μια πορεία που δεν διαφέρει από το χιπ-χοπ

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, κωφοί DJs και επιχειρηματίες ψυχαγωγίας διοργάνωναν DIY πάρτι, νυχτερινές εκδηλώσεις και κοινωνικές συγκεντρώσεις. Αυτοί οι χώροι παρείχαν ευκαιρίες σε ράπερς, DJs, χορευτές και άλλους καλλιτέχνες να αρχίσουν να αναπτύσσουν και να εξερευνούν το δικό τους στυλ χιπ-χοπ και να συνδέονται με άλλους ράπερς και DJs.

Οι πόλεις με σχολεία κωφών χρησίμευσαν ως πολιτιστικοί κόμβοι για τη μουσική δικτύωση. Το Πανεπιστήμιο Gallaudet στην Ουάσινγκτον και το Εθνικό Τεχνικό Ινστιτούτο Κωφών στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης λειτούργησαν ως σημαντικοί χώροι παραγωγής εντός των ΗΠΑ συνδέοντας κωφούς και βαρήκοους φοιτητές από όλο τον κόσμο.

Επιπλέον, η μεγαλύτερη πρόσβαση στην τεχνολογία ηχογράφησης, στις ιστοσελίδες ροής βίντεο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δώσει στους κωφούς καλλιτέχνες εργαλεία για να δημιουργήσουν μουσική και να συνδεθούν με άλλους καλλιτέχνες και θαυμαστές.

Οι πολλές μορφές του dip hop

Ενώ η ενσωμάτωση της νοηματικής γλώσσας αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο του dip hop – και παραμένει στην πρώτη γραμμή του ορισμού αυτού του στυλ – το dip hop εκτείνεται πολύ πέρα από τη δημιουργία πρωτότυπων ραπ τραγουδιών στη νοηματική γλώσσα.

Περιλαμβάνει μουσική έκφραση που διαμορφώνεται μέσα από τον πολιτισμικό φακό των Κωφών – τραγούδια που αναπροσανατολίζουν τις κυρίαρχες αντιλήψεις για το τι μπορεί να θεωρηθεί μουσική. Ταυτόχρονα, κάθε καλλιτέχνης έχει το δικό του στυλ ραπ, με τις ερμηνείες dip hop να παίρνουν μια σειρά από διαφορετικές μορφές και δομές.

Για παράδειγμα, ορισμένοι καλλιτέχνες του dip hop δουλεύουν τόσο με προφορικές όσο και με γλώσσα της νοηματικής για να κάνουν τη μουσική τους προσιτή στους ακούοντες. Υπάρχουν εκείνοι που ερμηνεύουν και στις δύο γλώσσες ταυτόχρονα και άλλοι που προηχογραφούν το φωνητικό τους κομμάτι, το οποίο παίζει καθώς ραπάρουν στη νοηματική γλώσσα.

Ορισμένοι καλλιτέχνες συνεργάζονται με διερμηνείς. Στο τραγούδι «Vergiss mich nicht» ο καλλιτέχνης Deaf Kat Night ραπάρει στη γερμανική νοηματική γλώσσα, ενώ οι στίχοι ερμηνεύονται προφορικά στα γερμανικά.

Έπειτα, υπάρχουν εκείνοι που συνεργάζονται με ακούοντες ή κωφούς DJs. Το «Breaking Barrels», στο οποίο συμμετέχει ο DefStar, είναι μόνο μία από τις πολλές συνεργασίες μεταξύ του Wawa και του DJ Nicar.

Δείτε το βίντεο

Το εκρηκτικό μπάσο και οι μουσικές δονήσεις

Οι παραστάσεις μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν μουσικά όργανα. Ο Sean Forbes, για παράδειγμα, δίνει παραστάσεις με ζωντανή μπάντα, ενώ παράλληλα ραπάρει σε νοηματική και αγγλικά, μια προσέγγιση που φαίνεται στο μουσικό του βίντεο «Calm Like a Bomb».

Εναλλακτικά, υπάρχουν ράπερ που δημιουργούν μουσική για κωφά ακροατήρια και ραπάρουν αποκλειστικά στη νοηματική γλώσσα. Αυτά τα τραγούδια, ωστόσο, μπορεί να εξακολουθούν να έχουν ακουστικά στοιχεία από καλλιτέχνες που συνθέτουν δικά τους beats ή αυξάνουν την ένταση ήδη ηχογραφημένων τραγουδιών για να ραπάρουν πάνω σε αυτά.

Το ντιπ χοπ, όπως και πολλά είδη μουσικής, ζωντανεύει μέσα από τη ζωντανή εκτέλεση

Οι καλλιτέχνες κινούνται στη σκηνή με τα χέρια τους να πετούν στον αέρα, καθώς το κοινό πάλλεται στο ρυθμό του εκρηκτικού μπάσου.

Ορισμένοι καλλιτέχνες βυθίζουν ακόμη περισσότερο το κοινό τους στη μουσική εμπειρία χρησιμοποιώντας εξειδικευμένα όργανα και εξοπλισμό, όπως subwoofer, αντικείμενα που μπορούν να διοχετεύουν δονήσεις όπως τα μπαλόνια, ή νέες μορφές απτικής τεχνολογίας, η οποία αναφέρεται σε wearables αντικείμενα, όπως γιλέκα, που διοχετεύουν ηχητικές δονήσεις.

Ορισμένοι καλλιτέχνες ενσωματώνουν επίσης οπτικά στοιχεία στις παραστάσεις τους με τη χρήση οθονών βίντεο και φώτων που ενεργοποιούνται από τον ήχο.

Είσοδος στο mainstream

Οι καλλιτέχνες του dip hop έχουν αγωνιστεί για να αναγνωριστούν ως μουσικοί με το δικό τους δικαίωμα – για να είναι η καλλιτεχνική τους τέχνη το επίκεντρο της προσοχής και όχι το γεγονός ότι είναι κωφοί ή βαρήκοοι.

Το 2009, ο Φινλανδός ράπερ Marko «Signmark» Vuoriheimo υπέγραψε δισκογραφικό συμβόλαιο με τη Warner Music Finland και κυκλοφόρησε τα «Smells Like Victory» και «Speakerbox» την ίδια χρονιά.

Αυτό σηματοδότησε την πρώτη φορά στην ιστορία που ένας κωφός καλλιτέχνης υπέγραψε συμβόλαιο με μεγάλη δισκογραφική εταιρεία. Την επόμενη χρονιά, ο ράπερ από το Ντιτρόιτ και απόφοιτος του Εθνικού Τεχνικού Ινστιτούτου Κωφών, Sean Forbes, υπέγραψε συμβόλαιο με τη WEB Entertainment και κυκλοφόρησε το single «I’m Deaf», προσελκύοντας την προσοχή της επικρατούσας τάσης σε αυτό το στυλ ραπ.

Και χάρη στην υποστήριξη της κοινότητας των Κωφών, των ακουόντων συμμάχων και των οπαδών, το EP του Forbes «Little Victories» έφτασε στο Νο. 1 στην κατηγορία hip-hop στο iTunes και μπήκε στο top 200 του Billboard chart το 2020.

Την επόμενη χρονιά, το single της Wawa «LOUD» ήταν στο top 20 των dance τραγουδιών στο iTunes. Το 2022, ο Forbes και ο Wawa έγραψαν ξανά ιστορία ως οι πρώτοι ASL performers (καλλιτέχνες της νοηματικής) σε ένα Super Bowl halftime show.

Στο «Sign of the Times», ο Wawa ραπάρει:

Είμαι η Godpop του dip hop

Κουφά μάτια μέσα στο hιπ hop

Με νοήματα για τα μάτια σας

Φουσκώνω το μυαλό σας και δεν θα σταματήσει.

Καθώς το dip hop εξελίσσεται, συνεχίζει να σπρώχνει τα όρια των συμβάσεων. Στο πνεύμα του χιπ-χοπ, το dip hop επαναστατεί τόσο μουσικά όσο και κοινωνικά ενάντια στα πολιτιστικά πρότυπα, σπάζοντας το καλούπι και διευρύνοντας τις δυνατότητες της μουσικής καλλιτεχνίας.

Μέσω των παραστάσεών τους, οι καλλιτέχνες του dip hop ανατρέπουν όχι μόνο τις προκατασκευασμένες αντιλήψεις για τη μουσική αλλά και για την κουλτούρα των κωφών και την κώφωση, αλλάζοντας την έννοια της μουσικής.

*Με στοιχεία από theconversation.com

Sports in

Κυκλοφορούν και εξαφανίζονται τα εισιτήρια για το Game 4 με την Μπαρτσελόνα

Ο Ολυμπιακός ανακοίνωσε ότι την Μεγάλη Δευτέρα (29/4) θα τεθούν στην διάθεση του κόσμου τα εισιτήρια για το Game 4 με την Μπαρτσελόνα (2/5, 19:45).

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 28 Απριλίου 2024